SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av martinot »

ReNewAble skrev:
Jag är på! Model 3 LR AWD från mars 2020 så varianten med 560km WLTP, 19” sommarhjul.
Kul! :)

Hade varit ännu roligare om även någon med en 2021 M3 LR 18" Aero med 640 (614 netto) WLTP kunde vara med (både större Panasonic-batteri på mid-2021, och ytterligare snålare förbrukning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
ReNewAble skrev:
Jag är på! Model 3 LR AWD från mars 2020 så varianten med 560km WLTP, 19” sommarhjul.
Kul! :)

Hade varit ännu roligare om även någon med en 2021 M3 LR 18" Aero med 640 (614 netto) WLTP kunde vara med (både större Panasonic-batteri på mid-2021, och ytterligare snålare förbrukning).
Ja verkligen! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Robin_j »

Jag kontaktade auto motor och sport
Dom va helt klart intresserade så vi får se om dom kanske lyckas få med någon hade varit skoj iallafall
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Robin_j skrev:
Jag kontaktade auto motor och sport
Dom va helt klart intresserade så vi får se om dom kanske lyckas få med någon hade varit skoj iallafall
Bra initiativ!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Leo »

Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Generalbogge »

Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Kul. Ska bli intressant att se om det är någon skillnad mellan den och ID4:an.
Model S 90D -2017 Titanium
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!
Kan ju bli trångt även på SuC om många Tesla är med, precis som det kan bli trångt för övriga på Ionity och andra laddare.

Frågan är om man borde ha ett startfält som är litet antal bilar (för att inte bromsas av tillgängligheten som en avgörande faktor)?

Eller om man borde starta med ett fält som representerar den procentandel elbilar som sålts i Sverige?

Tex. 25% Teslor om var fjärde elbil som sålts är en Tesla, och 75% övriga märken.

Något att fundera på hur man skall göra detta rättvist för att återspegla verkligheten. Kommer potentiellt kunna påverka utgången extremt mycket.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av ReNewAble »

Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Trevligt! Då blir det lite variation i startfältet. Hade varit skoj med en Taycan, Polestar 2 och en e-tron också.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!
Kan ju bli trångt även på SuC om många Tesla är med, precis som det kan bli trångt för övriga på Ionity och andra laddare.

Frågan är om man borde ha ett startfält som är litet antal bilar (för att inte bromsas av tillgängligheten som en avgörande faktor)?

Eller om man borde starta med ett fält som representerar den procentandel elbilar som sålts i Sverige?

Tex. 25% Teslor om var fjärde elbil som sålts är en Tesla, och 75% övriga märken.

Något att fundera på hur man skall göra detta rättvist för att återspegla verkligheten. Kommer potentiellt kunna påverka utgången extremt mycket.
Även Teslor kan ju ladda på t.ex. Ionity, så det tycker jag är att komplicera det i onödan. Tillgänglighet till laddarna är helt enkelt något man får ta i beräknande i sin strategi, vilket gör det hela mer spännande.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av wheels »

Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Kul att det blir av! :D
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

wheels skrev:
Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Samma regler som förra året. Fartböter så blir man diskvalificerad. Vi får komma överens innan start om vi ska ligga exakt på hastighetsgränsen eller om vi vill vara lite mer flexibla och tillåta upp till max 5 km/h över, så man slipper vara en för stor bromskloss på 2+1 vägarna i norr. Jag röstar för det senare men kommer vika mig för majoriteten. Endast deltagare av racet får rösträtt. Vägvalet är fritt och vi vill inte att någon somnar vid ratten, så om man känner sig trött kan man ta en paus och stanna klockan under tiden.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av wheels »

iAkita skrev:
wheels skrev:
Kommer det att bli några regler, eller är det var man/kvinna för sig
Samma regler som förra året. Fartböter så blir man diskvalificerad. Vi får komma överens innan start om vi ska ligga exakt på hastighetsgränsen eller om vi vill vara lite mer flexibla och tillåta upp till max 5 km/h över, så man slipper vara en för stor bromskloss på 2+1 vägarna i norr. Jag röstar för det senare men kommer vika mig för majoriteten. Endast deltagare av racet får rösträtt. Vägvalet är fritt och vi vill inte att någon somnar vid ratten, så om man känner sig trött kan man ta en paus och stanna klockan under tiden.
Så länge det inte är vid en laddstation :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Leo skrev:
Har nu pratat ihop mig med Lator här på forumet. Vi ställer upp och åker tillsammans med start från Ystad i min Skoda Enyaq iV80 RWD.
Väldigt roligt, då får jag en direkt konkurrent till min ID4! Hoppas det inte blir för trångt vid Ionity-laddarna!
Kan ju bli trångt även på SuC om många Tesla är med, precis som det kan bli trångt för övriga på Ionity och andra laddare.

Frågan är om man borde ha ett startfält som är litet antal bilar (för att inte bromsas av tillgängligheten som en avgörande faktor)?

Eller om man borde starta med ett fält som representerar den procentandel elbilar som sålts i Sverige?

Tex. 25% Teslor om var fjärde elbil som sålts är en Tesla, och 75% övriga märken.

Något att fundera på hur man skall göra detta rättvist för att återspegla verkligheten. Kommer potentiellt kunna påverka utgången extremt mycket.

Om det skulle bli alldeles för många bilar så kan man ju stacka upp fältet i flera grupper med någon halvtimme emellan.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

iAkita skrev:
Daven skrev:
Jag hoppas att det är fler som är sugna och vill hänga på så att det kan bli ett gäng bilar likt förra året, så att detta kan bli av.
Jag kan antagligen den första helgen så jag anmäler mig med min SR+ -19. :D Måste dock dubbelkolla innan jag kan ge 100% besked.

Så jag har förstått det rätt så är uppresan fredag och tillbaka söndag?
Vad roligt, jag lägger till dig till den preliminära deltagarlistan så får vi hoppas att ytterligare några tillkommer. Jag har kollar intresset i några Facebook-grupper också. Det stämmer att vi startar i Ystad på fredag och kör tillbaka på söndag.
Lophornis skrev:
Får du med TeslaBjörn då ställer jag upp med min ioniq 28kWh igen.
Zalman3 skrev:
Får du med Björn Nyland ställer jag upp!
Jag har kontaktat Björn. Om han mot förmodan har tid och lust får ni baske mig stå för ert ord :)
"Teslabjörn" har svarat och han har tyvärr inte möjlighet att delta. Men ni får såklart gärna ställa upp ändå!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Wilson »

Kul idé! Alltid sugen på road trip, så hänger gärna på i min e-tron 50 -20.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av martinot »

Wilson skrev:
Kul idé! Alltid sugen på road trip, så hänger gärna på i min e-tron 50 -20.
Kul med en e-tron! Tror den kan bli en fin underdog som kan prestera bättre än vad många väntar sig, och ge de andra bilarna en god fight tack vare sin laddeffekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Leo »

Angående hastighet så känns som "maximalt exakt på hastighetsbegränsning enligt en GPS" kan vara en tydlig och enkel lösning. Det innebär då ofta +5-7 över på hastighetsmätaren och att man då flyter med vettigt i trafiken är min personliga upplevelse.

Dessutom är det enkelt att kommunicera och dessutom oantastligt om någon frågar då media och andra eventuellt håller koll på eventet. Känns onödigt att ett elbilsarrangemang riskerar att dra på sig kritik/negativa kommentarer om att man gått ut med att man får köra "lagom för fort".
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Wilson skrev:
Kul idé! Alltid sugen på road trip, så hänger gärna på i min e-tron 50 -20.
Härligt, det blir en rolig mix av bilar i år! Positivt om vi kan visa att det finns en bil för alla som klarar sträckan också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Jag hoppas att samtliga nu anmälda intresserade av att delta på en gemensam middag på kvällen i Haparanda? Låt mig i så fall även veta om ni har med er en co-driver så jag kan boka bord.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Jag hoppas att samtliga nu anmälda intresserade av att delta på en gemensam middag på kvällen i Haparanda? Låt mig i så fall även veta om ni har med er en co-driver så jag kan boka bord.
Jag kan åka med Umeå-Haparanda-Umeå.
Och vill därmed vara med på middag på kvällen i Haparanda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Jag hoppas att samtliga nu anmälda intresserade av att delta på en gemensam middag på kvällen i Haparanda? Låt mig i så fall även veta om ni har med er en co-driver så jag kan boka bord.
Jag kan åka med Umeå-Haparanda-Umeå.
Och vill därmed vara med på middag på kvällen i Haparanda.
Ju fler desto bättre! Då bokar jag bord åt dig också!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Jag hoppas att samtliga nu anmälda intresserade av att delta på en gemensam middag på kvällen i Haparanda? Låt mig i så fall även veta om ni har med er en co-driver så jag kan boka bord.
Jag kan åka med Umeå-Haparanda-Umeå.
Och vill därmed vara med på middag på kvällen i Haparanda.
Ju fler desto bättre! Då bokar jag bord åt dig också!
Toppen!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Wilson »

martinot skrev:
Wilson skrev:
Kul idé! Alltid sugen på road trip, så hänger gärna på i min e-tron 50 -20.
Kul med en e-tron! Tror den kan bli en fin underdog som kan prestera bättre än vad många väntar sig, och ge de andra bilarna en god fight tack vare sin laddeffekt.
Ja, jag tycker Audin funkar riktigt bra :) Nu är det ju bara lilla batteriet jag har, så väntar mig inga stordåd, men det blir en kul utmaning att försöka nå en så bra bra tid som möjligt utifrån förutsättningarna.

Var ute på en liknande (men kortare) tur i februari när vi försökte göra om AMS 75-mils elbilstest, där Model 3 presterade oväntat svagt, och vi ville se vad som händer när det inte strular så som det gjorde för AMS testförare.
I februari tävlade jag mot SR+, och det gick bättre än jag vågat hoppas på. En 55:a hade varit med och tampats i toppen med LR.
Men... Haparanda är en heelt annan resa. Ont om riktigt snabba laddare norr om Sundsvall, och då straffar sig e-trons höga förbrukning fort. Id4/Enyaq har alla förutsättningar att dra ifrån mig tack vare att de är så mycket effektivare. Och Teslorna har ju både superchargers hela vägen och snålheten på sin sida.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -elbil-12/
Skriv svar