Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Nej, en gång elbil, alltid elbil
143
29%
Nej, trots att det tar längre tid att köra långfärder
47
10%
Nej, miljöskälen är för starka
76
16%
Nej, elbilar är så mycket bättre än fossilbilar
109
22%
Nej, annat skäl (specifera)
5
1%
Ja, om det blir för dyrt att ladda på långfärder
14
3%
Ja, om inte laddnätverket förtätas i tillräckligt snabb takt
17
3%
Ja, om det blir för många som laddar så att det blir köer
32
7%
Ja, om skatter kommer att göra det minst lika dyrt att köra på el som på fossilt bränsle
31
6%
Ja, annat skäl (specificera)
15
3%
 
Antal röster: 489

Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Jontez »

LarsL skrev:
Jontez skrev:
Jag skrev ett långt inlägg jag tänkte posta i en egen tråd, men kanske kan skriva av mig här inne då jag för en stund började fundera lite…

Sålde min M3 förra veckan och la direkt en beställning på en MYP.

Under tiden har jag tagit en förmånsbil på jobbet. En dieselpassat med lågt förmånsvärde och fritt drivmedel (drivmedelsförmån såklart).
Detta gör att jag för den bilen betalar 3 700 netto i månaden (ink drivmedel)

Tanken som slagit mig efter en vecka med passaten är att det är trots allt en okej bil. Är jag beredd att lägga mellanskillnaden som är till en MYP? Det skiljer ca 7000 mellan bilarna per månad, men då jag tror att myp kommer stå sig hyfsat i värde kanske skillnaden snarare är neråt 4 500-5 000.

De tror jag nog att de är värt för att fortsätta åka Tesla. Behåller nog beställningen, men ah får nog tänka igenom det en gång till kanske.

Input någon?
Jo, bränslet är för billigt och blir ju inte bättre genom att det skattefinansieras. Okej att vi inte vill pungslå folk som har det svårt och har långt att pendla men det är ju onödigt att ha sådana här avarter kvar, kan jag tycka.

Misstänker iofs att du inte har allt för långt att åka om det ändå blir så billigt. Hade jag skaffat fossilbil nu hade den kostat 3500kr/mån bara i bränsle.
Jag får ju som sagt fritt drivmedel men betalar bara förmånsskatt på en teoretisk förbrukning som är 0,46L/mil. Det ger en kostnad på 4,83kr/mil om dieseln kostar 21kr/L.
För elen som jag laddar i samfällighetens garage betalar jag just nu 2,5kr/kwh (kommer nog sjunka till 2kr/kwh mot våren). Det ger en kostnad på 4-5kr/mil vilket är samma som för disele-bilen.

Så ekonomiskt är de absolut bättre att köra förmånsbil. Där skulle jag nog över tid också kunna påverka att vi så småningom ställer om till elektriskt då vi är ett rätt så litet företag (dock inte Tesla).

Men efter en natts funderande och lite mer räknande så säg att skillnaden skulle bli 5 000 i månaden mellan att köra en MYP eller en Passat förmånsbil kommer jag gå med Teslan. Den ger så mycket mervärde :)
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Leo »

Bränsleförmån är enligt regelverket kostnaden + 20% för den diesel man använder till privatkörning.

Så med marginalskatt på 50% blir det snarare 5,8kr/mil för dieselbilen. (0,46x21x1,2x0,5) ;)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LarsL »

Jontez skrev:
Jag får ju som sagt fritt drivmedel men betalar bara förmånsskatt på en teoretisk förbrukning som är 0,46L/mil. Det ger en kostnad på 4,83kr/mil om dieseln kostar 21kr/L.
Absolut inget emot dig! Men det där är ju verkligen inte rätt och blir en ren subvention av fossilbilar. För mig skulle det kosta 10,50kr/mil om vi förutsätter att fantasin om 0,46l/mil håller. Nä, ta bort och gör rätt!
Så ekonomiskt är de absolut bättre att köra förmånsbil. Där skulle jag nog över tid också kunna påverka att vi så småningom ställer om till elektriskt då vi är ett rätt så litet företag (dock inte Tesla).
Varför inte Tesla? Tro mig jag vet att Tesla hatet är utbrett, vilket nästan får mig att vilja sälja Model S, men har de något förklaring som inte är hål i huvudet?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LarsL »

Leo skrev:
Bränsleförmån är enligt regelverket kostnaden + 20% för den diesel man använder till privatkörning.

Så med marginalskatt på 50% blir det snarare 5,8kr/mil för dieselbilen. (0,46x21x1,2x0,5) ;)
Trots det en subvention. Undrar hur mycket bonuspengar det skulle finnas om man tog bort de här avarterna?
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Leo skrev:
Bränsleförmån är enligt regelverket kostnaden + 20% för den diesel man använder till privatkörning.

Så med marginalskatt på 50% blir det snarare 5,8kr/mil för dieselbilen. (0,46x21x1,2x0,5) ;)
Trots det en subvention. Undrar hur mycket bonuspengar det skulle finnas om man tog bort de här avarterna?
Det hade förmodligen sålts färre dieselbilar = mindre malus = mindre bonus.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Leo skrev:
Bränsleförmån är enligt regelverket kostnaden + 20% för den diesel man använder till privatkörning.

Så med marginalskatt på 50% blir det snarare 5,8kr/mil för dieselbilen. (0,46x21x1,2x0,5) ;)
Trots det en subvention. Undrar hur mycket bonuspengar det skulle finnas om man tog bort de här avarterna?
Det hade förmodligen sålts färre dieselbilar = mindre malus = mindre bonus.
Nä, bonusen påverkas ju inte av malusen… de har ju sedan länge skjutit till pengar. Ta bort elbils (Edit) bonusen och subventionerna av bränsle så är jag rätt nöjd.
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Leo skrev:
Bränsleförmån är enligt regelverket kostnaden + 20% för den diesel man använder till privatkörning.

Så med marginalskatt på 50% blir det snarare 5,8kr/mil för dieselbilen. (0,46x21x1,2x0,5) ;)
Trots det en subvention. Undrar hur mycket bonuspengar det skulle finnas om man tog bort de här avarterna?
Det hade förmodligen sålts färre dieselbilar = mindre malus = mindre bonus.
Nä, bonusen påverkas ju inte av malusen… de har ju sedan länge skjutit till pengar. Ta bort elbils (Edit) bonusen och subventionerna av bränsle så är jag rätt nöjd.
Det är malus som finansierar bonusen. Det är så systemet är finansierat.

Regeringen:
” En grundläggande princip i bonus–malus-systemet är att intäkterna ska täcka kostnaderna.”

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Det är malus som finansierar bonusen. Det är så systemet är finansierat.

Regeringen:
” En grundläggande princip i bonus–malus-systemet är att intäkterna ska täcka kostnaderna.”

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Menar du seriöst att JAG inte vet det?!?! :roll: :roll: :roll: Sluta att dumma dig!

Men uppenbarligen så fungerar inte det systemet. Målet är ju inte heller att vi ska hålla igång fossilförsäljning, förutsätter jag. Det vore alltså bättre att ta bort elbilsbonusen och sedan även ta bort subventionerna på fossilbilar och fossilbränsle.
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det är malus som finansierar bonusen. Det är så systemet är finansierat.

Regeringen:
” En grundläggande princip i bonus–malus-systemet är att intäkterna ska täcka kostnaderna.”

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Menar du seriöst att JAG inte vet det?!?! :roll: :roll: :roll: Sluta att dumma dig!

Men uppenbarligen så fungerar inte det systemet. Målet är ju inte heller att vi ska hålla igång fossilförsäljning, förutsätter jag. Det vore alltså bättre att ta bort elbilsbonusen och sedan även ta bort subventionerna på fossilbilar och fossilbränsle.
Du skrev ju att bonusen inte påverkas av malusen. Tolkade det som att du inte visste att bonusen är tänkt att finansieras av malus.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Du skrev ju att bonusen inte påverkas av malusen. Tolkade det som att du inte visste att bonusen är tänkt att finansieras av malus.
:roll: :roll: :roll:

Tror du att jag inte har koll på sånt?
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Du skrev ju att bonusen inte påverkas av malusen. Tolkade det som att du inte visste att bonusen är tänkt att finansieras av malus.
:roll: :roll: :roll:

Tror du att jag inte har koll på sånt?
Jag vet inte. Vad menade du med det du skrev?
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Jontez »

LarsL skrev:
Jontez skrev:
Jag får ju som sagt fritt drivmedel men betalar bara förmånsskatt på en teoretisk förbrukning som är 0,46L/mil. Det ger en kostnad på 4,83kr/mil om dieseln kostar 21kr/L.
Absolut inget emot dig! Men det där är ju verkligen inte rätt och blir en ren subvention av fossilbilar. För mig skulle det kosta 10,50kr/mil om vi förutsätter att fantasin om 0,46l/mil håller. Nä, ta bort och gör rätt!
Jag håller med dig att det är tokigt att det är så. Dock är jag nog inne på att jag kör en Y tills vidare ändå. Får jag till en omställning hos arbetsgivaren kan jag åka en elektrisk förmånsbil och behålla Teslan då vi ändå behöver 2 bilar.
Jontez skrev:
Så ekonomiskt är de absolut bättre att köra förmånsbil. Där skulle jag nog över tid också kunna påverka att vi så småningom ställer om till elektriskt då vi är ett rätt så litet företag (dock inte Tesla).
LarsL skrev:
Varför inte Tesla? Tro mig jag vet att Tesla hatet är utbrett, vilket nästan får mig att vilja sälja Model S, men har de något förklaring som inte är hål i huvudet?
Jag har inte undersökt saken närmare, men idag är bilpolicyn 7,5ppb samt att vi behöver lite större bilar. Idag körs det Passat och golf.
Egentligen skulle jag ta fram en jämförelse av de bilarna som körs idag och jämföra mot tex en Enyaq. Tesla så behöver vi upp på en Model Y för att passa våran verksamhet men där tror jag budgeten inte når riktigt.

Jag hade tyckt det var kul om dom gick över till att köra elektriskt och Enyaq skulle funka. Jag skulle absolut kunna tänka mig att köra Enyaq och låta sambon ha Teslan. Jag får ju ändå åka den rätt mycket efter jobbet ;)

Just nu sitter jag fast i en leasing på en Kia Ceed plugin som inte går att skriva över =/ Funderar på att betala kvarvarande 40% av leasingkostnaden för att ta mig ur det där, men de känns ganska surt.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gargamel »

Min kärra kostar norr över 21000kr/månad på leasingpriset förmånsbeskattningen, man får många liter soppa för den pengen.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Curik »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Du skrev ju att bonusen inte påverkas av malusen. Tolkade det som att du inte visste att bonusen är tänkt att finansieras av malus.
:roll: :roll: :roll:

Tror du att jag inte har koll på sånt?
Jag vet inte vad som hänt med dig men du är inte särskilt trevlig, det hoppas jag du förstår.
Ibland ser jag dina inlägg i citat och känner stor tacksamhet över att jag slipper se resten lika ofta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LarsL »

Gargamel skrev:
Min kärra kostar norr över 21000kr/månad på leasingpriset förmånsbeskattningen, man får många liter soppa för den pengen.
Ja, 21000kr/mån är saftigt!
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gargamel »

LarsL skrev:
Gargamel skrev:
Min kärra kostar norr över 21000kr/månad på leasingpriset förmånsbeskattningen, man får många liter soppa för den pengen.
Ja, 21000kr/mån är saftigt!
Sedan får man lägga på 3-4000kr/mån i el på snabbladdarna
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LarsL »

Gargamel skrev:
LarsL skrev:
Gargamel skrev:
Min kärra kostar norr över 21000kr/månad på leasingpriset förmånsbeskattningen, man får många liter soppa för den pengen.
Ja, 21000kr/mån är saftigt!
Sedan får man lägga på 3-4000kr/mån i el på snabbladdarna
Oj! Det blir ju 300 000kr/år helt galet! Det kommer aldrig funka!
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gargamel »

LarsL skrev:
Gargamel skrev:
LarsL skrev:
Gargamel skrev:
Min kärra kostar norr över 21000kr/månad på leasingpriset förmånsbeskattningen, man får många liter soppa för den pengen.
Ja, 21000kr/mån är saftigt!
Sedan får man lägga på 3-4000kr/mån i el på snabbladdarna
Oj! Det blir ju 300 000kr/år helt galet! Det kommer aldrig funka!
Så länge kunderna betalar så håller jag mig levande, men jag hittar ingen som vill köpa/ta över leasingen, annars hade jag bytt till en mindre bil
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Blipblop »

Det är priset isåfall. Punga upp 200 till 800 000 för en begagnad bil kan bli kämpigt.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av BEV[e-Rage] »

För personbilar finns det ju förhållandevis gott om bra alternativ men ska man skaffa en ny motorcykel är det inte lika självklart att jag skulle välja en eldriven idag.

Har provkört flera alternativ från Zero vilka är toppen för pendling men inte för nån längre tur då de saknar stöd för DC snabbladdning.

Energica gör flera modeller med snabbladdning men de kostar över 300-tusen.

Sen har vi förstås H-D LiveWire som kostar ännu mer, ..då det är en ”H-D”.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av roffe_s »

BEV[e-Rage] skrev:
För personbilar finns det ju förhållandevis gott om bra alternativ men ska man skaffa en ny motorcykel är det inte lika självklart att jag skulle välja en eldriven idag.

Har provkört flera alternativ från Zero vilka är toppen för pendling men inte för nån längre tur då de saknar stöd för DC snabbladdning.

Energica gör flera modeller med snabbladdning men de kostar över 300-tusen.

Sen har vi förstås H-D LiveWire som kostar ännu mer, ..då det är en ”H-D”.
Det börjar finnas intressanta alternativ, men vi ska nog inte tro att de kommer att kosta mindre än motsvarande ICE-alternativ.

Jag har ett par Triumph i garaget, men min knappt inkörda Speed Triple 1200 lär inte bli gammal när denna når marknaden: https://www.triumphmotorcycles.se/for-t ... -1/phase-3

Ducati lär ju inte nöja sig med att bara leverera hojarna till Moto-E utan lär släppa något elektriskt rätt snart.

BMW presenterar en elektrisk stor-scooter i år, CE-04: https://www.bmw-motorrad.se/en/models/u ... /ce04.html

Energica, som levererat till Moto-E t o m denna säsong finns redan, hos Probike https://www.probike.se/evenemang#energica

Sedan Zero och Livewire som Du redan har koll på.

Som rent pendlingsfordon är det nog något importerat elektriskt som gäller till dess CAKE och andra leverantörer börjar få ut något: https://www.kopenscooter.nu/sv/mc-scoot ... etype=1822

Så jag tror personligen att vi kommer att se alternativen på bred front när det gäller tvåhjulingar komma 2023, ett par år efter bilbranschen…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
Min kärra kostar norr över 21000kr/månad på leasingpriset förmånsbeskattningen, man får många liter soppa för den pengen.
Jisses. Då var ju min e-tron riktigt prisvärd i jämförelse. 18200kr/mån kostade den mitt företag, inkl försäkring, förmånsskatt och leasing. 13000kr/mån i privata pengar ungefär. Laddning inte inräknat. Svettigt och fullständigt orimligt.
För min Ioniq 5 räknar jag med att den hamnar runt 5500kr/månad i privata pengar med rubb och stubb. Inte superbilligt heller, men fullt hanterbart.
Det känns faktiskt otroligt skönt att jag fortfarande kan köra elbil utan att bli ruinerad. :)
En fossilbil hade säkert varit ännu billigare för mig, men det hade blivit svårt rent mentalt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av BEV[e-Rage] »

roffe_s skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
För personbilar finns det ju förhållandevis gott om bra alternativ men ska man skaffa en ny motorcykel är det inte lika självklart att jag skulle välja en eldriven idag.

Har provkört flera alternativ från Zero vilka är toppen för pendling men inte för nån längre tur då de saknar stöd för DC snabbladdning.

Energica gör flera modeller med snabbladdning men de kostar över 300-tusen.

Sen har vi förstås H-D LiveWire som kostar ännu mer, ..då det är en ”H-D”.
Det börjar finnas intressanta alternativ, men vi ska nog inte tro att de kommer att kosta mindre än motsvarande ICE-alternativ.

Jag har ett par Triumph i garaget, men min knappt inkörda Speed Triple 1200 lär inte bli gammal när denna når marknaden: https://www.triumphmotorcycles.se/for-t ... -1/phase-3

Ducati lär ju inte nöja sig med att bara leverera hojarna till Moto-E utan lär släppa något elektriskt rätt snart.

BMW presenterar en elektrisk stor-scooter i år, CE-04: https://www.bmw-motorrad.se/en/models/u ... /ce04.html

Energica, som levererat till Moto-E t o m denna säsong finns redan, hos Probike https://www.probike.se/evenemang#energica

Sedan Zero och Livewire som Du redan har koll på.

Som rent pendlingsfordon är det nog något importerat elektriskt som gäller till dess CAKE och andra leverantörer börjar få ut något: https://www.kopenscooter.nu/sv/mc-scoot ... etype=1822

Så jag tror personligen att vi kommer att se alternativen på bred front när det gäller tvåhjulingar komma 2023, ett par år efter bilbranschen…
Tack för tipsen!
Hoppas Triumph’en blir verklighet nån gång.
Fast, om det kommer vettiga alternativ 2023 så är det väl snarare 10 år efter bilbranschen.;)
För några år sedan utlovade Lightning Motors en Lightning Strike modell med bra spec och någorlunda vettigt pris. Men sen blev det tyvärr rätt tyst..
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Pontus »

Givetvis finns ju sådan orimliga skäl som om det kommer skatter på eldrivna alternativ på inköp eller elen i sig som skulle göra det väldigt mycket dyrare än fossildrivet. Men tekniskt finns nog inget skäl att jag skulle byta tillbaka.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av roffe_s »

BEV[e-Rage] skrev:
roffe_s skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
För personbilar finns det ju förhållandevis gott om bra alternativ men ska man skaffa en ny motorcykel är det inte lika självklart att jag skulle välja en eldriven idag.

Har provkört flera alternativ från Zero vilka är toppen för pendling men inte för nån längre tur då de saknar stöd för DC snabbladdning.

Energica gör flera modeller med snabbladdning men de kostar över 300-tusen.

Sen har vi förstås H-D LiveWire som kostar ännu mer, ..då det är en ”H-D”.
Det börjar finnas intressanta alternativ, men vi ska nog inte tro att de kommer att kosta mindre än motsvarande ICE-alternativ.

Jag har ett par Triumph i garaget, men min knappt inkörda Speed Triple 1200 lär inte bli gammal när denna når marknaden: https://www.triumphmotorcycles.se/for-t ... -1/phase-3

Ducati lär ju inte nöja sig med att bara leverera hojarna till Moto-E utan lär släppa något elektriskt rätt snart.

BMW presenterar en elektrisk stor-scooter i år, CE-04: https://www.bmw-motorrad.se/en/models/u ... /ce04.html

Energica, som levererat till Moto-E t o m denna säsong finns redan, hos Probike https://www.probike.se/evenemang#energica

Sedan Zero och Livewire som Du redan har koll på.

Som rent pendlingsfordon är det nog något importerat elektriskt som gäller till dess CAKE och andra leverantörer börjar få ut något: https://www.kopenscooter.nu/sv/mc-scoot ... etype=1822

Så jag tror personligen att vi kommer att se alternativen på bred front när det gäller tvåhjulingar komma 2023, ett par år efter bilbranschen…
Tack för tipsen!
Hoppas Triumph’en blir verklighet nån gång.
Fast, om det kommer vettiga alternativ 2023 så är det väl snarare 10 år efter bilbranschen.;)
För några år sedan utlovade Lightning Motors en Lightning Strike modell med bra spec och någorlunda vettigt pris. Men sen blev det tyvärr rätt tyst..
Väntade nästan på den kommentaren, men det är väl egentligen först i decennieskiftet vi började se en intressant flora modeller från flera olika företag? ;)

Mmm, många av oss som inte tackar nej till aktiv körning har ju också hoppats på kanadensiska Damon, men det tar tid och verkar svårt att få ut en kommersiell maskin… https://damon.com/

Läser Du på om Triumph har de passerat fas 3 av 4 och inleder nu testprogrammet. De talas om 175-180 hk och de har inte bara tagit vad som finns på hyllan, de har samarbeten med Williams för elektroniken, en batteriexpert för drivlina och ett universitet för test och modellering. Det har drivits med stöd av samhället för att etablera en engelsk kompetens för BE-PTW. Så frågan är väl om den presenteras inför 2023, med tanke på vad S3 1200 R kostar lär dock prislappen ligga norr om kvartsmiljonen om jag gissar rätt. Nåväl, det är en intressant teknik och de har som sagt en färdig prototyp framme. Hoppet lever :)

Är Du intresserad av elektriska MC kan jag tipsa om en serie artiklar i MC-Folket, de kan läsas på SMC:s hemsida https://www.svmc.se/smc/trafik-och-poli ... otorcykel/

Det finns också intressanta trådar om elektriska hojar på http://www.sporthoj.com med bland annat ägare av Zero-FX. Det är den enda elektriska landsvägsreggade hoj jag provkört (och skarpt gillade) men det hoppas jag ska förändras under kommande säsong!
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 4 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar