InCharge/Vattenfall dålig effekt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Johlei »

mati skrev:
Johlei skrev:
helix skrev:
Bra information här i tråden och tack taliz för du postade in ditt svar från kundtjänst! Jag körde in den här infon på ChargeFinder så nu är alla InCharges fd 120 kW laddare uppdaterade till 60 kW (totalt 20 stationer i Sverige). För oss är det en knapptryckning att uppdatera allla så det borde vara lika enkelt för Incharge :)

Har även lagt till följande kommentar på dessa 20 laddstationer:
"OBS! Kapacitet är för närvarande begränsad till maximalt 60 kW per uttag trots att utlovad effekt är 120 kW. Enligt kundtjänst på InCharge förväntas laddaren uppgraderas till 120 kW i september."

Här ett exempel på laddaren som står på Willys utanför Bro, Sthlm:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... bro/557zz3
Bra att chargefinder uppdateras med info. Ett förslag är att ändra texten till ”… uppgraderas till 120 kW i september *2021*”.
Men det är ju inte samma sak. "Förväntas uppgraderas" tolkar jag som att det inte är säkert att det verkligen sker i september, att det kan bli senare eller när som helst. Och det är väl precis så det är.
Den meningen du föreslår låter som att det är bestämt och säkert att man får 120kW från och med september.
Jag var otydlig. Jag menade att det kan vara värt att lägga till årtalet ”2021” som sista ord i kommentaren.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av kallekula »

Försökte använda incharge 4-5 ggr på Gotland härom veckan. Det strulade varje gång. Både på AC och DC.

Oftast stod det i appen att laddaren var upptagen trots att den uppenbarligen var ledig. När det väl laddade så fick jag 5-6 kW och laddningen avbröts emellanåt.

På snabbladdaren tog det två dygn att avbryta sessionen. Det verkar dock inte som att jag betalat för den laddningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

Johlei skrev:
mati skrev:
Johlei skrev:
helix skrev:
Bra information här i tråden och tack taliz för du postade in ditt svar från kundtjänst! Jag körde in den här infon på ChargeFinder så nu är alla InCharges fd 120 kW laddare uppdaterade till 60 kW (totalt 20 stationer i Sverige). För oss är det en knapptryckning att uppdatera allla så det borde vara lika enkelt för Incharge :)

Har även lagt till följande kommentar på dessa 20 laddstationer:
"OBS! Kapacitet är för närvarande begränsad till maximalt 60 kW per uttag trots att utlovad effekt är 120 kW. Enligt kundtjänst på InCharge förväntas laddaren uppgraderas till 120 kW i september."

Här ett exempel på laddaren som står på Willys utanför Bro, Sthlm:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... bro/557zz3
Bra att chargefinder uppdateras med info. Ett förslag är att ändra texten till ”… uppgraderas till 120 kW i september *2021*”.
Men det är ju inte samma sak. "Förväntas uppgraderas" tolkar jag som att det inte är säkert att det verkligen sker i september, att det kan bli senare eller när som helst. Och det är väl precis så det är.
Den meningen du föreslår låter som att det är bestämt och säkert att man får 120kW från och med september.
Jag var otydlig. Jag menade att det kan vara värt att lägga till årtalet ”2021” som sista ord i kommentaren.
Jaha, okej, då håller jag med. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av helix »

Johlei skrev:
Bra att chargefinder uppdateras med info. Ett förslag är att ändra texten till ”… uppgraderas till 120 kW i september *2021*”.
Fixat :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14573
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

Inte dags för Tibor, alltomelbil, AMS etc att skriva något om detta?
Vanligt folk lär ju inte fatta att de blir bedragna, särskilt inte i bilar som inte visar laddhastighet i kw.

Supporten på incharge har det inte lätt förövrigt…
Jättebra fråga! Som men kollega nämner nedan så ger vardera uttag ut 60 kW som max beroende på bilen, så om de är en snabbladdare med två uttag och tvår liknande bilar med samma kapasitet önskar ladda där så kommer dem tillsammans att så ut 120 kW som lovat.
Hmm om jag köper en pizza men bara får en halv så är det ok så länge en annan kund får den andra halvan? :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Bjelke »

Jösses….. bedrövligt är vad det är.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Daven »

taliz skrev:
Inte dags för Tibor, alltomelbil, AMS etc att skriva något om detta?
Vanligt folk lär ju inte fatta att de blir bedragna, särskilt inte i bilar som inte visar laddhastighet i kw.

Supporten på incharge har det inte lätt förövrigt…
Jättebra fråga! Som men kollega nämner nedan så ger vardera uttag ut 60 kW som max beroende på bilen, så om de är en snabbladdare med två uttag och tvår liknande bilar med samma kapasitet önskar ladda där så kommer dem tillsammans att så ut 120 kW som lovat.
Hmm om jag köper en pizza men bara får en halv så är det ok så länge en annan kund får den andra halvan? :shock:
Man blir mörkrädd :shock: hoppas någon eller några av de du nämnde tar och belyser detta.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Inte dags för Tibor, alltomelbil, AMS etc att skriva något om detta?
Vanligt folk lär ju inte fatta att de blir bedragna, särskilt inte i bilar som inte visar laddhastighet i kw.

Supporten på incharge har det inte lätt förövrigt…
Jättebra fråga! Som men kollega nämner nedan så ger vardera uttag ut 60 kW som max beroende på bilen, så om de är en snabbladdare med två uttag och tvår liknande bilar med samma kapasitet önskar ladda där så kommer dem tillsammans att så ut 120 kW som lovat.
Hmm om jag köper en pizza men bara får en halv så är det ok så länge en annan kund får den andra halvan? :shock:
Så länge ni båda betalar full pris så är det väl okej?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11641
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Är det så att det krävs 800V för att få full effekt.
Då talar det ännu mera för att man måste köpa en bil med 800V.
Men i så fall är det ju nästan falsk marknadsföring. Operatören anger att laddaren har en effekt på 120kW, vilket i själva verket inte är särskilt mycket med dagens mått. Då utgår man naturligtvis ifrån att den kan leverera den effekten när man har en bil som kan ta emot den vid andra laddare. Att det för den här laddaren krävs en 800V-arkitektur, som bara 3 elbilsmodeller i världen har stöd för, kan man ju som konsument inte veta.
Får man göra så? Kolla här, en 50kW-laddare. Oj, din bil har bara 400V? Nej, då får du bara 25kW.
Porsche Taycan
Audi GT
Kia EV6
Ioniq 5
BYD EA1

Har ju 800V teknik.
Kan nästan räknas med Porsche Taycan och Audi GT som i stort samma bil, och samma sak för Kia EV6 och Ioniq 5. Blir då två totalt.

BYD EA1 har jag aldrig sett. Finns den ens i Sverige?

Är nog extremt anonym isf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11641
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Fick svar nu.
Hej,
Beklagar fördröjningen. Gällande våra 120kW-laddare så är de satta i Mode 2, vilket innebär att dom alltid ger upp till 60 kW som max ur varje laddpunkt beroende på vad bilen kan ta emot, oavsett om en eller två bilar laddar samtidigt.
Anledningen till att de inte kan ge full effekt är att vi först behöver invänta en mjukvaruuppdatering som preliminärt kommer ske i september.
Vi värderar din synpunkter och tar problematiken kring bristande information vidare.

Ha en fortsatt fin sommar!
Med vänliga hälsningar
Sarah

InCharge Kundservice

Inte oväntat.
I mina ögon en usel strategi om man anser sig vara ett seriöst bolag på laddmarknaden.

Lite som att sätta upp 10st 22kw uttag och kalla det för en 220kW laddare. :evil:
Instämmer helt. Klart bedräglig marknadsföring.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Jättebra fråga! Som men kollega nämner nedan så ger vardera uttag ut 60 kW som max beroende på bilen, så om de är en snabbladdare med två uttag och tvår liknande bilar med samma kapasitet önskar ladda där så kommer dem tillsammans att så ut 120 kW som lovat.
:shock:
Vad är detta? Ett dåligt skämt från Vattenfalls sida? Driver de med oss? Dags för en liten bojkott kanske?
Det börjar bli jobbigt om allt fler laddoperatörer måste bojkottas på grund av ohederligt beteende. Först Ionity, nu InCharge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
taliz skrev:
Jättebra fråga! Som men kollega nämner nedan så ger vardera uttag ut 60 kW som max beroende på bilen, så om de är en snabbladdare med två uttag och tvår liknande bilar med samma kapasitet önskar ladda där så kommer dem tillsammans att så ut 120 kW som lovat.
:shock:
Vad är detta? Ett dåligt skämt från Vattenfalls sida? Driver de med oss? Dags för en liten bojkott kanske?
Det börjar bli jobbigt om allt fler laddoperatörer måste bojkottas på grund av ohederligt beteende. Först Ionity, nu InCharge.
Det tar ju säkert ut avgift för 120 kw också så…..


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3850
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av AAKEE »

Hade tänkt skaffa en incharge laddbricka men det strul jag hade med Incharge och den här läsningen lutar åt kraftig bojkott.
Som någon skrev, det ärcett skämt men det är inte ett roligt sådant.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
macky
Inlägg: 942
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av macky »

AAKEE skrev:
Hade tänkt skaffa en incharge laddbricka men det strul jag hade med Incharge och den här läsningen lutar åt kraftig bojkott.
Som någon skrev, det ärcett skämt men det är inte ett roligt sådant.
Själv är jag inte riktigt så principfast att jag bojkottar ngt. Men efter att ha testat en sådan laddare och sen läst mer om strulet andra har så kommer man ju att välja bort dem om möjligt. Dvs om jag planerar en långresa så blir det endast sista utvägen med en incharge-laddare.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Monark1954 »

Ser att företaget MER på sin hemsida förstår skillnaden mellan olika laddeffekter.
Supersnabb = upp till 150 kW
Snabb = upp till 50 kW.
Normal = upp till 22 kw.
Hur det ser ut i fält vet jag ej och om de gjort dåliga upphandlingar utan att kräva lastbalansering för max ur ett uttag.
Undvik de som missleder eller inte förstår kundernas behov.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av heldiggrisen »

Monark1954 skrev:
Ser att företaget MER på sin hemsida förstår skillnaden mellan olika laddeffekter.
Supersnabb = upp till 150 kW
Snabb = upp till 50 kW.
Normal = upp till 22 kw.
Hur det ser ut i fält vet jag ej och om de gjort dåliga upphandlingar utan att kräva lastbalansering för max ur ett uttag.
Undvik de som missleder eller inte förstår kundernas behov.
Så om inCharge hade följt samma tabell som Mer, så hade ”120kW” laddarna (som levererar enbart 60kW pga ”tekniskt fel”) fortsatt definierats som ”supersnabba” laddare (>50kW)?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Monark1954 »

heldiggrisen skrev:
Monark1954 skrev:
Ser att företaget MER på sin hemsida förstår skillnaden mellan olika laddeffekter.
Supersnabb = upp till 150 kW
Snabb = upp till 50 kW.
Normal = upp till 22 kw.
Hur det ser ut i fält vet jag ej och om de gjort dåliga upphandlingar utan att kräva lastbalansering för max ur ett uttag.
Undvik de som missleder eller inte förstår kundernas behov.
Så om inCharge hade följt samma tabell som Mer, så hade ”120kW” laddarna (som levererar enbart 60kW pga ”tekniskt fel”) fortsatt definierats som ”supersnabba” laddare (>50kW)?
Du kan ha rätt.
Förstår leverantören inte att effekten gäller per bil men att lastbalansering är tillåten så finns risken.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
Monark1954 skrev:
Ser att företaget MER på sin hemsida förstår skillnaden mellan olika laddeffekter.
Supersnabb = upp till 150 kW
Snabb = upp till 50 kW.
Normal = upp till 22 kw.
Hur det ser ut i fält vet jag ej och om de gjort dåliga upphandlingar utan att kräva lastbalansering för max ur ett uttag.
Undvik de som missleder eller inte förstår kundernas behov.
Så om inCharge hade följt samma tabell som Mer, så hade ”120kW” laddarna (som levererar enbart 60kW pga ”tekniskt fel”) fortsatt definierats som ”supersnabba” laddare (>50kW)?
Grejen är ju att 60kW är mycket ovanligt. Det brukar oftast vara 50kW eller betydligt mer, eftersom allt som kan leverera över 50kW är en helt annan typ av laddare. Jag trodde faktiskt inte att det officiellt fanns nånting mellan 50 och 100kW. Men tyvärr är ju t.ex. Delta-laddarna i Dalarna, som den i Noppikoski, inte heller så himla pigga på att leverera de utlovade 100kW som står på skylten. Det blir väl typ 80kW som mest eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Robertrimmevik »

Ser att det står 120kw på incharge på chargefinder. Någon som vet om de fått ordning på laddarna och fått upp effekten?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3329
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Maw »

Robertrimmevik skrev:
Ser att det står 120kw på incharge på chargefinder. Någon som vet om de fått ordning på laddarna och fått upp effekten?
Jag provade i Växjö tidigare idag men fick bara 59 kW
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3850
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev:
Robertrimmevik skrev:
Ser att det står 120kw på incharge på chargefinder. Någon som vet om de fått ordning på laddarna och fått upp effekten?
Jag provade i Växjö tidigare idag men fick bara 59 kW
Mantalsskriven i Kronoberg efter det? :shock:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14573
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

Robertrimmevik skrev:
Ser att det står 120kw på incharge på chargefinder. Någon som vet om de fått ordning på laddarna och fått upp effekten?
Jag har diskuterat mer med dem, dom säger inte längre september, utan nu hoppas de det är löst "i höst". Kort sagt verkar dom inte ha en aning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3329
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev:
Maw skrev:
Robertrimmevik skrev:
Ser att det står 120kw på incharge på chargefinder. Någon som vet om de fått ordning på laddarna och fått upp effekten?
Jag provade i Växjö tidigare idag men fick bara 59 kW
Mantalsskriven i Kronoberg efter det? :shock:
:lol: Ja hade jag varit på genomresa kunde det ju blivit så :lol:

Jag tillhör de lyckligt lottade som bor i Kronoberg så jag klarade mig hem. Provladdade bara för att se om de fixat effekten på InCharge. :D
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
Ser att det står 120kw på incharge på chargefinder. Någon som vet om de fått ordning på laddarna och fått upp effekten?
Jag har diskuterat mer med dem, dom säger inte längre september, utan nu hoppas de det är löst "i höst". Kort sagt verkar dom inte ha en aning.
Tack för svar. Nu får jag endast se dem som nödladdare på väg upp från Östergötland imorgon. Men hur som haver så finns det nu 5st 50kW-laddare(60kW) på Birsta i Sundsvall istället för 3st. Vilket kan ha en viss betydelse när jag bojkottar ionity efter jul.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av wector »

Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
Ser att det står 120kw på incharge på chargefinder. Någon som vet om de fått ordning på laddarna och fått upp effekten?
Jag har diskuterat mer med dem, dom säger inte längre september, utan nu hoppas de det är löst "i höst". Kort sagt verkar dom inte ha en aning.
Tack för svar. Nu får jag endast se dem som nödladdare på väg upp från Östergötland imorgon. Men hur som haver så finns det nu 5st 50kW-laddare(60kW) på Birsta i Sundsvall istället för 3st. Vilket kan ha en viss betydelse när jag bojkottar ionity efter jul.
Räkna inte med att Incharge laddarna funkar i Birsta. Fick efter samtal med supporten rådet att åka på någon annan stolpe senast jag skulle ladda där. Verkar inte vara ensam om problem med den laddaren enligt plugshare heller...Bild
Skriv svar