SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Moderator: Redaktion
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Ni som körde förra året eller som ska köra nu, tar ni E4 hela vägen upp (Även genom Stockholm)
Jag har en fundering på om det är vettigare att köra Örebro - Västerås - Gävle.
Alltså norrut från Mjölby.
Även från starten funderar jag över vägval, kör ni via Hässleholm eller "omvägen" via Malmö och Helsingborg?
Jag har en fundering på om det är vettigare att köra Örebro - Västerås - Gävle.
Alltså norrut från Mjölby.
Även från starten funderar jag över vägval, kör ni via Hässleholm eller "omvägen" via Malmö och Helsingborg?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag var inte med förra året, men som jag förstått det hela, så är vägvalet en viktig del av tävlingen.joel80 skrev:Ni som körde förra året eller som ska köra nu, tar ni E4 hela vägen upp (Även genom Stockholm)
Jag har en fundering på om det är vettigare att köra Örebro - Västerås - Gävle.
Alltså norrut från Mjölby.
Även från starten funderar jag över vägval, kör ni via Hässleholm eller "omvägen" via Malmö och Helsingborg?
Är det någon som har en länk till förra årets tråd, det skulle vara kul att läsa den.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Vägvalet är fritt, kör den väg som du tror ger snabbast tid!joel80 skrev:Ni som körde förra året eller som ska köra nu, tar ni E4 hela vägen upp (Även genom Stockholm)
Jag har en fundering på om det är vettigare att köra Örebro - Västerås - Gävle.
Alltså norrut från Mjölby.
Även från starten funderar jag över vägval, kör ni via Hässleholm eller "omvägen" via Malmö och Helsingborg?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Mina 5 cent… Det som skall avgöra tävlingen är en kombination av
1. Bilens förbrukning och laddegenskaper
2. Tillgänglighet och prestanda i laddnätverk
3. Förarens strategier rörande vägval och laddning.
Lägger vi till om man är modig nog att gasa på över hastighetsbegränsningarna blir det för enkelt.
Nu finns det en tanke om att hålla hastighetsgräns plus max 5 kmh, och har den regeln funnits alla år finns det anledning att hålla det även framåt. Men i förra årets tråd såg jag även kommentarer om att enda regeln var att åker man fast av polisen är man diskad. Någon annan sade att det fanns en gentlemannamässig överenskommelse att hålla hastighetsgränserna. Tror det var Jerker som lyfte att hastighetsgränserna inte alltid följdes under förra årets resa, så vet inte hur disciplinen har varit bland de tävlande. Om det var så att folk gasade på eller om Glympse spelade alla ett spratt vet jag inte. Mina erfarenheter av Glympse är ändå att den visar ganska realistiska siffror, som bara pendlar kring ett par km/h diff även om man håller konstant hastighet.
Jämförbarheten mellan åren verkar ändå bli svår att få till. Jag vet alltså inte hur det har sett ut tidigare år. Förstår att ambitionen skall vara att tiderna skall vara jämförbara mellan åren och att man därför vill ha samma regler. Men förhållandena skiljer sig ändå åt - I år kommer det regna och blåsa rejält och vi kommer sannolikt inte nå förra årets tider. Det blir lite som att jämföra vinnartider mellan olika Vasalopp. Kanske intressant som kuriosa, men tiderna går inte att använda som mått på hur bra prestationen verkligen var om man jämför mellan olika år.
Som förare kör jag gärna fortare, det gör jag rätt ofta i vanliga fall. Men. För att behålla tävlingens integritet och trovärdighet tycker jag att hastighetsskyltarna skall följas. Det känns inte seriöst att säga att elbilar minsann duger på långresa, och vi har bevisat detta genom att nå fina sluttider i tävlingen, när vi i själva verket har tullat lite på hastighetsgränserna. ”Klart ni kommer fram fort när ni kör för fort”, kommer vi få höra från fossilmaffian. Håller vi skyltad hastighet blir det liksom ingen diskussion.
I slutänden tycker jag nog att Tibor får bestämma. Den är ändå ”hans” tävling om jag förstår det rätt. Jag tänker att han har bäst koll på hur reglerna har sett ut över åren.
1. Bilens förbrukning och laddegenskaper
2. Tillgänglighet och prestanda i laddnätverk
3. Förarens strategier rörande vägval och laddning.
Lägger vi till om man är modig nog att gasa på över hastighetsbegränsningarna blir det för enkelt.
Nu finns det en tanke om att hålla hastighetsgräns plus max 5 kmh, och har den regeln funnits alla år finns det anledning att hålla det även framåt. Men i förra årets tråd såg jag även kommentarer om att enda regeln var att åker man fast av polisen är man diskad. Någon annan sade att det fanns en gentlemannamässig överenskommelse att hålla hastighetsgränserna. Tror det var Jerker som lyfte att hastighetsgränserna inte alltid följdes under förra årets resa, så vet inte hur disciplinen har varit bland de tävlande. Om det var så att folk gasade på eller om Glympse spelade alla ett spratt vet jag inte. Mina erfarenheter av Glympse är ändå att den visar ganska realistiska siffror, som bara pendlar kring ett par km/h diff även om man håller konstant hastighet.
Jämförbarheten mellan åren verkar ändå bli svår att få till. Jag vet alltså inte hur det har sett ut tidigare år. Förstår att ambitionen skall vara att tiderna skall vara jämförbara mellan åren och att man därför vill ha samma regler. Men förhållandena skiljer sig ändå åt - I år kommer det regna och blåsa rejält och vi kommer sannolikt inte nå förra årets tider. Det blir lite som att jämföra vinnartider mellan olika Vasalopp. Kanske intressant som kuriosa, men tiderna går inte att använda som mått på hur bra prestationen verkligen var om man jämför mellan olika år.
Som förare kör jag gärna fortare, det gör jag rätt ofta i vanliga fall. Men. För att behålla tävlingens integritet och trovärdighet tycker jag att hastighetsskyltarna skall följas. Det känns inte seriöst att säga att elbilar minsann duger på långresa, och vi har bevisat detta genom att nå fina sluttider i tävlingen, när vi i själva verket har tullat lite på hastighetsgränserna. ”Klart ni kommer fram fort när ni kör för fort”, kommer vi få höra från fossilmaffian. Håller vi skyltad hastighet blir det liksom ingen diskussion.
I slutänden tycker jag nog att Tibor får bestämma. Den är ändå ”hans” tävling om jag förstår det rätt. Jag tänker att han har bäst koll på hur reglerna har sett ut över åren.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Funderar på att livesända via Youtube... vet inte om jag orkar med att ha det igång hela tiden, men får se.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Blir värre än Björns maraton igår och i nattjoel80 skrev:Funderar på att livesända via Youtube... vet inte om jag orkar med att ha det igång hela tiden, men får se.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Polisen har ju 3km/h över som gräns. En kompromiss kanske
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Håller med Wilson: att vi av "image/PR-skäl externt och internt" bör hålla oss till hastighetsbegränsningarna. (GPS-fart så blir det jämförbart mellan olika bilar). Att sen polisen av "mättekniska" skäl använder lite marginal, att många av oss, även jag till vardags kör lite för fort eller att andra trafikanter kör för fort känns för mig sekundärt i just det här sammanhanget.
Exakt jämförbarheten mellan åren känns för mig personligen ganska ointressant. Även i OS/VM förändrar man emellanåt material/regler/system så att gamla rekord inte är jämförbara med nya. Dessutom kommer det alltid att vara olika förhållanden som väder och trafikbelastning som kommer påverka mer. (Det här är liksom inte ett jämförande WLTP-norms test, OS i elbilskörning eller ett klassiskt Canonball run med elbilar.)
Håller med iAkita: att vi som åker gemensamt kommer överens om det på plats innan start och sen respekterar vi det beslut som blir under loppet. Sen skippar vi diskussioner senare i tråden och efteråt. Det här ska ju vara en KUL GREJ som vi gör TILLSAMMANS där de som inte är med kan följa med på resan digitalt via forumet och på Glympse.
Exakt jämförbarheten mellan åren känns för mig personligen ganska ointressant. Även i OS/VM förändrar man emellanåt material/regler/system så att gamla rekord inte är jämförbara med nya. Dessutom kommer det alltid att vara olika förhållanden som väder och trafikbelastning som kommer påverka mer. (Det här är liksom inte ett jämförande WLTP-norms test, OS i elbilskörning eller ett klassiskt Canonball run med elbilar.)
Håller med iAkita: att vi som åker gemensamt kommer överens om det på plats innan start och sen respekterar vi det beslut som blir under loppet. Sen skippar vi diskussioner senare i tråden och efteråt. Det här ska ju vara en KUL GREJ som vi gör TILLSAMMANS där de som inte är med kan följa med på resan digitalt via forumet och på Glympse.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Tror att framför allt söndagen blir en utmaning laddningsmässigt då många semesterfirare i elbil säkerligen lär vara på rull då (eller snarare stå på kö...). Så tror att tävlingen kommer att avgöras på en hel del "taktik/tur" på de laddningarna som ska göras just på söndag eftermiddag/kväll.
Ska i alla fall bli kanonskoj att vara med
Ska i alla fall bli kanonskoj att vara med
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Lurigt med hastigheten. Kör vi/ni för långsamt kommer det heta att ska man köra elbil så måste man krypa fram i högerfilen. Körs det för fort så kommer det heta att de där Teslaförarna är stroppiga fartdårar typ Gumbol.
Jag brukar ha AP ställd på +3 km/h eller 3% så det är det jag skulle ha som bas om jag körde tävlingen. Inom 5% är väl rimligt att man kan hålla sig när man kör ett sånt här race? Men det är klart trafiken kan kräva avvikelser som tex en omkörning. Det finns ju flera som man hålla koll så att ingen kör systematiskt för fort. Sedan tycker jag inte att enstaka överträdelser ska leda till diskning utan kanske tidstillägg och skämskudde? Naturligtvis krävs de diskning om man åker fast i en fartkontroll + offentlig avbön .
Jag brukar ha AP ställd på +3 km/h eller 3% så det är det jag skulle ha som bas om jag körde tävlingen. Inom 5% är väl rimligt att man kan hålla sig när man kör ett sånt här race? Men det är klart trafiken kan kräva avvikelser som tex en omkörning. Det finns ju flera som man hålla koll så att ingen kör systematiskt för fort. Sedan tycker jag inte att enstaka överträdelser ska leda till diskning utan kanske tidstillägg och skämskudde? Naturligtvis krävs de diskning om man åker fast i en fartkontroll + offentlig avbön .
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Förra året så blev det en diskussion om detta med hastighet. Jag och någon mer körde enligt skyltad hastighet (via gps) och andra tyckte att man självklart fick köra liite över gränsen (de 5 km/h som det pratas om här) medan några tydligen körde enligt regeln att så länge man inte åkte fast så var allt lugnt.
Första gången det kördes ett race Haparanda - Ystad (som Tibor vann) så hölls hastighetsbegränsningarna utan avvikelse. Detta var utgångsläget enligt mig. Förra året så gick det fortare, både i tid och hastighet tydligen, och det var inte vad jag hade tänkt mig. Som exempel kan jag jämföra de snabbaste på sträckan Haparanda - Skellefteå SuC mot mig själv. Vi startade samtidigt på torget i Haparanda och jag var ca 12 minuter efter de första i Skellefteå... (en sträcka på 25 mil). Detta kan tyckas vara en struntsak men på 165 mil så blir det ju 80 minuter i skillnad! Det var nästan ingen trafik så inte nån fråga om att man blev fördröjd av detta.
Sen var det tydligen så att man kunde "välja" att stänga av hastighetsvisningen på Glympse också... Vissa valde detta.
Visst är detta en amatörernas sammankomst men samtidigt så kan det ju vara av intresse för andra att följa och då ser man det nog som en mera seriös "tävling" så jag anser att man ska följa skyltad hastighet (med undantag för vissa väldigt tillfälliga överträdelser när så behövs för säkra omkörningar) så blir det inget snack om huruvida "man kör för långsamt i högerfilen" eller ligger i vänsterfil och hoppas att ingen polis är ute. Låt lastbilarna tuta om de vill. De får inte köra över 80 överhuvudtaget! (ja, jag vet att lb utan släp får köra 90 på motorväg)
Länk till förra årets "tävling"
viewtopic.php?f=27&t=21422&hilit=ystad+haparanda
Första gången det kördes ett race Haparanda - Ystad (som Tibor vann) så hölls hastighetsbegränsningarna utan avvikelse. Detta var utgångsläget enligt mig. Förra året så gick det fortare, både i tid och hastighet tydligen, och det var inte vad jag hade tänkt mig. Som exempel kan jag jämföra de snabbaste på sträckan Haparanda - Skellefteå SuC mot mig själv. Vi startade samtidigt på torget i Haparanda och jag var ca 12 minuter efter de första i Skellefteå... (en sträcka på 25 mil). Detta kan tyckas vara en struntsak men på 165 mil så blir det ju 80 minuter i skillnad! Det var nästan ingen trafik så inte nån fråga om att man blev fördröjd av detta.
Sen var det tydligen så att man kunde "välja" att stänga av hastighetsvisningen på Glympse också... Vissa valde detta.
Visst är detta en amatörernas sammankomst men samtidigt så kan det ju vara av intresse för andra att följa och då ser man det nog som en mera seriös "tävling" så jag anser att man ska följa skyltad hastighet (med undantag för vissa väldigt tillfälliga överträdelser när så behövs för säkra omkörningar) så blir det inget snack om huruvida "man kör för långsamt i högerfilen" eller ligger i vänsterfil och hoppas att ingen polis är ute. Låt lastbilarna tuta om de vill. De får inte köra över 80 överhuvudtaget! (ja, jag vet att lb utan släp får köra 90 på motorväg)
Länk till förra årets "tävling"
viewtopic.php?f=27&t=21422&hilit=ystad+haparanda
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Ojdå! Det var alltså mer överträdelser än jag hade fattat. Då blir min privata resa inte alls jämförbar med resultatet i den officiella tävlingen eftersom jag följde hastighetsbegränsningarna slaviskt.lator skrev:Förra året så blev det en diskussion om detta med hastighet. ...
Trist.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Det är ju hemligtjoel80 skrev:Ni som körde förra året eller som ska köra nu, tar ni E4 hela vägen upp (Även genom Stockholm)
Jag har en fundering på om det är vettigare att köra Örebro - Västerås - Gävle.
Alltså norrut från Mjölby.
Även från starten funderar jag över vägval, kör ni via Hässleholm eller "omvägen" via Malmö och Helsingborg?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Intressant startfält!iAkita skrev:
Uppdaterad deltagarlista
iAkita – Volkswagen ID4 1st Max -21
Daven - Tesla Model 3 SR+ -20
Robin_j - Tesla Model S p85+ - 14
ReNewAble - Tesla Model 3 LR -20
Leo + Lator - Skoda Enyaq iv80 RWD -21
Wilson - Audi eTron 50 -20
Segelflygaren - Tesla Model 3 LR -21 (18" Aero med stora Panasonic batteriet)
Joel80 - Polestar 2 awd
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Hm... svårt att hitta boende i Ystad mellan torsdag-fredag. Nån som har några förslag norrut från Ystad på max typ 1.5h? Gärna med laddare nära.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Malmö, även om det inte är helt optimalt.joel80 skrev:Hm... svårt att hitta boende i Ystad mellan torsdag-fredag. Nån som har några förslag norrut från Ystad på max typ 1.5h? Gärna med laddare nära.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Mer än 5 km/h över tror jag inte det var någon som körde. Jag hamnade sist i kön av bilar mellan Ystad och Hörby och då pendlade hastigheten med upp till 4-5 km/h över gränsen. Det var sen den hastighet jag höll resten av vägen, när jag inte var tvungen att köra långsammare för att komma fram till nästa laddare. Det var även den hastighet jag höll mellan Haparanda och Skellefteå, där entraktor och jag anlände samtidigt. Jag hann inte ens sätta igång laddningen innan övriga anlände, så att det skulle vara några 12 minuter håller jag inte alls med om. Visst uppstod det ett samtal om detta vid laddarna i Skellefteå, där det för mig framstod att de flesta tyckte att upp till 5 km/h över var ok. Jag höll mig trots det närmre fartgränsen på nervägen, eftersom jag tycker hela diskussionen är så tråkig (i ett annars väldigt kul sammanhang).lator skrev:Förra året så blev det en diskussion om detta med hastighet. Jag och någon mer körde enligt skyltad hastighet (via gps) och andra tyckte att man självklart fick köra liite över gränsen (de 5 km/h som det pratas om här) medan några tydligen körde enligt regeln att så länge man inte åkte fast så var allt lugnt.
Första gången det kördes ett race Haparanda - Ystad (som Tibor vann) så hölls hastighetsbegränsningarna utan avvikelse. Detta var utgångsläget enligt mig. Förra året så gick det fortare, både i tid och hastighet tydligen, och det var inte vad jag hade tänkt mig. Som exempel kan jag jämföra de snabbaste på sträckan Haparanda - Skellefteå SuC mot mig själv. Vi startade samtidigt på torget i Haparanda och jag var ca 12 minuter efter de första i Skellefteå... (en sträcka på 25 mil). Detta kan tyckas vara en struntsak men på 165 mil så blir det ju 80 minuter i skillnad! Det var nästan ingen trafik så inte nån fråga om att man blev fördröjd av detta.
Sen var det tydligen så att man kunde "välja" att stänga av hastighetsvisningen på Glympse också... Vissa valde detta.
Visst är detta en amatörernas sammankomst men samtidigt så kan det ju vara av intresse för andra att följa och då ser man det nog som en mera seriös "tävling" så jag anser att man ska följa skyltad hastighet (med undantag för vissa väldigt tillfälliga överträdelser när så behövs för säkra omkörningar) så blir det inget snack om huruvida "man kör för långsamt i högerfilen" eller ligger i vänsterfil och hoppas att ingen polis är ute. Låt lastbilarna tuta om de vill. De får inte köra över 80 överhuvudtaget! (ja, jag vet att lb utan släp får köra 90 på motorväg)
Länk till förra årets "tävling"
viewtopic.php?f=27&t=21422&hilit=ystad+haparanda
Så länge alla kör enligt samma regler blir tävlingen rättvis, därför ska vi komma överens om detta i Ystad innan vi startar. Jämförelser mellan år låter sig ändå inte göras på grund av skiftande förhållanden, olika tryck på laddarna, osv (bland annat hade väl Tesla tillfälligt dragit ner på effekten på SuC förra året vilket drabbade samtliga Teslor). Att en del stängde av hastigheten i Glympse berodde på att Tibor hade tipsat om det här i tråden, så det inte skulle börja spridas screenshot om man körde rejält över i en omkörning. Det är bara kolla bakåt i tråden och se efter själv. Jag har inga problem med att det blir obligatoriskt att visa hastigheten i år.
Med det sagt så tänker jag nu för en gångs skull agera forumspolis och föreslå att vi avslutar den här meningslösa diskussionen och fokuserar på själva tävlingen istället. Om någon vill sitta hemma i soffan och vara missnöjd eller bojkotta att följa tävlingen för att den inte går till exakt som de själva önskar så får det vara så. Men ta hellre initiativ så att SECC blir av nästa år istället, så ni kan få det som ni önskar då.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Om du kommer från Gävle borde Kristianstad passa bra. Där finns gått om laddare. Kan dock inte rekommendera något specifikt hotell.joel80 skrev:Hm... svårt att hitta boende i Ystad mellan torsdag-fredag. Nån som har några förslag norrut från Ystad på max typ 1.5h? Gärna med laddare nära.
Kul om du vill live-streama på youtube förresten! Det är många som gillar slow-TV (däribland jag).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Tack, så fick det bli. Jag kunde utnyttja en rabatt där också så blev bara 400kr för ett rum på Best Western.iAkita skrev:Om du kommer från Gävle borde Kristianstad passa bra. Där finns gått om laddare. Kan dock inte rekommendera något specifikt hotell.joel80 skrev:Hm... svårt att hitta boende i Ystad mellan torsdag-fredag. Nån som har några förslag norrut från Ystad på max typ 1.5h? Gärna med laddare nära.
Kul om du vill live-streama på youtube förresten! Det är många som gillar slow-TV (däribland jag).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag kommer med mer funderingar. Hur nära 100% kommer ni kunna vara laddade innan start? Jag är lite osäker på om jag kommer kunna ladda upp så mycket då jag måste köra lite för att komma till starten.
Och sen, hur kan vi ladda i Haparanda? Den enda snabbladdaren ser ut att finnas på finska sidan. Får man korsa gränsen nu igen för en sån sak?
Man vill ju gärna komma fram med så låg procent som möjligt.
Och sen, hur kan vi ladda i Haparanda? Den enda snabbladdaren ser ut att finnas på finska sidan. Får man korsa gränsen nu igen för en sån sak?
Man vill ju gärna komma fram med så låg procent som möjligt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Dert finns Typ 2 laddare vid bland annat Sankt Knuts torg i Ystad om du vill toppa upp innan start. Som jag förstår det är det nu fritt fram att åka över till Finland, men det verkar dessvärre som om 50 kW laddaren är ur funktion. Det finns gratis typ 2 laddare vid IKEA i Haparanda. Det kan nog vara en fin gest att erbjuda sig att betala för laddningen eller gå in och köpa något i restaurangen om man vill utnyttja dem. Sen finns det två 22 kW laddare på finska sidan och en 50 kW laddare i Kalix en bit bort om det skulle krisa. Förra året hade jag nog i reserv när jag kom fram för att kunna ta mig till den. Vi får se till att dela solidariskt på destinationsladdningen så alla får en chans att toppa upp innan starten på återresan.joel80 skrev:Jag kommer med mer funderingar. Hur nära 100% kommer ni kunna vara laddade innan start? Jag är lite osäker på om jag kommer kunna ladda upp så mycket då jag måste köra lite för att komma till starten.
Och sen, hur kan vi ladda i Haparanda? Den enda snabbladdaren ser ut att finnas på finska sidan. Får man korsa gränsen nu igen för en sån sak?
Man vill ju gärna komma fram med så låg procent som möjligt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Funderar på om det är försent att anmäla sig till middagen i Haparanda? Om det är fortfarande är möjligt, så är jag gärna med. Är dock vegetarian, vilket kanske kan skapa vissa problem?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Det har jag räknat med. Tror de har vegetariskt på menyn, annars hör jag av mig till dem innan.Segelflygaren skrev:Funderar på om det är försent att anmäla sig till middagen i Haparanda? Om det är fortfarande är möjligt, så är jag gärna med. Är dock vegetarian, vilket kanske kan skapa vissa problem?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Tack!iAkita skrev:Det har jag räknat med. Tror de har vegetariskt på menyn, annars hör jag av mig till dem innan.Segelflygaren skrev:Funderar på om det är försent att anmäla sig till middagen i Haparanda? Om det är fortfarande är möjligt, så är jag gärna med. Är dock vegetarian, vilket kanske kan skapa vissa problem?
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 176
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag har glömt bort att anmäla mig till maten i Haparanda jag också. väntar på svar om jag får co pilot troligen inte (vem åker bil frivilligt ) med en tävlingsmänniska...
Börjar bli väldigt taggad på köra iallafall
Undra om man blir snabbare om man vaxar inner skärmarna och tejpar alla skarvar
Börjar bli väldigt taggad på köra iallafall
Undra om man blir snabbare om man vaxar inner skärmarna och tejpar alla skarvar
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)