Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Bjelke »

Betyder det därmed att det är helt automatiserats nu? Dvs man behöver inte ringa och kolla så
att allt är rätt (för nu kan ju en blankett inte saknas längre liksom) osv…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Betyder det därmed att det är helt automatiserats nu? Dvs man behöver inte ringa och kolla så
att allt är rätt (för nu kan ju en blankett inte saknas längre liksom) osv…
Det skulle ju egentligen kunna vara helt automatiskt eftersom Transportstyrelsen ju redan har all information för att ta beslut i sina system.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Betyder det därmed att det är helt automatiserats nu? Dvs man behöver inte ringa och kolla så
att allt är rätt (för nu kan ju en blankett inte saknas längre liksom) osv…
Jag litar inte riktigt på systemet, så jag skulle kontakta dem för att kolla att ansökan finns registrerad.
Nu har jag redan fått bonus för min nuvarande bil och nästa bil får ingen bonus...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av themax »

Fredrik j skrev:
Drar husvagn. Får väl troligtvis sluta med det när vi går över på el men det svider. Sen väntar jag på en elbil jag vill ha. Att kunna köra vidare något år till med lägre bränslekostnad skulle passa mig bättre än elbilsbonus nu.
Tror inte du behöver vara särskilt orolig. Det är klart, är din vagn väldigt stor finns inte många val, men jag testade i somras och landade på knappt 20 mils räckvidd med vår husvagn (<370 wH/km). Trodde faktiskt bilen skulle dra mer. Men om X eller Y inte räcker får du nog vänta lite till.

Bild

Många laddstopp är enkla också, här Mariestad.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

themax skrev:
Fredrik j skrev:
Drar husvagn. Får väl troligtvis sluta med det när vi går över på el men det svider. Sen väntar jag på en elbil jag vill ha. Att kunna köra vidare något år till med lägre bränslekostnad skulle passa mig bättre än elbilsbonus nu.
Tror inte du behöver vara särskilt orolig. Det är klart, är din vagn väldigt stor finns inte många val, men jag testade i somras och landade på knappt 20 mils räckvidd med vår husvagn (<370 wH/km). Trodde faktiskt bilen skulle dra mer. Men om X eller Y inte räcker får du nog vänta lite till.

Bild

Många laddstopp är enkla också, här Mariestad.
Nej, varken X eller Y är alternativ. Möjligen S nu när den får drag men den blir lite dyr för mig.
Vi brukar dra husvagnen till Italien och då blir det ett satans laddande.
Som sagt har vi börjat acceptera tanken att ge upp husvagnen men vi är inte riktigt där än. En sommar till…
JohnMurphy
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 okt 2022 02:14

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av JohnMurphy »

Skulle Tesla öppna upp för Supercharge nätverket öppnar det helt andra möjligheter såklart.
Tesla Model 3 Long Range AWD
https://bit.ly/37fk1Pk
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Walker »

JohnMurphy skrev:
Skulle Tesla öppna upp för Supercharge nätverket öppnar det helt andra möjligheter såklart.
:roll: :roll: :roll:?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Betyder det därmed att det är helt automatiserats nu? Dvs man behöver inte ringa och kolla så
att allt är rätt (för nu kan ju en blankett inte saknas längre liksom) osv…
Det skulle ju egentligen kunna vara helt automatiskt eftersom Transportstyrelsen ju redan har all information för att ta beslut i sina system.
Det är så det fungerar som jag förstått det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Betyder det därmed att det är helt automatiserats nu? Dvs man behöver inte ringa och kolla så
att allt är rätt (för nu kan ju en blankett inte saknas längre liksom) osv…
Det skulle ju egentligen kunna vara helt automatiskt eftersom Transportstyrelsen ju redan har all information för att ta beslut i sina system.
Det är så det fungerar som jag förstått det.
Behövs det ingen ansökan längre?
alfaunzo
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 mar 2022 15:57

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av alfaunzo »

Hur blir det nu om man får bilen levererat 2023? Ngt nytt fråm transportstyrelsen?

Beställde en M3LR för 693k den 30/3 men nu har tesla höjt priset på LR. Dock blir jag inte drabbat av prishöjningar.
Vet att transportstyrelsen har en lista på alla bilar med aktuell pris så frågan är hur de förhåller sig till ovan scenario vad gäller bonus efte 6 mån..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av taliz »

alfaunzo skrev:
Hur blir det nu om man får bilen levererat 2023? Ngt nytt fråm transportstyrelsen?

Beställde en M3LR för 693k den 30/3 men nu har tesla höjt priset på LR. Dock blir jag inte drabbat av prishöjningar.
Vet att transportstyrelsen har en lista på alla bilar med aktuell pris så frågan är hur de förhåller sig till ovan scenario vad gäller bonus efte 6 mån..
En vild gissning är att de tittar på när den blev påställd. Dvs det datumet avgör vilken prislista som gäller.
Tar du leverans nu av en LR får du alltså ingen bonus
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av B99 »

taliz skrev:
alfaunzo skrev:
Hur blir det nu om man får bilen levererat 2023? Ngt nytt fråm transportstyrelsen?

Beställde en M3LR för 693k den 30/3 men nu har tesla höjt priset på LR. Dock blir jag inte drabbat av prishöjningar.
Vet att transportstyrelsen har en lista på alla bilar med aktuell pris så frågan är hur de förhåller sig till ovan scenario vad gäller bonus efte 6 mån..
En vild gissning är att de tittar på när den blev påställd. Dvs det datumet avgör vilken prislista som gäller.
Tar du leverans nu av en LR får du alltså ingen bonus
Har det verkligen kommit en ny lista från skatteverket där M3LR är över 700k?
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Sladden »

Bonusen räknas vid aktuell "lista" då bilen registreras för trafik i Sverige.

Om du tar leverans av en 3LR idag så är du berättigad bonus.

Nedan finns länk till senaste listan.

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2022-05-30
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Betyder det därmed att det är helt automatiserats nu? Dvs man behöver inte ringa och kolla så
att allt är rätt (för nu kan ju en blankett inte saknas längre liksom) osv…
Det skulle ju egentligen kunna vara helt automatiskt eftersom Transportstyrelsen ju redan har all information för att ta beslut i sina system.
Det är så det fungerar som jag förstått det.
Behövs det ingen ansökan längre?
Nej. Inte efter juli månad i år. Det skall betalas ut automatiskt till det konto man registrerat hos bankerna för återbetalning (Swedbank som sköter om det) utan att man skall behöva göra något som helst. Det räcker att köpa en bil som är berättigad till bonusen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Bjelke »

Det är ju svinbra ju! :)
Det kommer också tyvärr när bidraget håller på att försvinna men med lite tur så blir
det kvar nåt år iaf (ja tur om man nu tycker att bidraget behövs iaf)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar