Garfield skrev:Hej alla glada,
Har haft min M3 LR årsmodell 2019 i dryga två år, helt felfri från leverans. Har fått en möjlighet att sälja bilen och införskaffa mig en 2021:a istället.
Har 1 år kvar på nuvarande leasingavtal, som skulle hanteras i och med bytet. Vad säger forumet, är det värt bytet 19-21? Skiljer sig modellerna åt så pass mycket att man *märker* skillnad?
För mig har det varit värt bytet, men även 2019 M3 är ju fortfarande en lysande fin bil.
För mig spelade det också en stor roll att det var en förmånsbil, och ville plocka ut en ny förmånsbil innan den 1/7. Det jag uppskattar mest är en tystare bil, men mindre vägbrus (fortfarande kvar en del stomljud vid sämre asfalt i högre fart).
Uppskattar även att dörrar känns gedignare, och bättre mittkonsol och inredning. Det är dock inga stora enskilda saker jag skulle bytt bil för.
En annan fördel är elektrisk baklucka. Den gillar jag verkligen.
Rattvärme har tillkommit, men det är inget som jag tycker är något stort värde för mig, men vet andra som uppskattar det (jag brukar alltid förvärma bilen).
Gillar de nya trådlösa telefonladdarna, USB-C i hela bilen (med såpass hög effekt att de kan ladda bärbara datorer direkt), och USB-fack för dashcam, och larmbilder i handskfacket.
Nu hade jag redan låtit Tesla göra en uppdatering från HW 2.5 till 3.0 på min 2019 M3 (fick det utan kostnad), men hade de inte gjort det så hade jag även uppskattat att få HW3 på nya 2021 M3. Gillar läsning av vägskyltat, rödljus, bättre visualisering att inte köra på hundar och katter, samt anpassning av hastighet (förutom dumt nog på motorväg) till det som står på skyltar.
Värmepump kommer jag gilla till vintern, men inget som jag märkt någon nytta av nu på sommaren (tog ut den i mitten av juni). Men har bra förhoppningar efter TeslaBjörns video att det kommer göra en märkbar skillnad på vinterhalvåret.
Sedan fick jag även 8-10 mil extra (upplever jag det som) med nya Panasonic-batteriet, och kanske tack vare en lite uppdaterad snålare drivlina (mer optimerad än 2019).
Så är väldigt nöjd med förbättringarna, men hade det inte varit för skattehöjningen så hade jag nog fortsatt med min 2019 M3 leasingperioden ut (som också var tre år för mig, och kortade nu till två år). M3 2019 är fortfarande en av de bästa mindre/mellanstora elbilarna på marknaden. Kika på tävlingen senast som körde från Ystad till Haparanda.