Sida 1 av 2
Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 19 okt 2015 14:13
av Gustafsson
Någon som har mätt el-förbrukningen av kupé-värmen via någon energimätare ? Har en energimätare för Shukon, men tror inte den räcker för att mäta. Tänker att man efter att ha laddat avläser energiförbrukningen när man slår på värmen via appen eller nåt. Någon skrev 6kW, vilket låter väldigt mycket då mitt bastuaggregat är just på 6kW. Verkar vara att ta i om man säger så.
Jag ser inte någon tydlig ändring i förbrukningen på energidisplayen heller när jag åker om jag slår av/på värmen någon mil.
/70D
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 19 okt 2015 14:22
av Martinen
Gustafsson skrev:Någon som har mätt el-förbrukningen av kupé-värmen via någon energimätare ? Har en energimätare för Shukon, men tror inte den räcker för att mäta. Tänker att man efter att ha laddat avläser energiförbrukningen när man slår på värmen via appen eller nåt. Någon skrev 6kW, vilket låter väldigt mycket då mitt bastuaggregat är just på 6kW. Verkar vara att ta i om man säger så.
Jag ser inte någon tydlig ändring i förbrukningen på energidisplayen heller när jag åker om jag slår av/på värmen någon mil.
/70D
Det beror på hur kallt det är och vilken temp man satt den på.
6 kW i maxeffekt låter rimligt på mina mätningar.
Testade även att slå igång värmen på max och starta all stolsvärme, rattvärmen, defrost mm.
Kom som mest upp i ca 8 kW.
Detta var på sommaren så osäker om den gick på max eftersom det redan var ganska varmt.
Skalan på energidisplayen är ganska grov så man kan nog inte lösa nån förändring där.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 19 okt 2015 18:21
av Bjorn
Testade lite nu, men skalan är ju grov som sagt.
Bilen står och laddar på trefas 16A. Faktiskt bara 219V.
Det blir 10,5kW brutto. Gissar på att det blir knappt 9,5kW netto.
Batteriström visar 25,5A
Startade HVAC på 21°C när bilen var 17°C
Batteriström sjönk till 16,2 - 18,4A Visningen hoppar lite.
Det ger då mellan 2,6 och 3,4kW för Fläkt + värme.
Ökade till Max temp. Då går även fläkten med hög hastighet.
Batteriström sjönk till 6,8 - 7-6A Visningen hoppar lite även här.
Det ger då mellan 6,7 och 7,0kW för Fläkt + värme.
Jag kanske har gissat lite högt på 9,5 kW netto ovan, men det bekräftar känslan jag hade rätt bra.
6kW vid fullt ös.
3kw vid måttligt behov.
När bilen anser att den har uppnått önskad temp så drar den ju ner effekten förstås.
En sak jag noterat är att det går mindre energi att värma bilen med 6kW än 3kW på morgonen eftersom uppvärmningen sker på kortare än halva tiden pga. mindre förlusteffekter. Dessutom kör fläkten på mer fart så att rutorna blir renare fortare än halva tiden. Det senare är mer en känsla och inte uppmätt.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 19 okt 2015 23:38
av Gustafsson
Bjorn skrev:Testade lite nu, men skalan är ju grov som sagt.
Bilen står och laddar på trefas 16A. Faktiskt bara 219V.
Det blir 10,5kW brutto. Gissar på att det blir knappt 9,5kW netto.
Batteriström visar 25,5A
Startade HVAC på 21°C när bilen var 17°C
Batteriström sjönk till 16,2 - 18,4A Visningen hoppar lite.
Det ger då mellan 2,6 och 3,4kW för Fläkt + värme.
Ökade till Max temp. Då går även fläkten med hög hastighet.
Batteriström sjönk till 6,8 - 7-6A Visningen hoppar lite även här.
Det ger då mellan 6,7 och 7,0kW för Fläkt + värme.
Jag kanske har gissat lite högt på 9,5 kW netto ovan, men det bekräftar känslan jag hade rätt bra.
6kW vid fullt ös.
3kw vid måttligt behov.
När bilen anser att den har uppnått önskad temp så drar den ju ner effekten förstås.
En sak jag noterat är att det går mindre energi att värma bilen med 6kW än 3kW på morgonen eftersom uppvärmningen sker på kortare än halva tiden pga. mindre förlusteffekter. Dessutom kör fläkten på mer fart så att rutorna blir renare fortare än halva tiden. Det senare är mer en känsla och inte uppmätt.
Hm. Ganska ineffektiv uppvärmning minst sagt. Påverkar onekligen räckvidden påtagligt vintertid. 3 tim åkande (ca 25 mil) med 3 kW borde leda till ca 5 mil kortare range. Ska bli intressant att se när det blir kallt "på riktigt". Antar att det inte är värmepumpsystem i Teslan ? Lite olika bud om det på nätet. Energiförbrukningen kan förstås vara betydligt lägre vid "underhållsvärme" som du skriver. Ser redan att korta turer i ouppvärmd bil ökar förbrukningen från 190Wh/km ca på sommaren till upp emot 400 under den första milen eller så vid 5 graders temp ute. Sjunker sedan ganska brant förvisso...
Ska prova att öka till max värme på morgonen. Uppgraderingen till TOS 7,0 ska visst också bättra på effektiviteten...
Jag fick ett meddelande på skärmen sist vid hemkomst om att "räckvidden sjunker påtagligt om batteriet blir kallt - rekommenderar laddning". Då hade jag ca 19% kvar ...
/70D
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 20 okt 2015 11:35
av Elektrokungen
Gustafsson skrev:
Hm. Ganska ineffektiv uppvärmning minst sagt. Påverkar onekligen räckvidden påtagligt vintertid. 3 tim åkande (ca 25 mil) med 3 kW borde leda till ca 5 mil kortare range. Ska bli intressant att se när det blir kallt "på riktigt". Antar att det inte är värmepumpsystem i Teslan ? Lite olika bud om det på nätet. Energiförbrukningen kan förstås vara betydligt lägre vid "underhållsvärme" som du skriver. Ser redan att korta turer i ouppvärmd bil ökar förbrukningen från 190Wh/km ca på sommaren till upp emot 400 under den första milen eller så vid 5 graders temp ute. Sjunker sedan ganska brant förvisso...
Ska prova att öka till max värme på morgonen. Uppgraderingen till TOS 7,0 ska visst också bättra på effektiviteten...
Jag fick ett meddelande på skärmen sist vid hemkomst om att "räckvidden sjunker påtagligt om batteriet blir kallt - rekommenderar laddning". Då hade jag ca 19% kvar ...
/70D
Det är väl också så att verkningsgraden ligger kring 90% i omriktare, samt att batterier blir varma pga inre resistans. Denna värme borde vara omkring 2-3kw vid normal motorvägsfart och kunna utnyttjas för att värma kupén.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 20 okt 2015 20:06
av Bjorn
Vet inte om den verkligen nyttjar spillvärmen. Det finns bilder på ett flödesschema som servicepersonal kan ta fram i mittskärmen. Det verkar dock bara visa kylan inte värmen till kupé.
https://www.google.se/search?q=tesla+mo ... 9WmWMyM%3A
Jag gjorde ett test igen. Fullt ös på värmen. Utetemp 9°C. Bilen stått och kallnat några timmar.
Tid Temp
min °C
0 .. 14
1 .. 15,5
2 .. 17,5
3 .. 19,5
4 .. 21
5 .. 22
6 .. 23
7 .. 24
8 .. 25
9 .. 25,5
10 . 26
Om det nu är 6kW ren elvärme, vilket jag tror så blir det ju 100Wh / minut värme så 1kWh gav ovanstående uppvärmning. Den bästa värmen jag har haft i någon bil, dieseldriven tillsatsvärmare inräknad. Det behövs långt under 3kW för att hålla värmen när den väl har kommit upp när det är runt 0an ute.
Visst hade det vart fint med värmepump, alltså att AC jobbar "baklänges".
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 20 okt 2015 21:05
av Gustafsson
Jag är också imponerad över hur fort värmen kommer. Min förra bil, en prius plug in hade ett system för att med avgaserna värma luften via nån växlare. Betydligt snabbare än att behöva värma kylvattnet först, men inte i närheten av Teslan dock.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 21 okt 2015 21:36
av sondell
Range mode ska ju halvera effekten, då 3 kW då. I minusgrader och motorväg räcker inte det iaf tycker jag. Så det drog jag en del slutsatser om i mitt räkneark för räckvidd, beskrivet här
http://tesla.sondell.biz/?p=2060
För att kunna få nåt hyfsat realistiskt. I Excel använde jag detta
ABS((temp-20)/10*(500+MIN(speedKMH/100*1000;1000)))
Extremt empiriskt på gut feeling

.
Men visst är det något som drar ström på vintern ja. Plus batterivärmning också då om man inte har range mode och det är svinkallt. I de diagrammen jag gjorde här blev luftmotståndet och klimatanläggningen lika stora förbrukare vid -10 gr och 80 km/h.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 21 okt 2015 22:55
av Gustafsson
Det går tydligen åt förvånansvärt mycket energi för att värma bilen. En vanlig kupévärmare ligger ju på ca 1400 w, och det blir ju varmt med en sån. Det tar säkert betydligt längre tid dock.
En eberspächer ligger förvisso på ca 4kW och
min braskamin i sommarstugan ger ca 6kW, liksom el-bastun.
Visserligen är teslan en stor bil, men ändå ...
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 21 okt 2015 23:02
av Martinen
Gustafsson skrev:Det går tydligen åt förvånansvärt mycket energi för att värma bilen. En vanlig kupévärmare ligger ju på ca 1400 w, och det blir ju varmt med en sån. Det tar säkert betydligt längre tid dock.
En eberspächer ligger förvisso på ca 4kW och
min braskamin i sommarstugan ger ca 6kW, liksom el-bastun.
Visserligen är teslan en stor bil, men ändå ...
Fruktansvärt vet jag inte om det är, men det är inte helt obefintligt i alla fall.
Som många andra bilar så är det inte mycket till isolering. Om det är -10 grader och du kör i 110, så är det alltså inte så konstigt att det går åt en del. När bilen är stillastående så drar den bara mycket i början. Den minskar såklart ner den när den kommit upp i temp.
Skillnaden med en Ice-bil är att 75% av energin från bensinen blir värme. Då är det lätt att ta den energin och värma bilen, men det mesta av det blåser man ändå bara rakt ut i luften.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 22 okt 2015 13:10
av Gustafsson
Martinen skrev:Gustafsson skrev:Det går tydligen åt förvånansvärt mycket energi för att värma bilen. En vanlig kupévärmare ligger ju på ca 1400 w, och det blir ju varmt med en sån. Det tar säkert betydligt längre tid dock.
En eberspächer ligger förvisso på ca 4kW och
min braskamin i sommarstugan ger ca 6kW, liksom el-bastun.
Visserligen är teslan en stor bil, men ändå ...
Fruktansvärt vet jag inte om det är, men det är inte helt obefintligt i alla fall.
Som många andra bilar så är det inte mycket till isolering. Om det är -10 grader och du kör i 110, så är det alltså inte så konstigt att det går åt en del. När bilen är stillastående så drar den bara mycket i början. Den minskar såklart ner den när den kommit upp i temp.
Skillnaden med en Ice-bil är att 75% av energin från bensinen blir värme. Då är det lätt att ta den energin och värma bilen, men det mesta av det blåser man ändå bara rakt ut i luften.
Tyckte inte det var fruktansvärt, men väl förvånansvärt som jag skrev

. Tänker att om jag skulle monterat bastuaggregatet i bilen borde det bli varmt utav h-e och det fort

...Min Prius drog nästan dubbelt så mycket bensin när det var riktigt kallt på vintern, dvs ca 0,5-0,7 l/mil även om den laddades fullt varje dag, men det var för att värmen var baserad på förbränningsmotorn som därför gick igång så fort det var lite kyligt ute.
/70D
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 22 okt 2015 21:50
av Martinen
Man kanske ska testa ett bastuaggregat istället.
Smäll in ett sånt ångbastuaggregat, så kan man sitta och slänga vatten på den.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 22 okt 2015 21:54
av Svenssons
Martinen skrev:Man kanske ska testa ett bastuaggregat istället.
Smäll in ett sånt ångbastuaggregat, så kan man sitta och slänga vatten på den.
Vedeldat naturligtvis!
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 22 okt 2015 21:56
av Martinen
Svenssons skrev:Martinen skrev:Man kanske ska testa ett bastuaggregat istället.
Smäll in ett sånt ångbastuaggregat, så kan man sitta och slänga vatten på den.
Vedeldat naturligtvis!
Japp då påverkar det ju inte räckvidden.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 04 jan 2017 14:47
av Rennwagen
Jag refererar till en gammal tråd så här i vintertider.
Det vore fantastiskt bra funktion om man kunde dra igång elvärmen i stolarna och ev ratt (om man har vinterpaket) än att värma hela kupén. Energisnålare och bättre komfort. Nu får man köra igång värmaren och blir ändå kall om baken då man börjar köra.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 04 jan 2017 14:51
av SR-71-BlackBird
Rennwagen skrev:Jag refererar till en gammal tråd så här i vintertider.
Det vore fantastiskt bra funktion om man kunde dra igång elvärmen i stolarna och ev ratt (om man har vinterpaket) än att värma hela kupén. Energisnålare och bättre komfort. Nu får man köra igång värmaren och blir ändå kall om baken då man börjar köra.
Ny app på g, så med lite tur så.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 04 jan 2017 15:47
av Foluke
Rennwagen skrev:Jag refererar till en gammal tråd så här i vintertider.
Det vore fantastiskt bra funktion om man kunde dra igång elvärmen i stolarna och ev ratt (om man har vinterpaket) än att värma hela kupén. Energisnålare och bättre komfort. Nu får man köra igång värmaren och blir ändå kall om baken då man börjar köra.
Av en händelse råkade jag kolla följande idag: -2 grader ute, 4 grader i Teslan och 20 grader som måltemperatur i kupén. Värmaren gick I ca 20 minuter och "räckvidden" minskade från 333 km till 326 km. Bilen var inte kopplad till el. Jag antar att det går åt förhållandevis mer de första minuterna för att få upp temperaturen medans underhållsvärmandet drar mindre el. Min slutsats blir att jag sätter på värmen i god tid. Kupén skall ju ändå bli varm och då kan den få gå lite längre på " tomgång" och kanske smälta lite snö eller så. Förbrukningen saknar ju praktisk betydelse. Batteriet har ändå överkapacitet för daglig körning och långkörning har andra förutsättningar.
Jag provade även rattvärmen men stängde av efter en minut. Mer behövdes inte.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 04 jan 2017 16:00
av Rennwagen
Foluke skrev:Rennwagen skrev:Jag refererar till en gammal tråd så här i vintertider.
Det vore fantastiskt bra funktion om man kunde dra igång elvärmen i stolarna och ev ratt (om man har vinterpaket) än att värma hela kupén. Energisnålare och bättre komfort. Nu får man köra igång värmaren och blir ändå kall om baken då man börjar köra.
Av en händelse råkade jag kolla följande idag: -2 grader ute, 4 grader i Teslan och 20 grader som måltemperatur i kupén. Värmaren gick I ca 20 minuter och "räckvidden" minskade från 333 km till 326 km. Bilen var inte kopplad till el. Jag antar att det går åt förhållandevis mer de första minuterna för att få upp temperaturen medans underhållsvärmandet drar mindre el. Min slutsats blir att jag sätter på värmen i god tid. Kupén skall ju ändå bli varm och då kan den få gå lite längre på " tomgång" och kanske smälta lite snö eller så. Förbrukningen saknar ju praktisk betydelse. Batteriet har ändå överkapacitet för daglig körning och långkörning har andra förutsättningar.
Jag provade även rattvärmen men stängde av efter en minut. Mer behövdes inte.
Jag håller med om att det funkar fint om man krämar på med ordentlig förvärmning. Min reflektion är mer att det går mycket ström därigenom som faktiskt kostar en slant på elräkningen. Vi hoppas som sagt på den nya appen

Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 04 jan 2017 16:08
av Gustafsson
Om man lämnar rumpvärmen påslagen på kvällen så går den igång när man startar värmen i bilen via appen. Sen kan man reglera kupevärmen för sig ju.
EDIT: Verkar inte vara fallet efter närmare koll, dock verkar den gå igång när man låst upp bilen och värmen är på. (ska prövas lite mer innan jag kan påstå det bergsäkert...).
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 04 jan 2017 16:13
av Rennwagen
Gustafsson skrev:Om man lämnar rumpvärmen påslagen på kvällen så går den igång när man startar värmen i bilen via appen. Sen kan man reglera kupevärmen för sig ju
Grymt bra tips Gustafsson

. Tackar för det skall prova redan ikväll.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 04 jan 2017 16:18
av Foluke
Rennwagen skrev:Foluke skrev:Rennwagen skrev:Jag refererar till en gammal tråd så här i vintertider.
Det vore fantastiskt bra funktion om man kunde dra igång elvärmen i stolarna och ev ratt (om man har vinterpaket) än att värma hela kupén. Energisnålare och bättre komfort. Nu får man köra igång värmaren och blir ändå kall om baken då man börjar köra.
Av en händelse råkade jag kolla följande idag: -2 grader ute, 4 grader i Teslan och 20 grader som måltemperatur i kupén. Värmaren gick I ca 20 minuter och "räckvidden" minskade från 333 km till 326 km. Bilen var inte kopplad till el. Jag antar att det går åt förhållandevis mer de första minuterna för att få upp temperaturen medans underhållsvärmandet drar mindre el. Min slutsats blir att jag sätter på värmen i god tid. Kupén skall ju ändå bli varm och då kan den få gå lite längre på " tomgång" och kanske smälta lite snö eller så. Förbrukningen saknar ju praktisk betydelse. Batteriet har ändå överkapacitet för daglig körning och långkörning har andra förutsättningar.
Jag provade även rattvärmen men stängde av efter en minut. Mer behövdes inte.
Jag håller med om att det funkar fint om man krämar på med ordentlig förvärmning. Min reflektion är mer att det går mycket ström därigenom som faktiskt kostar en slant på elräkningen. Vi hoppas som sagt på den nya appen

Instämmer! Det råkar vara så att jag nog är småsnål. Jag avskyr att lägga mynt i parkerinsautomatern men med appen som gör att man få månadsbetalning blir jag okänslig för avgiften. Samma med elräkningen. Det är inte logiskt, inte ekonomiskt eller ekologiskt men jag bortsåg från detta. Skönt med varm bil. Elräkningen får gå in i " den allmänna konkursen " bara jag slipper att se kostnaden specificerad.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 04 jan 2017 16:27
av jpetters
Rennwagen skrev:Gustafsson skrev:Om man lämnar rumpvärmen påslagen på kvällen så går den igång när man startar värmen i bilen via appen. Sen kan man reglera kupevärmen för sig ju
Grymt bra tips Gustafsson

. Tackar för det skall prova redan ikväll.
Intressant, fungerar inte så på min bil. Stolsvärmen går inte igång men förvärmningen. Blir intressant att höra om fler får det att fungera.
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 04 jan 2017 17:04
av Bjelke
jpetters skrev:Rennwagen skrev:Gustafsson skrev:Om man lämnar rumpvärmen påslagen på kvällen så går den igång när man startar värmen i bilen via appen. Sen kan man reglera kupevärmen för sig ju
Grymt bra tips Gustafsson

. Tackar för det skall prova redan ikväll.
Intressant, fungerar inte så på min bil. Stolsvärmen går inte igång men förvärmningen. Blir intressant att höra om fler får det att fungera.
Får man gissa på att den värmen går igång så fort bilen låser upp sig när man närmar sig bilen och att man då tror att den
varit på ända (fniss) sedan man startade från appen?
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 04 jan 2017 17:41
av Gustafsson
Tror det funkar så på min, tipset fick jag från SC i infracity, men värmer just nu så jag kollar om en stund.. kan möjligen vara så att stjärtvärmaren drar igån först när man låser upp, det tar ju ofta en stund att att skrapa rutor mm, så det kanske räcker om det är så det funkar.
EDIT: funkar alltså inte. SC och jag hade fel, sorry för att ha orsakat ogrundad glädje följt av välgrundad besvikelse hos några...
Re: Hur mycket drar kupévärmen ?
Postat: 04 jan 2017 19:04
av Gustafsson
Bjelke skrev:jpetters skrev:Rennwagen skrev:Gustafsson skrev:Om man lämnar rumpvärmen påslagen på kvällen så går den igång när man startar värmen i bilen via appen. Sen kan man reglera kupevärmen för sig ju
Grymt bra tips Gustafsson

. Tackar för det skall prova redan ikväll.
Intressant, fungerar inte så på min bil. Stolsvärmen går inte igång men förvärmningen. Blir intressant att höra om fler får det att fungera.
Får man gissa på att den värmen går igång så fort bilen låser upp sig när man närmar sig bilen och att man då tror att den
varit på ända (fniss) sedan man startade från appen?
Verkar som du har rätt. Öppnade dörren efter 45 min förvärming (30 + 15 ) och satte handen på sätet, kändes inte uppvärmt "inifrån". Borstade av å skrapade rutorna -> varmt säte. Har f.ö. textilsäten, vilka blir varma väldigt snabbt.