Sida 1 av 1

WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot Claim

Postat: 18 aug 2021 18:50
av spacecoin
WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot Claims
Two Democratic lawmakers fault Tesla, Elon Musk for ‘repeated overstatements’ of vehicle capabilities.
https://archive.vn/2teTI
As Tesla makes widely available its FSD and Autopilot technology and doubles down on its inflated promises, we are alarmed by the prospect of more drivers relying more frequently on systems that do not nearly deliver the expected level of safety, Sens. Blumenthal and Markey wrote in their letter to the FTC.
Inte en dag för sent.

Tesla.com, back in the day:
yvn-SM1sQ4bzZkzwZPz0gexEU8BNH_tlTh0UyXg-g2w.jpeg

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 19:16
av Jordad
spacecoin skrev:
WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot Claims
Two Democratic lawmakers fault Tesla, Elon Musk for ‘repeated overstatements’ of vehicle capabilities.
https://archive.vn/2teTI
As Tesla makes widely available its FSD and Autopilot technology and doubles down on its inflated promises, we are alarmed by the prospect of more drivers relying more frequently on systems that do not nearly deliver the expected level of safety, Sens. Blumenthal and Markey wrote in their letter to the FTC.
Inte en dag för sent.

Tesla.com, back in the day:
yvn-SM1sQ4bzZkzwZPz0gexEU8BNH_tlTh0UyXg-g2w.jpeg
Ja Tesla är attackerade från demokratiskt håll i USA senaste tiden av politiker som troligen har haft stöd från UAW eller andra fackförbund. Det kommer säkert mer framöver.

Teslas enda svar är den statistik man publicerar konstant. Det här är senaste:
”In the 1st quarter, we registered one accident for every 4.19 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.05 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 978 thousand miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 484,000 miles.”

Alla biltillverkare har liknande system nuförtiden och visar även demos om framtida helt självkörande funktioner. De flesta gör även reklam idag för att deras bilar är delvis självkörande. Alla system går dessutom att lura och Tesla sticker inte ut alls där:

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 19:25
av spacecoin
Hahaha.
Du tycker väl så klart att Tesla aldrig lovat för mycket? Inte ens i texten oven?

Det där statistiken är helt meningslös eftersom man inte är transparenta med hur man räknar, men detta handlar inte om AP utan om FSD.

Ge mig ett exempel på en annan biltillverkare som på sin säljsida har haft något liknande. Man säger att bilen kan detta redan om man ska bara "validera" och sedan är det lagstiftningen som är i vägen. Fem år senare är man inte I NÄRHETEN. Det är bara en tidsfråga innan det blir en class action.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 19:34
av Maw
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot Claims
Two Democratic lawmakers fault Tesla, Elon Musk for ‘repeated overstatements’ of vehicle capabilities.
https://archive.vn/2teTI
As Tesla makes widely available its FSD and Autopilot technology and doubles down on its inflated promises, we are alarmed by the prospect of more drivers relying more frequently on systems that do not nearly deliver the expected level of safety, Sens. Blumenthal and Markey wrote in their letter to the FTC.
Inte en dag för sent.

Tesla.com, back in the day:
yvn-SM1sQ4bzZkzwZPz0gexEU8BNH_tlTh0UyXg-g2w.jpeg
Ja Tesla är attackerade från demokratiskt håll i USA senaste tiden av politiker som troligen har haft stöd från UAW eller andra fackförbund. Det kommer säkert mer framöver.

Teslas enda svar är den statistik man publicerar konstant. Det här är senaste:
”In the 1st quarter, we registered one accident for every 4.19 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.05 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 978 thousand miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 484,000 miles.”

Alla biltillverkare har liknande system nuförtiden och visar även demos om framtida helt självkörande funktioner. De flesta gör även reklam idag för att deras bilar är delvis självkörande. Alla system går dessutom att lura och Tesla sticker inte ut alls där:
Andra biltillverkare hävdar vad jag vet inte att deras system är "Autopilot" eller "Fullt självkörande" när de egentligen bara når level 2.

En "autopilot" ska kunna köra och navigera utan förarens inblandning, dvs level 4 eller åtminstone level 3. "Fullt självkörande" ska kunna köra utan att en förare finns i bilen, dvs level 5. Genom sin namnsättning vilseleder Tesla sina kunder, det hjälper inte att de sen i det finstilta har en disclaimer som påtalar att föraren hela tiden har fullt ansvar för färden.

Att körning med AP har mindre olyckor än utan AP kan ju bero på att AP företrädesvis används på motorväg så den statistiken säger knappast någonting om den inte gäller jämförbara vägavsnitt... :roll:

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 19:42
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Hahaha.
Du tycker väl så klart att Tesla aldrig lovat för mycket? Inte ens i texten oven?

Det där statistiken är helt meningslös eftersom man inte är transparenta med hur man räknar, men detta handlar inte om AP utan om FSD.

Ge mig ett exempel på en annan biltillverkare som på sin säljsida har haft något liknande. Man säger att bilen kan detta redan om man ska bara "validera" och sedan är det lagstiftningen som är i vägen. Fem år senare är man inte I NÄRHETEN. Det är bara en tidsfråga innan det blir en class action.
Fast de säger ju inte att det är något som fungerar i bilen just nu i din bild, de säger att det kommer sen och vad de designar systemet för att klara av. Att det är askasst att de sålt saker med tidsplaner som de inte varit i närheten att hålla är ju dock en annan fråga än den som diskuteras här.

Nu för tiden har de ju ändrat texten så det inte finns en chans att någon som borde få framföra ett fordon kan missförstå.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 19:46
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Hahaha.
Du tycker väl så klart att Tesla aldrig lovat för mycket? Inte ens i texten oven?

Det där statistiken är helt meningslös eftersom man inte är transparenta med hur man räknar, men detta handlar inte om AP utan om FSD.

Ge mig ett exempel på en annan biltillverkare som på sin säljsida har haft något liknande. Man säger att bilen kan detta redan om man ska bara "validera" och sedan är det lagstiftningen som är i vägen. Fem år senare är man inte I NÄRHETEN. Det är bara en tidsfråga innan det blir en class action.
Fast de säger ju inte att det är något som fungerar i bilen just nu i din bild, de säger att det kommer sen och vad de designar systemet för att klara av. Att det är askasst att de sålt saker med tidsplaner som de inte varit i närheten att hålla är ju dock en annan fråga än den som diskuteras här.

Nu för tiden har de ju ändrat texten så det inte finns en chans att någon som borde få framföra ett fordon kan missförstå.
Det dom säger är att det enda du behöver göra är att sätta dig i bilen och säga vad den ska köra osv. Det som dom säger återstår är "extensive software validation", dvs testning. Fan, dom måste testa riktigt noga på Tesla...

Nuförtiden har man som sagt ändrat texten, och skaffat bättre jurister kanske. Istället har man Youtube-kampanjer med nyttiga idioter som kallas "testare" och Elons twitter. Man fortsätter dock att marknadsföra ett Level 2 som Level 4.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 19:52
av OfarligTesla
spacecoin skrev:

Det dom säger är att det enda du behöver göra är att sätta dig i bilen och säga vad den ska köra. Det som dom säger återstår är "extensive software validation", dvs testning. Fan, dom måste testa riktigt noga på Tesla...
Ja precis, det enda man behöver göra är att sätta sig i bilen, när systemet är klart och lanserats. Som du säger klargör dem sedan att systemet inte fungerar så just nu eftersom det måste valideras innan de släpper på funktionerna. Det går alltså inte tolka det som att det går att sova i baksätet redan nu utan att det kommer sen. Det är ju som jag redan sagt asdåligt att de ljugit om hur nära de varit att lansera det men det har ju inget att göra med tolkningen om vad som redan är lanserat.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 19:54
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:

Det dom säger är att det enda du behöver göra är att sätta dig i bilen och säga vad den ska köra. Det som dom säger återstår är "extensive software validation", dvs testning. Fan, dom måste testa riktigt noga på Tesla...
Ja precis, det enda man behöver göra är att sätta sig i bilen, när systemet är klart och lanserats. Som du säger klargör dem sedan att systemet inte fungerar så just nu eftersom det måste valideras innan de släpper på funktionerna. Det går alltså inte tolka det som att det går att sova i baksätet redan nu utan att det kommer sen. Det är ju som jag redan sagt asdåligt att de ljugit om hur nära de varit att lansera det men det har ju inget att göra med tolkningen om vad som redan är lanserat.
Ja, men det kan heller inte tolkas på något annat sätt än att:
Det tekniska är redan löst. Bara testning återstår. Det legala släpar efter, men du kommer att kunna få allt detta, för vi har redan byggt det.

Det är helt uppenbart en fullkomlig lögn och dom borde inte få komma undan med det, eller det dom håller på med nu. Det finns ingen Tesla som är byggd idag som kommer att bli självkörande inom överskådlig framtid.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 19:59
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Ja, men det kan heller inte tolkas på något annat sätt än att:
Det tekniska är redan löst. Bara testning återstår. Det legala släpar efter, men du kommer att kunna få allt detta, för vi har redan byggt det. Det är en fullkomlig lögn och dom borde inte få komma undan med det, eller det dom håller på med nu.
Ja visst, vilket ju är dåligt och handlar om att de ljugit om hur nära släppet de är. Tråden du skapade och artikeln du länkade handlar dock om något helt annat, den handlar om att folk skulle missförstå vad som är tillgängligt i bilen vid köpet och pga det hantera systemet felaktigt. Och det är en helt annan fråga där de faktiskt varit rätt tydliga tycker jag.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 20:06
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Ja, men det kan heller inte tolkas på något annat sätt än att:
Det tekniska är redan löst. Bara testning återstår. Det legala släpar efter, men du kommer att kunna få allt detta, för vi har redan byggt det. Det är en fullkomlig lögn och dom borde inte få komma undan med det, eller det dom håller på med nu.
Ja visst, vilket ju är dåligt och handlar om att de ljugit om hur nära släppet de är. Tråden du skapade och artikeln du länkade handlar dock om något helt annat, den handlar om att folk skulle missförstå vad som är tillgängligt i bilen vid köpet och pga det hantera systemet felaktigt. Och det är en helt annan fråga där de faktiskt varit rätt tydliga tycker jag.
Det här är från idag, https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot
Alla nya Tesla-bilar har den hårdvara som i framtiden kommer krävas för full självkörningsförmåga i nästan alla situationer. Systemet är utformat för att kunna utföra korta och långa resor utan någon insats från personen i förarsätet.

Allt du kommer behöva göra är att kliva in i bilen och berätta vart du vill åka. Om du inte säger något kommer bilen kolla i din kalender och ta dig dit som din nästa destination eller bara hem om din kalender är tom. Din Tesla kommer räkna ut den optimala rutten, navigera genom stadsgator (även utan filmarkeringar), klara av komplexa korsningar med trafikljus, stoppskyltar och cirkulationsplatser, och hantera tätt packade motorvägar med bilar som rör sig i hög hastighet. När du kommer fram kan du helt enkelt kliva ur vid entrén, din bil kommer gå in i parkeringssökningsläge, automatiskt leta upp en plats och parkera sig själv. Ett tryck på din telefon kallar tillbaka bilen till dig.

Vissa funktioner kräver blinkers och är begränsade i räckvidd. Framtida användning av dessa funktioner utan övervakning är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare med erfarenhet från miljarder körda kilometer samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner. Allt eftersom dessa självkörningsförmågor införs kommer din bil uppgraderas löpande genom trådlösa programvaruuppdateringar.
Nu säger man att man inte är klara, men man fortsätter antyda att bilen kommer att bli autonom, vilket den med 99% sannolikhet aldrig kommer att bli under bilens livslängd om man köper en ny Tesla idag. Det kommer att vara ett förarassistanspaket (L2).

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 20:43
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Det här är från idag, https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot
Alla nya Tesla-bilar har den hårdvara som i framtiden kommer krävas för full självkörningsförmåga i nästan alla situationer. Systemet är utformat för att kunna utföra korta och långa resor utan någon insats från personen i förarsätet.

Allt du kommer behöva göra är att kliva in i bilen och berätta vart du vill åka. Om du inte säger något kommer bilen kolla i din kalender och ta dig dit som din nästa destination eller bara hem om din kalender är tom. Din Tesla kommer räkna ut den optimala rutten, navigera genom stadsgator (även utan filmarkeringar), klara av komplexa korsningar med trafikljus, stoppskyltar och cirkulationsplatser, och hantera tätt packade motorvägar med bilar som rör sig i hög hastighet. När du kommer fram kan du helt enkelt kliva ur vid entrén, din bil kommer gå in i parkeringssökningsläge, automatiskt leta upp en plats och parkera sig själv. Ett tryck på din telefon kallar tillbaka bilen till dig.

Vissa funktioner kräver blinkers och är begränsade i räckvidd. Framtida användning av dessa funktioner utan övervakning är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare med erfarenhet från miljarder körda kilometer samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner. Allt eftersom dessa självkörningsförmågor införs kommer din bil uppgraderas löpande genom trådlösa programvaruuppdateringar.
Nu säger man att man inte är klara, men man fortsätter antyda att bilen kommer att bli autonom, vilket den med 99% sannolikhet aldrig kommer att bli under bilens livslängd om man köper en ny Tesla idag. Det kommer att vara ett förarassistanspaket (L2).
Ja, och det är som sagt dåligt ur en konsumentsynvinkel då de vilseleder folk, även om jag tror att Tesla garanterat kommer kunna klara L3 eller rent av L4 på motorvägar med nuvarande system.

Det är ju dock inget som gör att man rimligen kan tro att det går bra att spela mobilspel medan man har systemet igång.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 21:13
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Det här är från idag, https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot
Alla nya Tesla-bilar har den hårdvara som i framtiden kommer krävas för full självkörningsförmåga i nästan alla situationer. Systemet är utformat för att kunna utföra korta och långa resor utan någon insats från personen i förarsätet.

Allt du kommer behöva göra är att kliva in i bilen och berätta vart du vill åka. Om du inte säger något kommer bilen kolla i din kalender och ta dig dit som din nästa destination eller bara hem om din kalender är tom. Din Tesla kommer räkna ut den optimala rutten, navigera genom stadsgator (även utan filmarkeringar), klara av komplexa korsningar med trafikljus, stoppskyltar och cirkulationsplatser, och hantera tätt packade motorvägar med bilar som rör sig i hög hastighet. När du kommer fram kan du helt enkelt kliva ur vid entrén, din bil kommer gå in i parkeringssökningsläge, automatiskt leta upp en plats och parkera sig själv. Ett tryck på din telefon kallar tillbaka bilen till dig.

Vissa funktioner kräver blinkers och är begränsade i räckvidd. Framtida användning av dessa funktioner utan övervakning är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare med erfarenhet från miljarder körda kilometer samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner. Allt eftersom dessa självkörningsförmågor införs kommer din bil uppgraderas löpande genom trådlösa programvaruuppdateringar.
Nu säger man att man inte är klara, men man fortsätter antyda att bilen kommer att bli autonom, vilket den med 99% sannolikhet aldrig kommer att bli under bilens livslängd om man köper en ny Tesla idag. Det kommer att vara ett förarassistanspaket (L2).
Ja, och det är som sagt dåligt ur en konsumentsynvinkel då de vilseleder folk, även om jag tror att Tesla garanterat kommer kunna klara L3 eller rent av L4 på motorvägar med nuvarande system.

Det är ju dock inget som gör att man rimligen kan tro att det går bra att spela mobilspel medan man har systemet igång.
Frågan om det bara är dåligt eller om det även är olagligt. Det är en gråzon. Jag tror inte det kommer någon L4 på motorväg med nuvarande HW. Jag HOPPAS på L3 på motorväg.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 18 aug 2021 23:31
av Jordad
spacecoin skrev:
Du tycker väl så klart att Tesla aldrig lovat för mycket? Inte ens i texten oven?

Det där statistiken är helt meningslös eftersom man inte är transparenta med hur man räknar, men detta handlar inte om AP utan om FSD.

Ge mig ett exempel på en annan biltillverkare som på sin säljsida har haft något liknande. Man säger att bilen kan detta redan om man ska bara "validera" och sedan är det lagstiftningen som är i vägen. Fem år senare är man inte I NÄRHETEN. Det är bara en tidsfråga innan det blir en class action.
Ja Tesla har varit för entusiastiska kring tidsmål. Det är ingen som säger emot det och alla är totalt medvetna om det sedan rätt många år tillbaka. Ingen vettig människa tar Elon Musk tidsmål som annat aspiration längre. Inte ens han själv. "Two weeks"

När det gäller utvecklingen av självkörande teknologi så var inte Tesla ensamma om att lova mycket 2017. Nästan varenda utvecklare lovade för mycket vid den tiden och hävdade att man skulle ha robotaxis 2020 typ. Det var bara Waymo som lyckades med det. Det är nog inte heller inte någon som har tolkat "extensive software validation" som att det skulle vara något som kommer imorgon?

Roligaste annonsen om Self driving är ju Mercedes som ville vara som Tesla 2017 och gjorde den här korkade annonsen.
mercedes-self-driving.jpg
Annars finns det ju mycket reklamfilmer och annat nuförtiden som den här: Cruise är långt mer begränsat än vad man ger sken av i filmen.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 19 aug 2021 09:54
av spacecoin
Nu kan inte jag MB, men du menar alltså att E-klass från 2017 inte har varken sidokollisionsskydd, kollisionsvarning/broms, parkeringsassistans eller lane-keeping som dom skriver?

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 19 aug 2021 10:54
av Jordad
spacecoin skrev:
Nu kan inte jag MB, men du menar alltså att E-klass från 2017 inte har varken sidokollisionsskydd, kollisionsvarning/broms, parkeringsassistans eller lane-keeping som dom skriver?
Nej det korkade är att man kallade den self driving pga det.

Galet vad mycket pengar det är i amerikansk politik. Här är de bidrag de två senatorerna har fått. Det är säkert inte någon institutionen som har stora korta positioner bland dem :roll:
20210819_105000.jpg

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 19 aug 2021 11:39
av dd88
Spelar det någon roll vem som eventuellt ligger bakom om kritiken är skälig?

Eller handlar det mer om att smutskasta och underminera för att ta fokus från sakfrågan?

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 19 aug 2021 12:19
av GreenMachine
Det är väl inget konstigt i att man utreder och kräver trensparens i och omkring system som riskerar människors liv om de fallerar. Det är ju standard inom sjukvård , bygg, jag i princip all form av industri och knappast nytt.

Att bara säga att risken är mindre (vilket det säkert är) och nöja sig med är ju dessutom rätt korkat eftersom ingen kommer eller skulle acceptera ett system som endast är marginellt bättre eller med mindre risk än om man skulle köra själv. Folk har förståelse för att mänskliga tillkortakommanden så länge de inte drabbar någon annan och personligen så skulle jag nog också tycka att det var värre (om man nu kan säga så) att någon jag kände blev ihjälkörd av ett fyllo än av en dåligt programmerad mjukvara.

PS! Jag kör i princip alltid med Auto på.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 19 aug 2021 13:19
av Jordad
dd88 skrev:
Spelar det någon roll vem som eventuellt ligger bakom om kritiken är skälig?

Eller handlar det mer om att smutskasta och underminera för att ta fokus från sakfrågan?
Nej jag tycker också det är bra att man lyfter frågan men det som är fel är att man ger sig på ett enda företag. Man väljer även att helt negligera den statistik som bevisar att självkörande teknologi räddar mängder av människoliv redan idag.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 19 aug 2021 13:53
av Maw
Jordad skrev:
dd88 skrev:
Spelar det någon roll vem som eventuellt ligger bakom om kritiken är skälig?

Eller handlar det mer om att smutskasta och underminera för att ta fokus från sakfrågan?
Nej jag tycker också det är bra att man lyfter frågan men det som är fel är att man ger sig på ett enda företag. Man väljer även att helt negligera den statistik som bevisar att självkörande teknologi räddar mängder av människoliv redan idag.
Statistiken är bara användbar om den gäller samma vägförhållande med och utan självkörande teknologi. Om självkörningen används i vackert väder medans den mänskliga föraren kör när det är snöstorm och tekniken inte klarar att köra är det självklart att det blir mindre olyckor med självkörning...

Om ststistiken inte tar hänsyn till körförhållanden kan den enbart användas för att vilseleda.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 19 aug 2021 14:12
av Jordad
Maw skrev:
Statistiken är bara användbar om den gäller samma vägförhållande med och utan självkörande teknologi. Om självkörningen används i vackert väder medans den mänskliga föraren kör när det är snöstorm och tekniken inte klarar att köra är det självklart att det blir mindre olyckor med självkörning...

Om ststistiken inte tar hänsyn till körförhållanden kan den enbart användas för att vilseleda.
Ja första siffran i Teslas statistik går inte att relatera till något annat och är endast intressant att jämföra med tidigare siffror för att se om autopiloten blir säkrare över tid. Där får man även ta hänsyn till årstider vid bedömning.

Men resterande siffror är intressanta som jämförelse över hur aktiv funktioner kan öka säkerheten. Skulle tex Tesla vision bli avsevärt mera eller mindre säker än radarn framöver kommer det synas i siffrorna.

"For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.05 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 978 thousand miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 484,000 miles."

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 20 aug 2021 17:30
av spacecoin
Om jag säger att det dör 100 personer om året i arbetsplatsolyckor och du utvecklar ett skrivbord som ingen dött vid, så säger inte det något (heller). Det betyder inte att du är bättre än andra skrivbord. Eller ens ett bra skrivbord.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 20 aug 2021 18:17
av renes
spacecoin skrev:
Om jag säger att det dör 100 personer om året i arbetsplatsolyckor och du utvecklar ett skrivbord som ingen dött vid, så säger inte det något (heller). Det betyder inte att du är bättre än andra skrivbord. Eller ens ett bra skrivbord.
Om alla skrivbord i bolaget är motoriserade och rullande skrivbord och ditt självkörande skrivbord kraschar betydligt mer sällan än alla andra körande skrivbord, så säger det faktiskt en del.

Gäller att använda korrekta analogier.

Re: WSJ: U.S. Senators Urge FTC to Probe Tesla’s Autopilot C

Postat: 20 aug 2021 19:01
av spacecoin
renes skrev:
spacecoin skrev:
Om jag säger att det dör 100 personer om året i arbetsplatsolyckor och du utvecklar ett skrivbord som ingen dött vid, så säger inte det något (heller). Det betyder inte att du är bättre än andra skrivbord. Eller ens ett bra skrivbord.
Om alla skrivbord i bolaget är motoriserade och rullande skrivbord och ditt självkörande skrivbord kraschar betydligt mer sällan än alla andra körande skrivbord, så säger det faktiskt en del.

Gäller att använda korrekta analogier.
Det finns inga självkörande skrivbord, även fast vi kallad det "Fullt Självkörande Skrivbord". Skrivborden har på sin höjd ett hjälpmedel för att köra. Du som kontorsarbetare är alltid ansvarig för framförandet av ditt skrivbord. ;)

Poängen var att man inte kan jämföra motorväg och storstad t ex. På samma sätt som det inte finns skrivbord i fabrikerna och byggen där olyckorna sker.

Transparens och jämförelse med andra ADAS-system tack. Inte marketing-statistik.