Klimatkompenserar du?
Postat: 17 aug 2021 09:26
Klimatkompenserar du dina CO2 utsläpp?
https://klimatkompensera.se/produkt/ton/
https://klimatkompensera.se/produkt/ton/
Jag klimatkompenserar genom att äga och bruka skog på fritidenZalman3 skrev:Klimatkompenserar du dina CO2 utsläpp?
https://klimatkompensera.se/produkt/ton/
Tja, om du har något bättre förslag till klimatkompensering så tar jag gärna emot det, men många av dom tidigare non-profit-varianterna har visat sig vara antingen bluff eller helt verkningslösa.heldiggrisen skrev:Et ”for-profit” företag, någon som vet hur mycket vinst de går med?
Eftersom det inte är en välgörenhetsorganisation, utan ett AB, så finns det inga regler för hur mycket av inkomsten som kan gå till löner och admin. Om AB är det samma som AS i Norge, så står det nog i lagen att bolaget ska maximera ägarnas profit, så det verkar på mig som det är viktigare att tjäna pengar än att rädda miljön. Annars hade man nog vald en annan bolagsform?
Vill påstå att det finns bättre sätt att rädda miljön på än att stödja tricorona climate partner ABs profit.
Jag tror det var svar till företaget bakom klimatkompensera.se och inte Trine.fth skrev:Tja, om du har något bättre förslag till klimatkompensering så tar jag gärna emot det, men många av dom tidigare non-profit-varianterna har visat sig vara antingen bluff eller helt verkningslösa.heldiggrisen skrev:Et ”for-profit” företag, någon som vet hur mycket vinst de går med?
Eftersom det inte är en välgörenhetsorganisation, utan ett AB, så finns det inga regler för hur mycket av inkomsten som kan gå till löner och admin. Om AB är det samma som AS i Norge, så står det nog i lagen att bolaget ska maximera ägarnas profit, så det verkar på mig som det är viktigare att tjäna pengar än att rädda miljön. Annars hade man nog vald en annan bolagsform?
Vill påstå att det finns bättre sätt att rädda miljön på än att stödja tricorona climate partner ABs profit.
Trine är såvitt jag har kunnat utröna seriösa och uppriktiga, och de projekt dom finansierar har i mycket stor utsträckning varit framgångsrika och uppnått sina mål, både ekonomiskt och ur miljö-/klimathänsyn.
Med ditt resonemang så är det alltså också kontraproduktivt för klimatet att stödja Tesla?
/fth
Om inte du hade ägt skogen hade den alltså inte funnits?Maw skrev:Jag klimatkompenserar genom att äga och bruka skog på fritidenZalman3 skrev:Klimatkompenserar du dina CO2 utsläpp?
https://klimatkompensera.se/produkt/ton/
Ah, sorry, då missförstod jag, jag trodde det var ett svar till mitt Trine-inläggCredde skrev:Jag tror det var svar till företaget bakom klimatkompensera.se och inte Trine.
Den risken tror jag absolut finns, men enligt min (begränsade) erfarenhet så är det företrädesvis personer med uppriktigt intresse för klimat och miljö som kompenserar, och då t.ex. för flygresor som av någon anledning inte går att undvika. Jag misstänker att dom personer som skulle kunna tänkas använda detta på det sätt du beskriver inte bryr sig öht om klimatet, och alltså inte har något dåligt samvete att döva.Credde skrev:Tar risken med att "köpa" klimatkompensering inte bort fokus från viljan att göra något? Man kan ju tänka, att jag kan köra en stor fossil bil, flyga överallt, skita i miljön bara jag klimatkompenserar?Då köper jag mig "bra samvete".
Förlåt, jag svarade Zalmans inlägg och inte dittfth skrev:Ah, sorry, då missförstod jag, jag trodde det var ett svar till mitt Trine-inläggCredde skrev:Jag tror det var svar till företaget bakom klimatkompensera.se och inte Trine.![]()
Den risken tror jag absolut finns, men enligt min (begränsade) erfarenhet så är det företrädesvis personer med uppriktigt intresse för klimat och miljö som kompenserar, och då t.ex. för flygresor som av någon anledning inte går att undvika. Jag misstänker att dom personer som skulle kunna tänkas använda detta på det sätt du beskriver inte bryr sig öht om klimatet, och alltså inte har något dåligt samvete att döva.Credde skrev:Tar risken med att "köpa" klimatkompensering inte bort fokus från viljan att göra något? Man kan ju tänka, att jag kan köra en stor fossil bil, flyga överallt, skita i miljön bara jag klimatkompenserar?Då köper jag mig "bra samvete".
Jag började själv med Trine just när jag var vid ett tillfälle tvungen att flyga (något jag nästan helt slutat med), och försökte hitta en klimatkompensering som verkade vettig. Dom vanligaste alternativen (t.ex. flygbolagens egna erbjudanden) verkade för mig rätt tveksamma när man skrapade på ytan, det dök också vid den tiden upp en del studier som visade att flera av dessa projekt var ren bluff och/eller helt verkningslösa.
Jag har iaf hittills inte hittat något tecken på att Trine skulle vara oseriösa.
/fth
Det var ju jag som missförstod, att ditt inlägg inte var svar/kritik på mitt var ju fullständigt uppenbart om man bara kan läsa ordentligtheldiggrisen skrev:Förlåt, jag svarade Zalmans inlägg och inte ditt![]()
Min kritik gällde tricorona climate partner AB som står bakom http://www.klimatkompensera.se.
Nej, en non-profit har nog väldigt små möjligheter att skaka fram det kapital som krävs för bilproduktion, den enda möjligheten är nog Elons modell, dvs att försöka göra det klimatmässigt rätta lönsamt, en regel som jag tror är hyfsat generell.heldiggrisen skrev:Trine är ett bra alternativ, köpa miljöbil, eller solceller är andra, eller kanske gå ner på köttkonsumtionen?
När det gäller din Tesla-kommentar, så finns det ingen producent av elbil som drivs non-profit?
Vi är nog inte oeniga, och i valet mellan två affärsmodeller när det gäller ”välgörenhet” så väljer jag den som ger mest ”Bang for the bucks”.fth skrev:Det var ju jag som missförstod, att ditt inlägg inte var svar/kritik på mitt var ju fullständigt uppenbart om man bara kan läsa ordentligtheldiggrisen skrev:Förlåt, jag svarade Zalmans inlägg och inte ditt![]()
Min kritik gällde tricorona climate partner AB som står bakom http://www.klimatkompensera.se.![]()
![]()
Nej, en non-profit har nog väldigt små möjligheter att skaka fram det kapital som krävs för bilproduktion, den enda möjligheten är nog Elons modell, dvs att försöka göra det klimatmässigt rätta lönsamt, en regel som jag tror är hyfsat generell.heldiggrisen skrev:Trine är ett bra alternativ, köpa miljöbil, eller solceller är andra, eller kanske gå ner på köttkonsumtionen?
När det gäller din Tesla-kommentar, så finns det ingen producent av elbil som drivs non-profit?
Incitament av olika slag tror jag kan vara bra för att initiera och/eller öka takten i omställningen, men till syvende och sist så måste verksamheterna kunna stå på egna ben.
Som tur är så verkar det ju som att i princip alla viktiga områden för omställning har enorm potential att bli både lönsamma och gynsamma för miljö och klimat (elbilar, solceller, etc), frågan är bara om omställningen hinner genomföras i den takt som krävs.
/fth
https://cccnordic.se/
Carbon Capture Company.
Carbon Capture Companys syfte är att öka klimatnyttan genom att optimera koldioxidbindningen i det svenska skogsbruket. Vi åstadkommer detta genom att värna om den svenska skogsbruksmodellen samt erbjuda lokal klimatkompensation som bidrar till att öka kolsänkan i den svenska skogen.
Carbon Capture Company medverkar till att skydda den biologiska mångfalden samtidigt som vi gynnar skogstillväxten, som i sin tur främjar bioekonomin och därmed utvecklingen av ett fossilfritt samhälle. Vi värnar om den svenska, hållbara skogsbruksmodellen, som har långsiktigt positiva miljöeffekter.
Målsättningen för Carbon Capture Company är att bidra till att uppnå Parisavtalet och Sveriges klimatmål om att vara klimatneutrala till år 2045.
Det är ju omöjligt att veta hur marken använts av en annan ägare. Jag vet att jag gör en insats för klimatet genom att bruka skogen på ett bra sättMWall skrev:Om inte du hade ägt skogen hade den alltså inte funnits?Maw skrev:Jag klimatkompenserar genom att äga och bruka skog på fritidenZalman3 skrev:Klimatkompenserar du dina CO2 utsläpp?
https://klimatkompensera.se/produkt/ton/
Håller helt med, och som sagt, av vad jag lyckats utröna hittills så verkar Trine ge bra "bang for the buck", att man dessutom får "buck for the buck" i form av 7% årlig avkastning gör inte saken sämre.heldiggrisen skrev:Vi är nog inte oeniga, och i valet mellan två affärsmodeller när det gäller ”välgörenhet” så väljer jag den som ger mest ”Bang for the bucks”.
Jag är mycket tveksam till hur mycket ”bang” företaget bakom Zalmans länk ger.
LarsL skrev:Jag är genuint skeptisk till ”klimatkompensering” för mig låter det som avlatsbrev. Vi köper oss alltså rätten att fortsätta som förut. Jag kan tex inte se att det är rätt att fortsätta med bensinbil och sedan plantera ett par träd, när det faktiskt går att köra elbil.
Håller helt med, jag är en obotlig teknikoptimist, och jag är helt övertygad om att problemen går att lösa genom mer utveckling, inte mindre.MWall skrev:Jag tror inte mänskligheten är villig till såna uppoffringar i tillräckligt stor skala så om vi ska minska utsläppen krävs nog lösningar som till och med gör folks liv lite bättre, snarare än sämre. T ex elbilar som för mig inte är en uppoffring utan en förbättring.
Det har vi väl redan gjort? Beror lite på vad man menar med "katastrofala" skador.fth skrev:Frågan är i mina ögon egentligen "bara" om den nya och bättre tekniken kan implementeras i tid innan vi har orsakat katastrofala och irreversibla skador på klimat och miljö.
/fth
Förhoppningen är väl att kompensering används på "rätt" sätt, dvs som ett sätt att kompensera för när man inte finns något realistiskt sätt att undvika ett dåligt alternativ. Min erfarenhet är alltså också att det faktiskt främst är så det används, iaf i min bekantskapskrets och bland mina professionella kontakter.LarsL skrev:Jag är genuint skeptisk till ”klimatkompensering” för mig låter det som avlatsbrev. Vi köper oss alltså rätten att fortsätta som förut. Jag kan tex inte se att det är rätt att fortsätta med bensinbil och sedan plantera ett par träd, när det faktiskt går att köra elbil.