Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av EMK »

ergo skrev:
Finns det någon tredjepartslösning som håller bättre än Teslas egna drivaxlar? Ska in och byta axlar fram nu på min S2020. Ska man behålla bilen efter garantin så hade det ju varit värt att lägga en slant på något som håller mer än en kvart.
Jag har läst om det i detta inlägg, kopierar in det här:

fimpen skrev:
.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...

Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739

I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...


Yep, det var min post. Köp N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag, boka in byte av drivaxlar så att du får fräscha sådana och byt sedan stagen direkt, gör fyrhjulsinställningen i low och sen tror jag faktiskt att det problemet är löst. Helknäppt - javisst, men ändå lösbart. Även om stagen är ohemult dyra för vad det är, så är det ju marginellt jämfört med vad bilen kostar. Bara att bita i det sura äpplet om en inte gillar att hänga på SC oftare än du bytte olja i din gamla fossilare…

/F
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av sven-labil »

Snedslitna däck i low verkar inte drabba alla. Jag mäter alltid mönsterdjupet med skjutmått (istället för att hålla reda på föregående position och ändra vid nästa byte) och har inte sett något problem efter 2700 mil, varav minst 2000 i low med min S.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av spacecoin »

sven-labil skrev:
Snedslitna däck i low verkar inte drabba alla. Jag mäter alltid mönsterdjupet med skjutmått (istället för att hålla reda på föregående position och ändra vid nästa byte) och har inte sett något problem efter 2700 mil, varav minst 2000 i low med min S.
Min bil verkar också klara sig bra (knack knack). 3200 mil, 2019 sept Raven.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Yxel »

S klarar sig bättre än X på den fronten..
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av MWall »

sven-labil skrev:
Snedslitna däck i low verkar inte drabba alla. Jag mäter alltid mönsterdjupet med skjutmått (istället för att hålla reda på föregående position och ändra vid nästa byte) och har inte sett något problem efter 2700 mil, varav minst 2000 i low med min S.

Trodde jag också. Men rätt vad det var så var korden framme allra längst in. Innanför mönstret liksom. Precis i innerkant på däcket.

Jag lämnade in min bil till Grufman som gjorde det han kunde och gjorde en hjulinställning i low. Kände skillnad efteråt faktiskt. Bilen går ju liksom lite mer som på räls och tajtare om man har mer camber eller vad det heter. (Hjulen lutar inåt). Nu känns den lite sladdrigare, mer som den gjorde i läge normal förut. Så jag hoppas att hjulen håller sig bättre den här gången.

Har alltid kört den i low sen den var ny och nu efter 11 200 mil så känner jag egentligen inga vibrationer vid acceleration. Så det verkar fungera.

Dock är problemen både med snedslitning och vibrationer större på X som sagt.
Skriv svar