Sida 1 av 1

VW nya SSP plattform

Postat: 15 jul 2021 10:53
av Zalman3


En plattform för fler elbilar.

Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/

Re: VW nya SSP plattform

Postat: 16 jul 2021 00:05
av martinot
Zalman3 skrev:


En plattform för fler elbilar.

Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/
Blir mycket spännande! Ser fram emot mer information om PPE. Förhoppningsvis ett stega fram i utvecklingen (MEB, även om för billiga budgetbilar, var ju tyvärr ett klart steg bakåt i utvecklingen).

Re: VW nya SSP plattform

Postat: 16 jul 2021 12:46
av Maw
martinot skrev:
Zalman3 skrev:


En plattform för fler elbilar.

Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/
Blir mycket spännande! Ser fram emot mer information om PPE. Förhoppningsvis ett stega fram i utvecklingen (MEB, även om för billiga budgetbilar, var ju tyvärr ett klart steg bakåt i utvecklingen).
Hur då menar du?

Re: VW nya SSP plattform

Postat: 17 jul 2021 05:25
av Kubi
Maw skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:


En plattform för fler elbilar.

Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/
Blir mycket spännande! Ser fram emot mer information om PPE. Förhoppningsvis ett stega fram i utvecklingen (MEB, även om för billiga budgetbilar, var ju tyvärr ett klart steg bakåt i utvecklingen).
Hur då menar du?
Hen anser att MEB var dödfödd(inte ordagrannt).
Låg laddningseffekt, farmors acceleration osv.

Re: VW nya SSP plattform

Postat: 17 jul 2021 18:38
av Maw
Kubi skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:


En plattform för fler elbilar.

Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/
Blir mycket spännande! Ser fram emot mer information om PPE. Förhoppningsvis ett stega fram i utvecklingen (MEB, även om för billiga budgetbilar, var ju tyvärr ett klart steg bakåt i utvecklingen).
Hur då menar du?
Hen anser att MEB var dödfödd(inte ordagrannt).
Låg laddningseffekt, farmors acceleration osv.
OK, jag skulle säga att den var ett steg framåt i sin "klass" och utmärkt funktionell för vardags och familjebilar... :)

Jag tror inte heller att vi sett plattformens fulla potential ännu.

Re: VW nya SSP plattform

Postat: 17 jul 2021 19:19
av iAkita
Kubi skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:


En plattform för fler elbilar.

Från 2026 räknar Volkswagen med att kunna leverera nästa stora banbrytande elbilsplattform. Då kommer koncernens elbilar kunnat bygga på en helt eldriven, digital och skalbar plattform kallad SSP.
Volkswagen räknar med att över 40 miljoner bilar kommer byggas på denna plattformen. Precis som dagens MEB-plattform, kommer SSP också att vara öppen för andra biltillverkare.
https://alltomelbil.se/volkswagen-rakna ... plattform/
Blir mycket spännande! Ser fram emot mer information om PPE. Förhoppningsvis ett stega fram i utvecklingen (MEB, även om för billiga budgetbilar, var ju tyvärr ett klart steg bakåt i utvecklingen).
Hur då menar du?
Hen anser att MEB var dödfödd(inte ordagrannt).
Låg laddningseffekt, farmors acceleration osv.
95 gånger av 100 är jag snabbast iväg från rödljusen med min ID4, utan att för den skull trycka gasen i botten. Snarare accelererar jag relativt mjukt. Jag tror inte att det sitter farmödrar i bilarna de 95 gångerna, vilket torde innebära att 95% av normalbilisterna inte känner ett behov av snabbare acceleration än vad ID4 erbjuder. Vid omkörningarpå landsväg får jag hålla igen för att inte hamna 30+ km/h över hastighetsgränsen, innan jag passerat och återgått till högerfilen. Så där ser jag inte heller ett behov av snabbare acceleration. Är man intresserad av att köra på bana är det naturligtvis helt fel bil, men vem väljer en familjesuv med fokus på tyst och bekväm gång till att börja med, om man ska ha bilen till det?

Mina laddstopp på långresa är igenomsnitt 25-30 minuter. Det är alldeles lagom för mig. Möjligtvis hade det varit trevligt om de kunde kapa den tiden med fem minuter. Vi får se om det kommer med en OTA-uppdatering, som det ryktas om. Snabbare än så så hade jag blivit stressad, i synnerhet nu när det blivit lite mer tryck på snabbladdarna. Jag vill inte vara den där som låter bilen tugga på till över 90% medan jag sitter och äter, samtidigt som det är kö vid laddarna.

Re: VW nya SSP plattform

Postat: 17 jul 2021 20:22
av Kubi
iAkita skrev:
95 gånger av 100 är jag snabbast iväg från rödljusen med min ID4, utan att för den skull trycka gasen i botten. Snarare accelererar jag relativt mjukt. Jag tror inte att det sitter farmödrar i bilarna de 95 gångerna, vilket torde innebära att 95% av normalbilisterna inte känner ett behov av snabbare acceleration än vad ID4 erbjuder. Vid omkörningarpå landsväg får jag hålla igen för att inte hamna 30+ km/h över hastighetsgränsen, innan jag passerat och återgått till högerfilen. Så där ser jag inte heller ett behov av snabbare acceleration. Är man intresserad av att köra på bana är det naturligtvis helt fel bil, men vem väljer en familjesuv med fokus på tyst och bekväm gång till att börja med, om man ska ha bilen till det?

Mina laddstopp på långresa är igenomsnitt 25-30 minuter. Det är alldeles lagom för mig. Möjligtvis hade det varit trevligt om de kunde kapa den tiden med fem minuter. Vi får se om det kommer med en OTA-uppdatering, som det ryktas om. Snabbare än så så hade jag blivit stressad, i synnerhet nu när det blivit lite mer tryck på snabbladdarna. Jag vill inte vara den där som låter bilen tugga på till över 90% medan jag sitter och äter, samtidigt som det är kö vid laddarna.
Jodå! Mig behöver du inte övertyga. Min ID.4 Tech rullar på och blir bara bättre och bättre. Är otroligt nöjd. Och håller med dig på samtliga punkter. Och varje gång jag ser den så blir jag bara mer och mer övertygad om att Honey yellow, är bästa färgen på en bil.