Kul att se Bonaths namn här, stämmer bra att tomma virkesvagnar är markant mer tungdragna än lastade. Gavlar och stolpar generear rejält med eget luftmotstånd..Jerker skrev:Jag diskuterade det där med Bonath, som är medlem här, som har varit lokförare. Han hade egendomliga erfarenheter av att ett tåg med tomma vagnar avsedda för timmer genererade mer luftmotstånd än samma vagnar fyllda med timmer. Kan vara så att kapell på släpet ger lägre luftmotstånd. Har kört många sådana resor men inte brytt mig om att kolla förbrukningen.Johlei skrev:Tack det ger en vägledning. Resan är i alla fall görbar sluter jag mig till.Jerker skrev:Jag har ett släp med gallergrind som jag körde tomt mellan Nyköping och Halmstad och lastat med ett antal fönster tillbaka samma väg. Inget kapell. Det kan inte ha vägt över 750 kg.
Tom: 247 Wh/km, lastad: 266
Mitt galler är lite högre och kapellet kanske orsakar mer luftmotstånd än den rätt luftiga packningen på din bild. Men det borde bli lägre förbrukning än din andra bild
Mvh Peter, ny här men lokförare sen gammalt.
Slår snart till på en M3, ny eller beg.