Sida 2 av 7

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 01 aug 2021 15:54
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
Skulle bli väldigt förvånad om de där ABB-laddarna överhuvudtaget klarar 800V.
Det gör de. 900V lite drygt brukar de kunna leverera.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 01 aug 2021 15:59
av Zalman3
Tror det är en ABB 184 kW laddare I Skellefteå.
Screenshot_20210801-155725_Chrome.jpg

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 01 aug 2021 18:34
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
Skulle bli väldigt förvånad om de där ABB-laddarna överhuvudtaget klarar 800V.
Det gör de. 900V lite drygt brukar de kunna leverera.
Nån med en 800V bil får testa och se om de får mer än 60kw. ;)

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 01 aug 2021 18:42
av Zalman3
Är det så att det krävs 800V för att få full effekt.
Då talar det ännu mera för att man måste köpa en bil med 800V.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 01 aug 2021 22:26
av mati
Zalman3 skrev:
Är det så att det krävs 800V för att få full effekt.
Då talar det ännu mera för att man måste köpa en bil med 800V.
Men i så fall är det ju nästan falsk marknadsföring. Operatören anger att laddaren har en effekt på 120kW, vilket i själva verket inte är särskilt mycket med dagens mått. Då utgår man naturligtvis ifrån att den kan leverera den effekten när man har en bil som kan ta emot den vid andra laddare. Att det för den här laddaren krävs en 800V-arkitektur, som bara 3 elbilsmodeller i världen har stöd för, kan man ju som konsument inte veta.
Får man göra så? Kolla här, en 50kW-laddare. Oj, din bil har bara 400V? Nej, då får du bara 25kW.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 01 aug 2021 22:30
av Zalman3
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Är det så att det krävs 800V för att få full effekt.
Då talar det ännu mera för att man måste köpa en bil med 800V.
Men i så fall är det ju nästan falsk marknadsföring. Operatören anger att laddaren har en effekt på 120kW, vilket i själva verket inte är särskilt mycket med dagens mått. Då utgår man naturligtvis ifrån att den kan leverera den effekten när man har en bil som kan ta emot den vid andra laddare. Att det för den här laddaren krävs en 800V-arkitektur, som bara 3 elbilsmodeller i världen har stöd för, kan man ju som konsument inte veta.
Får man göra så? Kolla här, en 50kW-laddare. Oj, din bil har bara 400V? Nej, då får du bara 25kW.
Porsche Taycan
Audi GT
Kia EV6
Ioniq 5
BYD EA1

Har ju 800V teknik.
Massor av elbilar får ju 800V teknik 2022.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 01 aug 2021 22:58
av AAKEE
Tråden kanske avser snabbladdare.

Bodde på hotell och hade bilen i ett P-hus som även hade incharge 11kW, 4 platser.
En snabb huvudräkning sa att det skulle bli klart tidigt på natten och att jag skulle blockera platsen om jag inte gick upp och flyttade bilen så jag valde att koppla i sb med frukost.

…eller snarare försöka koppla. Laddaren på min plats var upptagen enligt appen två andra tre lediga. I realiteten var de tre andra upptagna, men trots att min bil stod inkopplad så ansågs den upptagen av någon annan. :oops:

En Zoeägare kom och lämnade sin plats.
Fick igång laddningen där men den började väldigt långsamt med 1kW, som mest slog den mellan 3 och 4 enligt min M3 och efter 48minuter hade jag fått 2.86kWh.

En bedrövelse. Skaffade Incharge-appen när jag skaffade elbilen. Detta var mitt första försök att ladda utanför hem eller SuC. Tur jag hade ström att åka till närmsta SuC, behövde inte ladda utan det var mest för att testa.

Vattenfall/incharge kanske inte ska konsultera elbilsmotståndare att hantera deras app eller hårdvara? :roll:

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 02 aug 2021 00:28
av Hmpftfhdns
Zalman3 skrev:
Tror det är en ABB 184 kW laddare I Skellefteå.
Screenshot_20210801-155725_Chrome.jpg
Kan mycket väl vara den laddaren. Det här visar ju att den ska kunna använda högre effekt om bara en 400V-bil laddar — så då stämmer teorin att själva laddaren är felkonfigurerad av Skelleftekraft. Kan inte ha att göra med effektavgiften heller eftersom det är samma effekt om den ger full effekt med en bil eller halv effekt per bil om det är två.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 13:58
av taliz
Fick svar nu.
Hej,
Beklagar fördröjningen. Gällande våra 120kW-laddare så är de satta i Mode 2, vilket innebär att dom alltid ger upp till 60 kW som max ur varje laddpunkt beroende på vad bilen kan ta emot, oavsett om en eller två bilar laddar samtidigt.
Anledningen till att de inte kan ge full effekt är att vi först behöver invänta en mjukvaruuppdatering som preliminärt kommer ske i september.
Vi värderar din synpunkter och tar problematiken kring bristande information vidare.

Ha en fortsatt fin sommar!
Med vänliga hälsningar
Sarah

InCharge Kundservice

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 15:31
av R_Edvinsson
taliz skrev:
Fick svar nu.
Hej,
Beklagar fördröjningen. Gällande våra 120kW-laddare så är de satta i Mode 2, vilket innebär att dom alltid ger upp till 60 kW som max ur varje laddpunkt beroende på vad bilen kan ta emot, oavsett om en eller två bilar laddar samtidigt.
Anledningen till att de inte kan ge full effekt är att vi först behöver invänta en mjukvaruuppdatering som preliminärt kommer ske i september.
Vi värderar din synpunkter och tar problematiken kring bristande information vidare.

Ha en fortsatt fin sommar!
Med vänliga hälsningar
Sarah

InCharge Kundservice

Inte oväntat.
I mina ögon en usel strategi om man anser sig vara ett seriöst bolag på laddmarknaden.

Lite som att sätta upp 10st 22kw uttag och kalla det för en 220kW laddare. :evil:

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 16:13
av mati
R_Edvinsson skrev:
Inte oväntat.
I mina ögon en usel strategi om man anser sig vara ett seriöst bolag på laddmarknaden.

Lite som att sätta upp 10st 22kw uttag och kalla det för en 220kW laddare. :evil:
Precis, jag håller med. Tänk om Tesla hade kört med samma logik. Det hade ju onekligen varit häftigare om de angett den samlade effekten av en hel SuC, typ 7 MW eller så.
Problemet jag ser är att alla dessa så kallade 120kW-laddare räknas i ABRP och andra appar just som 120kW. Och så används de flitigt i ruttplaneringen. Men i själva verket är de ju inte ett dyft bättre än alla 50kW-laddare som finns precis överallt och som man oftast ignorerar när man reser. Vattenfall lockar ju till sig kunder under helt felaktiga premisser. Jag skulle aldrig komma på tanken att ladda där, nu när jag vet att det bara är 60kW. Men med 120kW hade det varit en helt annan femma. Falsk marknadsföring helt enkelt.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 16:25
av 12man
taliz skrev:
Fick svar nu.
Hej,
Beklagar fördröjningen. Gällande våra 120kW-laddare så är de satta i Mode 2, vilket innebär att dom alltid ger upp till 60 kW som max ur varje laddpunkt beroende på vad bilen kan ta emot, oavsett om en eller två bilar laddar samtidigt.
Anledningen till att de inte kan ge full effekt är att vi först behöver invänta en mjukvaruuppdatering som preliminärt kommer ske i september.
Vi värderar din synpunkter och tar problematiken kring bristande information vidare.

Ha en fortsatt fin sommar!
Med vänliga hälsningar
Sarah

InCharge Kundservice

Vad? Mode2 är max 60kW ? Mode 2 är väl ac laddstolpe

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 16:35
av mati
12man skrev:
Vad? Mode2 är max 60kW ? Mode 2 är väl ac laddstolpe
Säkert nån intern benämning för laddarens driftläge.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 16:41
av helix
Bra information här i tråden och tack taliz för du postade in ditt svar från kundtjänst! Jag körde in den här infon på ChargeFinder så nu är alla InCharges fd 120 kW laddare uppdaterade till 60 kW (totalt 20 stationer i Sverige). För oss är det en knapptryckning att uppdatera allla så det borde vara lika enkelt för Incharge :)

Har även lagt till följande kommentar på dessa 20 laddstationer:
"OBS! Kapacitet är för närvarande begränsad till maximalt 60 kW per uttag trots att utlovad effekt är 120 kW. Enligt kundtjänst på InCharge förväntas laddaren uppgraderas till 120 kW i september."

Här ett exempel på laddaren som står på Willys utanför Bro, Sthlm:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... bro/557zz3

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 16:42
av R_Edvinsson
mati skrev:
R_Edvinsson skrev:
Inte oväntat.
I mina ögon en usel strategi om man anser sig vara ett seriöst bolag på laddmarknaden.

Lite som att sätta upp 10st 22kw uttag och kalla det för en 220kW laddare. :evil:
Precis, jag håller med. Tänk om Tesla hade kört med samma logik. Det hade ju onekligen varit häftigare om de angett den samlade effekten av en hel SuC, typ 7 MW eller så.
Problemet jag ser är att alla dessa så kallade 120kW-laddare räknas i ABRP och andra appar just som 120kW. Och så används de flitigt i ruttplaneringen. Men i själva verket är de ju inte ett dyft bättre än alla 50kW-laddare som finns precis överallt och som man oftast ignorerar när man reser. Vattenfall lockar ju till sig kunder under helt felaktiga premisser. Jag skulle aldrig komma på tanken att ladda där, nu när jag vet att det bara är 60kW. Men med 120kW hade det varit en helt annan femma. Falsk marknadsföring helt enkelt.
Har laddat tre ggr på deras laddare och reagerat att de aldrig ger över 59kW.
Därav att jag mailade dem.

På långresan nyligen var det fullt hos CirkleK så vi åkte vidare till en 120Kw för att komma i vettig tid till hotellet.

Nu behövde vi bara ett kort stopp så inte hela världen men prisbilden med 4.50 för 60kW istället för 120 är helt plötsligt inte så prisvärt när det inte långt ifrån stod en Eon laddare som tar 2.50 för 50kW.

Att det dessutom står 120kW i displayen på båda uttagen är inget annat än lurendrejeri, vilket är galet enkelt att genomlysa då just laddning är ett ganska hett ämne just nu.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 17:10
av mati
helix skrev:
Bra information här i tråden och tack taliz för du postade in ditt svar från kundtjänst! Jag körde in den här infon på ChargeFinder så nu är alla InCharges fd 120 kW laddare uppdaterade till 60 kW (totalt 20 stationer i Sverige). För oss är det en knapptryckning att uppdatera allla så det borde vara lika enkelt för Incharge :)

Har även lagt till följande kommentar på dessa 20 laddstationer:
"OBS! Kapacitet är för närvarande begränsad till maximalt 60 kW per uttag trots att utlovad effekt är 120 kW. Enligt kundtjänst på InCharge förväntas laddaren uppgraderas till 120 kW i september."

Här ett exempel på laddaren som står på Willys utanför Bro, Sthlm:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... bro/557zz3
Bra där. Jag har skickat ett litet meddelande till goingelectric.de. Hoppas de ändrar infon om laddarna.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 17:35
av mati
R_Edvinsson skrev:
Har laddat tre ggr på deras laddare och reagerat att de aldrig ger över 59kW.
Därav att jag mailade dem.

På långresan nyligen var det fullt hos CirkleK så vi åkte vidare till en 120Kw för att komma i vettig tid till hotellet.

Nu behövde vi bara ett kort stopp så inte hela världen men prisbilden med 4.50 för 60kW istället för 120 är helt plötsligt inte så prisvärt när det inte långt ifrån stod en Eon laddare som tar 2.50 för 50kW.

Att det dessutom står 120kW i displayen på båda uttagen är inget annat än lurendrejeri, vilket är galet enkelt att genomlysa då just laddning är ett ganska hett ämne just nu.
Här hos oss är det glest mellan laddarna, och framförallt när man ska ner till Göteborg. Hittills har man alltid varit hänvisad till Fortums 50kW-laddare hos McDonalds utmed E20. Det är det enda som finns. Sist när min sambo skulle åka till Göteborg sa jag till henne att hon nu kan ta e-tron eftersom det finns numera 120kW i Alingsås. I vanliga fall brukade hon ta e-Golfen eftersom den laddar snabbare vid 50kW-laddarna (alltså i km/h) än e-tron på grund av dess betydligt lägre förbrukning. Men med 120kW skulle e-tron naturligtvis vinna.
E-trons ladd-timer hade den morgonen inte fungerat (inte ovanligt), batteriet var alltså inte laddat mer än till 80% när hon åkte, men jag trodde ju som sagt att hon kunde snabbladda på vägen. Eftersom e-tron har svårt att klara de 32 milen även när man startar fulladdad så tyckte jag att några minuter längre laddning vid en 120kW laddare inte spelar någon roll.
Det var minst sagt snopet när vi insåg att den utlovade 120kW-laddaren inte kunde leverera mer än 58kW. Det blev lite väl segt.
Inom kort ska vi åka hela vägen till Göteborg med släp för att hämta en massa möbler och grejer. Bilen kommer ju knappt klara mer än halva sträckan på en laddning. Det krävs alltså en rejäl uppladdning för att komma hem igen. Och jag trodde ju såklart att det numera inte är nåt bekymmer längre eftersom det finns 120kW på sträckan. Men icke. Jag har absolut ingen lust att stå vid en slö 58kW-laddare och ladda i över en timme. :( Vi får nog hyra en skåpbil denna gången tror jag. Världen går inte under för det.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 17:50
av Bjelke
Så dom marknadsför en produkt som dom själva vet att dom inte levererar (marknadsför
måste man väl kunna hävda när det är en uppgift som står lite överallt och framförallt på
själva laddaren i sig), det måsten man väl ändå kunna gå vidare med?
Det orsakar ju även betydande besvär i många fall liksom…

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 19:09
av iAkita
Verkligen uruselt skött och kommunicerat av InCharge. Om effekten är hälften av vad de marknadsför borde priset för att ladda också vara hälften. Otroligt fult att marknadsföra sina laddare som 120 kW för att locka till sig elbilister, och sen leverera halva effekten.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 19:11
av macky
mati skrev:
R_Edvinsson skrev:
Har laddat tre ggr på deras laddare och reagerat att de aldrig ger över 59kW.
Därav att jag mailade dem.

På långresan nyligen var det fullt hos CirkleK så vi åkte vidare till en 120Kw för att komma i vettig tid till hotellet.

Nu behövde vi bara ett kort stopp så inte hela världen men prisbilden med 4.50 för 60kW istället för 120 är helt plötsligt inte så prisvärt när det inte långt ifrån stod en Eon laddare som tar 2.50 för 50kW.

Att det dessutom står 120kW i displayen på båda uttagen är inget annat än lurendrejeri, vilket är galet enkelt att genomlysa då just laddning är ett ganska hett ämne just nu.
Här hos oss är det glest mellan laddarna, och framförallt när man ska ner till Göteborg. Hittills har man alltid varit hänvisad till Fortums 50kW-laddare hos McDonalds utmed E20. Det är det enda som finns. Sist när min sambo skulle åka till Göteborg sa jag till henne att hon nu kan ta e-tron eftersom det finns numera 120kW i Alingsås. I vanliga fall brukade hon ta e-Golfen eftersom den laddar snabbare vid 50kW-laddarna (alltså i km/h) än e-tron på grund av dess betydligt lägre förbrukning. Men med 120kW skulle e-tron naturligtvis vinna.
E-trons ladd-timer hade den morgonen inte fungerat (inte ovanligt), batteriet var alltså inte laddat mer än till 80% när hon åkte, men jag trodde ju som sagt att hon kunde snabbladda på vägen. Eftersom e-tron har svårt att klara de 32 milen även när man startar fulladdad så tyckte jag att några minuter längre laddning vid en 120kW laddare inte spelar någon roll.
Det var minst sagt snopet när vi insåg att den utlovade 120kW-laddaren inte kunde leverera mer än 58kW. Det blev lite väl segt.
Inom kort ska vi åka hela vägen till Göteborg med släp för att hämta en massa möbler och grejer. Bilen kommer ju knappt klara mer än halva sträckan på en laddning. Det krävs alltså en rejäl uppladdning för att komma hem igen. Och jag trodde ju såklart att det numera inte är nåt bekymmer längre eftersom det finns 120kW på sträckan. Men icke. Jag har absolut ingen lust att stå vid en slö 58kW-laddare och ladda i över en timme. :( Vi får nog hyra en skåpbil denna gången tror jag. Världen går inte under för det.
Förklarar varför laddaren i Skövde var så dålig i förra veckan. Fick endast 30 kW mot utlovade 120. Powerstop funkade bättre, var ju spännande att snabbladda då det gått ett år sen sist :). Men gällande räckvidden med släp, är du inte lite pessimistisk? Körde från landet utanför Nyköping till IKEA i Linköping tor i vintras med släp med kåpa. Var riktigt uselt regnväder men det gick med ca 10% kvar i batteriet. Sträckan var 2 mil utan släp och 22 med. Visst, körde inte i 110 men det får man ju inte heller. :)

Fast ladda kommer du ju att behöva men kanske inte så mycket.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 21:27
av mati
macky skrev:
Men gällande räckvidden med släp, är du inte lite pessimistisk? Körde från landet utanför Nyköping till IKEA i Linköping tor i vintras med släp med kåpa. Var riktigt uselt regnväder men det gick med ca 10% kvar i batteriet. Sträckan var 2 mil utan släp och 22 med. Visst, körde inte i 110 men det får man ju inte heller. :)

Fast ladda kommer du ju att behöva men kanske inte så mycket.
Nja, osäkert. Hittills har förbrukningen med släp alltid legat runt 35-40kWh/100km. Då kör jag vanligtvis bara på 70-vägar när jag drar släp. Det är en rätt så kraftig kärra som är rätt tung, utan kåpa. Skillnaden jämfört med att dra husvagnen är faktiskt inte särskilt stor. Och med den kommer jag 15 mil om det är "normalt" väder. Min bil har runt 78kWh tillgänglig kapacitet. Jag har gärna lite marginal med tanke på att det inte finns så många laddmöjligheter. Då laddar jag hellre för mycket än för lite. Jag räknar för enkelhetens skulle att jag på denna sträcka på drygt 30 mil får ladda två gånger fullt för att klara mig utan ångest och utan att behöva krypa i vägrenen ifall det börjar regna eller så.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 11 aug 2021 21:41
av macky
mati skrev:
macky skrev:
Men gällande räckvidden med släp, är du inte lite pessimistisk? Körde från landet utanför Nyköping till IKEA i Linköping tor i vintras med släp med kåpa. Var riktigt uselt regnväder men det gick med ca 10% kvar i batteriet. Sträckan var 2 mil utan släp och 22 med. Visst, körde inte i 110 men det får man ju inte heller. :)

Fast ladda kommer du ju att behöva men kanske inte så mycket.
Nja, osäkert. Hittills har förbrukningen med släp alltid legat runt 35-40kWh/100km. Då kör jag vanligtvis bara på 70-vägar när jag drar släp. Det är en rätt så kraftig kärra som är rätt tung, utan kåpa. Skillnaden jämfört med att dra husvagnen är faktiskt inte särskilt stor. Och med den kommer jag 15 mil om det är "normalt" väder. Min bil har runt 78kWh tillgänglig kapacitet. Jag har gärna lite marginal med tanke på att det inte finns så många laddmöjligheter. Då laddar jag hellre för mycket än för lite. Jag räknar för enkelhetens skulle att jag på denna sträcka på drygt 30 mil får ladda två gånger fullt för att klara mig utan ångest och utan att behöva krypa i vägrenen ifall det börjar regna eller så.
Jaha, jag låg i vintras på ca 30kWh/100 km i regn och kallt väder. Men visst jag ville ju undvika laddning så jag tog rygg på långtradare och dessutom motorväg nästan hela sträckan. Kan gissa att förbrukningen med släp på mindre vägar där man kanske inte kan hålla jämn fart och ska dra igång allt igen i ngn korsning sticker iväg rätt snabbt.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 12 aug 2021 06:49
av mati
Ja, så kan det vara. Jag har aldrig kört längre än 6 mil med släpet. Det är möjligt att förbrukningen blir lägre när man kör på motorvägen bakom lastbilar och så.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 12 aug 2021 07:01
av Johlei
helix skrev:
Bra information här i tråden och tack taliz för du postade in ditt svar från kundtjänst! Jag körde in den här infon på ChargeFinder så nu är alla InCharges fd 120 kW laddare uppdaterade till 60 kW (totalt 20 stationer i Sverige). För oss är det en knapptryckning att uppdatera allla så det borde vara lika enkelt för Incharge :)

Har även lagt till följande kommentar på dessa 20 laddstationer:
"OBS! Kapacitet är för närvarande begränsad till maximalt 60 kW per uttag trots att utlovad effekt är 120 kW. Enligt kundtjänst på InCharge förväntas laddaren uppgraderas till 120 kW i september."

Här ett exempel på laddaren som står på Willys utanför Bro, Sthlm:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... bro/557zz3
Bra att chargefinder uppdateras med info. Ett förslag är att ändra texten till ”… uppgraderas till 120 kW i september *2021*”.

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Postat: 12 aug 2021 07:07
av mati
Johlei skrev:
helix skrev:
Bra information här i tråden och tack taliz för du postade in ditt svar från kundtjänst! Jag körde in den här infon på ChargeFinder så nu är alla InCharges fd 120 kW laddare uppdaterade till 60 kW (totalt 20 stationer i Sverige). För oss är det en knapptryckning att uppdatera allla så det borde vara lika enkelt för Incharge :)

Har även lagt till följande kommentar på dessa 20 laddstationer:
"OBS! Kapacitet är för närvarande begränsad till maximalt 60 kW per uttag trots att utlovad effekt är 120 kW. Enligt kundtjänst på InCharge förväntas laddaren uppgraderas till 120 kW i september."

Här ett exempel på laddaren som står på Willys utanför Bro, Sthlm:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... bro/557zz3
Bra att chargefinder uppdateras med info. Ett förslag är att ändra texten till ”… uppgraderas till 120 kW i september *2021*”.
Men det är ju inte samma sak. "Förväntas uppgraderas" tolkar jag som att det inte är säkert att det verkligen sker i september, att det kan bli senare eller när som helst. Och det är väl precis så det är.
Den meningen du föreslår låter som att det är bestämt och säkert att man får 120kW från och med september.