Gridio erbjuder smart laddning utan extra hårdvara.

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kemahe
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 nov 2023 22:42

Re: Gridio erbjuder smart laddning utan extra hårdvara.

Inlägg av kemahe »

docydrytesla skrev:
Nja, det här funkade inget vidare. Det är ju många som hyllar Gridio så jag gör kanske något fel, men jag fattar i så fall inte vad.

Första gången jag använde Gridio så var flera saker knasiga. Det gick inte att ställa in vilken tid jag ville att laddningen skulle vara avslutad (knappen fanns i appen men var gråmarkerad och funkade inte) och det gick inte att pausa smartladdning "på obestämd tid" (när jag valde att pausa smartladdningen tills jag själv sätter på den igen så stor det att den pausades till kl. 01).

Men framför allt så smartladdade den inte alls; vid inkoppling så startade laddningen direkt, vilket den ju ska enligt Gridio själva, för att skapa ett laddschema. Den ska dock stoppa när laddschemat skapats (första bilden), men för mig så fortsatte laddningen tills bilen var fulladdad, vilket gjorde att den missade de billigaste timmarna (andra bilden).

Jag gav det en chans till och testade vid nästa laddning igen. Samma sak; laddningen startade men stoppade inte trots att laddschemat var skapat (tredje bilden), så efter en kvart så stoppade jag den själv. Schemat sa visserligen att smartladdning skulle starta ske kl. 01-03 (tredje bilden), men den sa samtidigt att laddningen skulle ta 1:45, så planeringen var faktiskt lite fel från början utifrån Gridios egna data. Och morgonen efter var bilen ändå inte laddad, så laddningen hade inte startat som planerat.

Nån som fattar vad jag gör fel?
(Nope, inget laddschema inlagt i bilen eller i laddboxen)
Jag har samma problem som dig. Oavsett hur jag sätter upp appen så gör den i praktiken ingenting. Jag har tyvärr ingen lösning att erbjuda heller. Jag har ett par små tester kvar att göra över julhelgen sen ska jag maila dem och höra. Jag har en M3 2024, Highland alltså och trodde att det kanske hängde ihop med det. Något nytt/annorlunda i firmware kanske.
Tesla M3 2024 (Highland)
Användarvisningsbild
docydrytesla
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 nov 2023 09:54

Re: Gridio erbjuder smart laddning utan extra hårdvara.

Inlägg av docydrytesla »

slugger75 skrev: 23 dec 2023 11:06
Jag vet inte om det är så många som hyllar Gridio. Jag tycker det verkar som att jag är rätt ensam om att göra det.

Jag vet inte vad problemet är för dig. Som jag skrev så funkar det problemfritt för mig, även efter bilbyte och mobiltelefonbyte.

Jag skulle ändå råda dig till att kontakta Gridios support, antingen via mail eller deras facebook. Hoppas du får hjälp.
[/quote]

Hm jag hade mest läst positiva kommentarer, men på ett sätt bra att veta att jag inte är ensam, då kanske jag inte är helt borta i alla fall.

Testar att maila supporten, anledningen till att jag började här var för att en Gridio-representant fanns med i tråden tidigare så jag hade hoppats att han skulle svara.
Skriv svar