Sida 1 av 1

Priser laddning SuC idag?

Postat: 23 aug 2021 20:24
av Leo
Kollar på Teslas hemsida. Då pratar de om 3,62kr/kWh i något slags genomsnitt i Sverige. Vad brukar det variera mellan normalt eller hur funkar det idag? (Sist hade jag fri laddning)

(Sen vet jag om att det står i bilens navigator för varje SuC, parkeringsavgift vid hög beläggning och test 1/2-priset i vintras osv)

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 23 aug 2021 20:30
av Skaman
Leo skrev:
Kollar på Teslas hemsida. Då pratar de om 3,62kr/kWh i något slags genomsnitt i Sverige. Vad brukar det variera mellan normalt eller hur funkar det idag? (Sist hade jag fri laddning)

(Sen vet jag om att det står i bilens navigator för varje SuC, parkeringsavgift vid hög beläggning och test 1/2-priset i vintras osv)
Tyckte jag såg för 4,35 för någon helger sedan i Falkenberg. Laddade inte där utan tog det i Varberg för en billigare slant..

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 23 aug 2021 22:17
av fth
Jag har fri SuC på min X, men det finns ett pris med när man laddar ned laddhistoriken från Tesla-kontot, det har varit 4.30:-/kWh alla gånger typ det senaste året, det finns en egen tråd om detta (som jag tror kanske jag startade).

Rätt tråkig prisutveckling, priset har gått upp 126% på dom fyra år som statistiken omfattar, från 1.90:- till 4.30:-. :(

/fth

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 23 aug 2021 23:33
av Edis
Har kostat 2.90kr/kWh i Varberg vid två tillfällen de senaste två veckorna.

Kostade 4.30kr/kWh i Markaryd för två veckor sedan.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 08:36
av mikebike
fth skrev:
Jag har fri SuC på min X, men det finns ett pris med när man laddar ned laddhistoriken från Tesla-kontot, det har varit 4.30:-/kWh alla gånger typ det senaste året, det finns en egen tråd om detta (som jag tror kanske jag startade).

Rätt tråkig prisutveckling, priset har gått upp 126% på dom fyra år som statistiken omfattar, från 1.90:- till 4.30:-. :(

/fth
För 10 månader sedan, när jag beställde min bil, kostade det 2,50.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 08:40
av Gustafsson
Står säkert någonstans redan, men följer Teslas pris spotpriset och hur ? Medelpris? Knappast timme för timme tänker jag. Elpriset har ju av och till varit riktigt högt.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 08:51
av fth
Gustafsson skrev:
Står säkert någonstans redan, men följer Teslas pris spotpriset och hur ? Medelpris? Knappast timme för timme tänker jag. Elpriset har ju av och till varit riktigt högt.
Svårt att se att dom skulle följa det, prisutvecklingen på SuC har ju haft en helt egen historik som inte på något sätt följer elpriset i Sverige, varken på kort eller lång sikt.

Jag tror att dom sätter priset i huvudsak baserat på andra kriterier, "inköpspriset" finns säkert med någonstans i beräkningen, men det är nog inte främst det som är styrande.

/fth

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 09:42
av mikebike
Gustafsson skrev:
Står säkert någonstans redan, men följer Teslas pris spotpriset och hur ? Medelpris? Knappast timme för timme tänker jag. Elpriset har ju av och till varit riktigt högt.
Nej, då skulle priset vara detsamma i Falkenberg och Varberg samma dag.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 09:51
av kikat
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Står säkert någonstans redan, men följer Teslas pris spotpriset och hur ? Medelpris? Knappast timme för timme tänker jag. Elpriset har ju av och till varit riktigt högt.
Nej, då skulle priset vara detsamma i Falkenberg och Varberg samma dag.
Nej, Falkenberg tillhör SE4 och Varberg SE3. Markaryd tillhör också SE4. Ofta dyrare el i SE4.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 12:26
av MWall
Gustafsson skrev:
Står säkert någonstans redan, men följer Teslas pris spotpriset och hur ? Medelpris? Knappast timme för timme tänker jag. Elpriset har ju av och till varit riktigt högt.
Det handlar inte om vad elen kostar utan om att försöka sprida ut trafiken. Få folk att välja mindre använda SuCs istället för överbelastade.

Tror dock inte det fungerar så bra då folk antagligen inte tänker alls på priset när de planerar sin rutt.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 12:43
av OfarligTesla
MWall skrev:

Det handlar inte om vad elen kostar utan om att försöka sprida ut trafiken. Få folk att välja mindre använda SuCs istället för överbelastade.

Tror dock inte det fungerar så bra då folk antagligen inte tänker alls på priset när de planerar sin rutt.
Känns som ytterligare en av Teslas idéer som inte riktigt tar hänsyn till hur människor fungerar. Om de hade byggt in det i navigationen som kan ge olika rutter där man får se tiderna och kostnaden direkt innan så hade det ju varit en annan sak, då hade folk kunnat planera annorlunda.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 12:57
av mans71
Bryr sig någon om man kan ladda för en hundring billigare om man tar en annan väg/tid än den optimala i en bil där familjen sitter och vill komma fram? Feltänk.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 13:01
av Niklas Z
MWall skrev:
Gustafsson skrev:
Står säkert någonstans redan, men följer Teslas pris spotpriset och hur ? Medelpris? Knappast timme för timme tänker jag. Elpriset har ju av och till varit riktigt högt.
Det handlar inte om vad elen kostar utan om att försöka sprida ut trafiken. Få folk att välja mindre använda SuCs istället för överbelastade.

Tror dock inte det fungerar så bra då folk antagligen inte tänker alls på priset när de planerar sin rutt.
Sen är i praktiken valmöjligheterna inte så stora. När SuC-stationerna ligger så tätt som Norrköping, Linköping och Ödeshög kan man kanske välja, men många gånger ligger de på sådant avstånd att alternativet innebär att komma in med hög laddnivå och därmed få dålig laddhastighet.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 13:35
av LarsL
Låt navigatorn planera in den Supercharger som har minst belastning och alltså minst risk för kö. Det kommer inte flytta alla bilister men några kommer nog att följa rekommendationen. Priser har jag aldrig titta på när jag kör Supercharger… JaJa dels på grund av referalmil och dels beroende på fri Supercharging. Men jag tror det är lika för de flesta att de bara kör efter vad bilen föreslår. Okej om Tesla chockhöjer så det kostar 10kr/kWh på en station och 2kr/kWh på nästa. Då kommer folk så klart börja välja men minst lika många kommer nog ropa att de kommer ta dieseln nästa gång för då vet man vad det kostar.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 13:43
av MWall
mans71 skrev:
Bryr sig någon om man kan ladda för en hundring billigare om man tar en annan väg/tid än den optimala i en bil där familjen sitter och vill komma fram? Feltänk.

Nä, men om det är högt pris på grund av hög beläggning (kö, eller halverad effekt på V2 pga delat par) så kanske man kommer fortare fram om man väljer SuC som egentligen inte är optimala?

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 15:02
av mikebike
MWall skrev:
mans71 skrev:
Bryr sig någon om man kan ladda för en hundring billigare om man tar en annan väg/tid än den optimala i en bil där familjen sitter och vill komma fram? Feltänk.

Nä, men om det är högt pris på grund av hög beläggning (kö, eller halverad effekt på V2 pga delat par) så kanske man kommer fortare fram om man väljer SuC som egentligen inte är optimala?
Det förutsätter att man dels vet att det är prisskillnad, dels har möjlighet att välja.
Personligen väljer jag alltid Linköping framför Ödeshög, Norrköping eller Tystberga. Men det är p.g.a. tillgänglighet och laddhastighet. Jag har ingen aning om eventuella prisskillnader mellan dessa.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 17:39
av mans71
MWall skrev:
mans71 skrev:
Bryr sig någon om man kan ladda för en hundring billigare om man tar en annan väg/tid än den optimala i en bil där familjen sitter och vill komma fram? Feltänk.

Nä, men om det är högt pris på grund av hög beläggning (kö, eller halverad effekt på V2 pga delat par) så kanske man kommer fortare fram om man väljer SuC som egentligen inte är optimala?
Egen upplevelse kan ju iofs betraktas som anektodisk men jag har då aldrig fått vänta pga fullt och delat effekt har bara skett ett fåtal gånger under några minuter. V3 löser väl dessutom det senare? Blir lite trist stämning med en familj i bilen som inte fick stanna på det optimala/förväntade stället tänker jag, för att inte tala om att det blir ännu en krånglig parameter att hålla rätt på vs. ICE :) .

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 17:42
av MWall
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Bryr sig någon om man kan ladda för en hundring billigare om man tar en annan väg/tid än den optimala i en bil där familjen sitter och vill komma fram? Feltänk.

Nä, men om det är högt pris på grund av hög beläggning (kö, eller halverad effekt på V2 pga delat par) så kanske man kommer fortare fram om man väljer SuC som egentligen inte är optimala?
Egen upplevelse kan ju iofs betraktas som anektodisk men jag har då aldrig fått vänta pga fullt och delat effekt har bara skett ett fåtal gånger under några minuter. V3 löser väl dessutom det senare? Blir lite trist stämning med en familj i bilen som inte fick stanna på det optimala/förväntade stället tänker jag, för att inte tala om att det blir ännu en krånglig parameter att hålla rätt på vs. ICE :) .

Jaha. Jag har köat flera ggr och senast i somras undvek jag Ödeshög ett par ggr eftersom det var fullt/nästan fullt. Händer nästan varje gång jag åker förbi där att det är åtminstone en bra bit över 50% beläggning så jag väljer alltid Linköping istället om jag inte absolut måste stanna där. Så att ha högre pris i Ödeshög än i Linköping är för mig logiskt. Vet inte om det är så men om min teori stämmer så...

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 17:45
av mans71
MWall skrev:
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Bryr sig någon om man kan ladda för en hundring billigare om man tar en annan väg/tid än den optimala i en bil där familjen sitter och vill komma fram? Feltänk.

Nä, men om det är högt pris på grund av hög beläggning (kö, eller halverad effekt på V2 pga delat par) så kanske man kommer fortare fram om man väljer SuC som egentligen inte är optimala?
Egen upplevelse kan ju iofs betraktas som anektodisk men jag har då aldrig fått vänta pga fullt och delat effekt har bara skett ett fåtal gånger under några minuter. V3 löser väl dessutom det senare? Blir lite trist stämning med en familj i bilen som inte fick stanna på det optimala/förväntade stället tänker jag, för att inte tala om att det blir ännu en krånglig parameter att hålla rätt på vs. ICE :) .

Jaha. Jag har köat flera ggr och senast i somras undvek jag Ödeshög ett par ggr eftersom det var fullt/nästan fullt. Händer nästan varje gång jag åker förbi där att det är åtminstone en bra bit över 50% beläggning så jag väljer alltid Linköping istället om jag inte absolut måste stanna där. Så att ha högre pris i Ödeshög än i Linköping är för mig logiskt. Vet inte om det är så men om min teori stämmer så...
Jag har förstått att Ödeshög är värst, har nästan aldrig stannat där själv så kanske därför jag inte upplevt problem då!

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 17:49
av MWall
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Bryr sig någon om man kan ladda för en hundring billigare om man tar en annan väg/tid än den optimala i en bil där familjen sitter och vill komma fram? Feltänk.

Nä, men om det är högt pris på grund av hög beläggning (kö, eller halverad effekt på V2 pga delat par) så kanske man kommer fortare fram om man väljer SuC som egentligen inte är optimala?
Egen upplevelse kan ju iofs betraktas som anektodisk men jag har då aldrig fått vänta pga fullt och delat effekt har bara skett ett fåtal gånger under några minuter. V3 löser väl dessutom det senare? Blir lite trist stämning med en familj i bilen som inte fick stanna på det optimala/förväntade stället tänker jag, för att inte tala om att det blir ännu en krånglig parameter att hålla rätt på vs. ICE :) .

Jaha. Jag har köat flera ggr och senast i somras undvek jag Ödeshög ett par ggr eftersom det var fullt/nästan fullt. Händer nästan varje gång jag åker förbi där att det är åtminstone en bra bit över 50% beläggning så jag väljer alltid Linköping istället om jag inte absolut måste stanna där. Så att ha högre pris i Ödeshög än i Linköping är för mig logiskt. Vet inte om det är så men om min teori stämmer så...
Jag har förstått att Ödeshög är värst, har nästan aldrig stannat där själv så kanske därför jag inte upplevt problem då!

Jag köade i Löddeköpinge redan sommaren 2017. Men Tesla har gjort ett bra jobb med att bygga bort köer. Har hänt mycket under de här 4 åren. Men just Ödeshög är lite av en skamfläck.

Att behöva dela stolpe har jag dock behövt göra ganska många ggr.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 18:09
av Gustafsson
Ödeshög lär avlastas rejält med Jönköping

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 19:33
av tommyd
MWall skrev:
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Bryr sig någon om man kan ladda för en hundring billigare om man tar en annan väg/tid än den optimala i en bil där familjen sitter och vill komma fram? Feltänk.

Nä, men om det är högt pris på grund av hög beläggning (kö, eller halverad effekt på V2 pga delat par) så kanske man kommer fortare fram om man väljer SuC som egentligen inte är optimala?
Egen upplevelse kan ju iofs betraktas som anektodisk men jag har då aldrig fått vänta pga fullt och delat effekt har bara skett ett fåtal gånger under några minuter. V3 löser väl dessutom det senare? Blir lite trist stämning med en familj i bilen som inte fick stanna på det optimala/förväntade stället tänker jag, för att inte tala om att det blir ännu en krånglig parameter att hålla rätt på vs. ICE :) .

Jaha. Jag har köat flera ggr och senast i somras undvek jag Ödeshög ett par ggr eftersom det var fullt/nästan fullt. Händer nästan varje gång jag åker förbi där att det är åtminstone en bra bit över 50% beläggning så jag väljer alltid Linköping istället om jag inte absolut måste stanna där. Så att ha högre pris i Ödeshög än i Linköping är för mig logiskt. Vet inte om det är så men om min teori stämmer så...
För mig vore det mer logiskt att bygga fler laddstationer om det ofta blir kö på de redan existerande laddstationerna. Om man tvingas höja elpriserna så har man planerat kapacitetsutbyggnaden dåligt. God tillgång på Supercharger-laddstationer är en del av anledningen till att kunder väljer att köpa Tesla-bilar istället för konkurrenters bilar. Då är det osmart att höja elpriserna istället för att bygga fler laddstationer. Ta en låg vinst på Supercharger-laddstationerna och tjäna mycket mer på att få många fler som köper de dyra bilarna. Hellre 5 % vinst på 1 000 000 bilar som laddar än 10 % vinst på 100 000 bilar som laddar. Då både tjänar Tesla så mycket pengar som möjligt, och kunderna blir så glada som möjligt. Win-win.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 20:08
av Niklas Z
tommyd skrev:
För mig vore det mer logiskt att bygga fler laddstationer om det ofta blir kö på de redan existerande laddstationerna. Om man tvingas höja elpriserna så har man planerat kapacitetsutbyggnaden dåligt. God tillgång på Supercharger-laddstationer är en del av anledningen till att kunder väljer att köpa Tesla-bilar istället för konkurrenters bilar. Då är det osmart att höja elpriserna istället för att bygga fler laddstationer. Ta en låg vinst på Supercharger-laddstationerna och tjäna mycket mer på att få många fler som köper de dyra bilarna.
Det finns väl inget som tyder på att Tesla alls gör vinst på Supercharger. Det är mer rimligt att utgå från att de gör en förlust på laddnätverket, men att det varit värt den kostnaden för att lättare kunna sälja bilar.

Re: Priser laddning SuC idag?

Postat: 24 aug 2021 21:12
av martinot
Niklas Z skrev:
tommyd skrev:
För mig vore det mer logiskt att bygga fler laddstationer om det ofta blir kö på de redan existerande laddstationerna. Om man tvingas höja elpriserna så har man planerat kapacitetsutbyggnaden dåligt. God tillgång på Supercharger-laddstationer är en del av anledningen till att kunder väljer att köpa Tesla-bilar istället för konkurrenters bilar. Då är det osmart att höja elpriserna istället för att bygga fler laddstationer. Ta en låg vinst på Supercharger-laddstationerna och tjäna mycket mer på att få många fler som köper de dyra bilarna.
Det finns väl inget som tyder på att Tesla alls gör vinst på Supercharger. Det är mer rimligt att utgå från att de gör en förlust på laddnätverket, men att det varit värt den kostnaden för att lättare kunna sälja bilar.
Absolut. Gillar inte prishöjningarna som Tesla gjort på SuC, men påminner mig att det ändå är bättre än för många andra elbilar.


https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -elbilar-/
För en massa år sedan kunde det skilja stora summor mellan olika mobilabonnemang, för att inte tala om hur dyrt det var med långdistanssamtal och surfande utrikes. Valde man fel kunde det kosta skjortan!

Just nu är elbilarna på den utvecklingsnivån, med stora skillnader i både prestanda och kostnader. Ska du ofta köra långa sträckor kommer valet av märke spela stor roll för ekonomin. I dagsläget finns det bara två kedjor i Sverige som har ett väl utbyggt nät med riktiga snabbladdare – Ionity och Tesla.

Vill du göra det extremt lätt, och få en bekväm och prisvärd laddning, finns det just nu bara ett bilmärke: Tesla. Inte nog med att deras laddnätverk är det bäst utbyggda med stationer på många orter och rejält med laddare på varje ställe – det tillkommer inte heller några extra abonnemangsavgifter och priset på el är bra. Varje kWh kostar 3,62 kr.

Dessutom behöver man inte fundera på betalning, appar eller RFID-brickor. Bilen är kopplad till ditt kontokort och laddaren känner igen varje bil – det är bara att stanna och ansluta sladden – precis som det ska vara och som det måste bli med alla andra laddkedjor och bilmärken framöver.

Än så länge är det oftast ovanligt med köer till Teslas laddare, medan det tyvärr stockar till sig hos andra laddnätverk när det är många bilar ute och rullar – och det är inte så konstigt.

Bild