Tack. Dessa är dock så stora att de inte går ner i frunken ens på de största Teslornas frunkar.
Däremot så kan de ändå kombineras med bil, om inte annat tillfälligt vid behov.
Hade en bil nere i stora hamnen som inte är vår normala hemmahamn (lång story kort; vi var ute och seglade och frugan var tvungen att köra ner bilen med några saker vi glömt innan vi seglade vidare). Normalt hade ju jag behövt be frugan, granne eller en polare i området som kunde köra ner mig i en bil, för att jag sedan skulle kunna hämta upp vår kombi som var parkerad i hamnen.
Nu kunde jag istället lätt själv köra ner dit på elsparkcykeln, och sedan mycket smidigt fälla ihop den och lägga i bagaget på kombin och köra hem bilen. Perfekt användning av elsparkcykel och bil i kombination!
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 26 jul 2021 16:47
av mikebike
martinot skrev:
Har inte sett någon tråd för elsparkcyklar, så startar en här!
Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden!
"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"
25 km/tim = olaglig?
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 26 jul 2021 16:56
av Remuz
25 km/tim = olaglig?
Med trampor max 25km/h och 250W motor
Utan trappor max 20km/h och 250W motor
Kan tipsa om fatbikekopiorna, dock inte en spark utan en cykel. 750W och stort batteri, gör runt 45km/h, går att vika ihop, samt trafikförsäkra hos IF för 60kr/mån
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 26 jul 2021 16:59
av mikebike
Remuz skrev:
25 km/tim = olaglig?
Med trampor max 25km/h och 250W motor
Utan trampor max 20km/h och 250W motor
Kan tipsa om fatbikekopiorna, dock inte en spark utan en cykel. 750W och stort batteri, gör runt 45km/h, går att vika ihop, samt trafikförsäkra hos IF för 60kr/mån
Just precis, och en fatbike som gör 45 är inte (heller) en elcykel.
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 26 jul 2021 17:46
av Remuz
mikebike skrev:
Remuz skrev:
25 km/tim = olaglig?
Med trampor max 25km/h och 250W motor
Utan trampor max 20km/h och 250W motor
Kan tipsa om fatbikekopiorna, dock inte en spark utan en cykel. 750W och stort batteri, gör runt 45km/h, går att vika ihop, samt trafikförsäkra hos IF för 60kr/mån
Just precis, och en fatbike som gör 45 är inte (heller) en elcykel.
Precis det är därför man trafikförsäkrar den.
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 26 jul 2021 18:23
av Elof
Remuz skrev:
mikebike skrev:
Remuz skrev:
25 km/tim = olaglig?
Med trampor max 25km/h och 250W motor
Utan trampor max 20km/h och 250W motor
Kan tipsa om fatbikekopiorna, dock inte en spark utan en cykel. 750W och stort batteri, gör runt 45km/h, går att vika ihop, samt trafikförsäkra hos IF för 60kr/mån
Just precis, och en fatbike som gör 45 är inte (heller) en elcykel.
Precis det är därför man trafikförsäkrar den.
Men den är ändå illegal att köra i trafik? För det är väl inte en EU-moppe med bara 750W effekt?
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 26 jul 2021 19:15
av Remuz
Elof skrev:
Remuz skrev:
mikebike skrev:
Remuz skrev:
25 km/tim = olaglig?
Med trampor max 25km/h och 250W motor
Utan trampor max 20km/h och 250W motor
Kan tipsa om fatbikekopiorna, dock inte en spark utan en cykel. 750W och stort batteri, gör runt 45km/h, går att vika ihop, samt trafikförsäkra hos IF för 60kr/mån
Just precis, och en fatbike som gör 45 är inte (heller) en elcykel.
Precis det är därför man trafikförsäkrar den.
Men den är ändå illegal att köra i trafik? För det är väl inte en EU-moppe med bara 750W effekt?
Absolut inte laglig nej
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 27 jul 2021 10:51
av mikebike
Remuz skrev:
mikebike skrev:
Remuz skrev:
25 km/tim = olaglig?
Med trampor max 25km/h och 250W motor
Utan trampor max 20km/h och 250W motor
Kan tipsa om fatbikekopiorna, dock inte en spark utan en cykel. 750W och stort batteri, gör runt 45km/h, går att vika ihop, samt trafikförsäkra hos IF för 60kr/mån
Just precis, och en fatbike som gör 45 är inte (heller) en elcykel.
Precis det är därför man trafikförsäkrar den.
Är det ens möjligt?
Den måste väl vara typad som moped klass 1 för att kunna registreras och få registreringsskylt?
När det var på gång att vi skulle införa klass 1 såldes många mopeder som gjorde 45 km/tim med löfte om att de senare skulle kunna reggas som klass 1. Det gick inte.
Analogt med alla Tesla som inte går att få godkända med dragkrok.
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 27 jul 2021 11:52
av Holve
Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.
Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.
Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 27 jul 2021 12:09
av Eldsig
Holve skrev:
Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.
Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.
Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Det går fint. Upplevelsen blir dock lite beroende av hur fin asfalten är och/eller hur bra dämpning sparken har.
Jag har inget klockrent tips på modell, men det finns i andra forum. Själv kör jag dock en Xiaomi M365 sedan två år och den duger till det mesta, även om jag är sugen på att uppgradera...
Ninebot G30 Max är snarlik men bättre...och dyrare.
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 27 jul 2021 12:19
av mikebike
Holve skrev:
Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.
Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.
Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Det finns hopfällbara cyklar också.
Eller en vanlig cykel som du vågar lämna vid stationen över dagen.
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 27 jul 2021 12:45
av Remuz
Är det ens möjligt?
Den måste väl vara typad som moped klass 1 för att kunna registreras och få registreringsskylt?
När det var på gång att vi skulle införa klass 1 såldes många mopeder som gjorde 45 km/tim med löfte om att de senare skulle kunna reggas som klass 1. Det gick inte.
Analogt med alla Tesla som inte går att få godkända med dragkrok.
Enligt IF så trafikförsäkrar dom gärna oklassificerade fordon och premien bestäms då efter bl.a. motorns effekt. Den försäkringen gäller alltså skador på andra fordon om jag är vållande, samt skador på person och egendom.
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 27 jul 2021 13:18
av Holve
mikebike skrev:
Holve skrev:
Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.
Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.
Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Det finns hopfällbara cyklar också.
Eller en vanlig cykel som du vågar lämna vid stationen över dagen.
Jag jobbar i Borlänge och där går det inte att lämna något vid stationen.
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 27 jul 2021 13:26
av mikebike
Holve skrev:
mikebike skrev:
Holve skrev:
Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.
Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.
Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
Det finns hopfällbara cyklar också.
Eller en vanlig cykel som du vågar lämna vid stationen över dagen.
Jag jobbar i Borlänge och där går det inte att lämna något vid stationen.
Nu var det ju från bostaden till stationen vi diskuterade?
Eller har du långt från stationen i Borlänge till jobbet (också)?
Menar du att det är värre i Borlänge än i Stockholm, här är det många som har två cyklar, en vid vardera stationen. Givetvis ingen dyr cykel.
4 km är annars promenadavstånd.
Jag såg en snubbe på en "elhjuling" i förra veckan. Hastigheten låg på 30-35 km/tim. Han hade integralhjälm, i handen.
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 27 jul 2021 23:26
av martinot
Holve skrev:
Blir utan bil i 2 månader då Teslan inte kommer förens i november.
Funderar på att skaffa en elsparkcykel och ta den till tåget när jag ska till jobbet.
Det är dock 4 kilometer till tågstationen på mindre asfalterad byväg.
Är det genomförbart tror ni eller blir det drygt att åka den sträckan?
4 km är ingenting. Är det vägar med asfalt så är det hur lätt som helst. Nu är jag ingen expert på detta, men köpt nyss denna elsparkcykel som är just gjord för att pendla till jobb. Den har (för sparkcyklar) stora 10" hjul med luftfyllda däck. Du kör lätt 4 km på 14-15 minuter (om det inte är mycket uppför). Denna har en range på ca 40 km. Du kan även ladda lätt på jobbet genom en vanliga 230V-sladd (typ som du har till din bärbara dators strömadapter) då cykeln har laddaren inbyggd. Men då denna har bland den bästa rangen på marknaden så är det sällan behov för det.
Nackdel med det stora och väl tilltagna batteripacket är tyngden på sparkcykeln. Denna väger strax under 20 kg, och inget jag skulle vilja släpa upp och ner för en massa trappor. Finns inte hiss så hade jag valt en lättare modell istället för denna (men då får man också sämre räckvidd och behöver ladda oftare).
Annars är kvaliteten enormt hög. Den bästa finish och mest gedigna konstruktion som jag sett. Extremt förtroendeingivande, och baseras på en modell som Ninebot-Segway tagit fram för företag som håller på med uthyrning (de misshandlas och kastas runt mycket), men sedan börjat sälja modellen till slutkunder.
"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"
25 km/tim = olaglig?
Ja, tyvärr i Sverige. Nästan alla elsparkcyklar som säljs i Sverige är olagliga.
Detta är den generella EU-modellen. Den är en mjukvarubegränsad version (cappad till endast gå i 25 km/h som du påpekar) av den som säljs i USA, Kina och resten av världen som tillåter 30 km/h (och ofta högre hastigheter).
Finns dock även en ytterligare mer begränsad modell framtagen för den mer restriktiva tyska marknaden som tillåter max 20 km/h för alla elsparkcyklar (till skillnad från majoriteten av länderna i EU som tilllåter 25 km/h):
Skall dock tilläggas att den inte heller är laglig i Sverige, då Sverige fn. har en lite speciell lag och reglering som inte bara begränsar hastigheten, men även till resten av världen en lite märklig och unik begränsning av effekten på elmotorn till max 250W (om man inte monterar på ett par trampor, då kan man öka motorns effekt till 300W, märkligt nog).
Re: Tråden för elsparkcyklar
Postat: 16 apr 2022 10:48
av martinot
Synd med all spam som kommer. Finns det någon bättre AI-funktion för att filtrera bort dessa automatiskt?
Antar att det tyvärr är den del manuellt jobb för Tibor att rensa bort dessa, samt att det gör det lite stökigt att läsa forumet när en massa trådar uppdateras.