Sida 3 av 6

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 13:40
av Erxon
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.

VolvoXC40 och Polestar 2 har också laddporten vänster bak

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 14:23
av wheels
Erxon skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.

VolvoXC40 och Polestar 2 har också laddporten vänster bak
Och MG har den fram. Kan bli ett elände när bilar som behöver ladda ställer sig lite hur som helst för att kabeln skall räcka till

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 15:25
av Mats79
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 16:19
av Fredrik j
Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Japanska bilar har ju traditionellt ofta tanklocket på vänster sida eftersom man har vänstertrafik och vill kunna fylla på från vägrenen vid bensinstopp.
Av samma anledning har dom flesta europeiska bilar tanklocket på höger sida.
Samma filosofi skulle kunna gälla även ladduttag. Anledningen till att så många har den på vänster sida är väl för att man lätt ska se den och komma ihåg att koppla loss. Det blir ju även lättare om man vill parkera väldigt nära väggen på passagerarsidan.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 16:40
av maccis
Vår Peugeot e-208 har laddluckan vänster bak. Skulle funka också 100kW DC-laddning möjlig.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 19:37
av martinot
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
VAG har ju olika lösningar för olika bilar i sina program (Taycan och e-tron brevid förardörrarna, ID till höger bak, etc.).

Hyundai verkar ha bytt från vänster bak på de gamla Ioniq till höger bak på senaste Ioniq 5 (om jag inte missat något)?

Det som är intressant är att Tesla är en av de få som konsekvent verkar ha gjort liknande placering av laddintagen mellan alla sina bilar.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 19:41
av heldiggrisen
Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Tackar, verkar jo förnuftig. Sen är jo Sverige rätt så unika med förbudet att parkera mot färdriktningen.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 19:49
av martinot
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför har Hyundai bytt sida på Ioniq 5? Finns det några fördelar med att ha hålet på passagerarsidan bak?
Absolut. En fördel är tex laddning när du parkerat längsgående vid kantsten. Dvs som de flesta parkeringsplatser är utformade i våra städer. Då slipper du dra laddsladden över eller runt bilen.
Japanska bilar har ju traditionellt ofta tanklocket på vänster sida eftersom man har vänstertrafik och vill kunna fylla på från vägrenen vid bensinstopp.
Av samma anledning har dom flesta europeiska bilar tanklocket på höger sida.
Samma filosofi skulle kunna gälla även ladduttag. Anledningen till att så många har den på vänster sida är väl för att man lätt ska se den och komma ihåg att koppla loss. Det blir ju även lättare om man vill parkera väldigt nära väggen på passagerarsidan.
Ytterst bra sammanfattning av för/nackdelar med att ha placeringen vänster bak eller höger bak.

Tidigare var jag extremt kritisk till att ha den på vänster sida (som på min egen Tesla, och som hos PS2), och förespråkat höger bak som en bättre placering just när man skall ladda längs parkeringsplatser längs med gator.

Men sedan har jag någon gång tvingats parkera hos bekanta jag besökt, eller i hotellgarage med trånga parkeringsplatser, och då har det faktiskt tvingats att ställa bilen så jag kan öppna förardörren då det varit trångt. När jag då tvingats parkera tight mot en betongvägg eller garagevägg på högersidan, så har jag varit enormt tacksam att kunna ladda bilen tack vare att intaget sitter på förarsidan.

Så från att varit "högerförrespråkare", så har jag nästan svängt till att bli "vänsterförespråkare" efter dessa personliga upplevelser. Men sanningen är nog närmare att jag snarare nu ser +/- med bägge varianterna.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 23 jul 2021 20:13
av Bjelke
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...

PS. Hittade denna bild:
Bild

Nu är det ju inte CCS på alla bilarna men Rivian och Mercedes borde funka också tex.
Skitbra bild ju! :)
Även om det saknas en del modeller osv, vore najs med en uppdaterad med övriga modeller som kommenterats ovan :)

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 10:19
av dstr
Svenssons skrev:
dstr skrev:
så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...
Nja, tveksamt att kabeln räcker. Ska testa med vår Zoe nästa gång jag passerar Bredden.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 10:26
av Aida
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 15:46
av Mickep
Ang att parkera mot färdriktning så såg jag en som gjorde en sådan manöver vid en pizzeria MITT FRAMFÖR en polisbil.föraren förstod nog utifrån grimaschen att den gjort något fel. Polisen blinkade.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 17:42
av OfarligTesla
Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 19:00
av mikebike
OfarligTesla skrev:
Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.
Har man 4 cyklar på dragkroken kan jag tänka mig att den är för kort ibland.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 24 jul 2021 19:34
av Bjelke
mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
Aida skrev:
Varför har Tesla byggt så extremt korta kablar?! Jag förstår att vid starkström är det bra med så kort kabellängd som möjligt och att material kostar pengar men det borde innebära mer ”stress” på kabeln när folk måste dra i den för att komma åt. Jag kommer ihåg det schweiziska äldre paret med sin nya Model 3 när gubben inte vågade backa så långt in och ist stod och drog i kabeln och satte in den helt sträckt…
Den är ju inte för kort om man har Tesla. Vore ju slöseri att ha längre kabel än vad som behövs.
Har man 4 cyklar på dragkroken kan jag tänka mig att den är för kort ibland.
Kom en i Borlänge förra Söndagen med några cyklar på kroken och han sträckte kabeln utav bara helv…te kan jag säga,
han fick t.o.m. dra ur och koppla in igen för att få igång laddningen (han hade dessutom typ 3dm till godo mot
stolpen men tycktes inte orka bry sig att backa in en liten bit till utan slet hellre i kabeln typ allt han orkade)…

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 30 jul 2021 03:35
av Svenssons
Dessa bilar skulle rent fysiskt kunna ladda korrekt på Tesla SuperChargers med liten brasklapp för Porsche Taycan och Audi e-Tron GT samt bilarna med laddning i fronten där kabeln kan vara lite för kort. Finns dock ofta enstaka platser där man inte backar in med Tesla så där blir det enklare att anpassa parkeringen.
SuC-charging.png
Här kommer lista med bilar som inte utan att blockera platser eller inte alls kan ladda på SuperChargers.
SuC-nocharging.png
Laddhastigheten är inte den bästa på befintliga modeller, är ju bara Volvo/Polestar samt Porsche/Audi GT som kan ladda snabbare än 100 kW (upp till 151 kW) och har laddport hyfsat rätt för Supercharger. Placering av laddport på Renault Megan verkar inte vara känt ännu enligt uppgifterna på https://ev-database.org/

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 30 jul 2021 07:28
av kangru
dstr skrev:
Det är mkt snack om att öppna upp, men få bilar har laddluckan placerad i bilens bakre vänstra eller främre högra hörn.

Vilka modeller idag skulle öht kunna vara aktuella?

edit utifrån vad som framkommer i tråden:

Polestar 2
Opel Corsa-E
XC40
Ioniq
Baaserat på höger fram så skall du addera Rivian till listan. Sen finns det den andra listan som Svensson la in som troligen är ok.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 30 jul 2021 08:17
av dstr
Svenssons skrev:
Dessa bilar skulle rent fysiskt kunna ladda korrekt...
Har du provat med en Zoe? Jag är riktigt skeptisk.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 30 jul 2021 08:38
av MrRun
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 30 jul 2021 09:07
av Daven
MrRun skrev:
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800v

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 30 jul 2021 09:10
av heldiggrisen
MrRun skrev:
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
Jag förstår heller inte den. Intervju med ingenjörns bakom eGMP sa att 800 till 400V systemet gör att de tar så mycket effekt 400V stationen erbjuder.
I5 ägare i Norge vitnar om 150kW (upp till 176kW!) på cirkel Ks 150kW laddare.

Är SuC designat annorlunda, eller baseras listan på fel data?

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 30 jul 2021 09:18
av MrRun
Daven skrev:
MrRun skrev:
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800v
Nej så enkelt är det inte.

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 30 jul 2021 09:26
av heldiggrisen
Daven skrev:
MrRun skrev:
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800v
Ungefär 23:15 in i intervjun (fråga 8). EGMP laddar ungefär 15% snabbare på 400V än rena 400V bilar.

HelectriC kan kanske bekräfta vad hans bil tar på 400V stolpe?

Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 30 jul 2021 09:57
av martinot
Svenssons skrev:
Dessa bilar skulle rent fysiskt kunna ladda korrekt på Tesla SuperChargers med liten brasklapp för Porsche Taycan och Audi e-Tron GT samt bilarna med laddning i fronten där kabeln kan vara lite för kort. Finns dock ofta enstaka platser där man inte backar in med Tesla så där blir det enklare att anpassa parkeringen.
SuC-charging.png
Här kommer lista med bilar som inte utan att blockera platser eller inte alls kan ladda på SuperChargers.
SuC-nocharging.png
Laddhastigheten är inte den bästa på befintliga modeller, är ju bara Volvo/Polestar samt Porsche/Audi GT som kan ladda snabbare än 100 kW (upp till 151 kW) och har laddport hyfsat rätt för Supercharger. Placering av laddport på Renault Megan verkar inte vara känt ännu enligt uppgifterna på https://ev-database.org/
Är extremt skeptisk till att Taycan (och därmed Audi e-tron GT) generellt kommer ladda fint på SuC.


Re: Vilka bilar skulle idag RENT FYSISKT kunna ladda på SuC?

Postat: 30 jul 2021 11:28
av Svenssons
heldiggrisen skrev:
Daven skrev:
MrRun skrev:
Varför skulle Ioniq 5 och EV6 bara kunna ladda i 50 kw? Dom verkar ju kunna ladda i upp till 170 på andra 150kw-laddare.
För att SuC är på 400v Ioniq 5 mm kräver 800v
Ungefär 23:15 in i intervjun (fråga 8). EGMP laddar ungefär 15% snabbare på 400V än rena 400V bilar.

HelectriC kan kanske bekräfta vad hans bil tar på 400V stolpe?
De nämner inget alls om toppeffekten i det klippet. De säger också att trotts laddförluster vid boosting från 400 V till 800 V så är deras system 15% effektivare/snabbare än 400 V direkt. Skulle detta stämma vid tex 170 kW-laddning från 400V så skulle bilar som laddar med 400V idag generera mer än 25 kW värme och då krävs ändå att omvandlingen från 400 V till 800 V är i princip förlustfri. Det är alltså som att ha ett element på mer än 25 kW i bilen.

Laddförlusterna är inte över 15% i själva bilen för 400V system. Konvertering från 400 V till 800 V är inte förlustfri. Hittade en uppgift på max 50 kW på Hyundais sidor, får försöka leta upp den igen.

Vad gäller Circle K:s laddare så är väl alla som klarar av 150 kW eller mer laddare som också klarar av laddning upp till 900 V. Att Ioniq 5 kan ladda i maxfart på dessa är inget konstigt.

Som jag redan lagt in brasklapp om så kan det vara svårt för Taycan och frontladdande bilar att ladda på merparten av SuC-stationerna. Vissa funkar dock utan problem rent fysiskt utan att ta upp en extra parkeringsruta.