Sida 1 av 4

MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 09:40
av Maw
Ouch :o https://www.di.se/nyheter/teslas-nya-pr ... nder-fard/
Såna artiklar är ingen bra PR för elbilar :(

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 09:52
av Tars
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 09:55
av Bjelke
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 10:01
av Maw
Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 10:02
av Maw
Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 10:05
av MrRun
Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Dom har ju rätt, det har lyfts fram, igen och igen och igen. :roll:
Sen att det är vanligare att förbränningsbilar det är ju en annan sak. :)

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 10:11
av kikat
Maw skrev:
Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.
Finns redan mekaniska handtag som backup i både nya Model S/X och Model 3.

Men börjar det brinna för fullt kan jag tänka mig man får lite panik och glömmer det eftersom man vanligtvis använder dörrknappen.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 10:21
av Tars
kikat skrev:
Maw skrev:
Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.
Finns redan mekaniska handtag som backup i både nya Model S/X och Model 3.

Men börjar det brinna för fullt kan jag tänka mig man får lite panik och glömmer det eftersom man vanligtvis använder dörrknappen.
Jo, de är lokaliserade under sätet i bak på de äldre, men nu menar jag som det var på de äldre bilarna i fram. Jag förstår att det är praktiskt med en knapp, men man tänker inte rationellt vid en krissituation.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 10:31
av kikat
Tars skrev:
kikat skrev:
Maw skrev:
Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.
Finns redan mekaniska handtag som backup i både nya Model S/X och Model 3.

Men börjar det brinna för fullt kan jag tänka mig man får lite panik och glömmer det eftersom man vanligtvis använder dörrknappen.
Jo, de är lokaliserade under sätet i bak på de äldre, men nu menar jag som det var på de äldre bilarna i fram. Jag förstår att det är praktiskt med en knapp, men man tänker inte rationellt vid en krissituation.
Det finns en vanlig dragöppnare för att öppna framdörrarna på nya Model S/X/3, den sitter lättåtkomligt strax nedanför dörrknappen och framför fönsterhissarknapparna.

Bakdörrarna är dock värre med, antar de menar att man ska klättra fram till framdörrarna, för att dra fram den där dragtråden som finns i bakdörrarna är ju inget man har tid med i en nödsituation.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 10:48
av lawgiver
Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 10:51
av Gustafsson
Två plaid nu. Denna i Pensylvania och en i Canada. Bådar inte gott.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 10:55
av dd88
Hur många har levererats?

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 11:07
av thebishop
dd88 skrev:
Hur många har levererats?
2st.

:shock:

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 11:07
av taliz
Gustafsson skrev:
Två plaid nu. Denna i Pensylvania och en i Canada. Bådar inte gott.
Url till Kanada?

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 11:10
av MWall
Gustafsson skrev:
Två plaid nu. Denna i Pensylvania och en i Canada. Bådar inte gott.

Kanske anledningen till förseningen? Och så fick de ändå inte till det?

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 11:15
av Generalbogge
taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Två plaid nu. Denna i Pensylvania och en i Canada. Bådar inte gott.
Url till Kanada?
driveteslacanada.ca var tidiga ute med nyheten om den i Pennsylvania, så det är samma bil skulle jag tro.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 11:20
av Generalbogge
Maw skrev:
Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.
Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 11:27
av fth
Generalbogge skrev:
Maw skrev:
Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.
Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.
Nej, påståendet kan inte hävdas vara sant, eftersom det hävdar att risken är större med elbilar än med fossilbilar.

/fth

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 11:28
av thebishop
fth skrev:
Generalbogge skrev:
Maw skrev:
Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.
Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.
Nej, påståendet kan inte hävdas vara sant, eftersom det hävdar att risken är större med elbilar än med fossilbilar.

/fth
Jodå, påståendet är sant om man läser lite mer noga. Batteribränder i bilar med förbränningsmotordrift är ytterst ovanligt. Sådärja.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 11:36
av Generalbogge
fth skrev:
Generalbogge skrev:
Maw skrev:
Bjelke skrev:
Batteribränder har lyfts fram som en av de största farorna med bilar med eldrift jämfört med förbränningsmotordrift.
:lol: Å så är vi där igen…
Precis, märkligt att det falska påståendet alltid ska komma.
Fast det är väl sant? Det finns ju inte så många faror i en elbil, så batteribrand borde ju vara den största. Sedan att det inträffar väldigt sällan är ju en annan sak.
Nej, påståendet kan inte hävdas vara sant, eftersom det hävdar att risken är större med elbilar än med fossilbilar.

/fth
100% större risk :)
Det finns ju "inga" batterier i en bil med förbränningsmotor.
Det skulle ju lika gärna kunna stå bensinbränder lyfts fram som en av de största farorna med bilar med bensindrift jämfört med elbilar. Eller mycket större chans att få testikelcancer för män än det är för kvinnor.

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 11:43
av fth
Generalbogge skrev:
100% större risk :)
Det finns ju "inga" batterier i en bil med förbränningsmotor.
Det skulle ju lika gärna kunna stå bensinbränder lyfts fram som en av de största farorna med bilar med bensindrift jämfört med elbilar. Eller mycket större chans att få testikelcancer för män än det är för kvinnor.
Ok, vi kan diskutera tolkningar av denna mening i oändlighet, men andemeningen i denna och alla liknande påståenden är:

"Elbilar är jättemycket farligare än fossilbilar eftersom det är jättestor risk att batteriet börjar brinna"

Jag tror att nära 100% av läsarna utanför den här ganska snäva elbilskretsen tolkar den här typen av påståenden så, vilket också märks på de reaktioner man får av "fossilbilister" när man råkar säga att man kör elbil. :roll:

/fth

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 12:18
av martinot
Maw skrev:
Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.
På M3, MY och många andra elbilar finns ju det.

Är det något som de skippat på MS?

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 12:19
av mikebike
martinot skrev:
Maw skrev:
Tars skrev:
Jobbigt läge.
Elon får sätta sig vid ritbordet och skippa de elektriska öppnarknapparna både fram och bak.
Ja, det borde kanske alltid finnas mekaniska handtag som backup i bilar.
På M3, MY och många andra elbilar finns ju det.
Inte bak...

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 12:21
av martinot
lawgiver skrev:
Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.
Ingen dum idé. Det kanske man borde ha till alla bilar (oavsett elbil eller inte)?

Var köper man det isf., och var i bilen bör man placera de smidigast så att det inte är i vägen till vardags, men ändå hyfsat åtkomliga när det är bråttom?

Re: MS Plaid blev eldklot enligt DI

Postat: 02 jul 2021 12:25
av mikebike
martinot skrev:
lawgiver skrev:
Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.
Ingen dum idé. Det kanske man borde ha till alla bilar (oavsett elbil eller inte)?

Var köper man det isf., och var i bilen bör man placera de smidigast så att det inte är i vägen till vardags, men ändå hyfsat åtkomliga när det är bråttom?
I en "ny" Model 3 blir det väl i baksätet, framrutorna är laminerade och "okrossbara".