Elkonvertera fler klassiker

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 19:54
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10865
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 19:54
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 19:54
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Elof »

Vad är då grejen med att elkonvertera en klassiker? Uppskattar man bara dess visuella skönhet (och inte mekaniken under skalet) kan man väl låta den stå still, titta på den och köra med sin nya elbil istället?
Vissa bilar har dock karaktärssvaga motorer och en grundidé som nästan rentav kan förstärkas med en välintegrerad eldrivlina. Citroën DS, inte sportbilar.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 4 gång.
Fredrik j
Inlägg: 10865
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05

Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Elof skrev: 07 jan 2024 23:10
Vad är då grejen med att elkonvertera en klassiker? Uppskattar man bara dess visuella skönhet (och inte mekaniken under skalet) kan man väl låta den stå still, titta på den och köra med sin nya elbil istället? [...
Men en bil är ju inte avsedd att vara ett statiskt konstföremål. Hela grejen med en bil är ju att den kan användas för att förflytta en eller flera människor samt X antal föremål av varierande storlek och vikt.

Och var det som du kallar för "klassiker" här avsett att vara en så kallad 'klassiker' när det skapades?... Det är inte min bild. Min bild är att bilen skapades primärt just för att man ska kunna förflytta sig med den. Sen fanns det väl säkerligen olika sorters avsikter med avseende på 'status', 'image', 'personal brand' mm./osv...

Man måste ju inte heller sätta vinkelslipen i chassi eller kaross. De allra flesta elkonverteringar av så kallade 'klassiker' är ju 100% reversibla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28

...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Elof »

SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:25
Elof skrev: 07 jan 2024 23:10
Vad är då grejen med att elkonvertera en klassiker? Uppskattar man bara dess visuella skönhet (och inte mekaniken under skalet) kan man väl låta den stå still, titta på den och köra med sin nya elbil istället? [...
Men en bil är ju inte avsedd att vara ett statiskt konstföremål. Hela grejen med en bil är ju att den kan användas för att förflytta en eller flera människor samt X antal föremål av varierande storlek och vikt.

Och var det som du kallar för "klassiker" här avsett att vara en så kallad 'klassiker' när det skapades?... Det är inte min bild. Min bild är att bilen skapades primärt just för att man ska kunna förflytta sig med den. Sen fanns det väl säkerligen olika sorters avsikter med avseende på 'status', 'image', 'personal brand' mm./osv...

Man måste ju inte heller sätta vinkelslipen i chassi eller kaross. De allra flesta elkonverteringar av så kallade 'klassiker' är ju 100% reversibla.
Vill man bara förflytta sig snabbt och bekvämt så finns det nya bilar som ordnar den saken bättre. Den lilla mängd kolväten som klassiker värda att konvertera förbrukar är helt försumbar. Men visst, gillar man konverteringar så kör på det. Själv avnjuter jag gamla sportbilar som de var ämnade att njutas.
Fredrik j
Inlägg: 10865
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02

Inte elbilar... ;)

Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04


Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10865
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 19:31
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21


Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos
Försvinnande lite i sammanhanget.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:35
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 19:31
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18


Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos
Försvinnande lite i sammanhanget.
"Försvinnande lite"?...
...] Hagerty data tells us around 43 million cars in the United States fit the Hagerty definition of a collector vehicle. That’s around 16 percent of the nation’s 275 million registered vehicles. [Min fet.] [...

https://www.hagertyagent.com/resources/ ... he-numbers
Undrar hur många det finns i EU, Canada, Australien, Japan osv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10865
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 20:02
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:35
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 19:31
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30


Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos
Försvinnande lite i sammanhanget.
"Försvinnande lite"?...
...] Hagerty data tells us around 43 million cars in the United States fit the Hagerty definition of a collector vehicle. That’s around 16 percent of the nation’s 275 million registered vehicles. [Min fet.] [...

https://www.hagertyagent.com/resources/ ... he-numbers
Undrar hur många det finns i EU, Canada, Australien, Japan osv...
Försvinnande få mil…
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Elof »

SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 19:31
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21


Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos
Näe, det är klart. Den skulle kunna pågå ett enormt hemligt veteranbilspendlande i skydd av mörkret under vinternätterna. ;)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Elof skrev: 08 jan 2024 21:49
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 19:31
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18


Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
"Trams"?...

Vad vet vi om hur många mil de här bilarna rullar?...

Bara här verkar det finnas ~400 bilar som rullar en hel del...

https://www.youtube.com/@Petrolicious/videos
Näe, det är klart. Den skulle kunna pågå ett enormt hemligt veteranbilspendlande i skydd av mörkret under vinternätterna. ;)
Ja. Det här kan vi ju killgissa om hur mkt som helst... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Gustafsson »

Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04


Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
Vad jag förstår går det fint att köra veteraner på gräsklipparbensin (alkylatbensin). T.o.m. många som rekommenderar då modern soppa gärna pluggar igen gamla förgasarmunstycken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10865
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev: 27 jan 2024 15:53
Fredrik j skrev: 08 jan 2024 19:26
SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:30
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21


Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
Trams. Klassiska bilar rullar så få mil per år att effekten på miljön kraftigt understiger den belastning som själv konverteringen medför.
Dessutom kommer det finnas syntetisk bensin att köra dom på då kostnaden för bränslet inte är lika viktig som för en bruksbil.
Vad jag förstår går det fint att köra veteraner på gräsklipparbensin (alkylatbensin). T.o.m. många som rekommenderar då modern soppa gärna pluggar igen gamla förgasarmunstycken.
Alkylatbensin är fortfarande ett fossilt bränsle.
Vad jag menade är ett syntetiskt bränsle framställt av koldioxid och el.
Skriv svar