Tonad sidobackspegel
Postat: 12 jul 2021 23:02
Har ni också tonade sidobackspeglar? Första bil för mig som har det. Syns bara när det är mörkt. Har inte sett det när jag har kört under ljus tidpunkt.
Var väl några som det buggade för i början, men inte hört om det på länge.mikebike skrev:Backspeglarna blir mörka när är mörkt ute. Resultatet är att man inte ser någonting om man skall backa när det är mörkt.
Det går inte att stänga av heller.
En av flera störande saker med min Model 3.
Buggade?taliz skrev:Var väl några som det buggade för i början, men inte hört om det på länge.mikebike skrev:Backspeglarna blir mörka när är mörkt ute. Resultatet är att man inte ser någonting om man skall backa när det är mörkt.
Det går inte att stänga av heller.
En av flera störande saker med min Model 3.
Hade aldrig något problem med det själv, sen finns det ju en galet bra backkamera dessutom.
Du verkar ju tyvärr ha riktigt många problem med din M3 så jag tänker att du fått ett ordentligt måndags-ex.mikebike skrev:Backspeglarna blir mörka när är mörkt ute. Resultatet är att man inte ser någonting om man skall backa när det är mörkt.
Det går inte att stänga av heller.
En av flera störande saker med min Model 3.
Bilar tillverkade i USA: I kör- eller neutralläge bländas
sidospeglarna automatiskt ned i förhållanden med svagt
ljus (t.ex. vid körning på natten). Beroende på
marknadsregion när fordonet tillverkades kan det hända
att denna funktion inte finns tillgänglig på vissa fordon.
Båda ytterbackspeglarna har uppvärmning som
aktiveras och stängs av med värmen i bakrutan.
Backspegeln justeras manuellt. I kör- eller neutralläge
bländas backspegeln automatiskt ned i förhållanden
med svagt ljus (t.ex. vid körning på natten eller genom
en tunnel).
Inte så hos Tesla. De är ju som bekant inte speciellt bra på att se andra bilars strålkastare (eller bakljus).Aida skrev:Automatiskt avbländbara sidospeglar har ju de flesta lite lyxiga bilar idag. Det fungerar på samma sätt som automatiskt avbländbar innerspegel. Men de ska ju inte bli mörka automatiskt när det är mörkt utan endast om strålkastare lyser in i dem. På minVolvo V90 kan jag ställa graden av mörkhet i infotainmentsystemet i tre steg där det mörkaste kan ge en liknande mörktonad ram som på bilden. Jag har på mittensteget och det har alltid funkat perfekt och man märket inte av det. Sån ram saknas då.
10 sekunder? Varför så lång tid?lukasf skrev:Du verkar ju tyvärr ha riktigt många problem med din M3 så jag tänker att du fått ett ordentligt måndags-ex.mikebike skrev:Backspeglarna blir mörka när är mörkt ute. Resultatet är att man inte ser någonting om man skall backa när det är mörkt.
Det går inte att stänga av heller.
En av flera störande saker med min Model 3.
Oavsett så skall backspeglarna återgå till det normala när du lägger i backen. Detta tar ungefär 10 sekunder på min bil och har fungerat så sedan jag fick den i dec 2019.
I manualen står följande (Kör- eller neutralläge betyder D eller N):
Bilar tillverkade i USA: I kör- eller neutralläge bländas
sidospeglarna automatiskt ned i förhållanden med svagt
ljus (t.ex. vid körning på natten). Beroende på
marknadsregion när fordonet tillverkades kan det hända
att denna funktion inte finns tillgänglig på vissa fordon.
Båda ytterbackspeglarna har uppvärmning som
aktiveras och stängs av med värmen i bakrutan.
Backspegeln justeras manuellt. I kör- eller neutralläge
bländas backspegeln automatiskt ned i förhållanden
med svagt ljus (t.ex. vid körning på natten eller genom
en tunnel).
Om du aldrig märkt att de blivit ljusare så är det fel på din bil. Det tar 10 sek att få de helt tillbaka till otonat läge, men du förstår nog att det inte sker som en lampa med av och på utan att det tar en liten stund för effekten att återgå.mikebike skrev:10 sekunder? Varför så lång tid?lukasf skrev:Du verkar ju tyvärr ha riktigt många problem med din M3 så jag tänker att du fått ett ordentligt måndags-ex.mikebike skrev:Backspeglarna blir mörka när är mörkt ute. Resultatet är att man inte ser någonting om man skall backa när det är mörkt.
Det går inte att stänga av heller.
En av flera störande saker med min Model 3.
Oavsett så skall backspeglarna återgå till det normala när du lägger i backen. Detta tar ungefär 10 sekunder på min bil och har fungerat så sedan jag fick den i dec 2019.
I manualen står följande (Kör- eller neutralläge betyder D eller N):
Bilar tillverkade i USA: I kör- eller neutralläge bländas
sidospeglarna automatiskt ned i förhållanden med svagt
ljus (t.ex. vid körning på natten). Beroende på
marknadsregion när fordonet tillverkades kan det hända
att denna funktion inte finns tillgänglig på vissa fordon.
Båda ytterbackspeglarna har uppvärmning som
aktiveras och stängs av med värmen i bakrutan.
Backspegeln justeras manuellt. I kör- eller neutralläge
bländas backspegeln automatiskt ned i förhållanden
med svagt ljus (t.ex. vid körning på natten eller genom
en tunnel).
Menar du att man skall sitta och rulla tummarna i 10 sekunder med backen i innan man parkerar?
Med en bil bakom som undrar varför man aldrig parkerar.![]()
Inte vet jag om de blir ljusa efter en viss tid, de har i alla fall inte blivit ljusa innan jag har parkerat klart.
Måndagsexemplar, dessvärre tror jag inte det.
Det "bara" bakrutedefrostern, styrdonet till park.assist och laddport/laddlucka som gått sönder hittills.
Övriga irritationsmoment är "egenskaper" som helt enkelt inte är bättre på en Model 3.
Ja, backspeglarna blir mörka när det är mörkt helt enkelt.Nogo skrev:Min var mörk även om ingen bil var bakom. Har ni andra också det?
Jag kan ha uttryckt mig otydligt eller så missuppfattade du mig, jag menade att toningen inte fungerar som en lampa som slås av och på ögonblickligen. Om du haft automatiskt avbländbara speglar på någon tidigare bil så vet du att det inte är något som sker snabbt. Jag har haft det på på Volvo, BMW och Audi. Kan inte säga att någon varit varken snabbare eller långsammare.mikebike skrev:Det skall inte ta 10 sekunder att stänga av toningen, det skall gå ögonblickligen, LCD? Jämförelsen med en glödlampa förstår jag inte alls, och vilken lampa tar 10 sekunder att tända eller släcka?
Jag kan inte stå och blockera gatan i väntan på att backspegeln blir ljus.
Jag är i vart fall inte ensam om att att uppleva att backspeglarna är svarta. Någon ondgjorde sig över detta på FB, ingen hävdade då att de blir ljusa efter x sekunder.
Lite svårt att testa detta nu när det är ljust dygnet runt, men jag kan prova att komplettera min lista med anmärkningar till nästa servicetillfälle (som flyttats fram flera gånger).
Värdelöst ju, när skulle detta vara en fördel? Märker inget positivt direkt under dagsljus.mikebike skrev:Ja, backspeglarna blir mörka när det är mörkt helt enkelt.Nogo skrev:Min var mörk även om ingen bil var bakom. Har ni andra också det?
Med alla problem du har haft med din Model 3 och Tesla service, varför har du beställt en Model Y 2022 (enligt din signatur)? Jag är genuint nyfiken och implicerar ingen kritik.mikebike skrev:Jag har haft automatiskt avbländande innerbackspegel i flera Volvo. De har dock aldrig blivit mörka eftersom jag har haft tonad bakruta. Tydligen blir backspeglarna hos Volvo mörka först när det behövs, istället för när det är mörkt hos Tesla.
Nej, jag förstår inte varför det skall ta 10 sekunder för en backspegel att bli ljus igen, men jag förstår inte ens varför de skall bli mörka över huvud taget. Bakomvarande bilar bländar ju av, om det inte är en Tesla som kör på automatik naturligtvis.
Man bländas inte när man kör på natten om spegeln bländar av.Nogo skrev:
Värdelöst ju, när skulle detta vara en fördel? Märker inget positivt direkt under dagsljus.
Är det inte dags för dig att byta bil snart? Eller du gillar att plåga dig själv?mikebike skrev:Fick nyss ett samtal från Tesla SC:
"Skall de bli ljusa när man backar? Det har jag aldrig hört talas om"
Bra bil detta, logisk och intuitiv. Alla förstår direkt hur den fungerar. Inte.
Jag beställde en Model Y innan jag köpte denna Model 3....renes skrev:Med alla problem du har haft med din Model 3 och Tesla service, varför har du beställt en Model Y 2022 (enligt din signatur)? Jag är genuint nyfiken och implicerar ingen kritik.mikebike skrev:Jag har haft automatiskt avbländande innerbackspegel i flera Volvo. De har dock aldrig blivit mörka eftersom jag har haft tonad bakruta. Tydligen blir backspeglarna hos Volvo mörka först när det behövs, istället för när det är mörkt hos Tesla.
Nej, jag förstår inte varför det skall ta 10 sekunder för en backspegel att bli ljus igen, men jag förstår inte ens varför de skall bli mörka över huvud taget. Bakomvarande bilar bländar ju av, om det inte är en Tesla som kör på automatik naturligtvis.
Du låter allt mer som mati när han hade sin S90D. Hoppa över etron och köp en Ioniq 5?mikebike skrev:Jag beställde en Model Y innan jag köpte denna Model 3....renes skrev:Med alla problem du har haft med din Model 3 och Tesla service, varför har du beställt en Model Y 2022 (enligt din signatur)? Jag är genuint nyfiken och implicerar ingen kritik.mikebike skrev:Jag har haft automatiskt avbländande innerbackspegel i flera Volvo. De har dock aldrig blivit mörka eftersom jag har haft tonad bakruta. Tydligen blir backspeglarna hos Volvo mörka först när det behövs, istället för när det är mörkt hos Tesla.
Nej, jag förstår inte varför det skall ta 10 sekunder för en backspegel att bli ljus igen, men jag förstår inte ens varför de skall bli mörka över huvud taget. Bakomvarande bilar bländar ju av, om det inte är en Tesla som kör på automatik naturligtvis.
Ja, det finns all anledning att ta sig en funderare över hur det fortsatta bilägandet skall se ut. Planen har hela tiden varit att när Model Y finns för provkörning även provköra alternativa bilar och sedan väga ihop för- och nackdelar med de olika bilarna. Dock kan det vara svårt att hitta alla "grodor" vid en kortare provkörning.
Med det stora värdetapp jag (troligen) haft med denna Model 3 p.g.a. flera prissänkningar så har jag kanske inte ens råd att byta bil på ett tag.
Jag förstår din frustration. I ditt ställe skulle jag inte ta risken att få lika mycket problem en gång till. Själv har jag haft turen att inte ha problem, men jag kan föreställa mig hur det skulle ha känts.mikebike skrev:Ja, det finns all anledning att ta sig en funderare över hur det fortsatta bilägandet skall se ut. Planen har hela tiden varit att när Model Y finns för provkörning även provköra alternativa bilar och sedan väga ihop för- och nackdelar med de olika bilarna. Dock kan det vara svårt att hitta alla "grodor" vid en kortare provkörning.
Med det stora värdetapp jag (troligen) haft med denna Model 3 p.g.a. flera prissänkningar så har jag kanske inte ens råd att byta bil på ett tag.
Jag var ju tvungen att äga bilen minst 6 månader för att få bonusen!taliz skrev:Är det inte dags för dig att byta bil snart? Eller du gillar att plåga dig själv?mikebike skrev:Fick nyss ett samtal från Tesla SC:
"Skall de bli ljusa när man backar? Det har jag aldrig hört talas om"
Bra bil detta, logisk och intuitiv. Alla förstår direkt hur den fungerar. Inte.