Sida 1 av 2

Regenerativ bromsning.

Postat: 05 jul 2021 22:54
av Bambina
Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 05 jul 2021 22:55
av renes
Bambina skrev:
Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?
Jag gissar att det är samma mängd återladdning om du omsätter en viss kinetisk energi till elektricitet, dvs om du inte använder fotbromsen och stannar från samma hastighet. Det tar bara lite längre tid på "låg".

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 05 jul 2021 23:03
av Maw
renes skrev:
Bambina skrev:
Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?
Jag gissar att det är samma mängd återladdning om du omsätter en viss kinetisk energi till elektricitet, dvs om du inte använder fotbromsen och stannar från samma hastighet. Det tar bara lite längre tid på "låg".
Ökar inte styrkan i bromskraftåtervinningen om man trampar lätt på bromsen när man har OPD på låg eller avstängd utan att friktionsbromsarna används?

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 05 jul 2021 23:04
av renes
Maw skrev:
renes skrev:
Bambina skrev:
Vilken skillnad på återladdning är det på standard eller låg. Återladdar den mer på standard än låg?
Jag gissar att det är samma mängd återladdning om du omsätter en viss kinetisk energi till elektricitet, dvs om du inte använder fotbromsen och stannar från samma hastighet. Det tar bara lite längre tid på "låg".
Ökar inte styrkan i bromskraftåtervinningen om man trampar lätt på bromsen när man har OPD på låg eller avstängd utan att friktionsbromsarna används?
Bra fråga. Vet inte. Men jag tolkade TS fråga som om det endast gällde regen när man släpper på "gasen".

Förresten, vad är "OPD"? Och på M3 kan man inte stänga av regen helt.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 05 jul 2021 23:11
av Bambina
Ja jag menade den Regenerativ bromsning som användes när man släpper på gasen. I läget normal så blir det en kraftigare bromskänsla och då mera kraft att återvinna tycker jag?

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 05 jul 2021 23:18
av renes
Bambina skrev:
Ja jag menade den Regenerativ bromsning som användes när man släpper på gasen. I läget normal så blir det en kraftigare bromskänsla och då mera kraft att återvinna tycker jag?
Nja, det är ju den totala kinetiska energin som blir omsatt till elektricitet, minus förluster. Och den är ju massa gånger hastighet i kvadrat. Sen spelar det ingen roll över hur lång tid hastigheten går från säg 50 km/t till noll. Alltså, antingen återvinner du lite energi per sekund över många sekunder, eller mer per sekund över färre sekunder. Slutresultatet blir nog ungefär samma.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 05 jul 2021 23:42
av Elix747
Standard regen återvinner energin med högre effekt och bilen bromsar in fortare än vid låg regen.
Som sagt tidigare i tråden så blir den återvunna energin samma så länge de mekaniska bromsarna inte aktiveras.
När man bromsar med de mekaniska bromsarna förloras all energi i den processen.

Regen återvinner dock bara ca 80% av energin, så en del energi går ändå förlorad. Den mest effektiva körning vore att aldrig använda ens regen som brom utan bara rulla försiktigt ut. Det är ju dock orimligt i normal trafik.

Genom att köra försiktigt och minimera inbromsningarna kan man köra snålare även med elbil. Om du med låg regen aldrig behöver använda bromsen är det troligtvis snålare än att använda full regen ofta. Vinsten med detta är givetvis mindre än med motsvarande fossilrik utan regen.

Man kan ju även köra på full regen och balansera med så låg regen som behövs för tillfället med gaspedalen.

Jag kör med full regen och är supernöjd med one pedal driving (opd). Det är ju så smidigt och man återvinner ganska mycket. Köra lugnt och hålla hastighetsgränserna i allmänhet istället för att köra ”intensivt” sparar nog med energi än detaljerna i regen.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 05 jul 2021 23:49
av Bambina
Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 06 jul 2021 08:06
av Maw
Bambina skrev:
Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?

OPD = One Pedal Driving

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 06 jul 2021 09:44
av renes
Maw skrev:
Bambina skrev:
Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?

OPD = One Pedal Driving
Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 06 jul 2021 22:41
av code rob
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.

Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 06 jul 2021 22:52
av renes
code rob skrev:
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.

Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
Det är lättare och mer naturligt än det låter. Man lär sig gradvis lätta på gasen och modulerar på det viset. Det är nästan aldrig man behöver mekaniska bromsar, faktiskt.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 07 jul 2021 09:01
av Bjelke
code rob skrev:
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.

Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
Ja man får Max regen när man släpper gasen (om inte regen är på low) och regen behöver alltså inte aktiveras av
bromspedalen. Regleringen av regen är såklart gradvis mot hur mycket man släpper på gasen precis som på alla andra
elbilar också :)

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 07 jul 2021 09:44
av Fluffy
När du kör en 3a på Max regen (2021 är det den enda inställningen) så använder du bromsen när du lägger i växeln när du ska åka i väg. Sedan används den i princip när något oväntat händer.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 07 jul 2021 10:18
av Maw
Bjelke skrev:
code rob skrev:
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.

Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
Ja man får Max regen när man släpper gasen (om inte regen är på low) och regen behöver alltså inte aktiveras av
bromspedalen. Regleringen av regen är såklart gradvis mot hur mycket man släpper på gasen precis som på alla andra
elbilar också :)
Ok, så då går det inte att få regen med hjälp av bromspedalen om regen är avstängt på Model 3? Det borde Tesla rätta till.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 07 jul 2021 10:30
av kallekula
Du kan inte stänga av regen. Du kan dock ställa in den lite lägre på bilar äldre än 2021.

Jag tycker dock att Tesla borde kompensera med mekanisk broms när regen inte funkar. Som t ex på vintern. Nästan lite trafikfarligt när man släpper gasen första kalla morgonen och inte får någon bromseffekt alls.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 07 jul 2021 11:11
av renes
Maw skrev:
Bjelke skrev:
code rob skrev:
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?
Det här är något jag har undrat. Har inte fått min M3 än. Min gamla/nuvarande bil är en Honda Civic Hybrid, som kör regen när man släpper gasen OCH i första läget på bromsen och bara när batteriet inte klarar att ta emot mer så tar de mekaniska bromsarna. Det har känts väldigt naturligt.

Så har varit lite orolig då alla beskrivningar jag hört/sett låter som att bromsen på teslorna alltid är mekanisk. Vilket (i min naiva värld) känns slösaktigt, för man vill väl ändå använda bromsen ibland för att "finlira" eller när man vill bromsa hårdare än att släppa gasen ger. Eller får man max regen när man släpper gasen? Förmodligen är det en non-issue när man väl vant sig vid OPD...
Ja man får Max regen när man släpper gasen (om inte regen är på low) och regen behöver alltså inte aktiveras av
bromspedalen. Regleringen av regen är såklart gradvis mot hur mycket man släpper på gasen precis som på alla andra
elbilar också :)
Ok, så då går det inte att få regen med hjälp av bromspedalen om regen är avstängt på Model 3? Det borde Tesla rätta till.
Det går inte att stänga av helt. När den är inställd på lågt så kunde det vara bra om bromspedalen ökade regen som du säger. Om den faktiskt gör det eller inte vet jag inte och det verkar som ingen annan i den här tråden är säker heller.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 07 jul 2021 14:07
av fth
kallekula skrev:
Du kan inte stänga av regen. Du kan dock ställa in den lite lägre på bilar äldre än 2021.

Jag tycker dock att Tesla borde kompensera med mekanisk broms när regen inte funkar. Som t ex på vintern. Nästan lite trafikfarligt när man släpper gasen första kalla morgonen och inte får någon bromseffekt alls.
Jag håller helt med, bilen bör förstås ha samma köregenskaper oavsett SoC och batteritemperatur.

Det vore förstås trivialt att fixa detta i mjukvara så att bilen "fejkar" inställd regenerering när batteriet är kallt eller 100% laddat, jag är rätt undrande över varför Tesla inte har gjort det. :?

Det är inte ofta jag laddar till 100% och/eller har bilen parkerad ute på vintern, men jag blir lika förvånad varje gång jag släpper gasen vid dessa tillfällen, första intrycket är nästan att bilen accelererar istf bromsar, läskigt! :roll:

/fth

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 18 jul 2021 23:07
av Tellus
renes skrev:
Maw skrev:
Bambina skrev:
Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?

OPD = One Pedal Driving
Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.
När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett läge

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 19 jul 2021 09:05
av Maw
Tellus skrev:
renes skrev:
Maw skrev:
Bambina skrev:
Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?

OPD = One Pedal Driving
Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.
När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett läge
Ok. På PS2 ser man hela tiden hur mycket man regenererar respektive använder friktionsbromsarna och även när max regen är valt utnyttjar den inte motorernas hela regenkapaciteten vid lägre hastigheter om man inte använder bromspedalen. M3 har väl lite svagare regenerering än PS2 vilket borde innebära att den inte heller utnyttjar max regen vid lägre hastigheter även om max är valt.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 19 jul 2021 11:27
av renes
Maw skrev:
Tellus skrev:
renes skrev:
Maw skrev:
Bambina skrev:
Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?

OPD = One Pedal Driving
Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.
När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett läge
Ok. På PS2 ser man hela tiden hur mycket man regenererar respektive använder friktionsbromsarna och även när max regen är valt utnyttjar den inte motorernas hela regenkapaciteten vid lägre hastigheter om man inte använder bromspedalen. M3 har väl lite svagare regenerering än PS2 vilket borde innebära att den inte heller utnyttjar max regen vid lägre hastigheter även om max är valt.
På alla Teslor ser man också hur mycket regenereras, åtminstone som en stapel, inga siffror. Jag har inte sett någon förlängning av den stapeln när man bromsar.

Det kan vara så att det är så pass sällan man bromsar lite grann mer än regen själv bromsar bilen, så att mängden laddning man återvinner blir insignifikant. Antagligen inte värt investeringen och komplexiteten att styra regen från bromspedalen. Det är min gissning.

Ser jag på min egen körstil så använder jag nästan aldrig bromsen om jag har regen på "normalt". Sätter jag regen på "lågt" så gör jag det just för att bromsskivorna behöver lite träning och då skulle jag inte uppskatta om mitt tryck på bromspedalen omsattes i regen. Mao, jag är nöjd med hur de gjort detta.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 19 jul 2021 12:05
av Gustafsson
Designen är genomtänkt. Jag tyckte det var ovant att gå från prius plugin för 6 år sedan just pga att bromsen inte aktiverar regen på Teslan, men nu skulle jag tycka det vore direkt dumt att lägga regen på bromspedalen, det är otroligt mycket smidigare att bara använda en pedal till 90% av bromsbehovet. Min är ju en pre-raven och kan inte stanna helt med regen, så lite broms måste jag använda trots allt.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 19 jul 2021 13:55
av Tellus
Maw skrev:
Tellus skrev:
renes skrev:
Maw skrev:
Bambina skrev:
Jag tänker så att om den Regenerativ bromsning är ställd på mindre motstånd så använder man bromsen oftare och istället.
Jag kanske tänker fel för om jag bromsar får jag väl ingen Regenerativ bromsning effekt?
De flesta(?) elbilar ökar regen när man trampar på bromsen om regen är satt på lågt eller avstängd och det är först när man trampar hårt på bromsen som friktionsbromsarna används, är det inte så på Tesla M3?

OPD = One Pedal Driving
Man kan ju tycka att det bör vara så, men jag har inte sett det beskrivet nånstans. Vare sig för eller emot.
När man bromsar så ökar inte återvinningen oavsett läge
Ok. På PS2 ser man hela tiden hur mycket man regenererar respektive använder friktionsbromsarna och även när max regen är valt utnyttjar den inte motorernas hela regenkapaciteten vid lägre hastigheter om man inte använder bromspedalen. M3 har väl lite svagare regenerering än PS2 vilket borde innebära att den inte heller utnyttjar max regen vid lägre hastigheter även om max är valt.
Då fungerar PS2 på samma sätt som Nissan Leaf (och antagligen fler elbilar)
På model 3 är det max återvinning med inställning normal (finns bara normal och låg), på nyare treor finns bara normal.
Model 3 har mycket stark återvinning men vet ej om PS2 har ännu starkare? Återvinningen på trean sänks naturligvis med farten, annars skulle det bli obekvämt framåt stoppet. Men vid normal till halvaktiv körning så behövs aldrig bromspedalen.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 19 jul 2021 17:07
av Gustafsson
Tror inte att återvinningen minskar med farten. Så ser det inte heller ut på displayen. Snarare minskar laddströmmen när bilen saktat ner en del. Känslan av mindre effekt i hög fart hänger nog ihop med att bilens rörelseenergi ökar med kvadraten på hastigheten och det därför märks mer om man regenerar tex 50 kW i låga hastigheter.

Re: Regenerativ bromsning.

Postat: 19 jul 2021 17:47
av Leo
Skulle säga att alla elbilar har regen via gaspedalen och vissa ÄVEN via bromspedalen och/eller rattpaddlar. Känner inte till någon som ENBART kan göra det via bromspedalen.

Gillar möjligheten som det ger att kunna välja olika sätt på som t ex på min Enyaq.

1: via gaspedalen precis som på Tesla.
2: via bromspedalen och DÄRMED enkel möjlighet till frihjul/rullande när gaspedalen släpps upp helt.
3: ställbart manuellt via rattpaddlarna i flera olika steg. Där det även då styr max-regennivån när det regleras via gaspedalen.