Inga bromsar efter verkstadsbesök!?
Postat: 13 jul 2021 19:56
Hjälp! Behöver råd! Åkte ”förbi” verkstaden(30 mil) med min Model S -16 på en dropp-in tid för ett problem med långsam laddning, begränsad kyla och begränsad motoreffekt för några veckor sen. Någon drop-in tid kunde dock inte lösa problemet, så åkte hem igen med lånebil… tog några veckor, men igår skulle jag hämta den efter byte av huvudbatteri… helt suverän hantering av allt, lånebil, information kring ärendet, fick till och med den tvättad innan hämtning.
En liten ”detalj” har jag dock problem med… den hade ”inga” bromsar, bromspedalen är inte stum utan kan lätt tryckas ner i golvet (och då stannar den där), energi återvinningen bromsar ju hyfsat och visst stannar bilen när man panikbromsar med pedalen i golvet, kör runt kvarteret och lämnar av familjen på köpcentrat innan jag åker tillbaka med bilen. Försöker jobba bromsarna lite, men ingen skillnad.
Lämnar tillbaka bilen till verkstan och de tar in den för att lufta bromsarna… får tillbaka den 20 minuter efter stängning med rådet: ”det är viktigt att du åker till en verkstad och får bromsarna oljade”, tar emot bilen och bromsen känns bättre även om den inte är lika stum som den varit… har nu kommit till ett läge att jag mest bara vill hem och dessutom har verkstan nu hunnit stänga, bestämmer mig för att hämta upp familjen och köra hemåt i alla fall… upptäcker dock efter ca 10 mils körning att jag återigen inte har några bromsar genom att skrämma livet ur en stackars hockeysupporter som ska gå över gatan…
Börjar nu bli hyfsat less, men vi bestämmer oss att köra hela vägen hem trots allt… ringer sen Tesla Supporten idag och vill klaga på att verkstan lämnat ut en bil utan fungerande bromsar, de skicka ärendet vidare till verkstan som ringer mig efter en stund…
Service handläggaren kan dock inte göra något då ärendet är stängt och bilen kvalitetstestad av två personer före utlämning. Och låt mig säga så här, jag kanske inte tog det så bra, så hen beklagar och ska prata med sin chef… ringer tillbaka efter en stund och beklagar återigen att de inget kan göra, men föreslår att jag ska göra en skadeanmälan hos mitt försäkringsbolag och be dem bärga den till verkstan… alternativet lämna in den på en oberoende verkstad för att kunna bevisa att det de orsakat ett fel på bilen.
Nu kan man säga att jag kanske inte riktigt tog detta bättre än det tidigare samtalet med dem, förstår verkligen att hen följer deras anvisningar, men vad hände med att ta ansvar? Jag menar lämna ut en bil utan bromsar (2 gånger) till en barnfamilj det blir liksom tidningsrubriker av sånna olyckor oavsett om det är deras fel eller inte… och att sen hävda att det är upp till mig att få bilen till verkstan eller bevisa att det gjort fel…
Så nu till mina frågor? Har någon annan liknande erfarenheter av att reklamera servicejobb? Hur gör jag för att få hjälp med detta? Och framförallt, hur kan vi hjälpa Teslas verkstäder så att detta inte händer någon annan med katastrofala följder på grund av saknade bromsar?
En liten ”detalj” har jag dock problem med… den hade ”inga” bromsar, bromspedalen är inte stum utan kan lätt tryckas ner i golvet (och då stannar den där), energi återvinningen bromsar ju hyfsat och visst stannar bilen när man panikbromsar med pedalen i golvet, kör runt kvarteret och lämnar av familjen på köpcentrat innan jag åker tillbaka med bilen. Försöker jobba bromsarna lite, men ingen skillnad.
Lämnar tillbaka bilen till verkstan och de tar in den för att lufta bromsarna… får tillbaka den 20 minuter efter stängning med rådet: ”det är viktigt att du åker till en verkstad och får bromsarna oljade”, tar emot bilen och bromsen känns bättre även om den inte är lika stum som den varit… har nu kommit till ett läge att jag mest bara vill hem och dessutom har verkstan nu hunnit stänga, bestämmer mig för att hämta upp familjen och köra hemåt i alla fall… upptäcker dock efter ca 10 mils körning att jag återigen inte har några bromsar genom att skrämma livet ur en stackars hockeysupporter som ska gå över gatan…
Börjar nu bli hyfsat less, men vi bestämmer oss att köra hela vägen hem trots allt… ringer sen Tesla Supporten idag och vill klaga på att verkstan lämnat ut en bil utan fungerande bromsar, de skicka ärendet vidare till verkstan som ringer mig efter en stund…
Service handläggaren kan dock inte göra något då ärendet är stängt och bilen kvalitetstestad av två personer före utlämning. Och låt mig säga så här, jag kanske inte tog det så bra, så hen beklagar och ska prata med sin chef… ringer tillbaka efter en stund och beklagar återigen att de inget kan göra, men föreslår att jag ska göra en skadeanmälan hos mitt försäkringsbolag och be dem bärga den till verkstan… alternativet lämna in den på en oberoende verkstad för att kunna bevisa att det de orsakat ett fel på bilen.
Nu kan man säga att jag kanske inte riktigt tog detta bättre än det tidigare samtalet med dem, förstår verkligen att hen följer deras anvisningar, men vad hände med att ta ansvar? Jag menar lämna ut en bil utan bromsar (2 gånger) till en barnfamilj det blir liksom tidningsrubriker av sånna olyckor oavsett om det är deras fel eller inte… och att sen hävda att det är upp till mig att få bilen till verkstan eller bevisa att det gjort fel…
Så nu till mina frågor? Har någon annan liknande erfarenheter av att reklamera servicejobb? Hur gör jag för att få hjälp med detta? Och framförallt, hur kan vi hjälpa Teslas verkstäder så att detta inte händer någon annan med katastrofala följder på grund av saknade bromsar?