Ja, AP1 har inget problem när det står en tillfällig skylt i vägkanten, det upptäcker den. Har inte upplevt några problem med att den skulle ha fel hastighetsgräns, inga missar där. AP1 är underskattad.Gustafsson skrev:Min förra Tesla (AP1) läste de flesta hastighetsskyltar korrekt. Min nuvarande (AP2,5) missar betydligt fler. Vill dessutom minnas att AP 1 klarar även tillfälliga skyltar vid tex vägarbeten, medan den nyare helst vill ha skyltar på bägge sidorna av vägen för att känna igen dem.
Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Moderator: Redaktion
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Elbilist sedan 2014
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Skyltavläsningen är rena skämtet. I lördags visade bilen 70 km/tim hela vägen från Gävle Bro till Söderhamn på E4.Haze skrev:Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 863
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Tror inte det beror enbart på skyltavläsning, utan dåliga kartor. Verkar som om det är en missmatch mellan avläsning och kartdata så ändrar den till kartans hastighet efter en stund, även om den läst av.mikebike skrev:Skyltavläsningen är rena skämtet. I lördags visade bilen 70 km/tim hela vägen från Gävle Bro till Söderhamn på E4.Haze skrev:Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Körde Stockholm - Piteå i Juli, senaste kartorna. Stort sett alla 2-1 vägar visade 70, som om de fortfarande är gammal landsväg.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Om du trycker på hastighetsmätarsymbolen eller drar ner växelspaken löst en halv sekund så justeras inställd hastighet till avläst hastighet. Om det var det du frågade efter?Fluffy skrev:Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Den sätter aldrig högre hastighet än du aktiverat den på. Dvs om du aktiverar den på 70-väg och det sen blir 90 så kommer den fortsätta att köra i 70.Fluffy skrev:Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Har du däremot aktiverat den på 90-väg så kommer den justera ner till 70 på 70-väg.
Med det sagt finns det vissa fall där den inte justerar ner heller, tex när vägar klassas som mötesfria.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Jo, jag har tryckt på skärmen så byts det men det kör som att det kunde ske automatiskt med den vanliga APSkyltspurtaren skrev:Om du trycker på hastighetsmätarsymbolen eller drar ner växelspaken löst en halv sekund så justeras inställd hastighet till avläst hastighet. Om det var det du frågade efter?Fluffy skrev:Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Ok tack, ska kolla det. Kan inte komma i håg att den någonsin justerat hastigheten på det sättettaliz skrev:Den sätter aldrig högre hastighet än du aktiverat den på. Dvs om du aktiverar den på 70-väg och det sen blir 90 så kommer den fortsätta att köra i 70.Fluffy skrev:Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Har du däremot aktiverat den på 90-väg så kommer den justera ner till 70 på 70-väg.
Med det sagt finns det vissa fall där den inte justerar ner heller, tex när vägar klassas som mötesfria.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Det är ju egentligen inte en automatisk fartinställare utan en begränsning av Autopiloten som gör att bilen ändrar hastighet själv. Du ska alltså ha AP aktiverat för att bilen ska ändra hastighet själv, dessutom ska du köra på ”restricted roads”, alltså vägar med mötande trafik.Fluffy skrev:Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Om du vill att bilen ska ta hastigheten som finns i displayen så håller du bara ner växelspaken i ett långtryck.
AP1 har skyltavläsning och den fungerar hyfsat bra. Den har sällan fel och ångrar sig inte efter ett tag. Men det är fortfarande bara en begränsning av Autopiloten så ändringen i hastigheten sker en bra bit efter skyltningen. Det är alltså ganska lätt att fastna i en fartkamera om man förlitar sig på skyltläsningen bara.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Du menar att du aldrig använder farthållaren i din nuvarande, icke Tesla? Nä, då är det ju knappast någon poäng för dig att betala extra för ytterligare automatisering. Det påverkar inte andrahandsvärdet alls eftersom det går att aktivera när som helst i efterhand. Möjligen att du ska hålla utkik om Tesla chock höjer priset på FSD, vilket Elon säger att de ska göra någon gång fram över.Dexter86 skrev:tycker ni det är värt att betala dom extra 30k+ för den uppgraderade autopiloten ?
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket
Jag körde nästan alltid med farthållare med min tidigare bil. Så för mig är den adaptiva farthållaren och Autopilot viktiga och används flitigt. Men jag har trots det inte köpt EAP eller FSD.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3646
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
EAP/FSD har högst begränsad effekt på andrahandsvärdet idag. Tesla själva verkar inte något extra alls på inbyten med det.
Model Y LR AWD 2022
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Får man visualisering av rödljus på displayen med standard autopilot?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Ja, alla bilar som har HW3 (alla nya) har den visualiseringen som standard (inga extra paket behövs som EAP eller FSD). Rätt praktiskt ibland om sikten till trafikljusen är skymd, eller bländad av solen.Holve skrev:Får man visualisering av rödljus på displayen med standard autopilot?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Vår model X med EAP har inte en enda gång unde de två åren vi haft bilen läst skyltarna korrekt.
Det finns ett antal ställen runt hemmet där vägverket eller kommunen skyltat om hastigheten (för några år sen).
Bilen gör fel 100%.
Min slutsats. Tesla kör fortfarande inte med skyltavläsning utanför USA. Ok har fortfarande ibte uppdaterat databasen.
Det finns ett antal ställen runt hemmet där vägverket eller kommunen skyltat om hastigheten (för några år sen).
Bilen gör fel 100%.
Min slutsats. Tesla kör fortfarande inte med skyltavläsning utanför USA. Ok har fortfarande ibte uppdaterat databasen.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Din X har nog inte HW3 då.[JM] skrev:Vår model X med EAP har inte en enda gång unde de två åren vi haft bilen läst skyltarna korrekt.
Det finns ett antal ställen runt hemmet där vägverket eller kommunen skyltat om hastigheten (för några år sen).
Bilen gör fel 100%.
Min slutsats. Tesla kör fortfarande inte med skyltavläsning utanför USA. Ok har fortfarande ibte uppdaterat databasen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Det stämmer inte i mitt fall. E4 har inte varit 70 på 50 år och andra Teslaförare åkte samma sträcka dagarna efter med rätt hastighet på skärmen.loftux skrev:Tror inte det beror enbart på skyltavläsning, utan dåliga kartor. Verkar som om det är en missmatch mellan avläsning och kartdata så ändrar den till kartans hastighet efter en stund, även om den läst av.mikebike skrev:Skyltavläsningen är rena skämtet. I lördags visade bilen 70 km/tim hela vägen från Gävle Bro till Söderhamn på E4.Haze skrev:Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Körde Stockholm - Piteå i Juli, senaste kartorna. Stort sett alla 2-1 vägar visade 70, som om de fortfarande är gammal landsväg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Jo, min bil läser av skyltar. Ibland. Uppenbarligen inte på motorväg dock.[JM] skrev:Vår model X med EAP har inte en enda gång unde de två åren vi haft bilen läst skyltarna korrekt.
Det finns ett antal ställen runt hemmet där vägverket eller kommunen skyltat om hastigheten (för några år sen).
Bilen gör fel 100%.
Min slutsats. Tesla kör fortfarande inte med skyltavläsning utanför USA. Ok har fortfarande ibte uppdaterat databasen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Visst läser den av skyltar, de visualiseras/renderas på lilla skärmen tillsammans med soptunnor, cyklister, fotgängare mm mm. Problemet är att bilen inte ser lika många av dessa som jag. Inte heller är vi överens om vad som är en orange kona, soptunna eller trafikljus.
Men det blir onekligen långsamt bättre…
Men det blir onekligen långsamt bättre…
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Det är kanske som i lumpen?Haze skrev:Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens gäller kartan.
Om Tesla inte fått ordning på detta efter flera år så har jag inga större förhoppningar om att de fixar det i närtid.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Japp helt korrekt, kör i princip Aldrig med farthållare osv på min V40. Kan nog räkna dom gångerna på en hand som jag använt, kanske bör man ska sträcka på benen lite. Men den har farthållare utan att jag behöver välja den utökade va ?LarsL skrev:Du menar att du aldrig använder farthållaren i din nuvarande, icke Tesla? Nä, då är det ju knappast någon poäng för dig att betala extra för ytterligare automatisering. Det påverkar inte andrahandsvärdet alls eftersom det går att aktivera när som helst i efterhand. Möjligen att du ska hålla utkik om Tesla chock höjer priset på FSD, vilket Elon säger att de ska göra någon gång fram över.Dexter86 skrev:tycker ni det är värt att betala dom extra 30k+ för den uppgraderade autopiloten ?
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket
Jag körde nästan alltid med farthållare med min tidigare bil. Så för mig är den adaptiva farthållaren och Autopilot viktiga och används flitigt. Men jag har trots det inte köpt EAP eller FSD.
Hur kommer det sig att du inte valde trots att du använde det flitigt tidigare ?
Vad kostar det i efterhand, troligtvis mer än 38-39k?
- lukas_zajac
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 19 feb 2018 21:42
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
För 1-2 år sedan nedgraderade man E6 vid Halmstad från 120 till 100. Bilen visar inte på skärmen 100 skylt, utan först den med 120 som kommer när man har passerat stan. Jag har anmält det till SC och fick svar att systemet är designad på det sättet att ignorera på motorvägen skyltar som inte stämmer överens med med kartdata.
På landsväg brukar läsa skyltar korrekt, men finns det parallella 2 vägar väldigt nära varandra kan den läsa fel (finns en plats i centrala Halmstad med 60-skylt, men bredvid finns gata skyltad till 40, bilen saktar alltid till 40 i AP-läge). Har även upptäckt att bilen läser skyltar från järnvägen om den är för nära.
På landsvägen korrigerar bilen hastigheten som visas på skärmen om den inte stämmer överens med kartdata, men ”glömmer bort” avläsning efter ett par minuter/km och visar igen fel hastighet som finns i navigation.
Tyvärr bromsar inte bilen före skylten för att passera den med tillåten hastighet, så om det finns fartkamera efter skylten så får man problem. Jag hörde att bl. a. Volvobilar kan göra det sedan flera år tillbaka, fattar inte varför Tesla saknar den funktionen.
På landsväg brukar läsa skyltar korrekt, men finns det parallella 2 vägar väldigt nära varandra kan den läsa fel (finns en plats i centrala Halmstad med 60-skylt, men bredvid finns gata skyltad till 40, bilen saktar alltid till 40 i AP-läge). Har även upptäckt att bilen läser skyltar från järnvägen om den är för nära.
På landsvägen korrigerar bilen hastigheten som visas på skärmen om den inte stämmer överens med kartdata, men ”glömmer bort” avläsning efter ett par minuter/km och visar igen fel hastighet som finns i navigation.
Tyvärr bromsar inte bilen före skylten för att passera den med tillåten hastighet, så om det finns fartkamera efter skylten så får man problem. Jag hörde att bl. a. Volvobilar kan göra det sedan flera år tillbaka, fattar inte varför Tesla saknar den funktionen.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Detta är också min upplevelse. Fungerar oftast ganska bra med läsning av hastighetsskyltar på landsväg och stadsvägar, men aldrig på motorvägar (dumt nog).lukas_zajac skrev:För 1-2 år sedan nedgraderade man E6 vid Halmstad från 120 till 100. Bilen visar inte på skärmen 100 skylt, utan först den med 120 som kommer när man har passerat stan. Jag har anmält det till SC och fick svar att systemet är designad på det sättet att ignorera på motorvägen skyltar som inte stämmer överens med med kartdata.
På landsväg brukar läsa skyltar korrekt,
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
På min nya SR+ läses hastighetsskyltarna av med 100 % säkerhet, med större säkerhet än min "gamla" 2020. Har ingen aning om vad skillnaden är, ser bara att det fungerar (hittills i alla fall).mikebike skrev:Det är kanske som i lumpen?Haze skrev:Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens gäller kartan.
Om Tesla inte fått ordning på detta efter flera år så har jag inga större förhoppningar om att de fixar det i närtid.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Även på motorväg (vid nedsatt hastighet)?ducce916 skrev:På min nya SR+ läses hastighetsskyltarna av med 100 % säkerhet, med större säkerhet än min "gamla" 2020. Har ingen aning om vad skillnaden är, ser bara att det fungerar (hittills i alla fall).mikebike skrev:Det är kanske som i lumpen?Haze skrev:Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens gäller kartan.
Om Tesla inte fått ordning på detta efter flera år så har jag inga större förhoppningar om att de fixar det i närtid.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Hur då nedsatt hastighet, menar du vid vägarbete o dyl? Har jag inte testat om det är det du menar.mikebike skrev:Även på motorväg (vid nedsatt hastighet)?ducce916 skrev:På min nya SR+ läses hastighetsskyltarna av med 100 % säkerhet, med större säkerhet än min "gamla" 2020. Har ingen aning om vad skillnaden är, ser bara att det fungerar (hittills i alla fall).mikebike skrev:Det är kanske som i lumpen?Haze skrev:Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens gäller kartan.
Om Tesla inte fått ordning på detta efter flera år så har jag inga större förhoppningar om att de fixar det i närtid.