Sida 1 av 1

Nya v3 laddare för model s

Postat: 24 aug 2021 08:52
av Elcanna
Hej jag har en tesla model s ifrån 2013 och har därför gratis laddning på supercharge stationerna men för att vi ska kunna ladda på dem nya v3 stationerna så krävs det en liten ombyggnad av bilen då undrar jag om det finns någon chans att tesla kan ta bort våran gratis supercharge?

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 24 aug 2021 08:54
av fth
Nej, det är endast om bilen säljs via Tesla som dom kan plocka bort tillval.

Du kan lugnt uppgradera bilen till CCS, en av de bästa och mest prisvärda uppgraderingar du kan göra enligt min åsikt.

/fth

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 24 aug 2021 10:28
av chox
Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 24 aug 2021 15:51
av Lessmog
chox skrev:
Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Jag uppdaterade till CCS i våras, funkar kanon känns det. Flera nya stationer har bara den slangen, så detta öppnar nya rutter för mig. :)

Sedan dog bilen :cry: men det visade sig vara inte 12V som jag omedelbart killgissade utan 400V som lagt av. Troligast inget samband. Därför tog det så lång tid, såna finns liksom inte på lager. Plåster på själen: Helt nytt huvudbatteri, med nya tekniker, och gratis på drivlinegarantin. :mrgreen:

Sex år S85D, 7000+ mil.

Haha, det blev 90 kWh, 350V enligt etiketten. Extra räckvidd, man tackar! :lol:

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 24 aug 2021 17:27
av chaffis75
Lessmog skrev:
chox skrev:
Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Jag uppdaterade till CCS i våras, funkar kanon känns det. Flera nya stationer har bara den slangen, så detta öppnar nya rutter för mig. :)

Sedan dog bilen :cry: men det visade sig vara inte 12V som jag omedelbart killgissade utan 400V som lagt av. Troligast inget samband. Därför tog det så lång tid, såna finns liksom inte på lager. Plåster på själen: Helt nytt huvudbatteri, med nya tekniker, och gratis på drivlinegarantin. :mrgreen:

Sex år S85D, 7000+ mil.

Haha, det blev 90 kWh, 350V enligt etiketten. Extra räckvidd, man tackar! :lol:
Bytte de emblemet bak då också :D

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 24 aug 2021 18:35
av Ether
Hej,

Ni som uppdaterat till CCS - laddar bilen (ex Model s 85d 2015 som jag har) snabbare då på vanliga respektive nya superchargers?

Jag har ju en sådan adapter tror jag - räcker inte det?

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 24 aug 2021 18:41
av Nicke Nyfiken
Ether skrev:
Hej,

Ni som uppdaterat till CCS - laddar bilen (ex Model s 85d 2015 som jag har) snabbare då på vanliga respektive nya superchargers?

Jag har ju en sådan adapter tror jag - räcker inte det?
Laddhastigheten påverkas inte. Den begränsas av batteriet.

Det räcker inte med en adapter. Bilen måste in på SC för ombyggnad.
Var har du fått adaptern från?

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 24 aug 2021 19:00
av Ether
Jaha jag kanske trodde jag hade en sådan adapter men det kanske jag inte har - det är två sladdar och en massa adaptrar i bilen men de kanske är annat än ccs.

Så den allmänna synen är att man bör uppgradera till ccs då?

Finns det något sätt att då den där snabba 350 kw laddningen på en Model s 2015?

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 24 aug 2021 19:50
av roder99
Ether skrev:
Jaha jag kanske trodde jag hade en sådan adapter men det kanske jag inte har - det är två sladdar och en massa adaptrar i bilen men de kanske är annat än ccs.

Så den allmänna synen är att man bör uppgradera till ccs då?

Finns det något sätt att då den där snabba 350 kw laddningen på en Model s 2015?

Ja man bör uppgradera till CCS. Kostar ca 3.400 sek. Själv köpte jag tidigt och betalade drygt 5.000 sek. Ger betydligt högre flexibilitet.

Finns bara en kombo som ger som i bästa fall ger 130 kW i några sekunder sedan 100 kW i några minuter och sedan tuffar på i 50-70 kW i 30 minuter och planar ut vid 90% SOC kring 10 kW (gäller 85 kWh batteriet).

Varmt batteri och mindre än 10% kvar i batteriet.

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 24 aug 2021 21:01
av Nicke Nyfiken
Ether skrev:
Jaha jag kanske trodde jag hade en sådan adapter men det kanske jag inte har - det är två sladdar och en massa adaptrar i bilen men de kanske är annat än ccs.

Så den allmänna synen är att man bör uppgradera till ccs då?

Finns det något sätt att då den där snabba 350 kw laddningen på en Model s 2015?
Nä man bör inte uppgradera till CCS om man inte har det specifika behovet.

Med mitt körmönster är det helt bortkastade pengar att lägga 3400:- för något jag inte har behov av.
För andra kan det vara värt betydligt mer än 3400:- för att få möjlighet att kunna ladda med CCS anslutning. Det beror helt på körmönster och snabbladdbehov. Så fråga dig själv vad det skulle tillföra dig att kunna snabbladda på några fler ställen.

Nej. Återigen, så är det batteriet som begränsar laddhastigheten i din bil. Det spelar ingen roll vilken anslutning man har eller hur hög effekt laddaren kan leverera. Har du ett 85kWh batteri så kommer du aldrig att få mer än 120-130 kW i några sekunder som bäst när batteriet är nära 0%. Sedan går det raskt nedåt i laddeffekt.

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 24 aug 2021 21:54
av Lessmog
chaffis75 skrev:
Lessmog skrev:
chox skrev:
Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Jag uppdaterade till CCS i våras, funkar kanon känns det. Flera nya stationer har bara den slangen, så detta öppnar nya rutter för mig. :)

Sedan dog bilen :cry: men det visade sig vara inte 12V som jag omedelbart killgissade utan 400V som lagt av. Troligast inget samband. Därför tog det så lång tid, såna finns liksom inte på lager. Plåster på själen: Helt nytt huvudbatteri, med nya tekniker, och gratis på drivlinegarantin. :mrgreen:

Sex år S85D, 7000+ mil.

Haha, det blev 90 kWh, 350V enligt etiketten. Extra räckvidd, man tackar! :lol:
Bytte de emblemet bak då också :D
Haha, nej, det ingick liksom inte. Snarare då att jämföra med en mild chiptrimning? Samma registrering, bara lite bättre prestanda. Hoppas kan man ju! Har inte testat SuC seriöst, måste bara testa en ny station på hemvägen och det tycktes gå bra. 75 kW vid 65% SoC om jag minns rätt, men längtade hem ... ;)

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 25 aug 2021 07:05
av Bjelke
Stämmer det verkligen med 350V på ett sånt batteri? Det ska väl vara mer än så även om jag inte
minns exakt vad som står på tex 90kWh-batteriet…

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 25 aug 2021 07:08
av Gustafsson
Vad är det för batteri? Har inte de gamla 90kWh batterierna en spänning på 400V? Är cellerna så mycket bättre att antalet celler är samma som i 75D? Tror 70D + 75D har 350 V.
Ibland är det visst bra att batteriet går sönder :-)

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 25 aug 2021 07:31
av Anders
Uppgraderade med CCS och laddar på dom vanligt.

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 25 aug 2021 07:36
av Anders
Enda tråkiga are att vi med äldre modeller får leva med långsam SuC. När dom uppgraderar till ett helt nytt batteri hur blir det då ? Fortfarande samma långsamma 50kW laddhastighet?

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 25 aug 2021 07:41
av Anders
Lessmog skrev:
chaffis75 skrev:
Lessmog skrev:
chox skrev:
Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Jag uppdaterade till CCS i våras, funkar kanon känns det. Flera nya stationer har bara den slangen, så detta öppnar nya rutter för mig. :)

Sedan dog bilen :cry: men det visade sig vara inte 12V som jag omedelbart killgissade utan 400V som lagt av. Troligast inget samband. Därför tog det så lång tid, såna finns liksom inte på lager. Plåster på själen: Helt nytt huvudbatteri, med nya tekniker, och gratis på drivlinegarantin. :mrgreen:

Sex år S85D, 7000+ mil.

Haha, det blev 90 kWh, 350V enligt etiketten. Extra räckvidd, man tackar! :lol:
Bytte de emblemet bak då också :D
Haha, nej, det ingick liksom inte. Snarare då att jämföra med en mild chiptrimning? Samma registrering, bara lite bättre prestanda. Hoppas kan man ju! Har inte testat SuC seriöst, måste bara testa en ny station på hemvägen och det tycktes gå bra. 75 kW vid 65% SoC om jag minns rätt, men längtade hem ... ;)
75 kW stabil eller trappar den snabbt ner till 50 kW ? Nytt batteri borde kunna ta emot åtminstone 120kW ?

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 25 aug 2021 08:21
av Elmil
Gustafsson skrev:
Vad är det för batteri? Har inte de gamla 90kWh batterierna en spänning på 400V? Är cellerna så mycket bättre att antalet celler är samma som i 75D? Tror 70D + 75D har 350 V.
Ibland är det visst bra att batteriet går sönder :-)
Det är väl 96S-konfiguration? Då blir ju 350V/96 ca 3.65V per cell nominellt, vilket verkar rimligt. Maxspänningen blir då ca 400V om cellen klarar 4.2V
Batteripacken brukar ange nominell spänning.

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 25 aug 2021 09:05
av Lessmog
Buntar ihop svar på flera frågor:
Har bara testat SuC i några minuter, då på ca 65% nivå, varmt batteri, och fick ca 75kW.
I kartan såg jag en ny röd plupp med 12 lediga stolpar, svängde av och proppade i CCS-adaptern. OK.

Innanmätet är osett och omätt :lol: men med möda fick jag ett foto av etiketten bakom höger framhjul.

Sen vet jag inte mer.
Batteri,90kwh.jpg

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 25 aug 2021 22:35
av Bernando
Lessmog skrev:
Har bara testat SuC i några minuter, då på ca 65% nivå, varmt batteri, och fick ca 75kW.
Den hastigheten på så hög SoC hade man ju inte tackat nej till. En annan behöver neråt 30% för att nå 75 kW. På 65% är man ju under 50 kW :(

Re: Nya v3 laddare för model s

Postat: 12 sep 2021 21:32
av chox
chox skrev:
Även jag tillstyrker detta. Har en 2014 med fri Suc, uppgraderade till CCS för två månader sedan och inget negativt hände. Läste att vissa fått problem med 12-voltsbatteriet efter uppgraderingen men jag har inte märkt av något sådant alls.
Meeeen så kom då varningen om att 12-voltsbatteriet måste bytas... ☹️