Sida 1 av 3

Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 18:26
av Haze
Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 18:31
av taliz
Ja, det gör den.
Men det är inte perfekt, vilket det inte heller är på Enyaq eller ID4(har faktiskt disablat det helt på min).

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 18:35
av Gustafsson
Taliz sätt att säga att den är rätt dålig..

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 18:39
av taliz
Gustafsson skrev:
Taliz sätt att säga att den är rätt dålig..
Den har inte sällan fel på +-10kmh mot skyltat(då den korrigerar med hjälp av kartor).
För mig funkade det dock bra, körde med offset +10 vilket innebar att jag antingen körde enligt hastighetsbegränsningen eller 20 över.
På min ID4 går det inte sätta offset, och den har inte sällan fel på -40kmh, inte så kul att köra i 70 på motorväg, eller 40 på 80-väg. Därför disablade jag det.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 19:01
av Haze
Aha....då hade jag lite tur med Skodan för stunden:)
Nåväl kan ju hoppas på att de löser det på sikt.
Tack för alla svar:)

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 19:06
av Dexter86
tycker ni det är värt att betala dom extra 30k+ för den uppgraderade autopiloten ?
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ :)
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 19:45
av GreenMachine
Dexter86 skrev:
tycker ni det är värt att betala dom extra 30k+ för den uppgraderade autopiloten ?
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ :)
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket
Vet inte om du har någon Tesla och det är givetvis många som har det och som aldrig använder autopiloten ändå, men det jag skulle komma till var annars att Teslas auto inte är som andra farthållare eller adaptiva utan det är lite andra grejor.

Själv så använder jag auto i pricip jämt när jag kör och funktionerna i extended med filbyte etc. är e fröjd att köra Sth- Malmö utan att i pricip köra själv en meter, men på frågan om det är värt pengarna så skulle jag säga att jag skulle nöja mig med den vanliga autopiloten som är standard. Det är out-of-the box ändå 8ggr bättre än alla andra typer av fartkontroller som finns på marknaden.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 20:16
av Dexter86
GreenMachine skrev:
Dexter86 skrev:
tycker ni det är värt att betala dom extra 30k+ för den uppgraderade autopiloten ?
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ :)
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket
Vet inte om du har någon Tesla och det är givetvis många som har det och som aldrig använder autopiloten ändå, men det jag skulle komma till var annars att Teslas auto inte är som andra farthållare eller adaptiva utan det är lite andra grejor.

Själv så använder jag auto i pricip jämt när jag kör och funktionerna i extended med filbyte etc. är e fröjd att köra Sth- Malmö utan att i pricip köra själv en meter, men på frågan om det är värt pengarna så skulle jag säga att jag skulle nöja mig med den vanliga autopiloten som är standard. Det är out-of-the box ändå 8ggr bättre än alla andra typer av fartkontroller som finns på marknaden.
Tack för svar, uppskattas!
Nej jag har faktiskt aldrig kört en Tesla så har ingen aning om hur dom fungerar jmf andra osv
Dom "färdiga" bilarna som är under transport da , det står Autopilot på alla , är det den vanliga och inte den utökade då ? För det står inte utökad på någon alls av dom som är påväg hit.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 20:22
av Gustafsson
Min förra Tesla (AP1) läste de flesta hastighetsskyltar korrekt. Min nuvarande (AP2,5) missar betydligt fler. Vill dessutom minnas att AP 1 klarar även tillfälliga skyltar vid tex vägarbeten, medan den nyare helst vill ha skyltar på bägge sidorna av vägen för att känna igen dem.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 20:27
av Fluffy
Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 20:29
av Klintan
Gustafsson skrev:
Min förra Tesla (AP1) läste de flesta hastighetsskyltar korrekt. Min nuvarande (AP2,5) missar betydligt fler. Vill dessutom minnas att AP 1 klarar även tillfälliga skyltar vid tex vägarbeten, medan den nyare helst vill ha skyltar på bägge sidorna av vägen för att känna igen dem.
Ja, AP1 har inget problem när det står en tillfällig skylt i vägkanten, det upptäcker den. Har inte upplevt några problem med att den skulle ha fel hastighetsgräns, inga missar där. AP1 är underskattad.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 20:38
av mikebike
Haze skrev:
Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Skyltavläsningen är rena skämtet. I lördags visade bilen 70 km/tim hela vägen från Gävle Bro till Söderhamn på E4. :roll:

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 21:10
av loftux
mikebike skrev:
Haze skrev:
Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Skyltavläsningen är rena skämtet. I lördags visade bilen 70 km/tim hela vägen från Gävle Bro till Söderhamn på E4. :roll:
Tror inte det beror enbart på skyltavläsning, utan dåliga kartor. Verkar som om det är en missmatch mellan avläsning och kartdata så ändrar den till kartans hastighet efter en stund, även om den läst av.

Körde Stockholm - Piteå i Juli, senaste kartorna. Stort sett alla 2-1 vägar visade 70, som om de fortfarande är gammal landsväg.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 22:15
av Skyltspurtaren
Fluffy skrev:
Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Om du trycker på hastighetsmätarsymbolen eller drar ner växelspaken löst en halv sekund så justeras inställd hastighet till avläst hastighet. Om det var det du frågade efter?

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 22:24
av taliz
Fluffy skrev:
Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Den sätter aldrig högre hastighet än du aktiverat den på. Dvs om du aktiverar den på 70-väg och det sen blir 90 så kommer den fortsätta att köra i 70.
Har du däremot aktiverat den på 90-väg så kommer den justera ner till 70 på 70-väg.
Med det sagt finns det vissa fall där den inte justerar ner heller, tex när vägar klassas som mötesfria.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 22:38
av Fluffy
Skyltspurtaren skrev:
Fluffy skrev:
Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Om du trycker på hastighetsmätarsymbolen eller drar ner växelspaken löst en halv sekund så justeras inställd hastighet till avläst hastighet. Om det var det du frågade efter?
Jo, jag har tryckt på skärmen så byts det men det kör som att det kunde ske automatiskt med den vanliga AP

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 22:41
av Fluffy
taliz skrev:
Fluffy skrev:
Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Den sätter aldrig högre hastighet än du aktiverat den på. Dvs om du aktiverar den på 70-väg och det sen blir 90 så kommer den fortsätta att köra i 70.
Har du däremot aktiverat den på 90-väg så kommer den justera ner till 70 på 70-väg.
Med det sagt finns det vissa fall där den inte justerar ner heller, tex när vägar klassas som mötesfria.
Ok tack, ska kolla det. Kan inte komma i håg att den någonsin justerat hastigheten på det sättet

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 22:48
av LarsL
Fluffy skrev:
Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Det är ju egentligen inte en automatisk fartinställare utan en begränsning av Autopiloten som gör att bilen ändrar hastighet själv. Du ska alltså ha AP aktiverat för att bilen ska ändra hastighet själv, dessutom ska du köra på ”restricted roads”, alltså vägar med mötande trafik.
Om du vill att bilen ska ta hastigheten som finns i displayen så håller du bara ner växelspaken i ett långtryck.

AP1 har skyltavläsning och den fungerar hyfsat bra. Den har sällan fel och ångrar sig inte efter ett tag. Men det är fortfarande bara en begränsning av Autopiloten så ändringen i hastigheten sker en bra bit efter skyltningen. Det är alltså ganska lätt att fastna i en fartkamera om man förlitar sig på skyltläsningen bara.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 22:53
av LarsL
Dexter86 skrev:
tycker ni det är värt att betala dom extra 30k+ för den uppgraderade autopiloten ?
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ :)
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket
Du menar att du aldrig använder farthållaren i din nuvarande, icke Tesla? Nä, då är det ju knappast någon poäng för dig att betala extra för ytterligare automatisering. Det påverkar inte andrahandsvärdet alls eftersom det går att aktivera när som helst i efterhand. Möjligen att du ska hålla utkik om Tesla chock höjer priset på FSD, vilket Elon säger att de ska göra någon gång fram över.

Jag körde nästan alltid med farthållare med min tidigare bil. Så för mig är den adaptiva farthållaren och Autopilot viktiga och används flitigt. Men jag har trots det inte köpt EAP eller FSD.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 02 aug 2021 23:41
av jonasl
EAP/FSD har högst begränsad effekt på andrahandsvärdet idag. Tesla själva verkar inte något extra alls på inbyten med det.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 03 aug 2021 01:03
av Holve
Får man visualisering av rödljus på displayen med standard autopilot?

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 03 aug 2021 01:36
av martinot
Holve skrev:
Får man visualisering av rödljus på displayen med standard autopilot?
Ja, alla bilar som har HW3 (alla nya) har den visualiseringen som standard (inga extra paket behövs som EAP eller FSD). Rätt praktiskt ibland om sikten till trafikljusen är skymd, eller bländad av solen.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 03 aug 2021 08:30
av [JM]
Vår model X med EAP har inte en enda gång unde de två åren vi haft bilen läst skyltarna korrekt.
Det finns ett antal ställen runt hemmet där vägverket eller kommunen skyltat om hastigheten (för några år sen).
Bilen gör fel 100%.
Min slutsats. Tesla kör fortfarande inte med skyltavläsning utanför USA. Ok har fortfarande ibte uppdaterat databasen.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 03 aug 2021 08:51
av taliz
[JM] skrev:
Vår model X med EAP har inte en enda gång unde de två åren vi haft bilen läst skyltarna korrekt.
Det finns ett antal ställen runt hemmet där vägverket eller kommunen skyltat om hastigheten (för några år sen).
Bilen gör fel 100%.
Min slutsats. Tesla kör fortfarande inte med skyltavläsning utanför USA. Ok har fortfarande ibte uppdaterat databasen.
Din X har nog inte HW3 då.

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Postat: 03 aug 2021 09:10
av mikebike
loftux skrev:
mikebike skrev:
Haze skrev:
Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Skyltavläsningen är rena skämtet. I lördags visade bilen 70 km/tim hela vägen från Gävle Bro till Söderhamn på E4. :roll:
Tror inte det beror enbart på skyltavläsning, utan dåliga kartor. Verkar som om det är en missmatch mellan avläsning och kartdata så ändrar den till kartans hastighet efter en stund, även om den läst av.

Körde Stockholm - Piteå i Juli, senaste kartorna. Stort sett alla 2-1 vägar visade 70, som om de fortfarande är gammal landsväg.
Det stämmer inte i mitt fall. E4 har inte varit 70 på 50 år och andra Teslaförare åkte samma sträcka dagarna efter med rätt hastighet på skärmen.