Förklarar inte varför MY har högre lastvikt(inkl förare) i USA(575kg) mot Europa (390kg), krocksäkerhet är lika viktigt ”over there”?LarsL skrev:Men varför har elbilar så låg lastvikt? Det beror ju inte på att batterierna är tunga eftersom bilarna totalt sett inte väger för mycket även med lasten.
Jag har en spaning som skulle kunna sågas offentlig Jo, jag tänker att om tex Model Y skulle väga 2700 kg istället för 2300 kg så skulle de behöva använda den högre vikten vid räckviddstesterna. Det skulle då göra att WLTP skulle bli sämre.
Skulle också kunna bero på krocktesterna där högre vikt ger svårare design. Den förklaringen känns ju inte alls lika ful.
VW åkte dit för att manipulera siffrorna. Nu tycker jag inte det Tesla gör är lika illa, men om de har ”lekt” med vikten för att scora bättre på WLTP-siffran, så är det i bästa fall fult spel mot konsumenten.
Men det ska inte få vara så att man måste leka med viktsiffrorna för att få bättre räckviddscore.
För mig betyder det inte så mycket vad range är med fullpackat bil, utan det måste vara en siffra som går jämföra, typ:
Bil med förare:
KWh förbrukning
10 mil 50kmt
10 mil 90 kmt
10 mil 110kmt
10 mil 130kmt
Man får jo ladda de flesta bilar mellan testerna.
Nu är inte min testcykel optimal, men den måste vara bättre än en testcykel som gör att producenter sätter en löjlig låg totalvikt för att göra det bra i WLTP?