Sida 1 av 1
Visningsbil/provkörningsbil
Postat: 29 jun 2021 18:13
av munkiz
Hej!
Har förstått att det kan vara ett lotteri vad det gäller passning och slutfinish av nya leveranser, tänkte därför kolla med er om ni tror att det kan vara bättre att välja en visningsbil - med förhoppning om att eventuella skavanker där är åtgärdade?
Re: Visningsbil/provkörningsbil
Postat: 29 jun 2021 18:42
av sven-labil
Om inte visningsbilen är betydligt billigare så borde det vara bättre att köpa en ny och gnälla tills defekter är åtgärdade till en rimlig grad. (Iofs. jobbigt om man har långt till SC.) Vet inte, men om visningsbilar fixas till innan de hamnar i ett showroom så tvivlar jag på att sånt som kan uppstå just för att de visas piffas upp innan leverans...
Var hjälpgranskare vid leverans av en Model 3 för ett par veckor sedan och blev glatt överraskad av passformen på den, bara några hörn med skavd lack att bättra och de fixade de viktigaste på plats

Re: Visningsbil/provkörningsbil
Postat: 29 jun 2021 18:48
av PontusT
Jag köpte en visningsbil (såldes som ny lagerbil med 200 mil) som efter en vecka visade sig vara redan registrerad vilket gör att jag inte fick nån bonus på 60k. En fälg var stadigt skrapad. Ett himla meck att lämna tillbaka, inte att rekommendera.
Re: Visningsbil/provkörningsbil
Postat: 29 jun 2021 19:04
av taliz
Åk och titta på en visningsbil vettja. De ev. defekter du hittar på den är typ samma som du kan förvänta dig på de som levereras.
På min behövde tex motorhuven justeras lite på ena sidan. På visningsbilen jag kikade på var det båda sidor.

Passa också på och kika på visningsbil hos något annat märke och jämför, de är sällan perfekta de heller.
Re: Visningsbil/provkörningsbil
Postat: 29 jun 2021 19:27
av munkiz
Oavsett om det blir en beställd bil eller en visningsbil som skall hämtas antar jag att det är bäst att vara där så tidigt som möjligt i hopp om att eventuella anmärkningar hinner åtgärdas på plats. Jag är inte sugen på att behöva åka 18 mil enkel för att åtgärda en bakdörr som skaver, en sned ratt eller liknande. Fast, då utgår jag från hur det är att åka 18 mil med en 11 år gammal SAAB utan fungerande AC. Jag kanske inte kommer ha något emot det alls sedan?!
Re: Visningsbil/provkörningsbil
Postat: 29 jun 2021 20:24
av ducce916
munkiz skrev:Oavsett om det blir en beställd bil eller en visningsbil som skall hämtas antar jag att det är bäst att vara där så tidigt som möjligt i hopp om att eventuella anmärkningar hinner åtgärdas på plats. Jag är inte sugen på att behöva åka 18 mil enkel för att åtgärda en bakdörr som skaver, en sned ratt eller liknande. Fast, då utgår jag från hur det är att åka 18 mil med en 11 år gammal SAAB utan fungerande AC. Jag kanske inte kommer ha något emot det alls sedan?!
Är det en SR+ du funderar på så är de senaste tillverkade i China och de sägs vara bättre monterade än US-bilar. Hämtade min nya häromdagen och kan inte se eller hitta en enda sak att klaga på.
Men måste samtidigt säga att den SR+ 2020 monterad i US som jag bytte in (1200 mil) inte heller hade en enda sak att klaga på. Ibland undrar jag om jag bara haft enorm tur eller om mycket av gnället är överdrivet?
Re: Visningsbil/provkörningsbil
Postat: 29 jun 2021 21:57
av erbo73
Överdrivet? En ny bil man hämtar ut ska vara felfri och skinande!
Hade Tesla bara lagt liiite extra tid på kvalitetskontroll vid fabrik, och extra koll innan leverans, hade mycket ”gnäll” kunnat undvikas.
Re: Visningsbil/provkörningsbil
Postat: 30 jun 2021 01:41
av ducce916
erbo73 skrev:Överdrivet? En ny bil man hämtar ut ska vara felfri och skinande!
Hade Tesla bara lagt liiite extra tid på kvalitetskontroll vid fabrik, och extra koll innan leverans, hade mycket ”gnäll” kunnat undvikas.
Absolut, konstaterar bara att jag tydligen haft stor tur med två felfria bilar.