Regenerativ bromsning.
Postat: 05 jul 2021 22:54
Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?
Jag gissar att det är samma mängd återladdning om du omsätter en viss kinetisk energi till elektricitet, dvs om du inte använder fotbromsen och stannar från samma hastighet. Det tar bara lite längre tid på "låg".Bambina skrev:Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?
Ökar inte styrkan i bromskraftåtervinningen om man trampar lätt på bromsen när man har OPD på låg eller avstängd utan att friktionsbromsarna används?renes skrev:Jag gissar att det är samma mängd återladdning om du omsätter en viss kinetisk energi till elektricitet, dvs om du inte använder fotbromsen och stannar från samma hastighet. Det tar bara lite längre tid på "låg".Bambina skrev:Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?
Bra fråga. Vet inte. Men jag tolkade TS fråga som om det endast gällde regen när man släpper på "gasen".Maw skrev:Ökar inte styrkan i bromskraftåtervinningen om man trampar lätt på bromsen när man har OPD på låg eller avstängd utan att friktionsbromsarna används?renes skrev:Jag gissar att det är samma mängd återladdning om du omsätter en viss kinetisk energi till elektricitet, dvs om du inte använder fotbromsen och stannar från samma hastighet. Det tar bara lite längre tid på "låg".Bambina skrev:Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?
Nja, det är ju den totala kinetiska energin som blir omsatt till elektricitet, minus förluster. Och den är ju massa gånger hastighet i kvadrat. Sen spelar det ingen roll över hur lång tid hastigheten går från säg 50 km/t till noll. Alltså, antingen återvinner du lite energi per sekund över många sekunder, eller mer per sekund över färre sekunder. Slutresultatet blir nog ungefär samma.Bambina skrev:Ja jag menade den Regenerativ bromsning som användes när man släpper på gasen. I läget normal så blir det en kraftigare bromskänsla och då mera kraft att återvinna tycker jag?
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.Maw skrev:De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
OPD = One Pedal Driving
Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Det är lättare och mer naturligt än det låter. Man lär sig gradvis lätta på gasen och modulerar på det viset. Det är nästan aldrig man behöver mekaniska bromsar, faktiskt.code rob skrev:Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
Ja man får Max regen när man släpper gasen (om inte regen är på low) och regen behöver alltså inte aktiveras avcode rob skrev:Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
Ok, så då går det inte att få regen med hjälp av bromspedalen om regen är avstängt på Model 3? Det borde Tesla rätta till.Bjelke skrev:Ja man får Max regen när man släpper gasen (om inte regen är på low) och regen behöver alltså inte aktiveras avcode rob skrev:Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
bromspedalen. Regleringen av regen är såklart gradvis mot hur mycket man släpper på gasen precis som på alla andra
elbilar också
Det går inte att stänga av helt. När den är inställd på lågt så kunde det vara bra om bromspedalen ökade regen som du säger. Om den faktiskt gör det eller inte vet jag inte och det verkar som ingen annan i den här tråden är säker heller.Maw skrev:Ok, så då går det inte att få regen med hjälp av bromspedalen om regen är avstängt på Model 3? Det borde Tesla rätta till.Bjelke skrev:Ja man får Max regen när man släpper gasen (om inte regen är på low) och regen behöver alltså inte aktiveras avcode rob skrev:Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
bromspedalen. Regleringen av regen är såklart gradvis mot hur mycket man släpper på gasen precis som på alla andra
elbilar också
Jag håller helt med, bilen bör förstås ha samma köregenskaper oavsett SoC och batteritemperatur.kallekula skrev:Du kan inte stänga av regen. Du kan dock ställa in den lite lägre på bilar äldre än 2021.
Jag tycker dock att Tesla borde kompensera med mekanisk broms när regen inte funkar. Som t ex på vintern. Nästan lite trafikfarligt när man släpper gasen första kalla morgonen och inte får någon bromseffekt alls.
När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett lägerenes skrev:Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.Maw skrev:De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
OPD = One Pedal Driving
Ok. På PS2 ser man hela tiden hur mycket man regenererar respektive använder friktionsbromsarna och även när max regen är valt utnyttjar den inte motorernas hela regenkapaciteten vid lägre hastigheter om man inte använder bromspedalen. M3 har väl lite svagare regenerering än PS2 vilket borde innebära att den inte heller utnyttjar max regen vid lägre hastigheter även om max är valt.Tellus skrev:När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett lägerenes skrev:Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.Maw skrev:De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
OPD = One Pedal Driving
På alla Teslor ser man också hur mycket regenereras, åtminstone som en stapel, inga siffror. Jag har inte sett någon förlängning av den stapeln när man bromsar.Maw skrev:Ok. På PS2 ser man hela tiden hur mycket man regenererar respektive använder friktionsbromsarna och även när max regen är valt utnyttjar den inte motorernas hela regenkapaciteten vid lägre hastigheter om man inte använder bromspedalen. M3 har väl lite svagare regenerering än PS2 vilket borde innebära att den inte heller utnyttjar max regen vid lägre hastigheter även om max är valt.Tellus skrev:När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett lägerenes skrev:Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.Maw skrev:De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
OPD = One Pedal Driving
Då fungerar PS2 på samma sätt som Nissan Leaf (och antagligen fler elbilar)Maw skrev:Ok. På PS2 ser man hela tiden hur mycket man regenererar respektive använder friktionsbromsarna och även när max regen är valt utnyttjar den inte motorernas hela regenkapaciteten vid lägre hastigheter om man inte använder bromspedalen. M3 har väl lite svagare regenerering än PS2 vilket borde innebära att den inte heller utnyttjar max regen vid lägre hastigheter även om max är valt.Tellus skrev:När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett lägerenes skrev:Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.Maw skrev:De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?Bambina skrev:Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
OPD = One Pedal Driving