Sida 1 av 1

M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 01 aug 2021 18:01
av Dexter86
Jahapp mina damer och herrar …
Vilken av dessa hade ni valt och varför ?
Längre range utan värmepump eller mindre range med värmepump ?
Sen skiljer det iofs en hel del annat också med elbaklucka, möjligtvis snyggare interiört där i mitten med dubbel trådlös laddning osv…

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 01 aug 2021 18:48
av pefreli
Längre range (i varje fall om den ska användas som ”förstabil” och på bilsemester etc.)

Värmepumpen ger några mil extra på vintern vilket är välkommet men inte på något sätt gör att en ny SR+ kan mäta sig med en äldre LR.

LR ger också bättre prestanda, bättre stereo etc.

Trådlös laddning går enkelt att lösa för 300 kr.

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 02 aug 2021 01:41
av Zalman3
Köper ni till snygga fälgar?
Senner-Tesla-Model-3.jpg

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 02 aug 2021 11:18
av Dexter86
pefreli skrev:
Längre range (i varje fall om den ska användas som ”förstabil” och på bilsemester etc.)

Värmepumpen ger några mil extra på vintern vilket är välkommet men inte på något sätt gör att en ny SR+ kan mäta sig med en äldre LR.

LR ger också bättre prestanda, bättre stereo etc.

Trådlös laddning går enkelt att lösa för 300 kr.
Ah den är nog tänkt att användas som första bil
Funderar dock på om dom senare är bättre byggda och isolerade osv ?!
Och hur mycket man kommer sakna elbaklucka tex, samt framförallt hur mycket värmepumpen egentligen bidrar med, bör komma 20-25% längre med en sådan iaf?

Skulle uppskatta om tråden Inte kapas om massa sidospår som fälgar osv, får gärna göra en egen tråd om sådant.
Vill och behöver tips,råd, input från folk som kört Tesla ett tag osv.

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 02 aug 2021 14:27
av Tellus
Tror de flesta klarar sig mycket bra med en sr+ om man inte har ADHD på semestern.
Fast LR har ju lite annat godis också om man är intresserad av det.

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 02 aug 2021 14:40
av Dexter86
Tellus skrev:
Tror de flesta klarar sig mycket bra med en sr+ om man inte har ADHD på semestern.
Fast LR har ju lite annat godis också om man är intresserad av det.
Vad finns mer i LR? Kanske ändå iofs värt även om det är utan värmepump vs ny SR+ med mest pga hur man än vrider o vänder på det så kommer man längre.
Frågan är om en SR klarar 25mil på vintern? Kanske med 100% ?

Äh ADHD o ADHD , för en annan som hatar stanna o framförallt länge så är det gott kunna göra så få stopp som möjligt o gärna så fort som möjligt, även om dom få gånger man åker långt så kanske man egentligen hade kunnat vänta par minuter extra men

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 02 aug 2021 14:43
av ducce916
Har nyligen bytt min SR+ 2020, 1200 mil, till ny 2021. Hade inga problem med den gamla sånär som en backkamera som byttes av Tesla hemma på garageuppfarten. Den nya, från Kina, har jag bara kört 140 mil med och har inte upptäckt en enda svaghet ännu, om man bortser från att den trådlösa laddaren laddar min telefon långsamt.
Stod i valet och kvalet att byta till LR men min fru satte stopp för det, hon tycker SR:s prestanda räcker mer än väl för henne (fast jag tycker hon kunde tagit lite större hänsyn till mig).
Vi kör inte långt så ofta så rangen räcker bra för oss, laddar hemma i garaget, kommer ca 35 mil vid 100% laddning (LFP) och blandad körning.

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 02 aug 2021 16:34
av Dexter86
ducce916 skrev:
Har nyligen bytt min SR+ 2020, 1200 mil, till ny 2021. Hade inga problem med den gamla sånär som en backkamera som byttes av Tesla hemma på garageuppfarten. Den nya, från Kina, har jag bara kört 140 mil med och har inte upptäckt en enda svaghet ännu, om man bortser från att den trådlösa laddaren laddar min telefon långsamt.
Stod i valet och kvalet att byta till LR men min fru satte stopp för det, hon tycker SR:s prestanda räcker mer än väl för henne (fast jag tycker hon kunde tagit lite större hänsyn till mig).
Vi kör inte långt så ofta så rangen räcker bra för oss, laddar hemma i garaget, kommer ca 35 mil vid 100% laddning (LFP) och blandad körning.
Det där är ju spännande dock! Vad är det ni så prompt behöver och vill ha i en -21 som inte finns eller fungerar i en -20 ? :)
35mil kan jag känna lite panik över, motorväg och vinter på det sen är vi väldigt mycket lägre, kanske någon avstängd väg o lite omdirigering sen blir det tight

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 02 aug 2021 16:51
av ducce916
Dexter86 skrev:
ducce916 skrev:
Har nyligen bytt min SR+ 2020, 1200 mil, till ny 2021. Hade inga problem med den gamla sånär som en backkamera som byttes av Tesla hemma på garageuppfarten. Den nya, från Kina, har jag bara kört 140 mil med och har inte upptäckt en enda svaghet ännu, om man bortser från att den trådlösa laddaren laddar min telefon långsamt.
Stod i valet och kvalet att byta till LR men min fru satte stopp för det, hon tycker SR:s prestanda räcker mer än väl för henne (fast jag tycker hon kunde tagit lite större hänsyn till mig).
Vi kör inte långt så ofta så rangen räcker bra för oss, laddar hemma i garaget, kommer ca 35 mil vid 100% laddning (LFP) och blandad körning.
Det där är ju spännande dock! Vad är det ni så prompt behöver och vill ha i en -21 som inte finns eller fungerar i en -20 ? :)
35mil kan jag känna lite panik över, motorväg och vinter på det sen är vi väldigt mycket lägre, kanske någon avstängd väg o lite omdirigering sen blir det tight
Lite onödigt att byta kanske, men det som finns i den nya lockade lite. Dessutom kostade det inte all världens pengar att byta heller. Att jag köpte den förra av en handlare som bar sig illa åt spelade också roll, inte bilens fel, men ändå.......

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 02 aug 2021 18:35
av Tellus
Dexter86 skrev:
Tellus skrev:
Tror de flesta klarar sig mycket bra med en sr+ om man inte har ADHD på semestern.
Fast LR har ju lite annat godis också om man är intresserad av det.
Vad finns mer i LR? Kanske ändå iofs värt även om det är utan värmepump vs ny SR+ med mest pga hur man än vrider o vänder på det så kommer man längre.
Frågan är om en SR klarar 25mil på vintern? Kanske med 100% ?

Äh ADHD o ADHD , för en annan som hatar stanna o framförallt länge så är det gott kunna göra så få stopp som möjligt o gärna så fort som möjligt, även om dom få gånger man åker långt så kanske man egentligen hade kunnat vänta par minuter extra men
2 motorer och fyrhjulsdrift till exempel

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 02 aug 2021 23:19
av pefreli
Snabbare laddning i LR.

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 02 aug 2021 23:43
av LarsL
Fördel ny bil med garantier. Går något på tok så löser Tesla det och man får lånebil under tiden.

Jag skulle alltså välja SR+. Men också för att jag med SR+ får dra min hästtransport i ”tomme” då bilen väger lite mindre. Men det är ett extremt edge case kan man säga.

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 03 aug 2021 22:33
av Black
Största skillnaden är ju att LR har betydligt vassare prestanda och större batteri och 4wd. Bryr man sig inte om prestandan och kör lugnt samt inte behöver så lång räckvidd eller 4wd är en ny sr+ klart bäst med alla garantier, lägre försäkring, värmepump och lite annat som inte finns på en gammal LR.

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 05 aug 2021 20:28
av ducce916
Har försökt lägga in en bild (foto) från iPhone i denna tråd och får detta meddelande: "Filtypen heic är inte tillåten"., någon som vet hur man gör för att få med bilden?

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 05 aug 2021 20:36
av Niklas Z
Jag brukar bara konvertera den till jpeg

Re: M3 LR 2019-2020 vs SR+ MiC

Postat: 05 aug 2021 21:07
av martinot
ducce916 skrev:
Har försökt lägga in en bild (foto) från iPhone i denna tråd och får detta meddelande: "Filtypen heic är inte tillåten"., någon som vet hur man gör för att få med bilden?
Det är bildråformatet (sök på RAW) som är unikt för iPhone.

Skall du ladda upp bilder på forum och i sociala media skall du normalt göra det i formaten JPEG eller PNG.