Re: Nytt laddrekord!
Postat: 23 jul 2021 11:21
Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längreBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Men vi behöver inte ladda lika ofta hellerMaw skrev:Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längreBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Näe lite mer generellt så känns det som att alla ligger på ungefär samma nivå nu, inte så himla konstigtMaw skrev:Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längreBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Min max laddhastighet har ökat med 28% efter 4 år.Maw skrev:Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längreBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Det återstår att se...Zalman3 skrev:Min max laddhastighet har ökat med 28% efter 4 år.Maw skrev:Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längreBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Kommer din Pollestar 2 kunna maxladda med 192kW år 2025?
Nej, det stämmer fast lite beroende på vilken Tesla det är vi jämför med.pitemacc skrev:Men vi behöver inte ladda lika ofta hellerMaw skrev:Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längreBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
116kW här medBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Ja det kommer ju vilken Tesla som helst, så Polstar har ju inte utvecklat räckvidden på 7 år direkt.Maw skrev:Nej, det stämmer fast lite beroende på vilken Tesla det är vi jämför med.pitemacc skrev:Men vi behöver inte ladda lika ofta hellerMaw skrev:Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längreBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Nu på sommaren kommer jag ca 40 mil på en full laddning på blandat motorväg och landsväg.
De laddar väl ungefär lika vad gäller km/min men tycker du inte att det är lite fel att jämföra din ID4 som behöver dubbla tiden från 0-100 mot en PS2? Dessutom 2WD mot 4WD..taliz skrev:Nja, Polestar laddar ju relativt långsamt. Knappt den rår på en gammal S.
En Model 3 laddar ungefär dubbelt så snabbt.
Tveksamt om den ens klår min ID4.
(Och nu pratar jag förstås räckvidd/min, inte toppeffekt i kw)
Jag fick 100 kW på min 75D -17 nån gång men oftast maxade den vid 96-98 kW.Remuz skrev:Fast hela grejen är ju att 60/70/75-batteri endast laddade 92kW pga 350V Spänning, medan 85/90/100-batterier låg på 120kW pga 400V Spänning.
Tesla 3 laddar 250 kW, när får Polestar det?Maw skrev:Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längreBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
När de går över till 800 V arkitektur förmodar jag.BrooklynS skrev:Tesla 3 laddar 250 kW, när får Polestar det?Maw skrev:Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längreBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Den klarar ju inte 150 kW speciellt länge, är ju seg till 80% och riktigt seg till 90%. Så lär inte låsas upp speciellt mycket.BrooklynS skrev:Tesla 3 laddar 250 kW, när får Polestar det?
Jag skulle gärna se att PS2 laddade ännu fortare, speciellt vid högre SuC...OfarligTesla skrev:Den klarar ju inte 150 kW speciellt länge, är ju seg till 80% och riktigt seg till 90%. Så lär inte låsas upp speciellt mycket.BrooklynS skrev:Tesla 3 laddar 250 kW, när får Polestar det?
Riktigt imponerande!HelectriC skrev:Just sayin'
Mvh
Ioniq5
Jag sa inget om laddhastigheten vid 80 respektive 90% utan att det är segt till 80% respektive 90%, dvs att genomsnittlig laddhastighet är för låg så det tar lång tid. Sen är ju skillnaden att i en PS2 skulle jag behöva ladda till över 90% i många fall men behöver egentligen inte ens ladda till 70% i en Model 3.Maw skrev:Jag skulle gärna se att PS2 laddade ännu fortare, speciellt vid högre SuC...
. .men om du tycker PS2 är seg vid 80% och 90% vad tycker du då om M3? Den har väl ännu lägre laddhastighet vid hög SuC?
Min har aldrig kommit över 150 kW, så det är ju inte riktigt sant att den laddar med 250 kW om det bara är en kort tid under väldigt speciella förhållanden.BrooklynS skrev:Tesla 3 laddar 250 kW, när får Polestar det?Maw skrev:Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längreBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske
Det var en liten detalj du missademikebike skrev:Min har aldrig kommit över 150 kW, så det är ju inte riktigt sant att den laddar med 250 kW om det bara är en kort tid under väldigt speciella förhållanden.BrooklynS skrev:Tesla 3 laddar 250 kW, när får Polestar det?Maw skrev:Min Pollestar 2 från -21 har laddat drygt 150 kW de två gånger jag provat på tillräckligt snabb laddare. Det verkar inte som att Telsa ligger 10 år före på laddning längreBjelke skrev:Fubbigt, min S75D (2018) har som rekord 116kW , kanske nån kW mer som jag inte hunnit se kanske