Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Nej, en gång elbil, alltid elbil
143
29%
Nej, trots att det tar längre tid att köra långfärder
47
10%
Nej, miljöskälen är för starka
76
16%
Nej, elbilar är så mycket bättre än fossilbilar
109
22%
Nej, annat skäl (specifera)
5
1%
Ja, om det blir för dyrt att ladda på långfärder
14
3%
Ja, om inte laddnätverket förtätas i tillräckligt snabb takt
17
3%
Ja, om det blir för många som laddar så att det blir köer
32
7%
Ja, om skatter kommer att göra det minst lika dyrt att köra på el som på fossilt bränsle
31
6%
Ja, annat skäl (specificera)
15
3%
 
Antal röster: 489

tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av tesla newbie »

Legato skrev:
tesla newbie skrev:
Legato skrev:
Frågan var ju inte heller gällande att "rekommendera någon" utan att "gå tillbaka". Har man köpt elbil trots att ens största intresse är att kajka runt med husvagn så faller man in i kategorin med skotersläpet ovan... Gällande laddstolpe så är det absolut mycket skönare att ha hemma (eller på arbetsplatsen), men jag hade alla gånger valt elbil oavsett (samt rekommenderat till de flesta andra). Att välja en "bättre begagnad" MB/BMW-fossil framför en ID4 är för mig ett mysterium att någon vill göra som faktiskt har erfarenhet av eldrift, dessutom får man ju köra extremt lite om fossilen ska klara motsvarande TCO (om vi inte pratar något riktigt gammalt och slött...).
Hmm om det enda elbilsalternativet var ID4 så är det mera tveksamt om jag skulle gått över till elbil. Provkörde den innan Model Y kommit till Sverige och fick, ärligt talat, inget ha-begär alls jämfört med min dåvarande BMW X3. Samma gäller Mustang Mach-e. Hade inte Model Y kommit till Sverige än, så hade jag nog fortfarande kört runt i min X3:a faktiskt.
Det måhända, men i det hypotetiska scenariot att din bil kraschade och Tesla inte längre fanns, skulle då då inte ändå valt den där ID4an framför X3an när du fått smaka på eldriftens ljuvliga sötma :lol:

Vår sista fossilbil var en X6a (bortsett från "hobby"-Jaguaren), den hänvisar vi båda till som "traktorn" numera.
Svår fråga faktiskt. Om inte Tesla fanns skulle jag nog välja mellan BMW iX och Kia EV6.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Jerker »

För mig är det helt otänkbart att gå tillbaka till fossilt. Men jag kommer med 99% sannolikhet att lämna Tesla när leasingen på den här går ut om 1½ år; den är alldeles för dyr för mig att äga. Jag räknar med att det då finns nån annan tillräckligt bra elbil med drag som är billigare att äga. Vi har nu två elbilar i hushållet och väldigt nöjda med det. Vi bor ju i eget hus och gör inte överdrivet många långresor så hur laddnätverk funkar är ingen stor sak. Har man, som jag, kört långresor med en Renault Zoe med enbart 22 kW AC-laddning så känns allt lyxigt i jämförelse med det! :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
För mig är det helt otänkbart att gå tillbaka till fossilt. Men jag kommer med 99% sannolikhet att lämna Tesla när leasingen på den här går ut om 1½ år; den är alldeles för dyr för mig att äga. Jag räknar med att det då finns nån annan tillräckligt bra elbil med drag som är billigare att äga. Vi har nu två elbilar i hushållet och väldigt nöjda med det. Vi bor ju i eget hus och gör inte överdrivet många långresor så hur laddnätverk funkar är ingen stor sak. Har man, som jag, kört långresor med en Renault Zoe med enbart 22 kW AC-laddning så känns allt lyxigt i jämförelse med det! :lol:
För dig skulle ju en Ioniq 5 eller EV6 funka precis lika bra som den funkar för mig. En inte alltför dyr elbil som kan dra ett vettigt släp. Och skulle man vilja så antar jag att den fungerar även på lite längre resor (har inte testat, men det verkar ju så).
Om 1,5 år så borde den ju till och med börja finnas som begagnad. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
För mig är det helt otänkbart att gå tillbaka till fossilt. Men jag kommer med 99% sannolikhet att lämna Tesla när leasingen på den här går ut om 1½ år; den är alldeles för dyr för mig att äga. Jag räknar med att det då finns nån annan tillräckligt bra elbil med drag som är billigare att äga. Vi har nu två elbilar i hushållet och väldigt nöjda med det. Vi bor ju i eget hus och gör inte överdrivet många långresor så hur laddnätverk funkar är ingen stor sak. Har man, som jag, kört långresor med en Renault Zoe med enbart 22 kW AC-laddning så känns allt lyxigt i jämförelse med det! :lol:
För dig skulle ju en Ioniq 5 eller EV6 funka precis lika bra som den funkar för mig. En inte alltför dyr elbil som kan dra ett vettigt släp. Och skulle man vilja så antar jag att den fungerar även på lite längre resor (har inte testat, men det verkar ju så).
Om 1,5 år så borde den ju till och med börja finnas som begagnad. :)
Ja, det börjar ju finnas alternativ! Om inte Sono Sion når marknaden så blir det nog att titta på en korean!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
Legato skrev:
Frågan var ju inte heller gällande att "rekommendera någon" utan att "gå tillbaka". Har man köpt elbil trots att ens största intresse är att kajka runt med husvagn så faller man in i kategorin med skotersläpet ovan... Gällande laddstolpe så är det absolut mycket skönare att ha hemma (eller på arbetsplatsen), men jag hade alla gånger valt elbil oavsett (samt rekommenderat till de flesta andra). Att välja en "bättre begagnad" MB/BMW-fossil framför en ID4 är för mig ett mysterium att någon vill göra som faktiskt har erfarenhet av eldrift, dessutom får man ju köra extremt lite om fossilen ska klara motsvarande TCO (om vi inte pratar något riktigt gammalt och slött...).
Hmm om det enda elbilsalternativet var ID4 så är det mera tveksamt om jag skulle gått över till elbil. Provkörde den innan Model Y kommit till Sverige och fick, ärligt talat, inget ha-begär alls jämfört med min dåvarande BMW X3. Samma gäller Mustang Mach-e. Hade inte Model Y kommit till Sverige än, så hade jag nog fortfarande kört runt i min X3:a faktiskt.

Jag tror faktiskt det är svårare att gå tillbaka än det är att avstå från att gå till elbil. Det är när man kört elbil dagligen i ett längre tag som man blir lite "omprogrammerad" vad gäller gasrespons osv.

Jag gick stegvis över till elbil kan man säga och hade aldrig den där wow-känslan. Skaffade en i3 först eftersom den var så pass billig att ha. Den var visserligen trevlig men var ju inget "wow". Samma sak med Model S. Provkörde en bakhjulsdriven 75:a och hade kört dit i i3:an så det där med gasresponsen var inget nytt osv. Sen blev det en 75D jag köpte, som följdes av en 90D och nu en 100D. Dvs prestandan har hela tiden ökat i ganska små steg.

Däremot så var jag faktiskt till Riddermark och provkörde en fullsmetad BMW 530d i augusti 2018 eftersom jag var så missnöjd med min 90D som vibrerade, drog snett osv osv. Men det gick tamejfan inte att köra bilskrället på ett vettigt sätt. Nu är jag visserligen inte dummare än att jag skulle kunna programmera tillbaka känslan i högerfoten igen men... Skulle kännas fasligt dumt och ett jättesteg i fel riktning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev:
Legato skrev:
tesla newbie skrev:

Hmm om det enda elbilsalternativet var ID4 så är det mera tveksamt om jag skulle gått över till elbil. Provkörde den innan Model Y kommit till Sverige och fick, ärligt talat, inget ha-begär alls jämfört med min dåvarande BMW X3. Samma gäller Mustang Mach-e. Hade inte Model Y kommit till Sverige än, så hade jag nog fortfarande kört runt i min X3:a faktiskt.
Det måhända, men i det hypotetiska scenariot att din bil kraschade och Tesla inte längre fanns, skulle då då inte ändå valt den där ID4an framför X3an när du fått smaka på eldriftens ljuvliga sötma :lol:

Vår sista fossilbil var en X6a (bortsett från "hobby"-Jaguaren), den hänvisar vi båda till som "traktorn" numera.
Svår fråga faktiskt. Om inte Tesla fanns skulle jag nog välja mellan BMW iX och Kia EV6.
Hade inte Tesla M3, och framför allt Tesla SuC, funnits så skulle jag idag köra en BMW M3.

Hitintills så har det fungerat över förvänta bra med elbil. Kombinationen att enkelt kunna ladda hemma tillsammans med Tesla SuC på resor har gjort övergången enklare än vad jag trodde att den skulle vara.

Har heller aldrig någonsin åkt så extremt billigt och prisvärt med Tesla och el. Kostar mig ca 5000/månaden (med alla kostnader för firma och privat).

Så billigt kommer jag inte komma undan med en BMW M3. Om Tesla öppnar upp SuC och det blir kaos på resor, antingen i jobbet eller för familjen, så kommer däremot toleransen för elbil troligen att bli låg. Då kommer det bli klart dyrare att gå tillbaka till fossilbil igen.

Så trots vissa irriterande kvalitetsbrister hos Tesla, och dåliga lösningar som ingen regnsensor eller strålkastarspolning, så njuter jag av en både så kul bil och framför allt enormt billig. Verkligen låg totalkostnad. Nästan löjligt låg i förhållande till hur kul man har med en pigg elbil (förstår helt vad du menar maw).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Jag tror faktiskt det är svårare att gå tillbaka än det är att avstå från att gå till elbil. Det är när man kört elbil dagligen i ett längre tag som man blir lite "omprogrammerad" vad gäller gasrespons osv.

Jag gick stegvis över till elbil kan man säga och hade aldrig den där wow-känslan. Skaffade en i3 först eftersom den var så pass billig att ha. Den var visserligen trevlig men var ju inget "wow". Samma sak med Model S. Provkörde en bakhjulsdriven 75:a och hade kört dit i i3:an så det där med gasresponsen var inget nytt osv. Sen blev det en 75D jag köpte, som följdes av en 90D och nu en 100D. Dvs prestandan har hela tiden ökat i ganska små steg.

Däremot så var jag faktiskt till Riddermark och provkörde en fullsmetad BMW 530d i augusti 2018 eftersom jag var så missnöjd med min 90D som vibrerade, drog snett osv osv. Men det gick tamejfan inte att köra bilskrället på ett vettigt sätt. Nu är jag visserligen inte dummare än att jag skulle kunna programmera tillbaka känslan i högerfoten igen men... Skulle kännas fasligt dumt och ett jättesteg i fel riktning.
För mig var det precis tvärtom. Jag började ju med en Model S P85 som ersatte min dåvarande Mazda CX-5 diesel. En större wow-upplevelse kan man nog inte föreställa sig. Prestandaskillnaden var fullkomligt gigantisk såklart. Och det var väl det som fick mig att fastna i träsket. Sedan dess har jag bytt ner mig hela tiden. Först en 90D, som på pappret skulle matcha P85, men inte i verkligheten. Sen e-Golf, som är bara rapp i stadstrafik, men trög i motorvägsfart. Sen e-tron, som upplevdes mer som en riktigt pigg diesel än en elbil. På pappret rappare än en e-Golf, men jag upplevde den inte som en snabb bil. Och nu Ioniq 5 som är ännu långsammare. Den känns ungefär som min före detta Mazda så som jag minns den. Förmodligen är Ioniqen rappare, det är trots allt en elbil, men den har ingen prestanda man häpnar över på något sätt.
Under åren har jag alltid haft låne-fossilbilar, och i början kändes det trögt och segt. Steget från Tesla till en fossilbil är tamigfan inte kul. Det är verkligen som att sätta sig i en traktor. Men steget från en icke-Tesla elbil, som har sämre prestanda, till en fossilbil, är inte så farligt faktiskt. Man anpassar sig ganska fort.
Förmodligen skulle jag idag få exakt samma wow-känsla i en Tesla som jag fick första gången jag körde min P85.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mikebike »

Nu var det nära. Jag körde bilen till Mall of Scandinavia för kombinerad avfrostning och laddning.
Det fanns inte en enda (fungerande) laddplats i hela köpcentret. Totalt tror jag det finns 80+ fördelat på två plan.
Eftersom jag inte kan ladda hemma är jag beroende av dessa laddplatser.
Lyckligtvis var dock en av de nyligen uppsatta laddstolparna på Råsundavägen ledig. Jag har aldrig sett att någon av dessa 4 platser varit ledig förut. Eftersom skyltning saknas står det alltid avgasbilar där.
Nu passar jag på och laddar rejält, åtminstone 3 timmar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Dagfinn »

mati skrev:
För mig var det precis tvärtom. Jag började ju med en Model S P85 som ersatte min dåvarande Mazda CX-5 diesel. En större wow-upplevelse kan man nog inte föreställa sig. Prestandaskillnaden var fullkomligt gigantisk såklart. Och det var väl det som fick mig att fastna i träsket. Sedan dess har jag bytt ner mig hela tiden. Först en 90D, som på pappret skulle matcha P85, men inte i verkligheten. Sen e-Golf, som är bara rapp i stadstrafik, men trög i motorvägsfart. Sen e-tron, som upplevdes mer som en riktigt pigg diesel än en elbil. På pappret rappare än en e-Golf, men jag upplevde den inte som en snabb bil. Och nu Ioniq 5 som är ännu långsammare. Den känns ungefär som min före detta Mazda så som jag minns den. Förmodligen är Ioniqen rappare, det är trots allt en elbil, men den har ingen prestanda man häpnar över på något sätt.
Under åren har jag alltid haft låne-fossilbilar, och i början kändes det trögt och segt. Steget från Tesla till en fossilbil är tamigfan inte kul. Det är verkligen som att sätta sig i en traktor. Men steget från en icke-Tesla elbil, som har sämre prestanda, till en fossilbil, är inte så farligt faktiskt. Man anpassar sig ganska fort.
Förmodligen skulle jag idag få exakt samma wow-känsla i en Tesla som jag fick första gången jag körde min P85.
Jag gick från CX-5 bensin till Model S. Resan från bilhandlaren var den sjukaste upplevelsen jag haft bakom ratten, och alla prioriteringar jag någonsin haft gällande bil försvann som imma för solen. Jag har fortfarande kvar Mazdan, men det som innan var en bil jag verkligen uppskattade är numera en bil jag helst inte sätter min fot i. Det är fortfarande så att långa resor upp i fjällen är mer praktiska med annat än elbil, för en resa på 6+ timmar blir inte roligare med laddstopp, särskilt om man inte kan destinationsladda och måste ta höjd för långa sträckor i ingenmansland vid sista laddstoppet innan man kommer fram.

Men, när Mazdan ryker så blir det ingen bensinare mer för min del vilket fall som helst. Fördelarna jag upplever under resten av året mer än väger upp för nackdelarna vid långresor.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av marklubb »

Dagfinn skrev:

Jag gick från CX-5 bensin till Model S. Resan från bilhandlaren var den sjukaste upplevelsen jag haft bakom ratten, och alla prioriteringar jag någonsin haft gällande bil försvann som imma för solen. Jag har fortfarande kvar Mazdan, men det som innan var en bil jag verkligen uppskattade är numera en bil jag helst inte sätter min fot i. Det är fortfarande så att långa resor upp i fjällen är mer praktiska med annat än elbil, för en resa på 6+ timmar blir inte roligare med laddstopp, särskilt om man inte kan destinationsladda och måste ta höjd för långa sträckor i ingenmansland vid sista laddstoppet innan man kommer fram.

Men, när Mazdan ryker så blir det ingen bensinare mer för min del vilket fall som helst. Fördelarna jag upplever under resten av året mer än väger upp för nackdelarna vid långresor.
Det där med långresor funkar faktiskt mycket bättre än jag trodde. Vi åkte Uppsala-Härjedalen i söndags; hemifrån med 95% laddning, SuC i Hudiksvall till 90% gick snabbare än det gick att få i sig maten på Burger King bredvid, och SuC i Sveg till 95% kombinerades med inköp av mat på Ica, som vi också brukade göra med dieseln tidigare. Kom fram vid stugan med mer än 60% kvar, och dessutom mycket mer utvilad än med dieseln, det är mycket mindre inspännande att köra MY. Sen hade vi 40 km från stugan till närmaste laddplats i Ramundberget, men det var inget problem att få en ledig plats på ChargeNode där heller.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Dagfinn »

marklubb skrev:

Det där med långresor funkar faktiskt mycket bättre än jag trodde. Vi åkte Uppsala-Härjedalen i söndags; hemifrån med 95% laddning, SuC i Hudiksvall till 90% gick snabbare än det gick att få i sig maten på Burger King bredvid, och SuC i Sveg till 95% kombinerades med inköp av mat på Ica, som vi också brukade göra med dieseln tidigare. Kom fram vid stugan med mer än 60% kvar, och dessutom mycket mer utvilad än med dieseln, det är mycket mindre inspännande att köra MY. Sen hade vi 40 km från stugan till närmaste laddplats i Ramundberget, men det var inget problem att få en ledig plats på ChargeNode där heller.
Jag ser den. Dock är det inget som passar oss särskilt väl även om jag skulle vilja det.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av dd88 »

Mitt största bekymmer med att ens köpa en elbil är att marknaden är så ansträngd så att jag inte kan låta bli att känna mig lurad.

Vi hade en KIA EV6 för leverans i januari och en stor anledning till att vi avbokade den var för att det kändes fel att betala 7000kr i månaden för en KIA. Visst hade den mycket utrustning men kvalitén på denna var långt ifrån vad vi är vana vid.

Frugan tröttnade på att vi inte hittade en familjebil så hon tog en hybrid för 4500kr i månaden, all utrustning vi kan tänkas behöva och med hennes körmönster så klarar hon sig utan problem på fyra mil el.

Hade vi hellre tagit en elbil? Ja definitivt, men att betala de överpriserna som gäller nu är inte aktuellt.

Kommer själv fortsätta jobba på distans så behöver ingen bil iaf det kommande året, sen hoppas jag att läget i världen förbättras så att priserna är mer normala och utbudet breddas.

Då möjliggör hybriden att titta på lite roligare bilar då den har fyrhjulsdrift, gott om lastutrymme och krok.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Mitt största bekymmer med att ens köpa en elbil är att marknaden är så ansträngd så att jag inte kan låta bli att känna mig lurad.

Vi hade en KIA EV6 för leverans i januari och en stor anledning till att vi avbokade den var för att det kändes fel att betala 7000kr i månaden för en KIA. Visst hade den mycket utrustning men kvalitén på denna var långt ifrån vad vi är vana vid.

Frugan tröttnade på att vi inte hittade en familjebil så hon tog en hybrid för 4500kr i månaden, all utrustning vi kan tänkas behöva och med hennes körmönster så klarar hon sig utan problem på fyra mil el.

Hade vi hellre tagit en elbil? Ja definitivt, men att betala de överpriserna som gäller nu är inte aktuellt.

Kommer själv fortsätta jobba på distans så behöver ingen bil iaf det kommande året, sen hoppas jag att läget i världen förbättras så att priserna är mer normala och utbudet breddas.

Då möjliggör hybriden att titta på lite roligare bilar då den har fyrhjulsdrift, gott om lastutrymme och krok.
Förstår inte vad du pratar om faktiskt. Sitter och försöker hitta en lämplig SUV åt mina föräldrar. Privatleasing av en laddhybrid vore idealiskt men de blir mycket dyrare än att leasa en ren el-SUV. Pappa har ont i höften och är van att köra SUV nu. Vill man dessutom ha fyrhjulsdrift så är faktiskt EQB för 4500:-/mån bästa erbjudandet. Alternativt en Q4 för 4700:-/mån som har lite bättre räckvidd.

Laddar han hemma så kör han för 2:-/milen (SE2 med bundet pris på nåt galet lågt typ 28 öre/kWh) istället för nuvarande dieselbil som kostar ca 16:-/mil.

Totalt hamnar man på ~60 tusen per år med vinterhjul, försäkring och el på en ny elbil.

Hans gamla SUV kostar, per år, typ 10 tkr i värdeminskning, 16 tkr i diesel, 6 tkr i helförsäkring, 4 tkr i service... Det är ändå bara 36 tkr. Visst behöver han kanske köpa nya däck snart men årskostnaden för sådana blir låg när man kör så lite. Det kommer visserligen lite reparationer. Nu är den t ex inne på verkstad då den vägrar växla upp till 2:ans växel. (lite därför jag sitter och letar) Men frågan är om det blir reparationer för 20+ tkr per år? Jag tror faktiskt inte det.
Användarvisningsbild
EnannanJon
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 jan 2022 00:14

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av EnannanJon »

Kanske om det var för en hobbybil något gammalt) annars tror jag inte det. Eller om det skulle gå utför ekonomiskt och bli tvungen att byta till en äldre bruksbil. Vore miljön högsta prio så kanske en lådcykel hade varit något.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LasseTM »

Om jag skulle skilja mig och bli arbetslös skulle jag sälja Teslan och köpa en gammal Saab antar jag, annars är jag hooked
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Mr_Ewing »

Jag kommer inte att köpa en fossil igen.
Jag köpte en BMW i3 för drygt två år sedan och har kört med den i stort sett varje dag sen dess - över 7000 mil.
Meningen var att den enbart skulle användas för pendling och korta jobbresor som jag gör ganska många per år, men det har slutat med att vi åkt på flera semesterresor i den.
Vi är bara tre i familjen och än så länge får sonen plats utan problem i bak och med halva sätet fällt har vi fått in all packning som vi behöver.
Laddning har funkat över förväntan och vi har åkt 40+ mil som längst.
Utrymmet lämnar så klart en del att önska så nu har jag beställt en i4 som kommer att bli "min" och i3:an kommer min partner att köra istället för sin gamla etanolfossil.
Så nu tar vi steget helt bort från fossila drivmedel.
Med krok på i4:an så kommer vi kunna låna husvagn igen vilket är ett stort plus.
Vi har aldrig haft bråttom när vi åker på semester så laddningen stör oss inte alls, det är tvärtom skönt att få regelbundna pauser i resandet.
Det ska tilläggas att vi bor utan möjlighet till hemmaladdning, men har löst det utan några större besvär med laddning på jobb och publik laddning i närheten till boendet.
Sen kan man gå in på geopolitik och miljö - det är otroligt viktigt för mig, men det kan vi spara till en annan tråd.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gargamel »

Jag blir mer eller mindre tvongad till att få tillbaka till bränslebil, mitt företag har gått för knackigt förra året att jag inte för leasas en elbil, då de är för dyra enligt leasingbilar dnb
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Hmm, sen var det ju det där med båten..
Är det ens lönt att sjösätta i år, när bensinen kosta 21:-/litern på vanliga macken vad kostar den då på sjömacken? :shock:
En elbåt vore ju kul men utan eluttag på bryggan knappast praktiskt. Annars om man varken har bråttom eller behöver hytt kanske denna skulle funka: https://www.bellaboats.fi/sv/zero-sv/zero-6-1/

PS. Jodå, jag har även hört talas om segelbåtar. ;)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av carl-pedal »

Efter 8 år på bara el har jag skaffat en bensindriven motorsåg igen. Jag konstaterade att det nog dröjer ett decennium innan det finns större batteridrivna sågar så jag fick bita ihop och köpa en med avgasrör. Min största batterisåg är husqvarnas starkaste men bensinsågen är mer än dubbelt så stark.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Skriv svar