Sida 2 av 6

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 22 jul 2021 00:49
av Fredrik j
LarsL skrev:
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 22 jul 2021 00:57
av LarsL
wheels skrev:
LarsL skrev:
Aida skrev:
Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.

Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Traktorn då?
Ja, en traktor har fyrahjul.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 22 jul 2021 00:58
av LarsL
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.
Blir den dödavinkeln större för att man står på fel sida?

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 22 jul 2021 01:04
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.
Blir den dödavinkeln större för att man står på fel sida?
Nej, den döda vinkeln är rimligen precis lika stor helt oavsett var du står parkerad. Möjligen överraskar du dina medtrafikanter. Att någon gör något överraskande är förmodligen en ganska vanlig start på en olycka.
Ska du korsa gatan behöver du ju ha kolla på trafiken i bägge riktningarna. Står du i färdriktning kan du ju koncentrera dig främst på trafik som kommer bakifrån.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 22 jul 2021 08:39
av mikebike
Vår gata utanför huset är enkelriktad och man parkerar till vänster. När man skall köra ut från parkeringsfickan ser man bra bakåt i höger backspegel, inga problem.
Står man bakom en större bil ser man absolut inget framåt förrän man kört ut nästan helt. Men det är inte heller något problem eftersom det inte kommer någon trafik från motsatt håll?
Tre gånger har jag har varit nära att frontalkrocka med cyklister som kommer mot färdriktningen!
Samma situation uppstår, fast med mötande bilar, om man parkerar på vänster sida på en dubbelriktad gata.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 22 jul 2021 12:05
av renes
LarsL skrev:
Aida skrev:
Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.

Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Nej, så tolkar inte jag det alls. Tvåhjulingar behöver inte stå i vägens längdriktning, dvs de får stå tvärs om platsen markerats så. Det betyder inte att tvåhjulingen får stå i längdriktningen men bakvänt.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 08:13
av dstr
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 08:18
av Svenssons
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 12:27
av heldiggrisen
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 12:31
av Daven
Aptera är ju ett förhoppningsvis kommande märke som har visat upp bil med teslas USA kontakt. Jag tror det är sådana små företag som Elon menar men att det tolkats fritt.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 13:40
av Erxon
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.

VolvoXC40 och Polestar 2 har också laddporten vänster bak

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 14:23
av wheels
Erxon skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.

VolvoXC40 och Polestar 2 har också laddporten vänster bak
Och MG har den fram. Kan bli ett elände när bilar som behöver ladda ställer sig lite hur som helst för att kabeln skall räcka till

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 15:25
av Mats79
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 16:19
av Fredrik j
Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Japanska bilar har ju traditionellt ofta tanklocket på vänster sida eftersom man har vänstertrafik och vill kunna fylla på från vägrenen vid bensinstopp.
Av samma anledning har dom flesta europeiska bilar tanklocket på höger sida.
Samma filosofi skulle kunna gälla även ladduttag. Anledningen till att så många har den på vänster sida är väl för att man lätt ska se den och komma ihåg att koppla loss. Det blir ju även lättare om man vill parkera väldigt nära väggen på passagerarsidan.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 16:40
av maccis
Vår Peugeot e-208 har laddluckan vänster bak. Skulle funka också 100kW DC-laddning möjlig.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 19:37
av martinot
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
VAG har ju olika lösningar för olika bilar i sina program (Taycan och e-tron brevid förardörrarna, ID till höger bak, etc.).

Hyundai verkar ha bytt från vänster bak på de gamla Ioniq till höger bak på senaste Ioniq 5 (om jag inte missat något)?

Det som är intressant är att Tesla är en av de få som konsekvent verkar ha gjort liknande placering av laddintagen mellan alla sina bilar.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 19:41
av heldiggrisen
Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Tackar, verkar jo förnuftig. Sen är jo Sverige rätt så unika med förbudet att parkera mot färdriktningen.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 19:49
av martinot
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Japanska bilar har ju traditionellt ofta tanklocket på vänster sida eftersom man har vänstertrafik och vill kunna fylla på från vägrenen vid bensinstopp.
Av samma anledning har dom flesta europeiska bilar tanklocket på höger sida.
Samma filosofi skulle kunna gälla även ladduttag. Anledningen till att så många har den på vänster sida är väl för att man lätt ska se den och komma ihåg att koppla loss. Det blir ju även lättare om man vill parkera väldigt nära väggen på passagerarsidan.
Ytterst bra sammanfattning av för/nackdelar med att ha placeringen vänster bak eller höger bak.

Tidigare var jag extremt kritisk till att ha den på vänster sida (som på min egen Tesla, och som hos PS2), och förespråkat höger bak som en bättre placering just när man skall ladda längs parkeringsplatser längs med gator.

Men sedan har jag någon gång tvingats parkera hos bekanta jag besökt, eller i hotellgarage med trånga parkeringsplatser, och då har det faktiskt tvingats att ställa bilen så jag kan öppna förardörren då det varit trångt. När jag då tvingats parkera tight mot en betongvägg eller garagevägg på högersidan, så har jag varit enormt tacksam att kunna ladda bilen tack vare att intaget sitter på förarsidan.

Så från att varit "högerförrespråkare", så har jag nästan svängt till att bli "vänsterförespråkare" efter dessa personliga upplevelser. Men sanningen är nog närmare att jag snarare nu ser +/- med bägge varianterna.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 20:13
av Bjelke
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
Skitbra bild ju! :)
Även om det saknas en del modeller osv, vore najs med en uppdaterad med övriga modeller som kommenterats ovan :)

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 10:19
av dstr
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...
Nja, tveksamt att kabeln räcker. Ska testa med vår Zoe nästa gång jag passerar Bredden.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 10:26
av Aida
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 15:46
av Mickep
Ang att parkera mot färdriktning så såg jag en som gjorde en sådan manöver vid en pizzeria MITT FRAMFÖR en polisbil.föraren förstod nog utifrån grimaschen att den gjort något fel. Polisen blinkade.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 17:42
av OfarligTesla
Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 19:00
av mikebike
OfarligTesla skrev:
Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.
Har man 4 cyklar på dragkroken kan jag tänka mig att den är för kort ibland.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 19:34
av Bjelke
mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.
Har man 4 cyklar på dragkroken kan jag tänka mig att den är för kort ibland.
Kom en i Borlänge förra Söndagen med några cyklar på kroken och han sträckte kabeln utav bara helv…te kan jag säga,
han fick t.o.m. dra ur och koppla in igen för att få igång laddningen (han hade dessutom typ 3dm till godo mot
stolpen men tycktes inte orka bry sig att backa in en liten bit till utan slet hellre i kabeln typ allt han orkade)…