Sida 1 av 2

Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 12:13
av dstr
På Y-eventet igår var vi några som killgissade hur nya S/X kommer kunna CCS-laddas.

Med "kina-luckan" menas ett extra tanklock på bakskärmen med ccs-kontakt bakom.

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 12:46
av fth
Jag inser att jag röstade mer enligt vad jag önskar (ny baklykta) än vad jag faktiskt tror, kina-lucka är nog tyvärr kanske mest sannolikt. :?

/fth

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 13:24
av OfarligTesla
Jag tror det blir Kina-luckan men jag är också orolig för att det fortsatt blir en adapter…

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 13:47
av fth
OfarligTesla skrev:
Jag tror det blir Kina-luckan men jag är också orolig för att det fortsatt blir en adapter…
Jag är osäker på vad jag föredrar här, adaptern är ju faktiskt rätt smärtfri att använda idag.

Kommer det en adapter som hanterar 250kW+ så kanske jag faktiskt föredrar den framför en ful extra lucka...

/fth

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 13:50
av Bjelke
Vettifan vad jag tror :lol: jag tror mest på att dom fortsätter som nu, dvs ingen ändring alls, inte
på ett bra tag iaf…

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 13:50
av fth
Jag tror efter lite funderande att min önskelista för lösning har den här ordningen:
  • 1. ny baklykta med ccs-kontakt
    2. 250kw adapter
    3. kina-luckan
140 kW adapter går fetbort, då försvinner ytterligare ett argument att öht byta från min nuvarande X, då avbokar jag nog min beställning.

/fth

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 13:54
av LarsL
Tror de ser Model S och X som nich produkter så kan mycket väl bli en adapter. Men då är man fortfarande begränsad av den modifierade Typ2 kontakten? Hmm kanske blir en Kina lucka ändå?

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 13:55
av jonasl
Allt annat än ny baklykta betyder att de tycker att X i Europa är en marginalprodukt.

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 13:57
av fth
LarsL skrev:
Tror de ser Model S och X som nich produkter så kan mycket väl bli en adapter. Men då är man fortfarande begränsad av den modifierade Typ2 kontakten? Hmm kanske blir en Kina lucka ändå?
S/X i USA klarar ju >200 kW med sin special-kontakt, det finns väl ingen orsak att S/X i Europa inte skulle kunna klara minst samma effekt med en ny adapter om dom bara beefar upp kablar etc bakom?

/fth

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 14:00
av OfarligTesla
fth skrev:
S/X i USA klarar ju >200 kW med sin special-kontakt, det finns väl ingen orsak att S/X i Europa inte skulle kunna klara minst samma effekt med en ny adapter om dom bara beefar upp kablar etc bakom?

/fth
Tror de behöver ha en smart adapter i så fall med temperatursensor osv. Sitter väl det i dagens handtag för att klara av de höga nivåerna?

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 14:02
av LarsL
fth skrev:
LarsL skrev:
Tror de ser Model S och X som nich produkter så kan mycket väl bli en adapter. Men då är man fortfarande begränsad av den modifierade Typ2 kontakten? Hmm kanske blir en Kina lucka ändå?
S/X i USA klarar ju >200 kW med sin special-kontakt, det finns väl ingen orsak att S/X i Europa inte skulle kunna klara minst samma effekt med en ny adapter om dom bara beefar upp kablar etc bakom?

/fth
Teslas special i USA har ju ordentliga stift och något helt annat än den som de fixade till i EU av Typ2 kontakten. Det finns ju begränsningar i hur stor effekt det går att föra över genom den lösningen.

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 14:02
av fth
OfarligTesla skrev:
Tror de behöver ha en smart adapter i så fall med temperatursensor osv. Sitter väl det i dagens handtag för att klara av de höga nivåerna?
Så kan det förstås vara, men det borde dom väl kunna lösa?

Det skulle ju vara ett gigantiskt fiasko om S/X i Europa inte klarar att ladda med mer än dagens 140 kW :roll:

/fth

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 14:09
av fth
LarsL skrev:
Teslas special i USA har ju ordentliga stift och något helt annat än den som de fixade till i EU av Typ2 kontakten. Det finns ju begränsningar i hur stor effekt det går att föra över genom den lösningen.
Nja, skillnaden är ju inte särskilt stor, inte okulärt iaf, det borde väl gå att trycka igenom motsvarande effekt i dom där pinnarna?
DC.jpg
/fth

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 14:11
av [JM]
fth skrev:
LarsL skrev:
Teslas special i USA har ju ordentliga stift och något helt annat än den som de fixade till i EU av Typ2 kontakten. Det finns ju begränsningar i hur stor effekt det går att föra över genom den lösningen.
Nja, skillnaden är ju inte särskilt stor, inte okulärt iaf, det borde väl gå att trycka igenom motsvarande effekt i dom där pinnarna?
DC.jpg
/fth
Du ser inte godstjocklek, plätering och kontaktytans djup/längd mm i bilderna så det är svårt att göra en sån bedömning.

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 14:46
av frippe
För en bil i den prisklassen måste detta lösas med en ny baklampa så det blir en snygg och enhetlig design.
Den måste även klara av effekten på V3 laddare.

Att ha en adapter eller en extra lucka på Europeiskabilar är bara tattigt och inte värdigt prislappen.

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 14:47
av OfarligTesla
frippe skrev:
För en bil i den prisklassen måste detta lösas med en ny baklampa så det blir en snygg och enhetlig design.
Den måste även klara av effekten på V3 laddare.

Att ha en adapter eller en extra lucka på Europeiskabilar är bara tattigt och inte värdigt prislappen.
Ja jag håller nog faktiskt med, mitt intresse för en S svalnar iaf lite om det blir någon annan lösning.

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 18:10
av jpetters
Det är ju 250kW som gäller nu för Plaid/LR i USA. Att det blir något mindre än det i Europa och Kina vore ju ett dåligt skämt. Jag tror nog mest på Kina-luckan. Frågan är ju hur de löser anslutningarna i Kina då. Nu är det väl den lokala kontakten bakom Kina-luckan och Tesla-Typ2 på samma plats som i Europa?
Så man kan kanske hoppas på nytt bakljus trots allt, om jag nu mindes rätt.

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 19 aug 2021 20:03
av MWall
frippe skrev:
För en bil i den prisklassen måste detta lösas med en ny baklampa så det blir en snygg och enhetlig design.
Den måste även klara av effekten på V3 laddare.

Att ha en adapter eller en extra lucka på Europeiskabilar är bara tattigt och inte värdigt prislappen.
Har ju varit en lucka på bilar i alla tider. Varför skulle det vara "tattigt"?

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 20 aug 2021 07:38
av dstr
Kommer dom verkligen göra olika lyktor (och med all sannolikhet bakskärmar)?

Ni som tror på ny baklykta: Om det är planen, varför har inte nya S i USA "nya ccs-anpassade baklyktorna"?

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 20 aug 2021 07:51
av frippe
MWall skrev:
frippe skrev:
För en bil i den prisklassen måste detta lösas med en ny baklampa så det blir en snygg och enhetlig design.
Den måste även klara av effekten på V3 laddare.

Att ha en adapter eller en extra lucka på Europeiskabilar är bara tattigt och inte värdigt prislappen.
Har ju varit en lucka på bilar i alla tider. Varför skulle det vara "tattigt"?
Det var en kommentar till TS inlägg där det stod:
Med "kina-luckan" menas ett extra tanklock på bakskärmen med ccs-kontakt bakom.
Vilket jag tolkar som en extra lucka för just ccs kontakten, vilket jag tycker skulle se tattigt ut. Lösningen på en bil som kostar vad en s kostar måste vara smakfull. Enligt mig.

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 20 aug 2021 09:16
av dstr
bra bilder på kina-luckan finns här:

https://www.teslarati.com/tesla-udpates ... -standard/

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 20 aug 2021 13:55
av bjornnilsson
Jag kan nog överleva med vilken lösning det än blir, så länge det går lite fortare att tanka än tidigare.

Adaptern är väl ok den med, normalbilisten kommer inte använda den så ofta, dock har jag flera gånger hållit på att klanta till det och fumlat med den så mycket att jag nästan tappat den mot lacken på olika ställen. Håller hårt i den numera.

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 20 aug 2021 16:38
av martinot
Hoppas på att de gör en ny lykta med integrerad CCS, men sätter pengarna på att det blir en Kinalucka/tanklockslucka (tyvärr, för det är verkligen inte snyggt).

Adapter känns uteslutet (blir ju allt för taffligt och oanvändarvänligt att komma med en sådan lösning 2021). Den varianten tror jag inte alls på.

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 22 nov 2021 15:21
av dstr
bumpar tråden.

Plaid till Kina i mars... (2022 eller 2023 framgick inte). Kina har redan kinaluckan.

Re: Hur tror DU att Tesla löser CCS på nya S/X?

Postat: 22 nov 2021 15:59
av bjornnilsson
Jo, känns ju troligt att de återanvänder "ful-laddlucke-stansen" om den nu redan är uppfunnen för kina-marknaden och stampar ut samma sorts laddlucka även för Europa om nu Kina kommer före...

TESLA
Tesla Plaid S kommer antagligen till Kina runt mars - Musk (Finwire)
2021-11-22 11:47
Elbilstillverkaren Teslas bilmodell Model S Plaid kommer antagligen att börja säljas i Kina i mars månad enligt ett twitter-inlägg från vd Elon Musk.

Bilen introducerades i september i fjol och har tre elmotorer. Det är en premiummodell och kostar motsvarande över 1 miljon kronor.

Tim Hansson
tim.hansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire