Hundburar - Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av frippz »

Vi åkte iväg till Zoogiganten idag för att testa en VarioCage Single Large och tyvärr räckte den inte riktigt till för vår fyrbenta. Hon fick ju plats i den, men det var gränsfall huruvida hon satt och låg bekvämt. Vi får kolla på en skräddarsydd bur istället så vi kan nyttja utrymmet optimalt för både hennes skull och bilens. :D
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
leftrustle
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jul 2021 11:46

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av leftrustle »

Ni som har hundbur nu; hur fäster ni den utan några krokar eller annat i Teslan? I Passaten finns det bra ställen att spänna fast den i. Har en Variocage
Annaztella
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 dec 2021 15:09

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Annaztella »

Selleroni skrev:
Jag har en Artfex medium wide i min Y. Eftersom bakluckan är välvd får buren ej plats mot sidan utan sitter centrerad i bakutrymmet. Hunden är blandras ca 25kg, jag tror inte det finns en chans att få plats med större hund typ Labrador i en hundbur i en Y, men med lastnät/galler borde det funka! (Det finns skydd för bakutrymmet att köpa för ett par hundringar)
Är det en Artfex Medium Bred ni har i er bil?
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Smygisen »

leftrustle skrev:
Ni som har hundbur nu; hur fäster ni den utan några krokar eller annat i Teslan? I Passaten finns det bra ställen att spänna fast den i. Har en Variocage
Jag har spänt fast vår bur i hållarna för bilbarnstolarna i ryggen på baksätet.
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Camper63 »

Jag spände fast vår artfex bur i bakkant på ena ryggstödet och så pillade jag in ett spännband i ett litet hål under den bakre durken. Tänkte ett tag limma dit några fästöglor med epoxylim. Skära bort mattan o vika ut dem
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
thof
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 feb 2022 03:58

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av thof »

Camper63 skrev:
Jag spände fast vår artfex bur i bakkant på ena ryggstödet och så pillade jag in ett spännband i ett litet hål under den bakre durken. Tänkte ett tag limma dit några fästöglor med epoxylim. Skära bort mattan o vika ut dem
Var är hålet under den bakre durken? Jag har en Variocage Single Large som jag har fäst med spännband mot ryggstöden, men saknar lösning som håller ned bakre delen av buren mot golvet. Man vill ju inte att buren ska studsa upp mot och i värsta fall spräcka bakrutan vid vägbulor (min lösning nu är att fästa ett lager skumplast på burens ovansida så det inte blir plåt mot glas - inte optimalt men det bästa jag kommit på hittills).
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av R2D2 »

Bumpar denna tråden och eftersöker bilder/alternativ på hur olika personer löst själva infästningen/uppsäkringen av hundburar i Model Y där fästöglor inte finns i bagaget.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 apr 2022 09:16

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Grodan »

R2D2 skrev:
Bumpar denna tråden och eftersöker bilder/alternativ på hur olika personer löst själva infästningen/uppsäkringen av hundburar i Model Y där fästöglor inte finns i bagaget.
MYP har i alla fall 4 fästpunkter i bagaget. Har tittat speciellt på det eftersom vi har hundar.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av R2D2 »

Grodan skrev:
R2D2 skrev:
Bumpar denna tråden och eftersöker bilder/alternativ på hur olika personer löst själva infästningen/uppsäkringen av hundburar i Model Y där fästöglor inte finns i bagaget.
MYP har i alla fall 4 fästpunkter i bagaget. Har tittat speciellt på det eftersom vi har hundar.
Ja de tär jag medveten om, tänkte mest på de bilar som har och nu kommer att levereras utan dessa fästen.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Philippeb
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 mar 2022 09:09

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Philippeb »

Alftaburen finns också, har funderat på den själv.
https://alftaburen.se/produkt-kategori/hundburar/tesla/
Användarvisningsbild
DeltaUV
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 jan 2022 15:38

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av DeltaUV »

R2D2 skrev:
Bumpar denna tråden och eftersöker bilder/alternativ på hur olika personer löst själva infästningen/uppsäkringen av hundburar i Model Y där fästöglor inte finns i bagaget.
MIM VarioCage Single Large:

Använder de två bakre fästpunkterna i buren och drar med spännrem nedåt och utåt runt närmaste isofixbågen. Buren sitter stenhårt i sida. Försöker bifoga två foton. Hade jag fått önska skulle jag gärna haft en fästpunkt nedåt vid öppningen. (Liten welsh-kille på snart 3 år)
IMG_0987 2 Stor.jpeg
IMG_0986 Stor.jpeg
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Maw »

R2D2 skrev:
Bumpar denna tråden och eftersöker bilder/alternativ på hur olika personer löst själva infästningen/uppsäkringen av hundburar i Model Y där fästöglor inte finns i bagaget.
Vi har skohornat in en Mim Variocage dubbel Large i vår MY och den kan i princip inte röra sig alls (buren alltså :)). Vi har dock tänkt fästa den i ryggstödet för att undvika att den trycker mot bakluckan när man accelererar. Behövs det någon ytterligare lastsäkring?

Hade buren inte suttit tajt åt sidorna så hade jag nog lagt in en liten träregel eller liknande för att hålla den i sidled, alternativt fäst ett stopp eller en ögla i lastrumsgolvet för att förankraburen i sidled.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av R2D2 »

Tackar för svar!
Jag får invänta om fästöglorna är där eller inte vid leverans och sen se vilket alternativ jag kör på.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Philippeb
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 mar 2022 09:09

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Philippeb »

Maw skrev:
R2D2 skrev:
Bumpar denna tråden och eftersöker bilder/alternativ på hur olika personer löst själva infästningen/uppsäkringen av hundburar i Model Y där fästöglor inte finns i bagaget.
Vi har skohornat in en Mim Variocage dubbel Large i vår MY och den kan i princip inte röra sig alls (buren alltså :)). Vi har dock tänkt fästa den i ryggstödet för att undvika att den trycker mot bakluckan när man accelererar. Behövs det någon ytterligare lastsäkring?

Hade buren inte suttit tajt åt sidorna så hade jag nog lagt in en liten träregel eller liknande för att hålla den i sidled, alternativt fäst ett stopp eller en ögla i lastrumsgolvet för att förankraburen i sidled.
Hur fick ni in den på bredden. Läste att Model Y ska vara 94cm bred på smalaste stället i bakluckan, men att buren i fråga ska vara 99cm
Stämmer inte de måtten kanske?
Hur djup blir buren för er som max?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Maw »

Philippeb skrev:
Hur fick ni in den på bredden. Läste att Model Y ska vara 94cm bred på smalaste stället i bakluckan, men att buren i fråga ska vara 99cm
Stämmer inte de måtten kanske?
Hur djup blir buren för er som max?
Det gick inte att skjuta in buren rakt in utan vi fick lyfta lite övre hjulhusen. Buren är lite smalare på mitten eftersom inga plåtfalsar sticker ut där och där passar hjulhusen in. Buren kan inte röra sig alls i sidled men går ner mot golvet. Vi har skjutit ihop buren helt i längsled men hadr nog kunnat dra ut den 5 cm om vi velat innan buren tar i bakluckans ram. Som det är nu får det plats ett par rejäla ica-kassar bakom buren vilket är väldigt praktiskt.

Vi funderar på att såga itu golvluckan för att kunna komma åt gropen under bagaget.
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 apr 2022 09:16

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Grodan »

Maw skrev:
Philippeb skrev:
Hur fick ni in den på bredden. Läste att Model Y ska vara 94cm bred på smalaste stället i bakluckan, men att buren i fråga ska vara 99cm
Stämmer inte de måtten kanske?
Hur djup blir buren för er som max?
Det gick inte att skjuta in buren rakt in utan vi fick lyfta lite övre hjulhusen. Buren är lite smalare på mitten eftersom inga plåtfalsar sticker ut där och där passar hjulhusen in. Buren kan inte röra sig alls i sidled men går ner mot golvet. Vi har skjutit ihop buren helt i längsled men hadr nog kunnat dra ut den 5 cm om vi velat innan buren tar i bakluckans ram. Som det är nu får det plats ett par rejäla ica-kassar bakom buren vilket är väldigt praktiskt.

Vi funderar på att såga itu golvluckan för att kunna komma åt gropen under bagaget.
Har likadan bur och tänkt testa med att lägga ett par träribbor under sidorna så man kan vicka upp bakkanten på lucka och dra ut den.
Philippeb
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 mar 2022 09:09

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Philippeb »

Maw skrev:
Philippeb skrev:
Hur fick ni in den på bredden. Läste att Model Y ska vara 94cm bred på smalaste stället i bakluckan, men att buren i fråga ska vara 99cm
Stämmer inte de måtten kanske?
Hur djup blir buren för er som max?
Det gick inte att skjuta in buren rakt in utan vi fick lyfta lite övre hjulhusen. Buren är lite smalare på mitten eftersom inga plåtfalsar sticker ut där och där passar hjulhusen in. Buren kan inte röra sig alls i sidled men går ner mot golvet. Vi har skjutit ihop buren helt i längsled men hadr nog kunnat dra ut den 5 cm om vi velat innan buren tar i bakluckans ram. Som det är nu får det plats ett par rejäla ica-kassar bakom buren vilket är väldigt praktiskt.

Vi funderar på att såga itu golvluckan för att kunna komma åt gropen under bagaget.

Så ett djup på ca 76 cm då?
Vore kul att se en någon bild om ni har?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Maw »

Philippeb skrev:
Så ett djup på ca 76 cm då?
Vore kul att se en någon bild om ni har?
Ja, det kan nog stämma, kommer inte åt att mäta i botten men en bit över 70 cm verkar det vara. Jag bifogar lite bilder, ber om ursäkt på förhand för att det är lite stökigt runt buren :)
20220512_080518.jpg
20220512_080255.jpg
20220512_080243.jpg
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av macksie »

Johansson skrev:
Nån som vet något om dessa burar?:
https://fastlanernd.no/produkt/hundebur-model-y/
Rätt dyr men hyfsat lätt att lyfta i och ur om man ska packa under. Och borde funka med en något större hund.
Tack för tips. Hade jag inte koll på.
Även om den är klart dyrast per kg hundbur gillar jag verkligen konceptet
MYP
X90d
Are1980
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 apr 2022 23:52

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Are1980 »

LimeKicker skrev:
Variocage III Single Large, kortaste läget, går säkert att dra ut 2-3 cm extra om man verkligen vill.
Ser bra ut men när jag googlar buren ser den ut att vara 55 cm bred, tycker den ser smalare ut på bilden???
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Erdu »

Hej, väntar på vår första hund. Funderar på om någon har hunden i mittensätet bak. I ”korg” och bälte? Vore bra tycker jag.
Användarvisningsbild
JoGi
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 feb 2023 22:26
Ort: Sollentuna
Referralkod: ts.la/johannes258751

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av JoGi »

Nu har antalet levererade bilar ökat och har vi några mera hundburar monterade som vi kan få lite bilder på hur de passar?

Att ha en bur som använder utrymmet under golvplattan vore sjukt trevligt för att maximera ytan. Men antar en sådan specialkonstruktion skulle vara allt för dyr och ingen skulle vilja lägga de pengarna.

Någon med Arfex Medium eller Artfex medium Cupé som kanske kan dela med sig med bur monterad och hund i buren?
LR blå/sv 19" - bes 8/2 Sthlm
8/2 > Mar-Apr
23/2,22/6-5/9
1/3,04-Apr
3/3,8/5-2/6
16/3,12/5-23/5
29/3,Apr-Jun
12/5,22/6-30/6
20/5,11/6-30/6
5/6,13/6-24/6
7/6,6/7-20/7 + VIN
12/6,5/7-19/7

20/6 hämtad 22/6
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av kaffekoko »

Är på jakt efter en bur till liten hund (bostonterrier). Vill kunna öppna utrymmet under bagageutrymmet. Kör nu med en jula-bur som funkar bra men den är onödigt stor för en så liten hund.
stenrose
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2020 08:24

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av stenrose »

Smygisen skrev: 04 okt 2021 14:08
Jag har testat några stycken. Får in en Vario Cage small utan problem, kan även dra ut den ca 10cm från minsta läget utan att det är några problem.

IMG_20211004_140434.jpg

Har även testat några andra burar.

Kan ta fram mått om det är intressant.

Liten dubbel
IMG_20210930_172528.jpg
Större dubbel
IMG_20210930_171406.jpg
Väntar på en Model Y och letar efter en bur där man fortfarande kan öppna lastgolvet. Har du mått på hur djup ”Liten dubbel” är? Eller vet du måttet fram till där det undre lastutrymmet öppnas?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av mikebike »

Någon tillverkade en tvådelad lucka av MDF. Material att klä med finns hos firmor som säljer bilstereogrejer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar