Fartkameror
Postat: 29 jun 2021 08:33
Undrar varför det inte dyker upp fartkamera på display
Detta borde ingå i trafikljus och liknade information som kommer fram i display.

Tesla har ju sagt att dom inte vill ”uppmuntra olaglig körning ” så det känns långt borttaliz skrev:Finns inget stöd för det i nuläget.
Får hoppas det kommer.
Definiera det som "Påminna om laglig körning" istället? Ka-chingBjelke skrev:Tesla har ju sagt att dom inte vill ”uppmuntra olaglig körning ” så det känns långt borttaliz skrev:Finns inget stöd för det i nuläget.
Får hoppas det kommer.
att dom skulle ändra sig om dom tänker så tyvärr
Vem kör runt med en fartkamera i bilen? Du menar om man sågat ner en?ducce916 skrev:I flera länder, bl a Tyskland är det höga böter om man ertappas med fartkamera, så jag tvivlar på att det kommer som standard i någon bil överhuvudtaget.
Innehåller de en fartkameravarnare (noga så alla förstår att det inte är avsågad fartkamera som avses) är de olagliga i Tyskland m fl länder. Har kört husbil i Europa i tretton år så detta är inget okänt. I de flesta navprogram går fartkameravarnarnaren att ta bort.MarkusL skrev:Vem kör runt med en fartkamera i bilen? Du menar om man sågat ner en?ducce916 skrev:I flera länder, bl a Tyskland är det höga böter om man ertappas med fartkamera, så jag tvivlar på att det kommer som standard i någon bil överhuvudtaget.![]()
Antar att det skulle stå fartkameravarnare? Då är både Garmin och Tomtom olagliga i Tyskland?
Lite ironiskt att Volvo(och Polestar) har det som standard.Bjelke skrev:Tesla har ju sagt att dom inte vill ”uppmuntra olaglig körning ” så det känns långt borttaliz skrev:Finns inget stöd för det i nuläget.
Får hoppas det kommer.
att dom skulle ändra sig om dom tänker så tyvärr
Vår Zoe har varmare för fartkameraducce916 skrev:I flera länder, bl a Tyskland är det höga böter om man ertappas med fartkamera, så jag tvivlar på att det kommer som standard i någon bil överhuvudtaget.
I Schweiz är det också förbjudet. T.ex. Garmin GPS har inga varningar i Schweiz sedan länge. Det är däremot mycket gott om fasta / mobila kameror och snabbt dryga böter. Man håller hastigheten helt enkelt.ducce916 skrev:Ur Husbil&Husvagn:
"I Tyskland och Frankrike kan polisen ge dig böter om du använder din fartkameravarning i din gps. Böterna kan bli höga, framförallt i Frankrike.
Sedan några år tillbaka har det i Tyskland varit förbjudet att använda fartkameravarning. Om polisen kommer på dig blir det 75 euro i böter.
De flesta av oss har ju en fartkameravarning i vår moderna gps i fordonet. I takt med att du uppdaterar kartor och annan mjukvara så uppdateras även funktionen med kameravarningen. Numera finns navigationsapplikationer även i våra smarta telefoner, många av dem med kameravarningar.
I Tyskland konstaterar bilistorganisationen ADAC att alla sådana utrustningar är förbjudna vare sig det är en traditionell gps eller en smartphone. Det är till och med förbjudet att delta i facebookgrupper som innehåller varningar av det här slaget.
I värsta fall lär utrustningen kunna tas i beslag och förstöras. Vilket ADAC visserligen ännu inte hört talas om.
Däremot varnar man för att det faktiskt även är olagligt att med exempelvis ljusblink varna medtrafikanterna.
I Tyskland måste således funktionen stängas av om du vill ha din utrustning påslagen.
Samma sak gäller i Frankrike sedan 3 januari 2012, men där kan böterna i värsta fall stiga till hela 1500 euro. Även där måste funktionen stängas av i navigationsprogrammen i gpser och telefoner, annars kan man råka illa ut i en poliskontroll.
Det visar sig vara svårt att stänga av fartkamerafunktionen i vissa gpser. Men både Garmin och Tomtom uppger att man i sina modernare utrustningar enkelt släcker varningen innan man åker över den franska gränsen.
Om du inte lyckas stänga av varningen så kanske du ska överväga att dra ur sladden till gpsen och gömma den på ett säkert ställe…
Tilläggas kan att i de gps-utrustningar som numera säljs i Frankrike varnas för ”farliga zoner”. Dessa zoner kan vara lite olika långa och innehålla lite olika ”faror”, bland annat fartkameror. Men det definieras inte exakt var kameran står. Garmin hävdar att de gjort den här förändringen i samarbete med franska myndigheter.
Gps-tillverkarna menar att de franska farliga zonerna troligen kommer att introduceras i framtida kartuppdateringar även utanför Frankrike.
Jag hör talas om att det ska finnas motsvarande förbud mot fartkameravarning i Tjeckien, Schweiz, Irland och Makedonien. Men det har jag inte kunnat få bekräftat. Är det någon läsare som vet?
/Anders Witt"
Tror nog att några saftiga fartböter kan motivera många till att hålla fartgränserna…kenjon skrev:Jag trodde det bara var i Frankrike det var otillåtet...
Men de tänker ju helt fel; har man en varnare sänker man ju hastigheten när man närmar sej en kamera, har man ingen varnare sänker man inte hastigheten. Och de vill ju att man ska sänka hastigheten....
Vår 2012 Leaf hade det också, undrar om dom kan beslagta hela bilen då?Addex86 skrev:Vår Zoe har varmare för fartkameraducce916 skrev:I flera länder, bl a Tyskland är det höga böter om man ertappas med fartkamera, så jag tvivlar på att det kommer som standard i någon bil överhuvudtaget.
Har ju kört Zoe och det går ju att stänga av den funktionen. Så det är väl så man får göra.Bjelke skrev:Vår 2012 Leaf hade det också, undrar om dom kan beslagta hela bilen då?Addex86 skrev:Vår Zoe har varmare för fartkameraducce916 skrev:I flera länder, bl a Tyskland är det höga böter om man ertappas med fartkamera, så jag tvivlar på att det kommer som standard i någon bil överhuvudtaget.
Ja, man undrar ju när man kan bli påkommen med att ha kameravarning på i något system. Om man har kameravarning så åker man ju förhoppningsvis inte fast för fortkörning, har man det inte så ökar kanske risken. Så vilka bilister kollar polisen efter om man har kameravarning aktiverad? De som kört för fort känns inte som att det är det första polisen vill kolla. Ska de stanna alla som kör förbi en kamera utan att köra för fort och ifrågasätta hur de lyckades med det?fth skrev:Helt absurd lagstiftning, av många skäl. Hur hanterar dom t.ex om man surfar in på Waze, skall dom kolla browser-historiken i alla telefoner, paddor, datorer, etc i alla bilar?
Sen är ju som sagt syftet med fartkameror att sänka hastigheten, inte egentligen att sätta dit fartsyndare, det här känns ju då helt kontraproduktivt.
/fth
Tydligen fick man inte heller diskutera detta i FB-grupper som jag förstår det. Känns nästan som en inskränkning av yttrandefriheten.fth skrev:Helt absurd lagstiftning, av många skäl. Hur hanterar dom t.ex om man surfar in på Waze, skall dom kolla browser-historiken i alla telefoner, paddor, datorer, etc i alla bilar?
Sen är ju som sagt syftet med fartkameror att sänka hastigheten, inte egentligen att sätta dit fartsyndare, det här känns ju då helt kontraproduktivt.
/fth
Jag körde ju MC 100% i 10 år. Det var så j*vla skönt att slippa behöva tänka på dom.wheels skrev:Med mc så skiter man ju i kamerorna
Polisens nya omärkta bilar med 360-radar/kameror var en bidragande orsak till att jag för en månad sedan fortsatte med en ny LR istället för P (som jag först var inne på att byta upp till). Sedan att Tesla även sänkte priset på LR gjorde att den istället blev ett mer givet val att fortsätta med.taliz skrev:Jag körde ju MC 100% i 10 år. Det var så j*vla skönt att slippa behöva tänka på dom.wheels skrev:Med mc så skiter man ju i kamerorna
Att kunna köra om närsomhelst är också galet najs. Parkering är mkt smidigare med.
I dagens Sverige är det omöjligt att köra bil, det är bara följa-John som gäller, vilket gör det väldigt tråkigt om man har en bil med någon form av prestanda i. Faktiskt en anledning att jag sålde min M3P.
fth skrev:Helt absurd lagstiftning, av många skäl. Hur hanterar dom t.ex om man surfar in på Waze, skall dom kolla browser-historiken i alla telefoner, paddor, datorer, etc i alla bilar?
Sen är ju som sagt syftet med fartkameror att sänka hastigheten, inte egentligen att sätta dit fartsyndare, det här känns ju då helt kontraproduktivt.
/fth