Sida 1 av 1

Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 27 jul 2021 19:37
av Vanja Valfusk
Hej,

Jag har lånat en Tesla model 3 long range 2021 under semestern och laddat några gånger på SuC med dennes fria supercharger mil. Vill självklart betala för mig, men på teslakontot framgår det bara hur många km jag jag laddat för och inte hur många kWh.

Läste i en gammal artikel att 400 kWh motsvarar ungefär 150 supercharge-mil för model s/x, men stämmer det också för model 3? Det är 266 Wh/km.

Någon som vet om Tesla räknar med en fast förbrukning eller om de kollar på snittförbrukning för den faktiska bilen?

Re: Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 27 jul 2021 19:47
av Niklas Z
Vet ej var gränsen går, men jag hann i alla fall ladda 372 kWh innan det hade gått sex månader och min fria period löpte ut.

Re: Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 27 jul 2021 19:48
av Remuz
Extremt ovetenskapligt, men mina SuC-mil kostade runt 60% av förväntat. Trodde det skulle dras 25 mil men det drogs 15 mil ungefär. Gissar att man tagit i rejält i förbrukning på gratismilen

Re: Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 27 jul 2021 20:54
av mikebike
Mina 150 gratismil stämde rätt bra, december- mars.
På sommaren kommer man nog 200 mil på gratis laddning.

Re: Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 27 jul 2021 21:12
av Dinsdale
Om du väntar till nästa månadsskifte kan personen som äger bilen ladda ner en excelfil från tesla.com, i excelfilen står laddning i kWh.

Gå till konto (överst på tesla.com) -> laddning (inte laddning högst upp utan laddning på raden under i mindre text)-> klicka på nästa (där nere) tills du hamnar på 2021 istället för enskilda laddningstillfällen. Klicka sen på ladda ner i sammanställningskolumnen, ladda ner excelfiler för de månader du lånat bilen. Sen är det bara att sammanställa alla kWh. Det står pris vid laddningstillfället i excelfilen också.

Exempel, först laddning sen eventuella trängselavgifter:

Kod: Markera allt

2021-06-16T18:04:09+02:00	chassinummer ägarnamn	m3	SE	namn på supercharger, Sweden	CHARGING : CREDIT	14.00 kwh	N/A	N/A		3.40/kwh
2021-06-16T18:04:09+02:00	chassinummer ägarnamn	m3	SE	namn på supercharger, Sweden	PARKING : NO_CHARGE	N/A	N/A	N/A		N/A

Re: Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 27 jul 2021 21:20
av Vanja Valfusk
Dinsdale skrev:
Om du väntar till nästa månadsskifte kan personen som äger bilen ladda ner en excelfil från tesla.com, i excelfilen står laddning i kWh.

Gå till konto (överst på tesla.com) -> laddning (inte laddning högst upp utan laddning på raden under i mindre text)-> klicka på nästa (där nere) tills du hamnar på 2021 istället för enskilda laddningstillfällen. Klicka sen på ladda ner i sammanställningskolumnen, ladda ner excelfiler för de månader du lånat bilen. Sen är det bara att sammanställa alla kWh. Det står pris vid laddningstillfället i excelfilen också.

Exempel, först laddning sen eventuella trängselavgifter:

Kod: Markera allt

2021-06-16T18:04:09+02:00	chassinummer ägarnamn	m3	SE	namn på supercharger, Sweden	CHARGING : CREDIT	14.00 kwh	N/A	N/A		3.40/kwh
2021-06-16T18:04:09+02:00	chassinummer ägarnamn	m3	SE	namn på supercharger, Sweden	PARKING : NO_CHARGE	N/A	N/A	N/A		N/A
Aha, perfekt! Då avvaktar vi några dagar så ser vi exakt. Tack!

Re: Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 27 jul 2021 21:23
av Dinsdale
Kollade mina siffror. För mig (model 3 SR+ 2021) räknar Tesla 4 km per kWh.

Re: Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 27 jul 2021 22:58
av TeslaRoq
Dinsdale skrev:
Kollade mina siffror. För mig (model 3 SR+ 2021) räknar Tesla 4 km per kWh.
Samma för mig, eller ja alltså 250 Wh/km. Så rätt orättvist får man medge med tanke på att bilen drar häften av det plus moms.

Re: Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 28 jul 2021 00:48
av AAKEE
TeslaRoq skrev:
Samma för mig, eller ja alltså 250 Wh/km. Så rätt orättvist får man medge med tanke på att bilen drar häften av det plus moms.
Orättvist, att det räcker till 150 mil även den kallaste vinterdagen, eller orättvist att det kan gå köra 250 mil eller mer sommartid? :)

Re: Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 28 jul 2021 11:32
av Dinsdale
4 km/kWh är väl samma sak som 0,250 kWh/km som är samma som 250 Wh/km (som jag borde skrivit eftersom det står så i bilen). Det innebär en laddpott på max 1500/4 = 375 kWh (stämmer med tidigare inlägg om 372 kWh).

Laddar jag 1 kWh anser alltså Tesla att jag åkt 4 km, och drar av det från potten. Eller annorlunda uttryckt, de anser att min bil drar 250 Wh/km.

Men min bil har enligt trippmätaren dragit 144 Wh/km i snitt. Jag kommer alltså nästan 7 km på en kWh. Det borde väl innebära att jag som mest kommer få 864 km (med bibehållen snittförbrukning och noll förluster vid laddning). Alltså bara 57,6% av utlovad sträcka. Eller räknar jag fel?

Re: Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 28 jul 2021 11:45
av Remuz
Du räknat år fel håll. Du får ju 60% mer än 1500km dvs typ 2500km

Re: Vilken förbrukning baseras 150 fria mil på?

Postat: 23 sep 2021 12:12
av Elmil
Jag friladdade för första gången nyligen, och då drogs 185 km från saldot för 43 kWh. Det indikerar att potten motsvarar 350 kWh. Återstår att se om detta förhållande gäller i alla lägen. Man vet aldrig med Tesla.. :lol: