Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Men varför har elbilar så låg lastvikt? Det beror ju inte på att batterierna är tunga eftersom bilarna totalt sett inte väger för mycket även med lasten.

Jag har en spaning som skulle kunna sågas offentlig :) Jo, jag tänker att om tex Model Y skulle väga 2700 kg istället för 2300 kg så skulle de behöva använda den högre vikten vid räckviddstesterna. Det skulle då göra att WLTP skulle bli sämre.

Skulle också kunna bero på krocktesterna där högre vikt ger svårare design. Den förklaringen känns ju inte alls lika ful.
Förklarar inte varför MY har högre lastvikt(inkl förare) i USA(575kg) mot Europa (390kg), krocksäkerhet är lika viktigt ”over there”?

VW åkte dit för att manipulera siffrorna. Nu tycker jag inte det Tesla gör är lika illa, men om de har ”lekt” med vikten för att scora bättre på WLTP-siffran, så är det i bästa fall fult spel mot konsumenten.

Men det ska inte få vara så att man måste leka med viktsiffrorna för att få bättre räckviddscore.
För mig betyder det inte så mycket vad range är med fullpackat bil, utan det måste vara en siffra som går jämföra, typ:
Bil med förare:
KWh förbrukning
10 mil 50kmt
10 mil 90 kmt
10 mil 110kmt
10 mil 130kmt
Man får jo ladda de flesta bilar mellan testerna.

Nu är inte min testcykel optimal, men den måste vara bättre än en testcykel som gör att producenter sätter en löjlig låg totalvikt för att göra det bra i WLTP?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av jpetters »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Men varför har elbilar så låg lastvikt? Det beror ju inte på att batterierna är tunga eftersom bilarna totalt sett inte väger för mycket även med lasten.

Jag har en spaning som skulle kunna sågas offentlig :) Jo, jag tänker att om tex Model Y skulle väga 2700 kg istället för 2300 kg så skulle de behöva använda den högre vikten vid räckviddstesterna. Det skulle då göra att WLTP skulle bli sämre.

Skulle också kunna bero på krocktesterna där högre vikt ger svårare design. Den förklaringen känns ju inte alls lika ful.
Förklarar inte varför MY har högre lastvikt(inkl förare) i USA(575kg) mot Europa (390kg), krocksäkerhet är lika viktigt ”over there”?

VW åkte dit för att manipulera siffrorna. Nu tycker jag inte det Tesla gör är lika illa, men om de har ”lekt” med vikten för att scora bättre på WLTP-siffran, så är det i bästa fall fult spel mot konsumenten.

Men det ska inte få vara så att man måste leka med viktsiffrorna för att få bättre räckviddscore.
För mig betyder det inte så mycket vad range är med fullpackat bil, utan det måste vara en siffra som går jämföra, typ:
Bil med förare:
KWh förbrukning
10 mil 50kmt
10 mil 90 kmt
10 mil 110kmt
10 mil 130kmt
Man får jo ladda de flesta bilar mellan testerna.

Nu är inte min testcykel optimal, men den måste vara bättre än en testcykel som gör att producenter sätter en löjlig låg totalvikt för att göra det bra i WLTP?
Vad säger EPA standarden om bilens vikt/last vid testet? Kan den vara generösare än WLTP och därför spelar det mindre roll i USA.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Olof Tenghoff »

USA Model Y har 400kg (google model y load capacity) minus förare 75 kg skulle bli 325 kg last enligt svensk princip. Det är alltså 75 kg per ockupant plus 25kg bagage.
USA Model Y 7 sits har 525 kg, dvs 75 kg per ockupant, inget bagage
Ser ingen större skillnad mot Europa?

Gäller väl alla elbilar inte bara Y att maxlasten är lite snål?

Maxlast för personbilar verkar vara en ren marknadsföringsgrej som inte är direkt kopplad till bilarnas fysiska lastförmåga. Det syns ju tydligt i till exempel skillnaden mellan 5 och 7 sits-versionerna av samma bil.
Teslaägare sedan 2013
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

Olof Tenghoff skrev:
USA Model Y har 400kg (google model y load capacity) minus förare 75 kg skulle bli 325 kg last enligt svensk princip. Det är alltså 75 kg per ockupant plus 25kg bagage.
USA Model Y 7 sits har 525 kg, dvs 75 kg per ockupant, inget bagage
Ser ingen större skillnad mot Europa?

Gäller väl alla elbilar inte bara Y att maxlasten är lite snål?

Maxlast för personbilar verkar vara en ren marknadsföringsgrej som inte är direkt kopplad till bilarnas fysiska lastförmåga. Det syns ju tydligt i till exempel skillnaden mellan 5 och 7 sits-versionerna av samma bil.
Förlåt, då missförstod jag ditt tidigare inlägg.
TMY är sämst i klassen, men andra (tex Ioniq 5 med 100kg mer) har också låg lastvikt.
Har aldrig hört 75kg per pax + 15kg bagage förut, är det någon amerikansk grej?
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Crius »

jpetters skrev:
Min S P100D kan lasta 361 kg. Det är inte heller överdrivet mycket med tanke på lastkapaciteten och eventuell takbox.
Det är lite sämre än vår e-Golf, den får lasta 367 kg.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av flamman »

Någon som vet vad det är för typ av straff för att överskrida lastvikten? (Inom rimliga gränser, jag tänker lite tyngre personer och bagageluckan full med packning och ev. En takbox på taket. Inte att man lastat bilen full med 1,5 ton marksten och lagt dåligt surrade vassa armeringsjärn på taket. Ja ni fattar. )
Är det böter? (Hur stora?) Riskerar man bli av med körkortet?
Någon som känner till statistiken för hur många som åker dit per år eller hur ofta flygande kontroller sker av detta? (Mörkertalet lär ju oavsett vara stort låter det som..)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av wheels »

flamman skrev:
Någon som vet vad det är för typ av straff för att överskrida lastvikten? (Inom rimliga gränser, jag tänker lite tyngre personer och bagageluckan full med packning och ev. En takbox på taket. Inte att man lastat bilen full med 1,5 ton marksten och lagt dåligt surrade vassa armeringsjärn på taket. Ja ni fattar. )
Är det böter? (Hur stora?) Riskerar man bli av med körkortet?
Någon som känner till statistiken för hur många som åker dit per år eller hur ofta flygande kontroller sker av detta? (Mörkertalet lär ju oavsett vara stort låter det som..)
Tror det är mycket ovanligt att personbilar kontrolleras i Sverige. Kan hända ibland att man sett polisen vinka in lastbilar vid viktstationer (sällan), men inga bilar. Så länge du inte kör omkring på genomslagsgummina är du nog säker
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Dodde »

wheels skrev:
flamman skrev:
Någon som vet vad det är för typ av straff för att överskrida lastvikten? (Inom rimliga gränser, jag tänker lite tyngre personer och bagageluckan full med packning och ev. En takbox på taket. Inte att man lastat bilen full med 1,5 ton marksten och lagt dåligt surrade vassa armeringsjärn på taket. Ja ni fattar. )
Är det böter? (Hur stora?) Riskerar man bli av med körkortet?
Någon som känner till statistiken för hur många som åker dit per år eller hur ofta flygande kontroller sker av detta? (Mörkertalet lär ju oavsett vara stort låter det som..)
Tror det är mycket ovanligt att personbilar kontrolleras i Sverige. Kan hända ibland att man sett polisen vinka in lastbilar vid viktstationer (sällan), men inga bilar. Så länge du inte kör omkring på genomslagsgummina är du nog säker
På lernacken få man passa sig med personbil också.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av HenrikC »

Vid vägning är det väl bara att stiga ur bilen och låta polisen räkna vikt på passagerarna enligt normen?

75 kg per person i Europa. Var visst 68 kg + 7 kg bagage per person förr. Tror faktiskt att man i USA har kvar 150 lbs (68 kg) per person som norm.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

wheels skrev:
flamman skrev:
Någon som vet vad det är för typ av straff för att överskrida lastvikten? (Inom rimliga gränser, jag tänker lite tyngre personer och bagageluckan full med packning och ev. En takbox på taket. Inte att man lastat bilen full med 1,5 ton marksten och lagt dåligt surrade vassa armeringsjärn på taket. Ja ni fattar. )
Är det böter? (Hur stora?) Riskerar man bli av med körkortet?
Någon som känner till statistiken för hur många som åker dit per år eller hur ofta flygande kontroller sker av detta? (Mörkertalet lär ju oavsett vara stort låter det som..)
Tror det är mycket ovanligt att personbilar kontrolleras i Sverige. Kan hända ibland att man sett polisen vinka in lastbilar vid viktstationer (sällan), men inga bilar. Så länge du inte kör omkring på genomslagsgummina är du nog säker
Jag har blivit stannat 1 gång i Norge med personbil i storkontroll på E6an Vestby, nykterhet, teknisk kontroll och vikt. Samarbete mellan polis, norska TS, tull och Skatteverket.

Annars har jag blivit vägd på Lernacken ett par gånger, samma på Svinesund. Men jag passerar gränser hoppigare än snittet, så jag vill gissa oddsen är 1:500ish.

Frågan är vad försäkringsbolaget säger om du kör av vägen med överlast, kan fort bli avkortning om polisen börjar räkna, 15kg bagage är inte mycket packning.

Straffen om man åker dit vid kontroll är böter mellan 2000-4000, övervikt över 10% av totalvikt renderar dagsböter och i värre fall att du blir av med körkortet. Sista delen tror jag är svårt med bara bilen full, men drar du släp så kan kg övervikt fort rasa i väg.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

HenrikC skrev:
Vid vägning är det väl bara att stiga ur bilen och låta polisen räkna vikt på passagerarna enligt normen?

75 kg per person i Europa. Var visst 68 kg + 7 kg bagage per person förr. Tror faktiskt att man i USA har kvar 150 lbs (68 kg) per person som norm.
När tullen och polisen vägde mig så var det med bilen full. Jag frågade inte, men killgissar att de kollade siffran på vågen upp mot totalvikt i bilens papper. Tveksamt om de låter dig kliva ut om siffran överstiger vad du får ha i totalvikt, den siffran är hugget i sten.

Nästa gång ska jag fråga.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av mati »

wheels skrev:
flamman skrev:
Någon som vet vad det är för typ av straff för att överskrida lastvikten? (Inom rimliga gränser, jag tänker lite tyngre personer och bagageluckan full med packning och ev. En takbox på taket. Inte att man lastat bilen full med 1,5 ton marksten och lagt dåligt surrade vassa armeringsjärn på taket. Ja ni fattar. )
Är det böter? (Hur stora?) Riskerar man bli av med körkortet?
Någon som känner till statistiken för hur många som åker dit per år eller hur ofta flygande kontroller sker av detta? (Mörkertalet lär ju oavsett vara stort låter det som..)
Tror det är mycket ovanligt att personbilar kontrolleras i Sverige. Kan hända ibland att man sett polisen vinka in lastbilar vid viktstationer (sällan), men inga bilar. Så länge du inte kör omkring på genomslagsgummina är du nog säker
Polisen gör regelbundna kontroller på sina kontrollplatser som har en våg installerad. Men det som kontrolleras mest är såklart lastbilar. Det är nog tunga fordon man är ute efter. Personbilar kan också hamna på vågen, men då är det antagligen så att Polisen misstänker att bilen kan vara överlastad. Det jag har sett på våra vågar är att det handlar i princip alltid om personbilar som drar släp eller husvagn som kontrolleras. Inga vanliga bilar alltså.
Sen har Polisen faktiskt möjlighet att väga fordon på andra ställen också med små vågar som liknar en badrumsvåg, dvs man ställer fordonet med varje hjul på dessa vågplattor. Men det är tidskrävande. Jag skulle bli förvånad om man tillämpade detta på en slumpmässigt vald Model Y som ska på fjällsemester.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av HelectriC »

Är det inte högre frekvens av vägning vid gränsen Sverige-Danmark? Det är väl det enda vapen tullarna kan ta till när folk lastar bilarna fulla med sprit eftersom mängden inte är straffbar i sig, men övervikt av bil är. Men kommer man som familj med takbox, så känns den risken som noll.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Är det inte högre frekvens av vägning vid gränsen Sverige-Danmark? Det är väl det enda vapen tullarna kan ta till när folk lastar bilarna fulla med sprit eftersom mängden inte är straffbar i sig, men övervikt av bil är. Men kommer man som familj med takbox, så känns den risken som noll.
Förmodligen är det så. Jag tror ärligt talat inte att Polisen bryr sig om man överlastar sin vanliga personbil med några kilon. De har nog annat att göra antar jag, såvida det inte handlar om så mycket överlast att bilen typ skrapar i asfalten. Man ser ju sådana åkdon ibland. Vägning är ju trots allt en ganska tidskrävande process. För en personbil som vägs svischar 100 bilar förbi utan att vägas. Det är ju inte som en hastighetskontroll där alla bilar kontrolleras. Det är klart att Polisen bara plockar ut bilar som ser misstänkt tunga ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av dd88 »

Nja, vet inte om det är så självklart.

Har bara blivit vägd en gång och då var det en stor spridning på typen av fordon så verkar vara random. Risken att faktiskt bli vägd skulle jag dock se som minimal.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Klintan »

Problemet är om en övernitisk trafikinspektör plockar upp att Model Y har så låg lastvikt kan den välja fler Model Y för kontroll. Då är man inte sugen som Model Y-förare att ta med kompisarna på resa över Öresundsbron.
Elbilist sedan 2014
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

Jag tror också risken för att åka dit är minimal, om inte polisen får ögonen upp för problemet, och väljer att köra en aktion.
Det kan bli många böter i Sälen under sportlovet om polisen ser möjligheten att fylla på statskassan.

Men det kan inte vara meningen att en bil registrerat för 5 inte kan frakta 5 normalvuxna med var sin 10kgs bagage?
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Dodde »

På Lernacken blir du bötfälld om du överskrider maxvikten, många som kör till Tyskland för att köpa öl, de flesta sådana resor går tillbaka med överlast och vid kontroll som ändå sker ganska ofta så kommer man få böter.

Med det sagt så tror jag ändå att dom väljer sådana bilar som ser överlastade ut, en MY/MEB/I5 med 5 pers och lite semesterpackning kommer inte se överviktig ut i jämförelse med en trött MB E-klass fylld till bredden med dansk fulöl.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av HelectriC »

heldiggrisen skrev:
Jag tror också risken för att åka dit är minimal, om inte polisen får ögonen upp för problemet, och väljer att köra en aktion.
Det kan bli många böter i Sälen under sportlovet om polisen ser möjligheten att fylla på statskassan.

Men det kan inte vara meningen att en bil registrerat för 5 inte kan frakta 5 normalvuxna med var sin 10kgs bagage?
nej, det verkar extremt ogenomtänkt att inte låta folk använda bilen som det är tänkt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av fth »

Jag tycker diskussionen om hur stor risken är att åka fast är helt meningslös.

Grundroblemet är att jag iaf aldrig skulle överväga att köpa en bil som tvingar mig att köra olagligt under normala förhållanden.

Att jag sen kanske inte åker fast är fullständigt irrelevant, att jag tvingas bryta lagen med helt normal last i bilen är helt oacceptabelt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av fth »

P.S. med den låga lastvikten så borde väl egentligen Model Y typas om för max tre passagerare?

Frågan är om den sjusitsiga öht kommer att släppas i Europa då?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av HelectriC »

fth skrev:
Jag tycker diskussionen om hur stor risken är att åka fast är helt meningslös.

Grundroblemet är att jag iaf aldrig skulle överväga att köpa en bil som tvingar mig att köra olagligt under normala förhållanden.

Att jag sen kanske inte åker fast är fullständigt irrelevant, att jag tvingas bryta lagen med helt normal last i bilen är helt oacceptabelt.

/fth
ja absolut, på nåt sätt känns det dessutom som att bromsar, krocktester, älg-undanmanöver etc är beräknade för lasten som står skrivet. Självklart vill man då få betydligt sämre egenskaper och potentiellt en farlig bil om man lastar som en vanlig familj, dvs olagligt i detta fall.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av flamman »

HelectriC skrev:
fth skrev:
Jag tycker diskussionen om hur stor risken är att åka fast är helt meningslös.

Grundroblemet är att jag iaf aldrig skulle överväga att köpa en bil som tvingar mig att köra olagligt under normala förhållanden.

Att jag sen kanske inte åker fast är fullständigt irrelevant, att jag tvingas bryta lagen med helt normal last i bilen är helt oacceptabelt.

/fth
ja absolut, på nåt sätt känns det dessutom som att bromsar, krocktester, älg-undanmanöver etc är beräknade för lasten som står skrivet. Självklart vill man då få betydligt sämre egenskaper och potentiellt en farlig bil om man lastar som en vanlig familj, dvs olagligt i detta fall.
Ja det är ju det som är grundfrågan (och väl det TS frågar om), varför har så många elbilar låg lastvikt.
Vore intressant om någon faktiskt visste hur WLTP räknas ut. Fattar ju om man sitter där på elbilstillverkaren (Tesla och de andra) och har ett Excel-ark där varje 10kg extra i lastvikt gör säg 5km mindre i WLTP-räckvidd… (JAG GISSAR I SIFFRORNA!) då förstår man ju att alla vill hålla nere lastvikten. För en ICE-bil spelar det säkert mindre roll (de flesta struntar nog i om bilen drar 0,1l/mil enligt WLTP) och där sätter man mera rimlig lastvikt.
Eller så är det som ni är inne på, faktiskt så att bilen är konstruerad för denna lastvikt och bilen får (märkbart) sämre köregenskaper lastvikt överskrids. Men det är ingen som vet utan vi alla gissar. Är det dags för Teknikens Värld att vakna till liv och göra ”Älgtest 2.0” och istället köra ”Överlastad EV-bil”-testet och få elbiltillverkarna att skärpa till sig och sätta en ”världsstandard”? (om det nu verkligen är ett problem i konstruktionen på elbilarna eller så är det bara för att få WLTP att bli så högt som möjligt som lastvikten är lägre..)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Aida »

Jag misstänker att polisen kommer att köra drives med vägning på vägen mot Sälen. Detta har uppmärksammats nu med att elbilar är så tunga. Vid Öresundsbron och i Trelleborg, Ystad och Helsingborg gör Tullverket vägningar på samtliga (så många de hinner) bilar som ser tungt lastade ut. Även i Danmark (tex Rödby) ägnar sig danskarna åt det här.

Det finns ännu värre exempel. Jag kommer ihåg att de VW Caravelle av årsmodell 2002 som vi använde inom Försvarsmakten under många år endast hade maxlaster runt 450 kg - de hade 9 sittplatser och ett gigantiskt bagageutrymme (5,3 m långa). Mak kunde inte ens utnyttja hälften av sittplatserna om man skulle köra lagligt; en soldat väger minst 100 kg med all utrustning. Allt för att VW skulle kunna sälja bilarna som personbil och inte lätt lastbil…
Erxon
elbilist
Inlägg: 406
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Erxon »

flamman skrev:
Någon som vet vad det är för typ av straff för att överskrida lastvikten? (Inom rimliga gränser, jag tänker lite tyngre personer och bagageluckan full med packning och ev. En takbox på taket. Inte att man lastat bilen full med 1,5 ton marksten och lagt dåligt surrade vassa armeringsjärn på taket. Ja ni fattar. )
Är det böter? (Hur stora?) Riskerar man bli av med körkortet?
Någon som känner till statistiken för hur många som åker dit per år eller hur ofta flygande kontroller sker av detta? (Mörkertalet lär ju oavsett vara stort låter det som..)
För släp är det att om det är mer än 50% överlast så går det till åklagare då det klassas som olovlig körning.
Det baseras också på lastvikten, inte totalvikten på släpet.
Därför är detta en diskussion inom husvagnskretsar, då vissa vagnar säljs med 20 kg i lastvikt…

Så det borde vara liknande även för en personbil gällande överlast.
Skriv svar