Sida 1 av 1

Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 14 okt 2015 09:25
av Nemesis
Funderar på vilken typ av elektriskt fordon man ska ta sig fram med innan Model 3 kommer ut.

Är det någon som kan reda ut vilka effekter/hastigheter/behörigheter/andra krav som gäller för olika slags eldrivna icke-bilar?

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 14 okt 2015 09:58
av Jorma
Jag har en Scott elcykel sedan några år och är helnöjd med den, 9 växlad med endast växel bak= ett växelreglage och 9 riktiga växlar, effektiva hydrauliska skivbromsar och går ganska lätt att köra även utan elhjälp. Har lyckats få upp den i 50 km/h utan elhjälp. Med elhjälp kommer du max 12 mil på den lägsta effekten.

Elcykel har krav på att den får max ha elhjälp upp till 25 km/h och att du måste trampa själv också, men den lägger på 25% av vad du lägger för kraft i trampandet på lägsta läget och 4 steg uppåt med 250% hjälp i racingläget, då kommer man 4 mil.
250 W motoreffekt är max, men det är mycket då vridet är 50Nm på en sådan elmotor.

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 14 okt 2015 10:49
av Oppfinnarn
Jorma skrev:
Jag har en Scott elcykel sedan några år och är helnöjd med den, 9 växlad med endast växel bak= ett växelreglage och 9 riktiga växlar, effektiva hydrauliska skivbromsar och går ganska lätt att köra även utan elhjälp. Har lyckats få upp den i 50 km/h utan elhjälp. Med elhjälp kommer du max 12 mil på den lägsta effekten.

Elcykel har krav på att den får max ha elhjälp upp till 25 km/h och att du måste trampa själv också, men den lägger på 25% av vad du lägger för kraft i trampandet på lägsta läget och 4 steg uppåt med 250% hjälp i racingläget, då kommer man 4 mil.
250 W motoreffekt är max, men det är mycket då vridet är 50Nm på en sådan elmotor.
Jag har tre olika elcyklar, den första inköptes 2008. Skulle tipsa du tar en med mittmotor som driver kedjan, mest cykellikt (tycker jag iallafall). Bosch eller Panasonicmotor rekommenderas. de kostar (>18-20 kkr) men man vill ju ha kvalitet, precis som Teslan ;), Över 25 km/h måste du som sagt trampa själv, men på vissa kan man ... hmm ... modda detta ... :roll: ... en jag har maxar ut kring 40+ km/h. Finns också defininerat elcyklar med hjälp upp till 45 km/h, men då är det en EU-moped med motsvarande krav (försäkring b.la.).

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 14 okt 2015 11:01
av Nemesis
Yes, men vad gäller sen, för motorcyklar? A1, A2, A etc? Läste att Zero (elmotorcykeltillverkare) påstår att det går att köra deras med A2-kort? Hur stor skillnad är det i insats för att skaffa A2 kontra A-körkort?

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 14 okt 2015 11:50
av bylund
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg.
http://www.lmgtfy.com/?q=k%C3%B6rkort+a2

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 14 okt 2015 11:53
av bylund
Det är framförallt åldersgränsen som skiljer mellan de olika A-behörigheterna. Är man liten så kan den större motorcykeln som krävs på uppkörning för tyngre behörigheter vara ett bekymmer.

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 14 okt 2015 12:13
av Nemesis
bylund skrev:
Det är framförallt åldersgränsen som skiljer mellan de olika A-behörigheterna. Är man liten så kan den större motorcykeln som krävs på uppkörning för tyngre behörigheter vara ett bekymmer.
Ok. Är inte precis biffigast i stan så kanske är bäst att satsa på A2? Eller bör man köra på A bara för att? Efter impulsivt googlande verkar ju en Zero SR vara grejen och den verkar gå på A2.

Kommer framtida modeller hålla sig inom ramarna för A2 tror ni? Hur fungerar en komplettering?

Sent from my LG-D855 using Tapatalk

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 14 okt 2015 12:58
av bylund
Problemet är inte styrka, utan benlängd. Är man under 160 cm så kan det vara svårt att hitta en motorcykel som man når ner till marken på och som uppfyller kraven. Är man över 24 år så ser jag ingen anledning att gå på något lägre än A annat än av den anledningen.

Sveriges Motorcyklister driver kampanj mot de hårda kraven på provfordon för övrigt. Sverige har hårdare krav än EU kräver.

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20cent ... %20SMC.pdf

Åtminstone tidigare gällde bara krav på ny uppkörning för att få högre behörighet.

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 14 okt 2015 13:47
av Nemesis
Ok, tack. Intressant frågeställning och framförallt konsekvenser av gällande regelverk...

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 14 okt 2015 13:58
av Nemesis
Verkar ha införts någon övergångskompromiss:

"En övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018."
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... ov/Fordon/

Mer info om problemet:

http://www.svmc.se/smc/nyheter/mc-forar ... tbildning/

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 14 okt 2015 17:01
av Gustafsson
Jorma skrev:
Jag har en Scott elcykel sedan några år och är helnöjd med den, 9 växlad med endast växel bak= ett växelreglage och 9 riktiga växlar, effektiva hydrauliska skivbromsar och går ganska lätt att köra även utan elhjälp. Har lyckats få upp den i 50 km/h utan elhjälp. Med elhjälp kommer du max 12 mil på den lägsta effekten.

Elcykel har krav på att den får max ha elhjälp upp till 25 km/h och att du måste trampa själv också, men den lägger på 25% av vad du lägger för kraft i trampandet på lägsta läget och 4 steg uppåt med 250% hjälp i racingläget, då kommer man 4 mil.
250 W motoreffekt är max, men det är mycket då vridet är 50Nm på en sådan elmotor.
250 W är rätt mycket på en cykel. Det var länge krav för blivande brandmän att de skulle klara 6 minuters cykling på denna belastningen för att få anställas. Rätt många klarade inte det, så om man vill, kan man säga att effekten motsvarar en vältränad brandman som sköter trampandet och tar i ordentligt... Blir lite tungt på pakethållaren bara :-).

Re: Elcykel/elmoped/elmotorcykel

Postat: 15 okt 2015 08:55
av apkungen
Om du ska ta körkort och är över 24 så finns det ingen anledning att få på A2 som begränsar effekt och vikt. Det är precis samma procedur för att ta kortet.