Sida 1 av 2

Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 11:20
av Svenssos
Hej.

Mina bakdäck har ca 2mm kvar nu samtidigt som framdäcken har 6mm på min M3 LR

Tänkte byta endast bakdäcken men undrar om bakdäcken slits mycket snabbare än fram och om jag ska ha bästa däck fram eller bak?

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 11:31
av LarsL
Inga problem att byta en axel i taget. Kommer behöva göra samma på min Model S nästa år då bakdäcken är helt slut.

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 11:49
av kenjon
Svenssos skrev:
Hej.

Mina bakdäck har ca 2mm kvar nu samtidigt som framdäcken har 6mm på min M3 LR

Tänkte byta endast bakdäcken men undrar om bakdäcken slits mycket snabbare än fram och om jag ska ha bästa däck fram eller bak?
Med tanke på broms- och styrförmåga skulle jag sätta de bästa på framaxeln.
Dock rekommenderar en del att ha de bästa bak, oklart varför.... kanske ifall sladdrisken minskar....

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 12:25
av tor-ake
Korrekt, minskar risken för sladd. Man brukar anta att understyrning alltid är bättre eftersom man går av vägen med fronten först, större chans att gå helskinnad från smällen än om man åker sidledes in i t.ex. ett träd.

När man åker i en skarp kurva går inte bakhjulen i framhjulens spår, så de måste kunna pressa undan vattnet på egen hand.

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 12:42
av mati
Bytte precis framdäcken på vår e-Golf. Den käkar framdäck som attan. De nya hamnade på bakaxeln. Enligt verkstan ska de bästa däcken alltid sitta på bakhjulen.

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 13:04
av wheels
mati skrev:
Bytte precis framdäcken på vår e-Golf. Den käkar framdäck som attan. De nya hamnade på bakaxeln. Enligt verkstan ska de bästa däcken alltid sitta på bakhjulen.
Enlig mig är det något som höga herrar på TSV har fantiserat ihop. Får man vattenplaning på framhjulen, kommer dom att ge sig av antingen på ena eller andra hållet beroende på var trycket i sidled är störst. Så man kommer ganska säkert att snurra. Har man dom bästa däcken fram är det större risk att man klarar sig för man kanske forfarande har lite grepp på något av däcken. Bakdäcken går så klart i spåren på framhjulen. Är kurvan så skarp att bakhjulen går innanför så kör man antagligen inte tillräckligt fort för att få vattenplaning ändå. Min syn på saken.

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 13:18
av Imolarot
Alltid lika roligt när folk "inte tycker" experter och tillverkares råd är bra utan deras "känsla" att bästa däcket skall sitta fram är mer korrekt...

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 13:25
av lakke
Sämre däck bak gör risken för sladd större. Alltså större risk för krock sidledes vilket man inte vill. Bättre krockskydd framifrån

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 13:35
av Tellus
wheels skrev:
mati skrev:
Bytte precis framdäcken på vår e-Golf. Den käkar framdäck som attan. De nya hamnade på bakaxeln. Enligt verkstan ska de bästa däcken alltid sitta på bakhjulen.
Enlig mig är det något som höga herrar på TSV har fantiserat ihop. Får man vattenplaning på framhjulen, kommer dom att ge sig av antingen på ena eller andra hållet beroende på var trycket i sidled är störst. Så man kommer ganska säkert att snurra. Har man dom bästa däcken fram är det större risk att man klarar sig för man kanske forfarande har lite grepp på något av däcken. Bakdäcken går så klart i spåren på framhjulen. Är kurvan så skarp att bakhjulen går innanför så kör man antagligen inte tillräckligt fort för att få vattenplaning ändå. Min syn på saken.
Håller med, bästa däcken ska sitta fram.
Har man en gammal bakhjulsdriven bil utan antisladd är enda undantaget.
Bästa däcken fram minskar som sagt risken för vattenplaning eller att det går rakt fram i en kurva.
Även vid snömodd vill man kunna styra.
Moderna antisladdsystem känner av att bakdäcken är dåliga och korrigerar tidigt

Har man redan fått sladd då hjälper det inte att bakhjulen har några mm extra

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 13:38
av kenjon
Imolarot skrev:
Alltid lika roligt när folk "inte tycker" experter och tillverkares råd är bra utan deras "känsla" att bästa däcket skall sitta fram är mer korrekt...
Sladd är väl väldigt sällan förekommande nuförtiden? Förutom under vintern....
Jag föredrar absolut att ha bättre styrning och bromsförmåga än att ev förebygga sladd. Tur att jag får göra som jag vill :-)

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 13:42
av Tellus
Kenjon = 40 års erfarenhet av utryckningskörning
Tellus = 25 års erfarenhet av utryckningskörning

:P

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 14:29
av martinot
Har ingen personlig åsikt gällande om bästa däcken skall vara fram eller bak.

Vet någon vad Tesla säger (behöver inte vara rätt för alla, men skulle vara intressant att veta deras åsikter)?

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 14:34
av tor-ake
Oj, credentals-tävling, skoj :-)

Jag skrev 1998 programmet som Scania använde för att påvisa fordonsstabilitet vid inbromsning. Var mitt exjobb som maskiningenjör.

Sätter man sämre däck bak stämmer inte beräkningarna.

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 15:10
av mati
tor-ake skrev:
Oj, credentals-tävling, skoj :-)

Jag skrev 1998 programmet som Scania använde för att påvisa fordonsstabilitet vid inbromsning. Var mitt exjobb som maskiningenjör.

Sätter man sämre däck bak stämmer inte beräkningarna.
Jag vill också ha en åsikt. Jag har några gånger stått bredvid och tittat hur verkstaden bytte däck. Jag tycker att det gör mig tillräckligt kvalificerad för en egen teori:
Mitt förslag är att ha de bästa däcken på höger sida. Vägbanan lutar ju alltid lite, med de större hjulen på höger sida rullar bilen alltid rakt.
Vad tycks om det förslaget? Några invändningar? ;)

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 15:12
av heldiggrisen
mati skrev:
tor-ake skrev:
Oj, credentals-tävling, skoj :-)

Jag skrev 1998 programmet som Scania använde för att påvisa fordonsstabilitet vid inbromsning. Var mitt exjobb som maskiningenjör.

Sätter man sämre däck bak stämmer inte beräkningarna.
Jag vill också ha en åsikt. Jag har några gånger stått bredvid och tittat hur verkstaden bytte däck. Jag tycker att det gör mig tillräckligt kvalificerad för en egen teori:
Mitt förslag är att ha de bästa däcken på höger sida. Vägbanan lutar ju alltid lite, med de större hjulen på höger sida rullar bilen alltid rakt.
Vad tycks om det förslaget? Några invändningar? ;)
Nja, några millimeter spelar smärre roll.
När man byggar väg, så är avrinningslutningen lite större, men kanske inte större än skillnaden mellan 19” och 20”.
Så för att få det helt perfekt: 19” med 6mm på vänster sida, 20” med 4mm på höger sida.

/thread

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 15:19
av Svenssos
Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 16:22
av Elix747
Svenssos skrev:
Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?
Ja, däcken slits fortare bak än fram. Det är mer drivning bak än fram om jag minns rätt.
Det står även i manualen över underhåll att däcken bör skiftas fram/bak var 1000 mil.

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 18:08
av martinot
mati skrev:
tor-ake skrev:
Oj, credentals-tävling, skoj :-)

Jag skrev 1998 programmet som Scania använde för att påvisa fordonsstabilitet vid inbromsning. Var mitt exjobb som maskiningenjör.

Sätter man sämre däck bak stämmer inte beräkningarna.
Jag vill också ha en åsikt. Jag har några gånger stått bredvid och tittat hur verkstaden bytte däck. Jag tycker att det gör mig tillräckligt kvalificerad för en egen teori:
Mitt förslag är att ha de bästa däcken på höger sida. Vägbanan lutar ju alltid lite, med de större hjulen på höger sida rullar bilen alltid rakt.
Vad tycks om det förslaget? Några invändningar? ;)
Klockrent! :lol:

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 18:10
av martinot
Elix747 skrev:
Svenssos skrev:
Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?
Ja, däcken slits fortare bak än fram. Det är mer drivning bak än fram om jag minns rätt.
Det står även i manualen över underhåll att däcken bör skiftas fram/bak var 1000 mil.
Japp, har för mig fördelningen av kraft normalt är satt till 30% fram och 70% bak.

När du ändå är och kikar i manualen, vad rekommenderar Tesla gällande att ha bästa däcken (om de rekommenderar eller nämner något om det alls)?

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 18:25
av Elix747
martinot skrev:
Elix747 skrev:
Svenssos skrev:
Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?
Ja, däcken slits fortare bak än fram. Det är mer drivning bak än fram om jag minns rätt.
Det står även i manualen över underhåll att däcken bör skiftas fram/bak var 1000 mil.
Japp, har för mig fördelningen av kraft normalt är satt till 30% fram och 70% bak.

När du ändå är och kikar i manualen, vad rekommenderar Tesla gällande att ha bästa däcken (om de rekommenderar eller nämner något om det alls)?
Det var tyvärr längesedan jag läste detta. Det var nog så att de rekommenderar lika slitna däck fram och bak. Därav rekommendationen att skifta fram/bak var 1000 mil. Jag tror inte Tesla rekommenderar vare sig sämsta fram eller bak.

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 19:08
av SwedishAdvocate
Jag har testat att ha de sämsta däcken bak på en gasdriven ~2015 VW Golf kombi. Dubbfria vinterdäck. Tror det var Nokian WR D3 eller D4 i dimension 205/55 eller 215/55 R16. Som jag minns det så skilde det inte särskilt mycket – en eller två mm. Tanken var att däcken bak skulle hålla längre och att framdäcken snart skulle vara nedslitna så det var samma mönsterdjup på båda eller sämre fram. Hade jag satt de sämre fram hade det kanske varit ca två månader till nästa däckbyte. Och där och då hade jag aldrig upplevt någon jobbig vattenplaning med sladd eller pendlande sladdar.

Och det här är enda gången jag fått vattenplaning i väta med sladd på motorväg. Med en lastbil på höger sida. Nordostgående på den där bron ca två mil nordost om Helsingborg. Den var sliten på ett sätt så att det lätt samlades vatten i den norrgående omkörningsfilen. Samtidigt som bron svänger svagt vänster. Det var inget kul. Men visst... Det gick kanske lite för fort... Och detta var som sagt min första riktigt svåra sladd vid vattenplaning... Fast i och för sig – som jag minns det var det bara att gradvis styra emot tills sladden släppte. Kändes dock som jag fick styra rejält och som tur var fick jag ingen retursladd. Kanske blev det bättre grepp allteftersom...

Förutom den gången har bästa däcken alltid suttit bak. Har fått pendlande sladdar en gång vid (lätt) inbromsning på motorväg i nysnö. Men det var enda gången. Och då satt bästa däcken bak. Och det var nog inte mycket marginal varken till räcket till vänster eller lastbilen till höger. Ingen kul upplevelse. :shock: Trodde faktiskt inte att det skulle gå vägen... Mörkt ute och även då gick det kanske lite för fort. Undrar hur det hade gått om jag inte haft bästa däcken bak...

EDIT: Förbättrat texten lite.

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 19:28
av wannabee
Såg nån video där man kastade iväg en leksaksbil på ett halkigt underlag med två blanka däck och varje gång vände den sig med de bra däcken bakåt.

Det styrker ju att man ska ha bästa däcken bak.

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 19:28
av lakke
Elix747 skrev:
martinot skrev:
Elix747 skrev:
Svenssos skrev:
Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?
Ja, däcken slits fortare bak än fram. Det är mer drivning bak än fram om jag minns rätt.
Det står även i manualen över underhåll att däcken bör skiftas fram/bak var 1000 mil.
Japp, har för mig fördelningen av kraft normalt är satt till 30% fram och 70% bak.

När du ändå är och kikar i manualen, vad rekommenderar Tesla gällande att ha bästa däcken (om de rekommenderar eller nämner något om det alls)?
Det var tyvärr längesedan jag läste detta. Det var nog så att de rekommenderar lika slitna däck fram och bak. Därav rekommendationen att skifta fram/bak var 1000 mil. Jag tror inte Tesla rekommenderar vare sig sämsta fram eller bak.
har du fyrhjulsdrift är det alltid bäst att byta alla fyra däck (fosil bil) Vet dock inte hur ojämnt mönster påverkar en elbil då den inte har samma drivlina som en fosil bil

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 19:37
av Teslawessla
Alltid bästa däcken bak. Matematiken talar sitt klara språk. Punkt slut. Om du inte har räknat ut det räkna igen/wesslan

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Postat: 28 jul 2021 19:37
av SwedishAdvocate
lakke skrev:
Elix747 skrev:
martinot skrev:
Elix747 skrev:
Svenssos skrev:
Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?
Ja, däcken slits fortare bak än fram. Det är mer drivning bak än fram om jag minns rätt.
Det står även i manualen över underhåll att däcken bör skiftas fram/bak var 1000 mil.
Japp, har för mig fördelningen av kraft normalt är satt till 30% fram och 70% bak.

När du ändå är och kikar i manualen, vad rekommenderar Tesla gällande att ha bästa däcken (om de rekommenderar eller nämner något om det alls)?
Det var tyvärr längesedan jag läste detta. Det var nog så att de rekommenderar lika slitna däck fram och bak. Därav rekommendationen att skifta fram/bak var 1000 mil. Jag tror inte Tesla rekommenderar vare sig sämsta fram eller bak.
har du fyrhjulsdrift är det alltid bäst att byta alla fyra däck (fosil bil) Vet dock inte hur ojämnt mönster påverkar en elbil då den inte har samma drivlina som en fosil bil
Som jag förstår det så gäller inte fossilbilsregler på en elbil eftersom det inte finns någon mekanisk koppling mellan axlarna. På en elbil är axlarna mekaniskt separata. Så som LarsL skrev i andra inlägget i den här tråden:
LarsL skrev:
Inga problem att byta en axel i taget. Kommer behöva göra samma på min Model S nästa år då bakdäcken är helt slut.