Någon känsla om inverkan på förbrukning jämfört med 19” Gemini?
Jag har inte jämfört direkt då jag inte har använt 19" öht. Brukar för det mesta köra 120-125km/h, ca 30 mil om dagen. Ligger på 180Wh/km när det är 21 grader utan regn. Medvind kommer jag ner på 160Wh/km.
Jag kör precis som du 225/60-18, dock på vinterhjulen (Hakka 10 - så dubbat alltså). Har svårt att sia om förbrukningen då sommardäck till vinterdäck alltid skiljer sig ändå.
Menar du att du kan ligga på 180 Wh/km vid medelhastighet 120-125 km/h? Väldigt bra i så fall!
Jag kör precis som du 225/60-18, dock på vinterhjulen (Hakka 10 - så dubbat alltså). Har svårt att sia om förbrukningen då sommardäck till vinterdäck alltid skiljer sig ändå.
Menar du att du kan ligga på 180 Wh/km vid medelhastighet 120-125 km/h? Väldigt bra i så fall!
Jag som är lite av nybörjare på fälgar har fortfarande problem med att veta vilka parametrar som krävs. gällande bultcirkel, ET, CB?
Någon känsla om inverkan på förbrukning jämfört med 19” Gemini?
Jag har inte jämfört direkt då jag inte har använt 19" öht. Brukar för det mesta köra 120-125km/h, ca 30 mil om dagen. Ligger på 180Wh/km när det är 21 grader utan regn. Medvind kommer jag ner på 160Wh/km.
Jag kör precis som du 225/60-18, dock på vinterhjulen (Hakka 10 - så dubbat alltså). Har svårt att sia om förbrukningen då sommardäck till vinterdäck alltid skiljer sig ändå.
Menar du att du kan ligga på 180 Wh/km vid medelhastighet 120-125 km/h? Väldigt bra i så fall!
Jag håller 120-125km/h, 27 av 29 mil. Men när jag körde till Mantorp SuC från Helsingborg så hade jag farthållaren på 120km/h och det låg där runtomkring. Fegade dock i slutet när jag hade 6km till SuC och det började ösregna så jag fick sänka lite på hastigheten.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Jag kör precis som du 225/60-18, dock på vinterhjulen (Hakka 10 - så dubbat alltså). Har svårt att sia om förbrukningen då sommardäck till vinterdäck alltid skiljer sig ändå.
Menar du att du kan ligga på 180 Wh/km vid medelhastighet 120-125 km/h? Väldigt bra i så fall!
Jag som är lite av nybörjare på fälgar har fortfarande problem med att veta vilka parametrar som krävs. gällande bultcirkel, ET, CB?
Jag kör precis som du 225/60-18, dock på vinterhjulen (Hakka 10 - så dubbat alltså). Har svårt att sia om förbrukningen då sommardäck till vinterdäck alltid skiljer sig ändå.
Menar du att du kan ligga på 180 Wh/km vid medelhastighet 120-125 km/h? Väldigt bra i så fall!
Jag som är lite av nybörjare på fälgar har fortfarande problem med att veta vilka parametrar som krävs. gällande bultcirkel, ET, CB?
Jag kör precis som du 225/60-18, dock på vinterhjulen (Hakka 10 - så dubbat alltså). Har svårt att sia om förbrukningen då sommardäck till vinterdäck alltid skiljer sig ändå.
Menar du att du kan ligga på 180 Wh/km vid medelhastighet 120-125 km/h? Väldigt bra i så fall!
Jag som är lite av nybörjare på fälgar har fortfarande problem med att veta vilka parametrar som krävs. gällande bultcirkel, ET, CB?
förmodar att det är positionen av ytterkanten av hjulet man vill bibehålla , via ET offset.
Om man går för utseendet så brukar det väl vara att rekommendera. Däremot tycker jag det är positivt att mina vinterhjul som är smalare hamnar lite längre in. Egentligen är ET korrekt men eftersom de är smalare hamnar de naturligtvis längre in. Detta är bra om man tänker på nersmutsning och blästring men aerodynamiskt tror jag man kan tappa lite på att hjulen hamnar längre in.
När jag köper hjul kontrollerar jag följande:
Att bromsoken får plats, för t.ex. Model Y går vissa 18"-fälgar fritt medan vissa tar i. Gissar att alla 19" fungerar.
Att bultcirkel och navhål stämmer (har fälgen för stort navhål går det att lösa med navringar).
Att det finns matchande hjulskruvar/hjulbultar/hjulmuttrar ifall inte original är kompatibla.
Att ET ligger inom rimliga nivåer. I mitt fall söker jag oftast smalare fälgar än original och då blir det sällan problem med att däcket tar i hjulhuset. Däremot kan fälgen ta i hjulupphängningen/stötdämparen/fjädern (beroende på konstruktion) men det brukar man kunna lösa med spacers.
Att fälgen klarar bilens maxvikt.
Att däcken klarar bilens maxvikt, loadindex alltså.
Att rullomkretsen för däcken ligger inom +/- 5% från original.
Man ska bry sig om hastighetskoden också men brukar aldrig vara något problem, så jag bryr mig inte om den men den bör vara med i en sådan här lista.
nu har jag (i princip) bestämt mig. Det blir ett komplett set med Nitro Aero FF mattsvart 18x8,5, Good Year Ultra grip Arctic 2 dubbat 235/55 r18 med TPMS BLE för totalt lite drygt 24k. Enda tvivlet är att i stället skaffa smogs fälgar 18x8 Forge ZF1 för 3k till. Får suga på detta ett litet tag till. (kan inte hitta vikten på Nitrofälgarna, nån som vet?)
Har precis köpt vinterdäck och nya fälgar.
Valde att sätta befintliga sommardäck på nya snyggare fälgar och de nya vinterdäcken på orginal gemini.
Fälgarna är Rial lugano steel gray 8.5 19"
Samt att ville ha lite skydd med däck mot fälg som blev riktigt lagom på sommardäcken.
Har precis köpt vinterdäck och nya fälgar.
Valde att sätta befintliga sommardäck på nya snyggare fälgar och de nya vinterdäcken på orginal gemini.
Fälgarna är Rial lugano steel gray 8.5 19"
Samt att ville ha lite skydd med däck mot fälg som blev riktigt lagom på sommardäcken.
På gemini sitter nu Nokian hakka R5 EV.
Sjukt snygga fälgar!
Jag funderar på att göra samma sak att kränga på sommardäcken på dessa. Vart har du beställt fälgarna? Jag hittar ej 19'' i mörkgråa utan endast svarta.
Vet du om det går att få på orginal sommardäck som sitter på 19'' Geminifälg på dessa fälgar?
För mig som inte riktigt har intresset för att lägga pengar på "snygga"/dyra vinterfälgar, sorterar prisjakt på pris och tycker ändå att man kan hitta OK 18" fälgar för under 2000:-/st
För mig som inte riktigt har intresset för att lägga pengar på "snygga"/dyra vinterfälgar, sorterar prisjakt på pris och tycker ändå att man kan hitta OK 18" fälgar för under 2000:-/st
Har precis köpt vinterdäck och nya fälgar.
Valde att sätta befintliga sommardäck på nya snyggare fälgar och de nya vinterdäcken på orginal gemini.
Fälgarna är Rial lugano steel gray 8.5 19"
Samt att ville ha lite skydd med däck mot fälg som blev riktigt lagom på sommardäcken.
På gemini sitter nu Nokian hakka R5 EV.
Sjukt snygga fälgar!
Jag funderar på att göra samma sak att kränga på sommardäcken på dessa. Vart har du beställt fälgarna? Jag hittar ej 19'' i mörkgråa utan endast svarta.
Vet du om det går att få på orginal sommardäck som sitter på 19'' Geminifälg på dessa fälgar?
Det är orginal sommardäck från Gemini som sitter på dessa på bilderna så de passar bra.
Har varit borta några dagar sedan bytet nu och ser att det är en felkod att en TPMS som köpts i paketet, får VCSEC_a222 - fel på däcktryck övervakningen.
Så får se nu hur detta hanteras med att TPMS garantierna för men sedan finns kostnader för montering som gjort av någon annan då de kom omonterade.
Så ska kontakta de idag kring vad som händer nu. Hur sköts bytet om det behövs och vem står för den kostanden då de sitter fast på bilen.
För mig som inte riktigt har intresset för att lägga pengar på "snygga"/dyra vinterfälgar, sorterar prisjakt på pris och tycker ändå att man kan hitta OK 18" fälgar för under 2000:-/st
Du har säkert koll men långt i från alla 18" passar på Model Y. Vissa tar i bromsoket, medan andra 18" passar. Beror på hur den är designad.
Har du hittat någon som kört Dezent TR i 8.5x18" på en Model Y?
Här är förresten ett tips på ett par som passar på Y, inge problem med vikklassningen heller och ligger i den lägre prisklassen: Megahjuls - PH TURBIN2 BLACK 18X8
För mig som inte riktigt har intresset för att lägga pengar på "snygga"/dyra vinterfälgar, sorterar prisjakt på pris och tycker ändå att man kan hitta OK 18" fälgar för under 2000:-/st
Åkte V60 (AWD) i flera år med friktionsdäck, det blir även för mig första vinter med RWD, beställde 19" Conti (Viking7) friktionsdäck.
Det kommer att vara spännande att se hur bilen bete sig. Självklart kommer jag att anpassa farten efter väglaget.
Ni som köper tredjepartsfälgar, tänk bara på att aerodynamiken försämras (och därmed räckvidden) ju mer yta på fälgen som inte är täckt. Ytan längst in vid navkapseln är av mindre betydelse, eftersom hjulet inte snurrar lika snabbt där.
Bara ifall vissa inte vet och antar att det är samma räckvidd.
Behöver tips. Jag hämtar min MYP om några dagar. Och vill ha 18" fälgar på vinterdäcken. Och vad jag förstått så passar inte alla 18" några tips om vilka som passar. Jag har en liten dröm om guldfärgade fälgar på en blå bil. Och jag bryr mig inte så mycket om utseendet bara dom är guldfärgade. Ej brons för det har jag hittat. Däcken blir troligen 225/60-18 dubbdäck.
nu har jag (i princip) bestämt mig. Det blir ett komplett set med Nitro Aero FF mattsvart 18x8,5, Good Year Ultra grip Arctic 2 dubbat 235/55 r18 med TPMS BLE för totalt lite drygt 24k. Enda tvivlet är att i stället skaffa smogs fälgar 18x8 Forge ZF1 för 3k till. Får suga på detta ett litet tag till. (kan inte hitta vikten på Nitrofälgarna, nån som vet?)
haha. Blev 18x8 tums 2Forge ZF1 ET35 från smog (ca 8kg, klarar 850kg) och Conti VC 7 235/55 (odubbat). Lade till fartränder för 20% bättre fart och acc
det blir snart röda bromsok vad det lider
Bytte till vinterhjul hemma på garageuppfarten igår på lunchen. Riktigt nöjd med The New Aero, en specialare med 8.5" breda 19" för att undvika sönderskrapade fälgar. Egentligen gjorda för Model 3 men med tillräcklig viktklassning även för Model Y. Good Year i 255/45 sitter som gjutna, inga ballongdäck men inget stretch-stuk som det var på Geminifälgarna med samma däck.
På sommarhjulen har jag andra 8.5"-fälgar och där är det lite mera bula på däckssidan med originaldäcken.