Dragkrokshållare för tung el-cykel
Postat: 23 aug 2021 13:49
Hej
Söker tips på hållare för dragkroken för transport av en tung el cykel.
Söker tips på hållare för dragkroken för transport av en tung el cykel.
40 kgdd88 skrev:Hur tung?
Max lastvikt för dragkroken på Model 3 är dock 55 kg, så dom 100 kg går inte att utnyttja fullt inom specifikation.ChristerSjo skrev:Vi har en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000039838
Vi har kört med 2 elcycklar utan problem. Skall klara 100 kg enligt tekniskspec.
P.S. den hållaren väger ju dessutom över 15 kg, så då blir det knappt 40 kg kvar till cyklar, två elcyklar blir nog rejäl överlast.fth skrev:Max lastvikt för dragkroken på Model 3 är dock 55 kg, så dom 100 kg går inte att utnyttja fullt inom specifikation.ChristerSjo skrev:Vi har en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000039838
Vi har kört med 2 elcycklar utan problem. Skall klara 100 kg enligt tekniskspec.
/fth
Det där är lite lustigt, för högsta tillåtna vikt på kulan när man drar släpvagn är 100kg. (Sida 77)fth skrev:Här är sidan i manualen som beskriver max lastkapacitet för dragkroken./fth
Det mest stabila är nog att skippa kulan helt och använda den amerikanska modellen med ”hitch receiver”, ett tvåtums fyrkantsrör där lasthållare o dyl skjuts in.dd88 skrev:Har kört en hel del cross (totalt 80kg utan batteri) på kroken och det största problemet är att stället ofta vill vrida sig i sidled vilken kan orsaka skador på bilen.
Den absolut bästa lösningen jag hittat är fäste likt det heckpack säljer:
http://heck-pack.se/produkt/enhandsgrepp-kullasning/
(Finns för 700kr på amazon.de). Sen finns det en tillsats som gör att man kan tippa stället men har ingen aning om dess maxvikt.
Sen får man antingen bygga ett eget ställ (billigt) eller köpa ett med samma hålbild i Tyskland (dyrare).
Ställen som mx24 mfl ställer är värdelösa.
Alternativt ett ställ likt Thule men de som tar större vikter är oftast byggda för flera cyklar och blir snabbt skrymmande och otympliga.
Nu så sitter en Thulehållare inte enbart på kulan utan stöder sig mot "rundstången" just vid övergång stång/kula och rätt justering av klämkraften är viktig. Brytkraften från en cykelhållare är långt ifrån tryck och dragkraft vid vanlig släpdragning med maxvikt.fth skrev:Det mest stabila är nog att skippa kulan helt och använda den amerikanska modellen med ”hitch receiver”, ett tvåtums fyrkantsrör där lasthållare o dyl skjuts in.dd88 skrev:Har kört en hel del cross (totalt 80kg utan batteri) på kroken och det största problemet är att stället ofta vill vrida sig i sidled vilken kan orsaka skador på bilen.
Den absolut bästa lösningen jag hittat är fäste likt det heckpack säljer:
http://heck-pack.se/produkt/enhandsgrepp-kullasning/
(Finns för 700kr på amazon.de). Sen finns det en tillsats som gör att man kan tippa stället men har ingen aning om dess maxvikt.
Sen får man antingen bygga ett eget ställ (billigt) eller köpa ett med samma hålbild i Tyskland (dyrare).
Ställen som mx24 mfl ställer är värdelösa.
Alternativt ett ställ likt Thule men de som tar större vikter är oftast byggda för flera cyklar och blir snabbt skrymmande och otympliga.
Jag har både en amerikansk Bosal-adapter till min X och en Draw-Tite dragkrok som jag hade monterad innan jag fick min ”officiella” dragkrok monterad av Tesla.
Skillnaden mellan att försöka klämma fast lasten på en rund kula är enorm, som natt och dag. Jag förstår inte varför det amerikanska systemet inte slagit igenom i Europa, det är helt enkelt en överlägsen konstruktion ur alla aspekter vad jag kan se.
/fth
Ja jag håller med, hade våra bilar inte kommit med dragkrok från fabrik så hade jag monterat ett tvåtumsfäste, finns många roliga tillbehör.fth skrev:Det mest stabila är nog att skippa kulan helt och använda den amerikanska modellen med ”hitch receiver”, ett tvåtums fyrkantsrör där lasthållare o dyl skjuts in.
Jag har både en amerikansk Bosal-adapter till min X och en Draw-Tite dragkrok som jag hade monterad innan jag fick min ”officiella” dragkrok monterad av Tesla.
Skillnaden mellan att försöka klämma fast lasten på en rund kula är enorm, som natt och dag. Jag förstår inte varför det amerikanska systemet inte slagit igenom i Europa, det är helt enkelt en överlägsen konstruktion ur alla aspekter vad jag kan se.
/fth
Ingen dum ide alls, bygga eget eller bulta på ett ställ. Och det där håller även i sidoläge? Vad kör du på det för bil?dd88 skrev:Har kört en hel del cross (totalt 80kg utan batteri) på kroken och det största problemet är att stället ofta vill vrida sig i sidled vilken kan orsaka skador på bilen.
Den absolut bästa lösningen jag hittat är fäste likt det heckpack säljer:
http://heck-pack.se/produkt/enhandsgrepp-kullasning/
(Finns för 700kr på amazon.de). Sen finns det en tillsats som gör att man kan tippa stället men har ingen aning om dess maxvikt.
Sen får man antingen bygga ett eget ställ (billigt) eller köpa ett med samma hålbild i Tyskland (dyrare).
Ställen som mx24 mfl ställer är värdelösa.
Alternativt ett ställ likt Thule men de som tar större vikter är oftast byggda för flera cyklar och blir snabbt skrymmande och otympliga.