Sida 1 av 2
Alternativ till destination chargers
Postat: 25 aug 2021 22:52
av marcus22
Hej, ska bila ner med Teslan till Marbella för första gången och ska spendera två månader där.
Husen vi ska bo i har dessvärre inga laddmöjligheter så försöker hitta alternativ. Närmaste supercharger ligger öster om Malaga (mer än 1 h bort) och när man kikar på destination chargers så ligger majoriteten på hotell som kräver att man bor på hotellet.
Någon som har några förslag på andra sätt att lösa laddningen? Även kikat på Ionity men de har i princip ingenting i hela regionen.
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 06:56
av Niklas Z
marcus22 skrev:Hej, ska bila ner med Teslan till Marbella för första gången och ska spendera två månader där.
Husen vi ska bo i har dessvärre inga laddmöjligheter så försöker hitta alternativ. Närmaste supercharger ligger öster om Malaga (mer än 1 h bort) och när man kikar på destination chargers så ligger majoriteten på hotell som kräver att man bor på hotellet.
Någon som har några förslag på andra sätt att lösa laddningen? Även kikat på Ionity men de har i princip ingenting i hela regionen.
Enligt plugsurfingappen finns det två 7,4 kW ladduttag i Marbella. De kanske kan vara vad du behöver, förutsatt att de är tillgängliga. De borde räcka gott och väl för att fylla på under natten.
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 08:03
av cesar
Rätt många av de hotell med destination chargers jag kontaktat har erbjudit laddning mot avgift även om man inte bor där. Iofs främst Kroatien.
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 09:06
av JohanBq
marcus22 skrev:Närmaste supercharger ligger öster om Malaga (mer än 1 h bort)
Riktigt så illa är det väl inte? Den ligger väster om Málaga, norr om Fuengirola. Google säger precis över halvtimmen från centrala Marbella. Men det är ändå en bra bit att åka bara för att ladda.

Känns som att just Marbella hade varit ett utmärkt ställe att smälla upp en Supercharger.
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 09:15
av fth
marcus22 skrev:Hej, ska bila ner med Teslan till Marbella för första gången och ska spendera två månader där.
Husen vi ska bo i har dessvärre inga laddmöjligheter så försöker hitta alternativ. Närmaste supercharger ligger öster om Malaga (mer än 1 h bort) och när man kikar på destination chargers så ligger majoriteten på hotell som kräver att man bor på hotellet.
Någon som har några förslag på andra sätt att lösa laddningen? Även kikat på Ionity men de har i princip ingenting i hela regionen.
Det finns inga möjligheter att rigga upp en enkel förlängningssladd till bilen från huset?
Det brukar ju räcka långt med typ 5-8A enfas om man kan ladda hela nätterna.
/fth
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 09:18
av Teslaspolen
fth skrev:marcus22 skrev:Hej, ska bila ner med Teslan till Marbella för första gången och ska spendera två månader där.
Husen vi ska bo i har dessvärre inga laddmöjligheter så försöker hitta alternativ. Närmaste supercharger ligger öster om Malaga (mer än 1 h bort) och när man kikar på destination chargers så ligger majoriteten på hotell som kräver att man bor på hotellet.
Någon som har några förslag på andra sätt att lösa laddningen? Även kikat på Ionity men de har i princip ingenting i hela regionen.
Det finns inga möjligheter att rigga upp en enkel förlängningssladd till bilen från huset?
Det brukar ju räcka långt med typ 5-8A enfas om man kan ladda hela nätterna.
/fth
Så gjorde vi här om veckan. Parkering utanför ett fönster, vi bodde på andra våningen men firade ut en lång förlängningskabel genom ett fönster. Gick bra!
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 09:22
av fth
Teslaspolen skrev:Så gjorde vi här om veckan. Parkering utanför ett fönster, vi bodde på andra våningen men firade ut en lång förlängningskabel genom ett fönster. Gick bra!
Precis, har man bara en lång (25-50m) sladd av bra kvalitet (1.5-2.5 mm2) i frunken så går det ju oftast att rigga något som funkar alldeles utmärkt.
/fth
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 11:28
av martinot
fth skrev:Teslaspolen skrev:Så gjorde vi här om veckan. Parkering utanför ett fönster, vi bodde på andra våningen men firade ut en lång förlängningskabel genom ett fönster. Gick bra!
Precis, har man bara en lång (25-50m) sladd av bra kvalitet (1.5-2.5 mm2) i frunken så går det ju oftast att rigga något som funkar alldeles utmärkt.
/fth
Har en 25 meter 2,5 mm2 liggandes permanent i frunken.
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 11:40
av wheels
Är kontakterna samma som i Sverige? Många år sen jag var i Spanien
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 11:47
av Niklas Z
wheels skrev:Är kontakterna samma som i Sverige? Många år sen jag var i Spanien
Det verkar så:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk ... _i_världen
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 12:10
av Tobbelibobbe
Kapar tråden lite, men är detta en kabel som skulle funka för syftet som beskrivs ovan?
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... cUQAvD_BwE
Behöver lösning för kommande weekendresor och vinterns tur till fjällen.
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 12:16
av fth
Den funkar, det är dock bättre med 2.5 mm2 om du skall ta ut högre effekt, t.ex. den här:
https://www.biltema.se/bygg/el/skarvsla ... 2000023206
/fth
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 14:00
av martinot
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 14:42
av fth
Jag har Biltema-varianten själv, den har aldrig svikit mig, alla dom du länkar till verkar vara likvärdiga. Så länge man tar ut max typ 10A så är ju 2.5mm2 kanske egentligen lite overkill, men man kan ju iaf vara säker på att kabeln inte är den svaga länken i kedjan.
/fth
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 26 aug 2021 18:19
av martinot
fth skrev:
Jag har Biltema-varianten själv, den har aldrig svikit mig, alla dom du länkar till verkar vara likvärdiga. Så länge man tar ut max typ 10A så är ju 2.5mm2 kanske egentligen lite overkill, men man kan ju iaf vara säker på att kabeln inte är den svaga länken i kedjan.
/fth
Japp, är nog bara skillnad och nytta när man maxar med 13A (eller med CEE-konverter) 16A.
Men även om de aldrig blir eldfarligt varma med 1,5 mm2 (är ju inom specifikation med upp till 13/16A på 1,5 mm2 har jag för mig), så slipper man en del spänningsfall och onödiga värmeförluster i så långa kablar som 25 meter och längre. Så om inte annat ur det perspektivet så är ju 2,5 mm2 att föredra med längden i beaktning.
Kombinerar med varma sommardagar i solen (i Spanien eller hemma) så är det nog inte heller fel med att gå på 2,5 mm2 när man maxar effekten (vilket man verkligen vill när man bara har en fas att ladda på).
Prisskillnaden är liten i sammanhanget vad elbilar kostar, och platsen är inte så stor skillnad att det inte får plats i frunken (tillsammans med alla andra kablar och saker).
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 28 aug 2021 08:52
av Lacho
Det finns säkert trådar som besvarar följande frågor (eller i bilens manual). Får vår första elbil (Enyaq) på tisdag så jag är helt nybörjare. Vi kommer åka upp till fjällen, från Stockholm, en hel del i vinter.
Som jag förstått det är det inte mycket laddstolpar där och att köra sladd genom fönstret för att ladda batteriet några procent känns som ett ok alternativ. Förutom sladdarna ni länkar till, vad mer behöver man tänka på? Ställa in maxladdning på bilen? Speciell propp osv? Finns det någonstans att läsa på om detta tar jag gärna emot länkar så slipper jag besvära här

Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 28 aug 2021 12:20
av fth
Lacho skrev:Det finns säkert trådar som besvarar följande frågor (eller i bilens manual). Får vår första elbil (Enyaq) på tisdag så jag är helt nybörjare. Vi kommer åka upp till fjällen, från Stockholm, en hel del i vinter.
Som jag förstått det är det inte mycket laddstolpar där och att köra sladd genom fönstret för att ladda batteriet några procent känns som ett ok alternativ. Förutom sladdarna ni länkar till, vad mer behöver man tänka på? Ställa in maxladdning på bilen? Speciell propp osv? Finns det någonstans att läsa på om detta tar jag gärna emot länkar så slipper jag besvära här

Sätt ned laddeffekt till max kanske 8-10A, känn på kablar och anslutningar under första timmen så att dom inte blir varma, välj uttag med omsorg, om möjligt kolla hur uttaget är avsäkrat etc.
Sen är det tyvärr så att många uthyrare uttryckligen förbjuder detta förfarande, t.ex Skistar (dvs typ 80% av alla fjällstugor), så kanske bäst att kolla upp detta i förväg?
Med det sagt, ett uttag som ofta är av bra kvalitet och klarar hög effekt är spisuttaget, med en Perilex-CEE-adapter kan man oftast plocka ut rejäl effekt (trefas) om du kan komma åt detta.
/fth
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 28 aug 2021 13:43
av MrRun
fth skrev:Lacho skrev:Det finns säkert trådar som besvarar följande frågor (eller i bilens manual). Får vår första elbil (Enyaq) på tisdag så jag är helt nybörjare. Vi kommer åka upp till fjällen, från Stockholm, en hel del i vinter.
Som jag förstått det är det inte mycket laddstolpar där och att köra sladd genom fönstret för att ladda batteriet några procent känns som ett ok alternativ. Förutom sladdarna ni länkar till, vad mer behöver man tänka på? Ställa in maxladdning på bilen? Speciell propp osv? Finns det någonstans att läsa på om detta tar jag gärna emot länkar så slipper jag besvära här

Sätt ned laddeffekt till max kanske 8-10A, känn på kablar och anslutningar under första timmen så att dom inte blir varma, välj uttag med omsorg, om möjligt kolla hur uttaget är avsäkrat etc.
Sen är det tyvärr så att många uthyrare uttryckligen förbjuder detta förfarande, t.ex Skistar (dvs typ 80% av alla fjällstugor), så kanske bäst att kolla upp detta i förväg?
Med det sagt, ett uttag som ofta är av bra kvalitet och klarar hög effekt är spisuttaget, med en Perilex-CEE-adapter kan man oftast plocka ut rejäl effekt (trefas) om du kan komma åt detta.
/fth
Låter som ett grymt tips/hack med perilexadapter!
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 28 aug 2021 14:21
av martinot
MrRun skrev:fth skrev:
Med det sagt, ett uttag som ofta är av bra kvalitet och klarar hög effekt är spisuttaget, med en Perilex-CEE-adapter kan man oftast plocka ut rejäl effekt (trefas) om du kan komma åt detta.
/fth
Låter som ett grymt tips/hack med perilexadapter!
Grymt förslag fth! Gillar din idé med Perlix-uttaget!
Hittade att det fanns ett gäng sådana här adapters (skall nog skaffa en själv):

Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 28 aug 2021 14:58
av fth
martinot skrev:Grymt förslag fth! Gillar din idé med Perlix-uttaget!
Hittade att det fanns ett gäng sådana här adapters (skall nog skaffa en själv):
Jo, det är nog inte alla som vet att dom flesta bostäder, inte bara villor på landsbygden, har ett lätt tillgängligt trefasuttag.
Man måste ju inte heller nödvändigtvis släpa runt på en skrymmande trefaskabel, med en adapter till tre enfasuttag så kan man använda sin vanliga schuko-lösning, fördelen är förstås att Perilex-uttaget sannolikt är avsäkrat med 16A, har ledningar av god kvalitet etc., vilket gör att man oftast kan plocka ut 10-16A enfas utan problem, på valfri fas dessutom.
/fth
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 28 aug 2021 16:31
av Lacho
Tusen tack för tipsen!
Vi kommer åka till Kungsberget och jag har inte sett något sånt förbud där. Borde ju vara ganska lätt att komma åt perlix-uttaget om det inte är helt inbyggt/gömt bakom skåpen. Men ska kolla igen för säkerhetens skull. Har också mailat dom och frågat hur det är med laddstolpar kring boenderna där (lägenheterna dvs), dom ska återkomma ang det.
Om det finns uttag utomhus antar jag det är samma som dom vanliga inomhus?
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 28 aug 2021 16:34
av fth
Lacho skrev:Tusen tack för tipsen!
Vi kommer åka till Kungsberget och jag har inte sett något sånt förbud där. Borde ju vara ganska lätt att komma åt perlix-uttaget om det inte är helt inbyggt/gömt bakom skåpen. Men ska kolla igen för säkerhetens skull. Har också mailat dom och frågat hur det är med laddstolpar kring boenderna där (lägenheterna dvs), dom ska återkomma ang det.
Om det finns uttag utomhus antar jag det är samma som dom vanliga inomhus?
Kungsberget har ganska många laddare, där ska du inte behöva några ”hack” för att ta dig hem igen
/fth
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 28 aug 2021 17:01
av Lacho
fth skrev:Lacho skrev:Tusen tack för tipsen!
Vi kommer åka till Kungsberget och jag har inte sett något sånt förbud där. Borde ju vara ganska lätt att komma åt perlix-uttaget om det inte är helt inbyggt/gömt bakom skåpen. Men ska kolla igen för säkerhetens skull. Har också mailat dom och frågat hur det är med laddstolpar kring boenderna där (lägenheterna dvs), dom ska återkomma ang det.
Om det finns uttag utomhus antar jag det är samma som dom vanliga inomhus?
Kungsberget har ganska många laddare, där ska du inte behöva några ”hack” för att ta dig hem igen
/fth
Ah ok. Plugshare visar 3 laddare vid skilodge (Charge Amps/EasyPark). Finns det fler?
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 28 aug 2021 18:18
av fth
Lacho skrev:Ah ok. Plugshare visar 3 laddare vid skilodge (Charge Amps/EasyPark). Finns det fler?
https://www.kungsberget.se/pa-plats/laddstolpar/
/fth
Re: Alternativ till destination chargers
Postat: 28 aug 2021 19:42
av Lacho
Tack! Haha känner mig som en riktig sopa efter mina misslyckade googlingar...