Gissar alternativen inte har samma smidiga laddnätverk som Tesla.MWall skrev:Mickep skrev:Det är precis så det är för många, de hamnar mellan typ "rock and a hard place". En elbil som är vettig är för dyr och en bensinare är för dålig (och kostsam). (de elbilar som finns där emmellan duger inte heller).
Det finns inget alternativ, helt enkelt.
Så ID.4, Enyaq, Ioniq 5, i4, Polestar 2 och liknande duger inte? Varför då?
Paus i utbetalningar av klimatbonus
Moderator: Redaktion
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
För en familj som åker mycket på långresor är de betydligt sämre än en Model S tex. Polestar för liten.MWall skrev:Mickep skrev:Det är precis så det är för många, de hamnar mellan typ "rock and a hard place". En elbil som är vettig är för dyr och en bensinare är för dålig (och kostsam). (de elbilar som finns där emmellan duger inte heller).
Det finns inget alternativ, helt enkelt.
Så ID.4, Enyaq, Ioniq 5, i4, Polestar 2 och liknande duger inte? Varför då?
De andra har inte ett fungerande laddnätverk, ett bekvämt laddnätverk kan väl tilläggas.
Men de skulle kunna duga, men har man lite mer premiumkrav, då är det ju bättre att ta en laddhybrid. Är det meningen kanske?
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Credde skrev:Gissar alternativen inte har samma smidiga laddnätverk som Tesla.MWall skrev:Mickep skrev:Det är precis så det är för många, de hamnar mellan typ "rock and a hard place". En elbil som är vettig är för dyr och en bensinare är för dålig (och kostsam). (de elbilar som finns där emmellan duger inte heller).
Det finns inget alternativ, helt enkelt.
Så ID.4, Enyaq, Ioniq 5, i4, Polestar 2 och liknande duger inte? Varför då?
Ja så har det varit. Men nu sägs det ju att Tesla ska öppna SuC för alla nu i oktober. Iofs tror jag på det när jag ser det men...
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Här är lite personliga funderingar.
Jag har länge funderat på en Model Y då den är elbilen som egentligen löser de nya behov som vår familj har (plats för hundburen, dragkrok, tredelat baksäte, lätt möjlighet för takbox och självklart smidig laddning på farten). Är helt medveten om det blir ett nerköp från vår Model S.
Har inte beställt någon än då jag först vill se, att dragkroken faktisk kommer (står fortfarande kommer snart på shoppen). Samtidigt är jag besviken på lastvikten och det i samband med, att jag tycker den är för dyr (det är min personliga mening) i nuläget jämfört mot Model 3 och vad man får i den för räckvidd gör, att jag fortfarande avvaktar (S'en ska också säljas vilket jag faktisk gissar inte är så lätt igen om man vill ha ett hyfsat vettig pris för den).
Bonusen på 70.000 kr gjorde, att priset på bilen kändes lite mer "ätbart". Nu är det mer osäkert med taket och kanske prissänkningar, så det hela gör, att vi kanske behåller S-en lite till alternativt tänker den förbjudna tanken att köpa en fossilbil för en period (vilket jag helst inte vill).
Skulle Tesla öppna upp för Supercharge nätverket öppnar det helt andra möjligheter såklart.
Jag har länge funderat på en Model Y då den är elbilen som egentligen löser de nya behov som vår familj har (plats för hundburen, dragkrok, tredelat baksäte, lätt möjlighet för takbox och självklart smidig laddning på farten). Är helt medveten om det blir ett nerköp från vår Model S.
Har inte beställt någon än då jag först vill se, att dragkroken faktisk kommer (står fortfarande kommer snart på shoppen). Samtidigt är jag besviken på lastvikten och det i samband med, att jag tycker den är för dyr (det är min personliga mening) i nuläget jämfört mot Model 3 och vad man får i den för räckvidd gör, att jag fortfarande avvaktar (S'en ska också säljas vilket jag faktisk gissar inte är så lätt igen om man vill ha ett hyfsat vettig pris för den).
Bonusen på 70.000 kr gjorde, att priset på bilen kändes lite mer "ätbart". Nu är det mer osäkert med taket och kanske prissänkningar, så det hela gör, att vi kanske behåller S-en lite till alternativt tänker den förbjudna tanken att köpa en fossilbil för en period (vilket jag helst inte vill).
Skulle Tesla öppna upp för Supercharge nätverket öppnar det helt andra möjligheter såklart.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Står lite i samma sits, min leasing av MX med garanterat restvärde går ut nu i november. Har beställt en ny MX men den lär dröja. Har funderat lite på Yn och speciellt nu när bidraget verkar försvinna efter års-skiftet. Samtidigt har ja behov av 7-sits och den verkar dröja länge i Europa ?Credde skrev:Här är lite personliga funderingar.
Jag har länge funderat på en Model Y då den är elbilen som egentligen löser de nya behov som vår familj har (plats för hundburen, dragkrok, tredelat baksäte, lätt möjlighet för takbox och självklart smidig laddning på farten). Är helt medveten om det blir ett nerköp från vår Model S.
Har inte beställt någon än då jag först vill se, att dragkroken faktisk kommer (står fortfarande kommer snart på shoppen). Samtidigt är jag besviken på lastvikten och det i samband med, att jag tycker den är för dyr (det är min personliga mening) i nuläget jämfört mot Model 3 och vad man får i den för räckvidd gör, att jag fortfarande avvaktar (S'en ska också säljas vilket jag faktisk gissar inte är så lätt igen om man vill ha ett hyfsat vettig pris för den).
Bonusen på 70.000 kr gjorde, att priset på bilen kändes lite mer "ätbart". Nu är det mer osäkert med taket och kanske prissänkningar, så det hela gör, att vi kanske behåller S-en lite till alternativt tänker den förbjudna tanken att köpa en fossilbil för en period (vilket jag helst inte vill).
Skulle Tesla öppna upp för Supercharge nätverket öppnar det helt andra möjligheter såklart.
Förlänger man leasingen ett år, påverkas försäkring ? (vagnskada?)
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Ja du "måste" ha den helförsäkrad.swegarm skrev:Förlänger man leasingen ett år, påverkas försäkring ? (vagnskada?)
Jag har en S med garanterat restvärde som går ut nu i slutet av september. Skulle få 557' av Tesla för den efter avdrag för övermil. Tycker det känns lågt. Jag värderar den iaf högre än så.
Åker hellre i en 3 år gammal S än en ny Y. Ungefär samma kostnad.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Fyndigt!Brages skrev:Ursäkta on topic. När kommer utbetalningarna igång igen?
Jag tror inte någon vet. Förra året hände det ju i december så kanske vi kan räkna med tillskott till julklappsinköpet?
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Vad hade du för specifikation? Jag sitter i samma båt med en snart 3 år gammal Model S, 100D men fick 679 som inbytespris. Lite nyfiken på vad som skiljer.MWall skrev:Ja du "måste" ha den helförsäkrad.swegarm skrev:Förlänger man leasingen ett år, påverkas försäkring ? (vagnskada?)
Jag har en S med garanterat restvärde som går ut nu i slutet av september. Skulle få 557' av Tesla för den efter avdrag för övermil. Tycker det känns lågt. Jag värderar den iaf högre än så.
Åker hellre i en 3 år gammal S än en ny Y. Ungefär samma kostnad.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Jaha. Nej jag har inte fått nåt pris på det sättet. Det är vad jag skulle få enligt återköpsgarantin. De kanske erbjuder mer som inbyte. Känns inte helt aktuellt ändå dock. Är inte helt förtjust i 3/Y.kindell skrev:Vad hade du för specifikation? Jag sitter i samma båt med en snart 3 år gammal Model S, 100D men fick 679 som inbytespris. Lite nyfiken på vad som skiljer.MWall skrev:Ja du "måste" ha den helförsäkrad.swegarm skrev:Förlänger man leasingen ett år, påverkas försäkring ? (vagnskada?)
Jag har en S med garanterat restvärde som går ut nu i slutet av september. Skulle få 557' av Tesla för den efter avdrag för övermil. Tycker det känns lågt. Jag värderar den iaf högre än så.
Åker hellre i en 3 år gammal S än en ny Y. Ungefär samma kostnad.
PS. Jag har en svart metallic med vit inredning och öppningsbart panoramatak. AP2.5 och MCU2. AP aktiverat.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Om du nu verkligen själv har en MS MWall så ”really?MWall skrev:Mickep skrev:Det är precis så det är för många, de hamnar mellan typ "rock and a hard place". En elbil som är vettig är för dyr och en bensinare är för dålig (och kostsam). (de elbilar som finns där emmellan duger inte heller).
Det finns inget alternativ, helt enkelt.
Så ID.4, Enyaq, Ioniq 5, i4, Polestar 2 och liknande duger inte? Varför då?
Du vet ju att det är bra mycket mer när det kommer till för att hitta en bra elbil än bara själva bilen? Kom igen?
Priset på en elbil utgörs till största del av batteriet så varför ska en bil som man kan åka längre i beskattas annorlunda?
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
När/om en höstbudget som innehåller de pengarna klubbas igenom i riksdagen.Brages skrev:Ursäkta on topic. När kommer utbetalningarna igång igen?
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
OK tack! I någon intervju lät det som de miljarderna kom nu, medan regeländringarna låg i höstbudgeten.dstr skrev:När/om en höstbudget som innehåller de pengarna klubbas igenom i riksdagen.Brages skrev:Ursäkta on topic. När kommer utbetalningarna igång igen?
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Fin bil, jag har också obsidian black med vit inredning. Men nu blir det en Model Y med samma, eller liknande färger.MWall skrev:Jaha. Nej jag har inte fått nåt pris på det sättet. Det är vad jag skulle få enligt återköpsgarantin. De kanske erbjuder mer som inbyte. Känns inte helt aktuellt ändå dock. Är inte helt förtjust i 3/Y.kindell skrev:Vad hade du för specifikation? Jag sitter i samma båt med en snart 3 år gammal Model S, 100D men fick 679 som inbytespris. Lite nyfiken på vad som skiljer.MWall skrev:Ja du "måste" ha den helförsäkrad.swegarm skrev:Förlänger man leasingen ett år, påverkas försäkring ? (vagnskada?)
Jag har en S med garanterat restvärde som går ut nu i slutet av september. Skulle få 557' av Tesla för den efter avdrag för övermil. Tycker det känns lågt. Jag värderar den iaf högre än så.
Åker hellre i en 3 år gammal S än en ny Y. Ungefär samma kostnad.
PS. Jag har en svart metallic med vit inredning och öppningsbart panoramatak. AP2.5 och MCU2. AP aktiverat.
Jag tror både Model Y och den nya S:en kommer sänka värdet på äldre Model S, så går man och funderar så tror jag det är bra tajming nu.
Vi får se om jag kommer sakna S:en.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Ptja, det är ju höst nu (och dags för ny budget), så du har nog tolkat det rätt. (Med brasklappen att majoriteten kan stjälpa det)Brages skrev:OK tack! I någon intervju lät det som de miljarderna kom nu, medan regeländringarna låg i höstbudgeten.dstr skrev:När/om en höstbudget som innehåller de pengarna klubbas igenom i riksdagen.Brages skrev:Ursäkta on topic. När kommer utbetalningarna igång igen?
Från regeringens pressmeddelande:
Regeringen föreslår därför i höständringsbudgeten för 2021 ett tillskott med 1 900 miljoner kronor för att finansiera den ökade kostnaden för klimatbonusen.
− Försäljningen av elbilar har dubblerats flera gånger om sedan bonus-malus infördes, och regeringen vill fortsätta gynna den utvecklingen. Nu ser vi till att de som vill göra en god sak för miljön också kan få den klimatbonus de förväntade sig när de köpte en klimatbonusbil, säger miljö- och klimatminister Per Bolund
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Det som ingen i detta forum verkar tänka på är ju att det i praktiken inte är 70- tusen på låt oss säga en miljon utan 70-tusen på 36 månder. Det är ju rätt många som har bil på 36 månaders leasing och som vanligtvis byter efter det så det blir ju en rätt stor skillnad på över runt 2-tusen kronor i månaden vilket är en sådär 20% ökning i kostnad.swegarm skrev:Står lite i samma sits, min leasing av MX med garanterat restvärde går ut nu i november. Har beställt en ny MX men den lär dröja. Har funderat lite på Yn och speciellt nu när bidraget verkar försvinna efter års-skiftet. Samtidigt har ja behov av 7-sits och den verkar dröja länge i Europa ?Credde skrev:Här är lite personliga funderingar.
Jag har länge funderat på en Model Y då den är elbilen som egentligen löser de nya behov som vår familj har (plats för hundburen, dragkrok, tredelat baksäte, lätt möjlighet för takbox och självklart smidig laddning på farten). Är helt medveten om det blir ett nerköp från vår Model S.
Har inte beställt någon än då jag först vill se, att dragkroken faktisk kommer (står fortfarande kommer snart på shoppen). Samtidigt är jag besviken på lastvikten och det i samband med, att jag tycker den är för dyr (det är min personliga mening) i nuläget jämfört mot Model 3 och vad man får i den för räckvidd gör, att jag fortfarande avvaktar (S'en ska också säljas vilket jag faktisk gissar inte är så lätt igen om man vill ha ett hyfsat vettig pris för den).
Bonusen på 70.000 kr gjorde, att priset på bilen kändes lite mer "ätbart". Nu är det mer osäkert med taket och kanske prissänkningar, så det hela gör, att vi kanske behåller S-en lite till alternativt tänker den förbjudna tanken att köpa en fossilbil för en period (vilket jag helst inte vill).
Skulle Tesla öppna upp för Supercharge nätverket öppnar det helt andra möjligheter såklart.
Förlänger man leasingen ett år, påverkas försäkring ? (vagnskada?)
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
GreenMachine skrev:Det som ingen i detta forum verkar tänka på är ju att det i praktiken inte är 70- tusen på låt oss säga en miljon utan 70-tusen på 36 månder. Det är ju rätt många som har bil på 36 månaders leasing och som vanligtvis byter efter det så det blir ju en rätt stor skillnad på över runt 2-tusen kronor i månaden vilket är en sådär 20% ökning i kostnad.swegarm skrev:Står lite i samma sits, min leasing av MX med garanterat restvärde går ut nu i november. Har beställt en ny MX men den lär dröja. Har funderat lite på Yn och speciellt nu när bidraget verkar försvinna efter års-skiftet. Samtidigt har ja behov av 7-sits och den verkar dröja länge i Europa ?Credde skrev:Här är lite personliga funderingar.
Jag har länge funderat på en Model Y då den är elbilen som egentligen löser de nya behov som vår familj har (plats för hundburen, dragkrok, tredelat baksäte, lätt möjlighet för takbox och självklart smidig laddning på farten). Är helt medveten om det blir ett nerköp från vår Model S.
Har inte beställt någon än då jag först vill se, att dragkroken faktisk kommer (står fortfarande kommer snart på shoppen). Samtidigt är jag besviken på lastvikten och det i samband med, att jag tycker den är för dyr (det är min personliga mening) i nuläget jämfört mot Model 3 och vad man får i den för räckvidd gör, att jag fortfarande avvaktar (S'en ska också säljas vilket jag faktisk gissar inte är så lätt igen om man vill ha ett hyfsat vettig pris för den).
Bonusen på 70.000 kr gjorde, att priset på bilen kändes lite mer "ätbart". Nu är det mer osäkert med taket och kanske prissänkningar, så det hela gör, att vi kanske behåller S-en lite till alternativt tänker den förbjudna tanken att köpa en fossilbil för en period (vilket jag helst inte vill).
Skulle Tesla öppna upp för Supercharge nätverket öppnar det helt andra möjligheter såklart.
Förlänger man leasingen ett år, påverkas försäkring ? (vagnskada?)
Fast det är ju inte sant. Bonusen påverkar andrahandsvärdet också. Det sänker nybilspriset med 70'. Det betyder även att begagnatvärdet påverkas. Mindre ju äldre bilen blir.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Nu tror jag att de allra flesta räknar på likvidpåverkan i sin löpande budget, speciellt när det handlar om leasing.MWall skrev:
Fast det är ju inte sant. Bonusen påverkar andrahandsvärdet också. Det sänker nybilspriset med 70'. Det betyder även att begagnatvärdet påverkas. Mindre ju äldre bilen blir.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
GreenMachine skrev:Om du nu verkligen själv har en MS MWall så ”really?MWall skrev:Mickep skrev:Det är precis så det är för många, de hamnar mellan typ "rock and a hard place". En elbil som är vettig är för dyr och en bensinare är för dålig (och kostsam). (de elbilar som finns där emmellan duger inte heller).
Det finns inget alternativ, helt enkelt.
Så ID.4, Enyaq, Ioniq 5, i4, Polestar 2 och liknande duger inte? Varför då?
Du vet ju att det är bra mycket mer när det kommer till för att hitta en bra elbil än bara själva bilen? Kom igen?
Priset på en elbil utgörs till största del av batteriet så varför ska en bil som man kan åka längre i beskattas annorlunda?
Vadå om jag nu verkligen har en? Jag har kört Model S sen juni 2017. Haft tre olika. Runt 13 tusen mil totalt. Varav drygt 9000 mil med min nuvarande som blir 3 år den 28 september. Varför skulle jag ljuga om det? Beställde även en Plaid+ men den klarar de inte av att leverera.
Att jag inte tycker att jag bör ha bidrag för köpa Model S beror väl på att jag inte alltid bara tänker på mig själv utan faktiskt klarar av att placera mig själv i ett sammanhang där jag även ser andra behov än mina egna. Konstigt va?
Bidraget har ingenting med beskattning att göra. Det är inte skatteåterbäring utan ett ekonomiskt styrmedel. Du förstår uppenbarligen inte ens syftet utan det enda du kan tänka på är hur du tycker att du förtjänar att få tillbaka lite på grund av all skatt du betalar. Visst, det kan man tycka. Men då ska man argumentera för att sänka skatterna och inte höja bidragen.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
McFace skrev:Nu tror jag att de allra flesta räknar på likvidpåverkan i sin löpande budget, speciellt när det handlar om leasing.MWall skrev:
Fast det är ju inte sant. Bonusen påverkar andrahandsvärdet också. Det sänker nybilspriset med 70'. Det betyder även att begagnatvärdet påverkas. Mindre ju äldre bilen blir.
Så man ljuger för sig själv då? Jag räknar helst på verklig kostnad. Har inga problem med likvider i mitt företag.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
...kring bilaffärer!? oh yes!MWall skrev:Så man ljuger för sig själv då?
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Jo det är klart. Är väl därför bonusen är så viktig för en del. Det är nåt man kan peka på som anledning till att slå till.dstr skrev:...kring bilaffärer!? oh yes!MWall skrev:Så man ljuger för sig själv då?
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Ja, riktigt bra inbytespris får jag säga. Är nog en riktigt bra affär med bra tajming och allt som du säger. 679' är vad t ex Riddermark ville ge för min. För ett år sen.kindell skrev:Fin bil, jag har också obsidian black med vit inredning. Men nu blir det en Model Y med samma, eller liknande färger.
Jag tror både Model Y och den nya S:en kommer sänka värdet på äldre Model S, så går man och funderar så tror jag det är bra tajming nu.
Vi får se om jag kommer sakna S:en.
Ja egentligen kanske jag borde göra likadant. Men jag känner liksom inget sug efter en Y. Är väl en bra bil och allt det där men det skulle kännas som ett litet nedköp om jag ska vara ärlig.
Min S är dessutom väldigt fräsch fortfarande och jag har ordnat med hundgaller, lastgaller, takräcke, fina fälgar, extrauppsättning sommarhjul för semestern osv osv. Orkar inte börja om.
Det enda som egentligen talar för en Y är väl att man får garantier igen, billigare försäkring och att den laddar snabbare på SuC. Men att betala runt 250 spänn för att det ska ta 25 istället för 45 minuter att ladda känns lite onödigt. Så bråttom har jag i regel inte ändå. Priserna på SuC stiger rätt snabbt också. Fri SuC känns som en liten försäkring mot höjda kostnader som antagligen blir mer och mer värd framöver.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Ja du är sjukt duktig, Wall. Vill du ha en klapp på huvudet?MWall skrev:McFace skrev:Nu tror jag att de allra flesta räknar på likvidpåverkan i sin löpande budget, speciellt när det handlar om leasing.MWall skrev:
Fast det är ju inte sant. Bonusen påverkar andrahandsvärdet också. Det sänker nybilspriset med 70'. Det betyder även att begagnatvärdet påverkas. Mindre ju äldre bilen blir.
Så man ljuger för sig själv då? Jag räknar helst på verklig kostnad. Har inga problem med likvider i mitt företag.
Skulle du vilja beteckna dig själv som "de allra flesta"?
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
McFace skrev:Ja du är sjukt duktig, Wall. Vill du ha en klapp på huvudet?MWall skrev:McFace skrev:Nu tror jag att de allra flesta räknar på likvidpåverkan i sin löpande budget, speciellt när det handlar om leasing.MWall skrev:
Fast det är ju inte sant. Bonusen påverkar andrahandsvärdet också. Det sänker nybilspriset med 70'. Det betyder även att begagnatvärdet påverkas. Mindre ju äldre bilen blir.
Så man ljuger för sig själv då? Jag räknar helst på verklig kostnad. Har inga problem med likvider i mitt företag.
Skulle du vilja beteckna dig själv som "de allra flesta"?
Det vet jag inte. Antagligen inte.
Tydligen har bonusen större psykologisk betydelse än jag trott. Och det är ju den psykologiska effekten som är själva kärnan och syftet. Så då kanske den borde ha varit kvar ändå...