Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Moderator: Redaktion
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
I mitt eget case kan jag meddela att SC Malmö gjorde en helomvändning när jag lämnade in bilen.
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.
Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.
Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Den ändrar ju sig inte som innan utan ligger alltid på very low som default, så den manövern funkar tyvärr inte!Willerud skrev:Bilen spara suspension settings med geo location.
Ta upp suspension fliken, kör dit där den ändrar inställning och tryck på krysset som kommer upp för att rensa bort den sparade geo location.
Blir lätt så när man vill testa hur illa vibrationerna är i olika inställningar.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Är du säker på att det är very low och inte low?Teslared skrev:Den ändrar ju sig inte som innan utan ligger alltid på very low som default, så den manövern funkar tyvärr inte!Willerud skrev:Bilen spara suspension settings med geo location.
Ta upp suspension fliken, kör dit där den ändrar inställning och tryck på krysset som kommer upp för att rensa bort den sparade geo location.
Blir lätt så när man vill testa hur illa vibrationerna är i olika inställningar.
Jag fick också dom nya drivaxlarna i juli och den har alltid gått till low automatiskt. Men idag kollade jag igen efter att du postat detta och tyckte det såg ut som att min plötsligt också var i very low. Men därefter såg jag att texten inte är i synk med nivåerna. Vet inte om det varit så ett tag, eller om det ändrats med någon uppdatering ( fick 2021.24.4 häromdagen ).
Vad som ser ut att vara very low enligt texten är i själva verket low. Very low är det nedersta steget som ligger långt under texten very low.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Aha, jag ska ut och kolla, jag tyckte det såg lite skumt ut, inte riktigt som förut, har också 2021.24.4.Jonasm skrev:Är du säker på att det är very low och inte low?Teslared skrev:Den ändrar ju sig inte som innan utan ligger alltid på very low som default, så den manövern funkar tyvärr inte!Willerud skrev:Bilen spara suspension settings med geo location.
Ta upp suspension fliken, kör dit där den ändrar inställning och tryck på krysset som kommer upp för att rensa bort den sparade geo location.
Blir lätt så när man vill testa hur illa vibrationerna är i olika inställningar.
Jag fick också dom nya drivaxlarna i juli och den har alltid gått till low automatiskt. Men idag kollade jag igen efter att du postat detta och tyckte det såg ut som att min plötsligt också var i very low. Men därefter såg jag att texten inte är i synk med nivåerna. Vet inte om det varit så ett tag, eller om det ändrats med någon uppdatering ( fick 2021.24.4 häromdagen ).
Vad som ser ut att vara very low enligt texten är i själva verket low. Very low är det nedersta steget som ligger långt under texten very low.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Tack Jonasm!
Så ser det ut också på min skärm. Det förklarar saken! Tycker dock att det är mycket förvirrande, Tesla har nog en hel del att lära om tydlighet, även på skärmarna.
Så ser det ut också på min skärm. Det förklarar saken! Tycker dock att det är mycket förvirrande, Tesla har nog en hel del att lära om tydlighet, även på skärmarna.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
mans71 skrev:Samma här. Har iofs bara kört 1000 mil sedan dess men hoppas att det löste problemt. Märkligt iofs om dom på nyare X skulle ha fel vinkel igen?ovelundkvist skrev:Jag fick främre drivaxlar och motorfästen bytta på min X trots att garantin gått ut.
Fick också byte utanför garantin. Dock är jag osäker på motorfästet. Hur utläser jag om de har bytt motorfästen? Det står ”replace front half-shaft, Clevis and axle seal”.
Dock dock jag betala för övre länkarmar.
Model X 90D -17
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Det är ju ett konstruktionsfel på model x, vinklarna är för stora och går inte att få bort. Hjulen sitter där de sitter och motorn likaså även om man kan sänka den något så vinklarna blir mindre.
Tesla har en "vanlig" drivaxelknut ute vid hjulen och en så kallad tripod inåt vid växellådan som även kan ta en axiell rörelse. Denna rörelsemöjlighet behövs för fjädringen och olika höjdlägen hos bilen. Vid höga vinklar så skapar den här lösningen problem, ofta är det den inre som skapar trubbel. I stället så kan man ha en "vanlig" knut istället för denna tripod och en axel som kan ta upp den axiella rörelsen i stället med "ball splines". Det är en lösning som Volvo valt för en del SUV-bilar med höga vinklar.
Den här lösningen skulle Tesla också kunna ha men vill tydligen inte, kanske av kostnadsskäl.
Tesla har en "vanlig" drivaxelknut ute vid hjulen och en så kallad tripod inåt vid växellådan som även kan ta en axiell rörelse. Denna rörelsemöjlighet behövs för fjädringen och olika höjdlägen hos bilen. Vid höga vinklar så skapar den här lösningen problem, ofta är det den inre som skapar trubbel. I stället så kan man ha en "vanlig" knut istället för denna tripod och en axel som kan ta upp den axiella rörelsen i stället med "ball splines". Det är en lösning som Volvo valt för en del SUV-bilar med höga vinklar.
Den här lösningen skulle Tesla också kunna ha men vill tydligen inte, kanske av kostnadsskäl.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Finns Teslas service bulletiner samlade och sökbara någonstans (allra helst på VIN-nummer)?Willerud skrev:I mitt eget case kan jag meddela att SC Malmö gjorde en helomvändning när jag lämnade in bilen.
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.
Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Hur är det nu, skyddar fjädringsinställning på low drivaxlarna eller inte? Har fått den nya fixen (fyi utanför garantin) och har accelererat några gånger på standard och känner inga vibrationer. Funderar dock på att alltid köra low och chill för säkerhets skull. Vad jag läst verkar en del få problem trots det. Vad innebär egentligen den här permanenta fixen?
Model X 90D -17
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Här är det bästa stället jag vet:Homer skrev:Finns Teslas service bulletiner samlade och sökbara någonstans (allra helst på VIN-nummer)?Willerud skrev:I mitt eget case kan jag meddela att SC Malmö gjorde en helomvändning när jag lämnade in bilen.
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.
Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
https://www.carproblemzoo.com/tsb/tesla/
edit: det var väl någon medlem här som fortfarande har access till Teslas SB-sajt?
edit2: Det var "fth". viewtopic.php?f=62&t=23312
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Det finns väl ingen permanent fix? Workaround är kör på "always low" och att byta axlarna.alma83 skrev:Hur är det nu, skyddar fjädringsinställning på low drivaxlarna eller inte? Har fått den nya fixen (fyi utanför garantin) och har accelererat några gånger på standard och känner inga vibrationer. Funderar dock på att alltid köra low och chill för säkerhets skull. Vad jag läst verkar en del få problem trots det. Vad innebär egentligen den här permanenta fixen?
Dom är vibrationerna, hur starka är dom? Jag känner av lite när jag drar på fullt mellan ca 20-60 km/h, men det är inte så störande att jag inte kan vänta ett år eller två till. Kör alltid "low"
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
När jag bytte mina i Segeltorp innan sommaren sa de att det nu är en permanent lösning, med uppdaterade delar. När jag har bytt tidigare har de monterat samma delar som de som tagits bort, med kommentaren att det kommer att bli vibrationer igen.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Här kan man söka med VIN eller på modell:spacecoin skrev:Här är det bästa stället jag vet:Homer skrev:Finns Teslas service bulletiner samlade och sökbara någonstans (allra helst på VIN-nummer)?Willerud skrev:I mitt eget case kan jag meddela att SC Malmö gjorde en helomvändning när jag lämnade in bilen.
Det skulle täckas av service bulletinen som jag hänvisat till, samt att de även skulle titta på mina upper control arms (övre länk armar) då det fanns en service bulletin på missljudet från dom.
Glad och positivt överraskad!
Så håller vi tummarna, tredje gången gillt gör den permanenta fixen
https://www.carproblemzoo.com/tsb/tesla/
edit: det var väl någon medlem här som fortfarande har access till Teslas SB-sajt?
edit2: Det var "fth". viewtopic.php?f=62&t=23312
https://www.nhtsa.gov/vehicle/2019/TESL ... unications
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Det har varit lite förbättrade revisioner under åren och den senaste ska vara ordentligt omgjort och "permanent". Men vill minnas att jag hörde det förut också. På min S har versionen de bytte till för ca ett år sedan hållt ganska bra men börjar bli sämre igen. Jag har min X inne på byte nu och blir intressant att se om senaste versionen är ordentligt bättre.spacecoin skrev:Det finns väl ingen permanent fix? Workaround är kör på "always low" och att byta axlarna.alma83 skrev:Hur är det nu, skyddar fjädringsinställning på low drivaxlarna eller inte? Har fått den nya fixen (fyi utanför garantin) och har accelererat några gånger på standard och känner inga vibrationer. Funderar dock på att alltid köra low och chill för säkerhets skull. Vad jag läst verkar en del få problem trots det. Vad innebär egentligen den här permanenta fixen?
Dom är vibrationerna, hur starka är dom? Jag känner av lite när jag drar på fullt mellan ca 20-60 km/h, men det är inte så störande att jag inte kan vänta ett år eller två till. Kör alltid "low"
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Tesla Service rekommenderar ”standard” och ”chill” med de nya drivknutarna. ”Low” vid kraftig acceleration…
Model X 90D -17
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
För vilken bilmodell?alma83 skrev:Tesla Service rekommenderar ”standard” och ”chill” med de nya drivknutarna. ”Low” vid kraftig acceleration…
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Då betyder det väl "kör som vanligt", med rek av Low. Eller har du Ludicrous på din bil?alma83 skrev:Model x
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Model X 90D -17
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.alma83 skrev:x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.jpetters skrev:Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.alma83 skrev:x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling
Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Jonasm skrev:Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.jpetters skrev:Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.alma83 skrev:x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling
Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.
Ja, de marknadsför ju sin acceleration. Ska man då köra chill hela tiden med vetskap om att man teoretiskt kan accelerera häftigt?
Model X 90D -17
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Nej, jag ska då inte göra det. Enda nyttan jag kan se med Chill är i samband med Speed Limit Mode och utlånad bil.alma83 skrev:Jonasm skrev:Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.jpetters skrev:Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.alma83 skrev:x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling
Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.
Ja, de marknadsför ju sin acceleration. Ska man då köra chill hela tiden med vetskap om att man teoretiskt kan accelerera häftigt?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Håller med fullständigt!Jonasm skrev:Jag kör alltid i Ludicrous läge på min X P100DL.jpetters skrev:Ja, så menar de nog. Lite segt med Chill, men då borde det ju hålla.alma83 skrev:x90d.
Jag uppfattar det som kör på standard och chill när du inte tänkt race:a…
Eller?
Jag har ju inte köpt en performance för köra runt i slöa chill-läget. Man vet ju inte när man behöver kraften eller får feeling
Kan drivaxlarna inte hantera detta så är min åsikt att antingen får Tesla hitta en lösning (vilket dom nu påstår med de senaste drivaxlarna), eller så ska dom inte tillverka och sälja bilar med mer kraft en vad dom faktiskt tål/håller för.
Jag skulle inte ha köpt en P100DL om det inte gick att köra med den mer än den vanliga 100D liksom, finns ju
ingen som helst anledning att resonera annorlunda…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19