Sida 1 av 1

Kinesisk elbil sågas av tyska ADAC i säkerhetstest

Postat: 03 aug 2021 16:26
av martinot
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... suda-sa01/

Tips: Krocka inte med den, bromsa inte hårt och gör inga snabba undanmanövrar.

Re: Kinesisk elbil sågas av tyska ADAC i säkerhetstest

Postat: 03 aug 2021 20:56
av Bjelke
Shit pommes, det såg inte bra ut men inte helt unikt från det landet tyvärr…

Re: Kinesisk elbil sågas av tyska ADAC i säkerhetstest

Postat: 04 aug 2021 07:21
av mati
Jisses sicken skitbil. Hoppas att detta uppmärksammas så att folk inte köper den bara för att den är billig.

Re: Kinesisk elbil sågas av tyska ADAC i säkerhetstest

Postat: 04 aug 2021 08:32
av Zalman3
Suda SA01 är en klon av en Suzuki SX4.

As early as the end of April, we announced that the first 200 cars had been shipped to Europe by Henan Suda of China – there is no more news about the cars – and the first Suzuki SX4-based electric cars had just begun to be marketed in China. Unlike previous factory photos, the five-door (SD01) and stepped-back (SA01) bodies get a different grille on the standard photos.

Henan Suda SD01 is an electric clone of the Suzuki SX4.

Edit:
Om en kinesisk elbil får 3 i EuroNcap, så räknas den som en farlig skitbil.

Om däremot en tysk elbil får 3 i EuroNcap som exempelvis VW e-Up, då är det en jättebra bil.
Och är den mest sålda VW elbilen i Tyskland i juni i år.
Märkligt.



Screenshot_20210804-083532_Chrome.jpg

Re: Kinesisk elbil sågas av tyska ADAC i säkerhetstest

Postat: 04 aug 2021 09:38
av Edward123
Zalman3 skrev:
Suda SA01 är en klon av en Suzuki SX4.

As early as the end of April, we announced that the first 200 cars had been shipped to Europe by Henan Suda of China – there is no more news about the cars – and the first Suzuki SX4-based electric cars had just begun to be marketed in China. Unlike previous factory photos, the five-door (SD01) and stepped-back (SA01) bodies get a different grille on the standard photos.

Henan Suda SD01 is an electric clone of the Suzuki SX4.
Edit:
Om en kinesisk elbil får 3 i EuroNcap, så räknas den som en farlig skitbil.

Om däremot en tysk elbil får 3 i EuroNcap som exempelvis VW e-Up, då är det en jättebra bil.
Och är den mest sålda VW elbilen i Tyskland i juni i år.
Märkligt.

Screenshot_20210804-083532_Chrome.jpg
Var ser du att Suda SD01 fått tre stjärnor i Euro NCAP?

Re: Kinesisk elbil sågas av tyska ADAC i säkerhetstest

Postat: 04 aug 2021 21:56
av Fredrik j
Sida SA01 hade väl knappast fått tre stjärnor i euro NCAP? Inga airbags, ESP eller nödbroms. Det är ju 90-talsnivå.
Jämför med NCAPs omdöme om e-up:

” The passenger compartment of the up! remained stable in the frontal offset test. Dummy readings indicated good protection of the knees and femurs of the driver and passenger. VW showed that a similar level of protection would be provided to occupants of different sizes and to those sitting in different positions. Chest protection of both dummies was marginal. In the full-width rigid barrier test, protection of the chest was again marginal for both occupants, with other critical body areas well or adequately protected. In the side barrier impact, all critical body areas were well protected and the up! scored maximum points in this test. In the more severe side pole test, protection of the chest was adequate and that of other body areas was good. Tests on the front seats and head restraints demonstrated good protection against whiplash injuries in the event of a rear-end collision. A geometric assessment of the rear seats indicated marginal whiplash protection. ”

Det är ju inte intrycket man får av kollapsen som den kinesiska bilen uppvisar.

Re: Kinesisk elbil sågas av tyska ADAC i säkerhetstest

Postat: 05 aug 2021 00:01
av Edward123
Fredrik j skrev:
Sida SA01 hade väl knappast fått tre stjärnor i euro NCAP? Inga airbags, ESP eller nödbroms. Det är ju 90-talsnivå.
Jämför med NCAPs omdöme om e-up:

” The passenger compartment of the up! remained stable in the frontal offset test. Dummy readings indicated good protection of the knees and femurs of the driver and passenger. VW showed that a similar level of protection would be provided to occupants of different sizes and to those sitting in different positions. Chest protection of both dummies was marginal. In the full-width rigid barrier test, protection of the chest was again marginal for both occupants, with other critical body areas well or adequately protected. In the side barrier impact, all critical body areas were well protected and the up! scored maximum points in this test. In the more severe side pole test, protection of the chest was adequate and that of other body areas was good. Tests on the front seats and head restraints demonstrated good protection against whiplash injuries in the event of a rear-end collision. A geometric assessment of the rear seats indicated marginal whiplash protection. ”

Det är ju inte intrycket man får av kollapsen som den kinesiska bilen uppvisar.
Nä det lät väldigt osannolik att skräpet skulle fått tre stjärnor men Zalman berättar säkert var han hittat den infon.......

Re: Kinesisk elbil sågas av tyska ADAC i säkerhetstest

Postat: 05 aug 2021 00:15
av [JM]

Re: Kinesisk elbil sågas av tyska ADAC i säkerhetstest

Postat: 05 aug 2021 00:32
av Zalman3
Edward123 skrev:
Fredrik j skrev:
Sida SA01 hade väl knappast fått tre stjärnor i euro NCAP? Inga airbags, ESP eller nödbroms. Det är ju 90-talsnivå.
Jämför med NCAPs omdöme om e-up:

” The passenger compartment of the up! remained stable in the frontal offset test. Dummy readings indicated good protection of the knees and femurs of the driver and passenger. VW showed that a similar level of protection would be provided to occupants of different sizes and to those sitting in different positions. Chest protection of both dummies was marginal. In the full-width rigid barrier test, protection of the chest was again marginal for both occupants, with other critical body areas well or adequately protected. In the side barrier impact, all critical body areas were well protected and the up! scored maximum points in this test. In the more severe side pole test, protection of the chest was adequate and that of other body areas was good. Tests on the front seats and head restraints demonstrated good protection against whiplash injuries in the event of a rear-end collision. A geometric assessment of the rear seats indicated marginal whiplash protection. ”

Det är ju inte intrycket man får av kollapsen som den kinesiska bilen uppvisar.
Nä det lät väldigt osannolik att skräpet skulle fått tre stjärnor men Zalman berättar säkert var han hittat den infon.......
Suda har dålig krocksäkerhet.
Dock gillar jag inte EuroNcaps sätt att mäta.
Eftersom kraven ändras hela tiden för att få 5 stjärnor.
Därför kan man inte enkelt veta vilken bil som är säkrare.
En bil med 5 stjärnor från 2010 eller en med 4 stjärnor från 2020.

Suzuki SX4 fick 5 stjärnor 2013.
Kanske motsvarar 3 stjärnor idag.
Screenshot_20210805-002449_Chrome.jpg
Dessutom finns det kritik mot dagen bilar.
De är väldigt stumma så man kanske överlever i en frontkrock i 50km/h.

Jämför man då med en bil från 2010 så kanske man inte överlever en frontkrock i 50km/h.

Men eftersom bilen är mjukare så blir det mindre skador i 35 km/h än i dagens bilar.

Och det blir ännu större skillnad med äldre personer i bilen.
De får förhållandevis ännu större skador med en ny bil eftersom de är så stumma vid en krock i 35 km/h.

Re: Kinesisk elbil sågas av tyska ADAC i säkerhetstest

Postat: 05 aug 2021 01:49
av Fredrik j
Även om den kinesiska bilen är en kopia på Suzukin verkar det ju vara stor skillnad i hur karossen deformeras.
Euro NCAP är en konsumentupplysning till den som ska köpa bil. Man kan jämföra bilar från samma år vilket ju alltid är fallet när man köper nytt. Är man spekulant på en begagnad bil kan man läsa i kommentarerna som är mer nyanserade än stjärnor.
Euro NCAP är ingen tävling i att utse en vinnare.

Re: Kinesisk elbil sågas av tyska ADAC i säkerhetstest

Postat: 05 aug 2021 08:32
av Edward123
I tillägg till ovan så kanske man ska tänka på att en kopia typiskt är sämre än originalet. Och i detta fall ha de dessutom helt olika drivlinor. Givet all grundläggande säkerhetsutrustning bilen saknar så skulle ett krocktest av Euro NCAP ge katastrofbetyg precis som ADACs test.