Hur är model Y att köra?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TangentEnd
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 apr 2021 14:22
Ort: Stockholm

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av TangentEnd »

lakke skrev:
TangentEnd skrev:
lakke skrev:
TangentEnd skrev:
Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.
Så det är random om det eller ppf eller inte?

Va då ppf på dom jag såg
Det var i Mall of Scandinavia jag fick den informationen för några dagar sedan. Deras utställningsbil hade det inte så det var därför jag frågade. Om jag inte minns helt fel fanns det inte på den blå i Segeltorp heller. Någon som varit där nyligen och kollat?

Har tyvärr ingen bättre bild från MoS
TeslaMY.jpg


inga stänkskärmar fram heller?
Jo, det skulle vi få enligt samma källa.
Någon som hämtat ut sin som har mer info om ppf?
Model Y LR Grå, 20"
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av lakke »

mikebike skrev:
lakke skrev:
TangentEnd skrev:
lakke skrev:
TangentEnd skrev:
Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.
Så det är random om det eller ppf eller inte?

Va då ppf på dom jag såg
Det var i Mall of Scandinavia jag fick den informationen för några dagar sedan. Deras utställningsbil hade det inte så det var därför jag frågade. Om jag inte minns helt fel fanns det inte på den blå i Segeltorp heller. Någon som varit där nyligen och kollat?

Har tyvärr ingen bättre bild från MoS
TeslaMY.jpg


inga stänkskärmar fram heller?
Jo, alla bilar har stänkskärmar. Visningsbilen i MoS har dessutom främre stänkskydd. ;)
haha kul :lol:
Model Y performance
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Bonden Roger »

Vad är ppf (stenskottsskydd framför bakhjulet) ?
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Rolemod »

Jo både stänkskydd fram samt PPF ska ingå. Jag hämtade min Y i veckan och hade stänkskydd fram men saknade PPF vid hundbenen. Man var efter med leveranser av PPF som kommer senare.
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mwest »

TangentEnd skrev:
lakke skrev:
TangentEnd skrev:
lakke skrev:
TangentEnd skrev:
Enligt Teslasäljare får vi inte ppf som standard. Han visste inte varför det skiljer mellan Norge och Sverige.
Så det är random om det eller ppf eller inte?

Va då ppf på dom jag såg
Det var i Mall of Scandinavia jag fick den informationen för några dagar sedan. Deras utställningsbil hade det inte så det var därför jag frågade. Om jag inte minns helt fel fanns det inte på den blå i Segeltorp heller. Någon som varit där nyligen och kollat?

Har tyvärr ingen bättre bild från MoS
TeslaMY.jpg


inga stänkskärmar fram heller?
Jo, det skulle vi få enligt samma källa.
Någon som hämtat ut sin som har mer info om ppf?
Hämtade i tisdags och det sitter stänkskydd fram men ingen ppf.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Aida »

Nu har även lilla jag provkört en Model Y om nån är intresserad… Snälla bli inte arga - bara en biltoks ärliga uppfattning…

Väldigt positivt på Showroom Malmö. Bara att kliva in vid kl16 och få access direkt. Ingen kö alls. Trevliga försäljare. Och man behövde inte ha med sig någon i bilen vilket jag behövt vid Model 3 och Model S provkörning för några år sedan…

Direkt när jag satte mig i bilen så fick jag en wowkänsla! Så cool! Kändes verkligen som bil 3.0. Dataskärmen var knivskarp och jag gillade upplägget. Vilken rymd i bilen! Så snygg inredning! Superbekvämt baksäte mär man vinklade ryggstödet bakåt. Rejält bagage. Perfekt detaljkvalitet i allt! Jag nagelfarde hela bilen in och utvändigt. Perfekt lack och inga stora ojämna panelgaps. Likaså på den Model 3 SR som stod bredvid (ansiktlyft Kinabil). Men den amerikanskbyggda ansiktlyfta Model 3 Performance som stod på andra sidan: jösses!!! Det var det värsta jag sett. Allt var snett och vingt. Tom takstolparna inuti bilen hängde ned eftersom de inte klickat i fästena - men gick inte att rubba när försäljaren och jag försökte. Han sa att det berodde på att Tesla fått fabriken från Toyota och att ”den inte var anpassad såsom vi ville ha den…” Nåja säger jag… Är nog inte många maskiner kvar från Toyotatiden. Handlar nog mer om amerikanska sättet att bygga bilar - min Ford Mustang GT 2007 var likadan! Ursäkta för ot.

När jag började köra så föll tyvärr hela konceptet ihop för mig… Ledsen. Men herregud vad stötig fjädring. Den var fan stötigare än min Porsche Boxster S när jag valt sportdämparläget i PASM… Bilen tog skutt i sidled på tjälskador i marken. Direkt obekväm. Kändes konstigt i en SUV när man samtidigt satt så högt. Hela min skånska kagge skumpade på ett obehagligt sätt på Svedalas kullersten… Styrningen var rekordsnabb men alldeles för lätt och helt utan vägkänsla - kändes som en gummirem. Detta ledde till att bilen blev orolig och nervös vid motorvägskörning - blev ännu värre i kombination med den hårda fjädringen. Sedan jag valt sportläge på styrningen så blev det bättre men aldrig bra. Kolla på Porsche - en styrning behöver inte vara extremsnabb för att få bra känsla. En fjädring behöver inte vara stenhård och hoppig utan kan svälja små ojämnheter och ge ett flyt och ändå ge bra väghållning. Med den stenhårda fjädringen så framstår den löjligt låga maxlasten som ännu mer oförklarlig… Bakåtsikten genom invändiga backspegeln är en katastrof - bättre att endast använda sidospeglarna som på en skåpbil.

Bilen var rejält snabb och snål men det tjöt om motorerna som på ett Pågatåg. Jag blev förvånad. Jag mindes Model S motorer som knäpptysta. Nåja i jämn fart så var Model Ys motorer tysta så gör väl inte så mkt när man gasar - Tinnitusoljudet bidrar ju till fartkänslan! Men oj så bullrig bilen var. Rejält vägljud i motorvägsfart jämfört med min V90 (som också har en mycket härligare vägkontakt i styrningen).

Och förarstolen var rejält trång och rätt obekväm. Jag skulle nog få ont i rumpan efter en dags körning. Nu förstår jag vad Martinot menar med den ansiktlyfta Model 3s stolar - så mindes jag inte gamla Model 3s stolar. Och Model S LR årsmodellen precis före Raven som jag körde genom hela Tyskland för några år sedan hade några av de skönaste bilsäten jag någonsin suttit i! Och de byggs på samma stomme som dem i Model 3 enl Musk! Jag väger 81 kg och är 185 cm lång och är rätt smal om rumpan - Hur klarar den genomsnittliga amerikanen av dessa stolar!? Amerikanska bilar brukar ju ha breda fåtöljer… Detta var mer italienskt eller japansportigt som typ Mazda MX5…

Tyvärr så är jag inte övertygad… 730 000 kr är fasligt mycket pengar. Kombinera detta med att säljarna sa att vissa bilar kom med stänkskydd och skyddsfolie och vissa gjorde inte i slumpvis ordning samt allt snack om olika batterier så känner jag mig inte övertygad. Efter provsittningen så var jag sjukt tänd på bilen men efter provkörningen så kände jag avsmak. Vill-ha-känslan var som bortblåst. Det var skönt att sätta mig i min gamla V90 och starta tröskverket igen…


…och en sista sak: jag knackade/bankade uppe på instrumentpanelens ovansida samt på trälisten där under - skulle jag inte gjort… Det ekade ett skramlande tomt plastigt och metalliskt oljud som på en Lada eller kinesisk Julaleksak… Jag blev chockad! Prova det själva! Aldrig hört ngt liknande vid ett sådant bank.


Återigen bli inte arga på mig kära Teslavänner. Detta var bara min ärliga åsikt. Model S kvarstår som min favorit. Och jag kommer inte att hoppa av min Ioniq 5 bokning för att betala en extra mellanklassfossilares pris för att byta upp mig till en Model Y. Ioniq 5 ger en vill-ha-känsla även efter körningen. Och min V90 är inte så du rent körmässigt trots allt - bara man slipper trycka på gaspedalen…
jayckbswe
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 aug 2021 19:51

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av jayckbswe »

Aida skrev:
Nu har även lilla jag provkört en Model Y om nån är intresserad… Snälla bli inte arga - bara en biltoks ärliga uppfattning…

Väldigt positivt på Showroom Malmö. Bara att kliva in vid kl16 och få access direkt. Ingen kö alls. Trevliga försäljare. Och man behövde inte ha med sig någon i bilen vilket jag behövt vid Model 3 och Model S provkörning för några år sedan…

Direkt när jag satte mig i bilen så fick jag en wowkänsla! Så cool! Kändes verkligen som bil 3.0. Dataskärmen var knivskarp och jag gillade upplägget. Vilken rymd i bilen! Så snygg inredning! Superbekvämt baksäte mär man vinklade ryggstödet bakåt. Rejält bagage. Perfekt detaljkvalitet i allt! Jag nagelfarde hela bilen in och utvändigt. Perfekt lack och inga stora ojämna panelgaps. Likaså på den Model 3 SR som stod bredvid (ansiktlyft Kinabil). Men den amerikanskbyggda ansiktlyfta Model 3 Performance som stod på andra sidan: jösses!!! Det var det värsta jag sett. Allt var snett och vingt. Tom takstolparna inuti bilen hängde ned eftersom de inte klickat i fästena - men gick inte att rubba när försäljaren och jag försökte. Han sa att det berodde på att Tesla fått fabriken från Toyota och att ”den inte var anpassad såsom vi ville ha den…” Nåja säger jag… Är nog inte många maskiner kvar från Toyotatiden. Handlar nog mer om amerikanska sättet att bygga bilar - min Ford Mustang GT 2007 var likadan! Ursäkta för ot.

När jag började köra så föll tyvärr hela konceptet ihop för mig… Ledsen. Men herregud vad stötig fjädring. Den var fan stötigare än min Porsche Boxster S när jag valt sportdämparläget i PASM… Bilen tog skutt i sidled på tjälskador i marken. Direkt obekväm. Kändes konstigt i en SUV när man samtidigt satt så högt. Hela min skånska kagge skumpade på ett obehagligt sätt på Svedalas kullersten… Styrningen var rekordsnabb men alldeles för lätt och helt utan vägkänsla - kändes som en gummirem. Detta ledde till att bilen blev orolig och nervös vid motorvägskörning - blev ännu värre i kombination med den hårda fjädringen. Sedan jag valt sportläge på styrningen så blev det bättre men aldrig bra. Kolla på Porsche - en styrning behöver inte vara extremsnabb för att få bra känsla. En fjädring behöver inte vara stenhård och hoppig utan kan svälja små ojämnheter och ge ett flyt och ändå ge bra väghållning. Med den stenhårda fjädringen så framstår den löjligt låga maxlasten som ännu mer oförklarlig… Bakåtsikten genom invändiga backspegeln är en katastrof - bättre att endast använda sidospeglarna som på en skåpbil.

Bilen var rejält snabb och snål men det tjöt om motorerna som på ett Pågatåg. Jag blev förvånad. Jag mindes Model S motorer som knäpptysta. Nåja i jämn fart så var Model Ys motorer tysta så gör väl inte så mkt när man gasar - Tinnitusoljudet bidrar ju till fartkänslan! Men oj så bullrig bilen var. Rejält vägljud i motorvägsfart jämfört med min V90 (som också har en mycket härligare vägkontakt i styrningen).

Och förarstolen var rejält trång och rätt obekväm. Jag skulle nog få ont i rumpan efter en dags körning. Nu förstår jag vad Martinot menar med den ansiktlyfta Model 3s stolar - så mindes jag inte gamla Model 3s stolar. Och Model S LR årsmodellen precis före Raven som jag körde genom hela Tyskland för några år sedan hade några av de skönaste bilsäten jag någonsin suttit i! Och de byggs på samma stomme som dem i Model 3 enl Musk! Jag väger 81 kg och är 185 cm lång och är rätt smal om rumpan - Hur klarar den genomsnittliga amerikanen av dessa stolar!? Amerikanska bilar brukar ju ha breda fåtöljer… Detta var mer italienskt eller japansportigt som typ Mazda MX5…

Tyvärr så är jag inte övertygad… 730 000 kr är fasligt mycket pengar. Kombinera detta med att säljarna sa att vissa bilar kom med stänkskydd och skyddsfolie och vissa gjorde inte i slumpvis ordning samt allt snack om olika batterier så känner jag mig inte övertygad. Efter provsittningen så var jag sjukt tänd på bilen men efter provkörningen så kände jag avsmak. Vill-ha-känslan var som bortblåst. Det var skönt att sätta mig i min gamla V90 och starta tröskverket igen…


…och en sista sak: jag knackade/bankade uppe på instrumentpanelens ovansida samt på trälisten där under - skulle jag inte gjort… Det ekade ett skramlande tomt plastigt och metalliskt oljud som på en Lada eller kinesisk Julaleksak… Jag blev chockad! Prova det själva! Aldrig hört ngt liknande vid ett sådant bank.


Återigen bli inte arga på mig kära Teslavänner. Detta var bara min ärliga åsikt. Model S kvarstår som min favorit. Och jag kommer inte att hoppa av min Ioniq 5 bokning för att betala en extra mellanklassfossilares pris för att byta upp mig till en Model Y. Ioniq 5 ger en vill-ha-känsla även efter körningen. Och min V90 är inte så du rent körmässigt trots allt - bara man slipper trycka på gaspedalen…
Sorry for bad Swedish…

Tack så mycket för allt du skrev. Jag satt i MY i Göteborg och hade samma känslan - har inte fått chans att provköra då…

Hade en LR M3 (2020) som jag såld som skapade mycket vägljud jämfört min 2014 MS 85… har saknat tystnad sedan…

Jag är också lite orolig med baksätet at det är för trångt (bredet) och att stolytan är för liten för att stödja benen…

Över 700,000 SEK är ju mycket pengar och jag (som ni alla) har höga krav och det känns att det finns för många nackdelar med den här modellen.

Testade en E Tron 55 i helgen som var magiskt att köra… tyst som fan på motorvägen på 125km/h och så skönt när man satt sig i stolarna.

Tror att när jag läser vad du skrev och min magkänsla, jag kommer lämna Tesla för en stund :(
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av HenrikM76 »

Roligt hur man kan ha så olika uppfattningar. Jag var också i Malmö idag och provkörde Model Y och känns som jag och Aida körde helt olika bilar eller så är det nån som vill skapa lite uppståndelse här bara och trolla på lite....

Jag kör idag Model S100D -19 och blev väldigt förvånad hur otroligt bra Model Y var i både komfort och körkänsla. Stolarna var inte det minsta trånga för mig som ändå har lite vinterpäls året runt och väldigt sköna med gott stöd för hela kroppen och äntligen en stol där nackstödet satt så det gav stöd med utan att luta huvudet onaturligt bakåt. För min del var stolarna bättre än de i min Model S. Nu är dock stolar och kroppar väldigt olika hur de passar ihop....
Fjädringen hade jag inte heller något att klaga på, tvärtom tog den farthinder fint och lagom avvägning mellan fasthet i högfartskurvor och mjukhet där det behövdes. Styrningen tyckte jag med var lagom för biltypen, skön med bra känsla och tyckte bilen var stabil i både styrning och fjädring bra upp i fart på kringleden med.
Riktigt bra upplevd kvalitetskänsla med, det där med att det känns sämre än Lada blir ju bara löjligt. Sen ja, det finns bilar som är bättre på vissa detaljer.
Jag blev otroligt positivt överraskad och känner att min beställning jag la för ett par veckor sen inte kommer att ångras. Riktigt härlig bil!
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Zalman3 »

HenrikM76 skrev:
Roligt hur man kan ha så olika uppfattningar. Jag var också i Malmö idag och provkörde Model Y och känns som jag och Aida körde helt olika bilar eller så är det nån som vill skapa lite uppståndelse här bara och trolla på lite....

Jag kör idag Model S100D -19 och blev väldigt förvånad hur otroligt bra Model Y var i både komfort och körkänsla. Stolarna var inte det minsta trånga för mig som ändå har lite vinterpäls året runt och väldigt sköna med gott stöd för hela kroppen och äntligen en stol där nackstödet satt så det gav stöd med utan att luta huvudet onaturligt bakåt. För min del var stolarna bättre än de i min Model S. Nu är dock stolar och kroppar väldigt olika hur de passar ihop....
Fjädringen hade jag inte heller något att klaga på, tvärtom tog den farthinder fint och lagom avvägning mellan fasthet i högfartskurvor och mjukhet där det behövdes. Styrningen tyckte jag med var lagom för biltypen, skön med bra känsla och tyckte bilen var stabil i både styrning och fjädring bra upp i fart på kringleden med.
Riktigt bra upplevd kvalitetskänsla med, det där med att det känns sämre än Lada blir ju bara löjligt. Sen ja, det finns bilar som är bättre på vissa detaljer.
Jag blev otroligt positivt överraskad och känner att min beställning jag la för ett par veckor sen inte kommer att ångras. Riktigt härlig bil!
Grattis!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Aida »

HenrikM76 skrev:
Roligt hur man kan ha så olika uppfattningar. Jag var också i Malmö idag och provkörde Model Y och känns som jag och Aida körde helt olika bilar eller så är det nån som vill skapa lite uppståndelse här bara och trolla på lite....

Jag kör idag Model S100D -19 och blev väldigt förvånad hur otroligt bra Model Y var i både komfort och körkänsla. Stolarna var inte det minsta trånga för mig som ändå har lite vinterpäls året runt och väldigt sköna med gott stöd för hela kroppen och äntligen en stol där nackstödet satt så det gav stöd med utan att luta huvudet onaturligt bakåt. För min del var stolarna bättre än de i min Model S. Nu är dock stolar och kroppar väldigt olika hur de passar ihop....
Fjädringen hade jag inte heller något att klaga på, tvärtom tog den farthinder fint och lagom avvägning mellan fasthet i högfartskurvor och mjukhet där det behövdes. Styrningen tyckte jag med var lagom för biltypen, skön med bra känsla och tyckte bilen var stabil i både styrning och fjädring bra upp i fart på kringleden med.
Riktigt bra upplevd kvalitetskänsla med, det där med att det känns sämre än Lada blir ju bara löjligt. Sen ja, det finns bilar som är bättre på vissa detaljer.
Jag blev otroligt positivt överraskad och känner att min beställning jag la för ett par veckor sen inte kommer att ångras. Riktigt härlig bil!
Direkt kom ett sådant här inlägg - just ett sådant som jag var rädd för och som gjorde att jag drog mig för att skriva min uppfattning.

Nej jag försöker inte trolla…

Nej det är inte löjligt med jämförelsen med Lada. Jag har inte sagt att bilen var som en Lada eller att kvaliteten var som en Lada. Jag skrev ju att jag var imponerad av inredningskvaliten och att den var premium och snygg. Men just det banket på instrumentbrädan chockade mig. Utifrån din kommentar så är jag övertygad om att du inte bankade på den eller på träbrädan till vänster om ratten vid ratten… Åk tillbaka och gör det - återkom sen.

Ja alla har vi olika uppfattningar och referensramar. Min är väl inte bättre än någon annans. Man får tycka vad man vill. Utifrån enbart att bedöma den som bil och själva körupplevelsen så har de inte lyckats med varken styrkänsla eller fjädringssetup för en stor suv - det står jag fast vid.

Jag glömde dock en sal i gårdagens inlägg: bromsarna var fenomenala - i synnerhet ingreppet mellan de fysiska skivorna och regeneringen - riktigt bra kalibrerat!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Walker »

Aida skrev:
Nu har även lilla jag provkört en Model Y om nån är intresserad…
Återigen bli inte arga på mig kära Teslavänner. Detta var bara min ärliga åsikt. Model S kvarstår som min favorit. Och jag kommer inte att hoppa av min Ioniq 5 bokning för att betala en extra mellanklassfossilares pris för att byta upp mig till en Model Y. Ioniq 5 ger en vill-ha-känsla även efter körningen. Och min V90 är inte så du rent körmässigt trots allt - bara man slipper trycka på gaspedalen…
Men vilken tur då att IQ5 finns! Hoppas du blir nöjd med den. Själv är jag svin-nöjd med min M3 2019 MiUSA. Diverse provkörningar av ev-bilar samt provsittning av IQ5 gav i mitt fall helt motsatt utfall. MY är det enda jag kan tänka mig och Hyundaien faller fetbort. Jag tyckte den kändes plastig (billig Korean) invändigt. Trivdes inte alls.
…tänk så olika det kan vara.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Aida »

Walker skrev:
Aida skrev:
Nu har även lilla jag provkört en Model Y om nån är intresserad…
Återigen bli inte arga på mig kära Teslavänner. Detta var bara min ärliga åsikt. Model S kvarstår som min favorit. Och jag kommer inte att hoppa av min Ioniq 5 bokning för att betala en extra mellanklassfossilares pris för att byta upp mig till en Model Y. Ioniq 5 ger en vill-ha-känsla även efter körningen. Och min V90 är inte så du rent körmässigt trots allt - bara man slipper trycka på gaspedalen…
Men vilken tur då att IQ5 finns! Hoppas du blir nöjd med den. Själv är jag svin-nöjd med min M3 2019 MiUSA. Diverse provkörningar av ev-bilar samt provsittning av IQ5 gav i mitt fall helt motsatt utfall. MY är det enda jag kan tänka mig och Hyundaien faller fetbort. Jag tyckte den kändes plastig (billig Korean) invändigt. Trivdes inte alls.
…tänk så olika det kan vara.

Hmmm, jaaa hoppas det…

Jag kan tänka mig och förstå att om man väl har kört bil 3.0 i några år så kan man inte gå tillbaka till bil 1.0 eller 2.0 haha. Jag kan tänka mig att man vill älska sin Tesla - den ger känslor som ingen annan bil. Man vill älska den coola helt nya approachen till bil. Model 3 är en liten fyradörrars sportbil där hård fjädring, tighta stolar och hypersnabb styrning makes sense. Men Model Y är en stor familjesuv. (Också betydligt dyrare).

Jag kan också förstå och tänka mig att om man är van vid Model 3 hypersnabba styrning och hårda fjädring utan krängning så tycker man att alla andra bilar känns svampiga i fjädringen och sega i styrningen… Jag köper det också. Men för mig som kommer från andra hållet och är hyperkänslig för körkänsla (utifrån Porschen) så skulle jag inte kunna ha Model Y som familjebil. Ratten förmedlar dåligt vad som händer med framhjulen (är osäker på om I5 är sååå mycket bättre - något kanske). Det är ju ingen revolutionerande uppfattning jag kom med - de stora svenska biltidningarna AMS Vi Bilägare och Teknikens Världe har ju sagt samma sak i flera provkörningar och tester om styrningen i Model 3: jag förstår varför.

Skulle inte framstolarna ändras nu igen? Eller har jag fått fel för mig? Ngt som musk twittrade om.
peh61
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 sep 2021 07:46

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av peh61 »

Någon som hunnit testa mörkerkörning och hur strålkastarna står sig ok eller bra?
Ska provköra Y i morgon och när man läser kommentarer så förstår man att det är väldigt individuellt hur fjädring och komfort uppfattas, kör i-pace idag och leasing går ut i vår så letar ersättare nu i höst.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tor-ake »

peh61 skrev:
Någon som hunnit testa mörkerkörning och hur strålkastarna står sig ok eller bra?
Ska provköra Y i morgon och när man läser kommentarer så förstår man att det är väldigt individuellt hur fjädring och komfort uppfattas, kör i-pace idag och leasing går ut i vår så letar ersättare nu i höst.
Björn nyland har som vanligt gjort en video om detta, du kan jämföra med alla hans andra strålkastartest. https://www.youtube.com/results?search_ ... light+test
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tesla newbie »

Tycker också det är intressant hur olika man kan uppfatta bilar. Jag hade inga problem med Model Y:s styrning. Gillade den bättre än ID4 och Mustang Mach-es styrningar. Fjädringen tycker jag heller inte var speciellt hård ärligt talat. Snarare är den kanske bitvis lite abrupt i dämpningen, men inget jag störde mig på jättemycket. Det jag uppskattar mest med Model Y är att den helt saknar det krängstyva vaggandet i sidled som SUV:ar oftast lider av. Alltså att bilen rör sig kraftigt i sidled när ena sidans hjulpar kör över ett gupp.
Den enda slutsatsen man kan dra av dessa skillnader i omdömen är väl att hur man upplever komfort är enormt subjektivt och är enormt mycket färgat av vilken bil man kör för närvarande. Ärligt talat är det få bilar som jag tycker är för hårda fjädringen. Upplevde inte ens Toyota GT86/Subaru BRZ som hårt fjädrad. Däremot är jag allergisk mot bilar som gungar och kränger i kurvor. Har kört många SUV:ar, men knappt någon som ligger så bra i kurvor som Model Y. Skulle väl vara Alfa Stelvio då, men den är å andra sidan ännu hårdare i fjädringen än Model Y.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av dd88 »

Hårdhet i sig är inget problem, men är bilen studsig i ojämnheter så kan jag förstå att det är störande.

Ett billigt/basic chassi (som den absoluta majoriteten av alla bilar har) är svårt att få optimalt för alla förhållanden, speciellt när vikt och höjd ska maskeras.

Ett adaptivt chassi hade presterat bättre men då till ett högre pris.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Aida »

tesla newbie skrev:
Tycker också det är intressant hur olika man kan uppfatta bilar. Jag hade inga problem med Model Y:s styrning. Gillade den bättre än ID4 och Mustang Mach-es styrningar. Fjädringen tycker jag heller inte var speciellt hård ärligt talat. Snarare är den kanske bitvis lite abrupt i dämpningen, men inget jag störde mig på jättemycket. Det jag uppskattar mest med Model Y är att den helt saknar det krängstyva vaggandet i sidled som SUV:ar oftast lider av. Alltså att bilen rör sig kraftigt i sidled när ena sidans hjulpar kör över ett gupp.
Den enda slutsatsen man kan dra av dessa skillnader i omdömen är väl att hur man upplever komfort är enormt subjektivt och är enormt mycket färgat av vilken bil man kör för närvarande. Ärligt talat är det få bilar som jag tycker är för hårda fjädringen. Upplevde inte ens Toyota GT86/Subaru BRZ som hårt fjädrad. Däremot är jag allergisk mot bilar som gungar och kränger i kurvor. Har kört många SUV:ar, men knappt någon som ligger så bra i kurvor som Model Y. Skulle väl vara Alfa Stelvio då, men den är å andra sidan ännu hårdare i fjädringen än Model Y.
Du har faktiskt helt rätt i att man slipper suv-vaggandet. Men det har jag inte upplevt så mkt i ID4 el I5 heller. Jag har tänkt att det beror på den fördelaktiga tyngdpunkten som kommer av det tunga batteriet i golvet. Jag minns fortfarande Mercedes ML350d 2015 med luftfjädring med fasa. Den vaggade konstant och man var tvungen att ta alla fartgupp helt rakt annars kunde baksätespassagerarna slå i sina huvuden i C-stolpen…
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tesla newbie »

Nej ID4 led inte av något vaggande direkt, men den krängde å andra sidan ganska mycket i kurvorna också. Har kört få högbyggda bilar som lyckas ha så lite krängning utan "vaggande" som Model Y. Tycker faktiskt inte alls den känns som en SUV att köra, bortsett från sittpositionen.
Känner helt igen mig av din beskrivning av Mercedes ML. Har kört MB GLS som är ännu högre och den vaggar kraftigt i sidled samtidigt som den gungar mjukt över gupp.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nu har jag också provkört Model Y.

Överlag väldigt positiv upplevelse. Kör Model S sedan 6 år tillbaka så det är den bilen jag gör alla jämförelser med.

Visst är vägljudet högre i Model Y i höga hastigheter, men inte alls så högt som det varit i de Model 3 jag provat tidigare, vilket var min största farhåga inför provkörningen av Y. Det är ingen tyst bil invändigt i motorvägsfart men ljudnivån är ändå acceptabel tycker jag.

Lite stötig när man kör över små ojämnheter i vägen men inget som stör mig direkt. Styrning och väghållning känns riktigt bra med tanke på bilens höjd och storlek. Sätena är väldigt bekväma och sittställningen är helt suverän, vilket jag upplevde som det mest positiva under provkörningen.

Också var det dethär med det högfrekventa motorljudet som vissa har klagat på.
Vid kraftig acceleration upplevde jag ett riktigt störig ljud som skär i öronen. Men vid normal acceleration så hördes det inget alls, så det är i praktiken inget problem egentligen för min del. MEN samma jobbiga ljud hördes även när jag klev av ”gaspedalen”, framför allt mellan 40 och 80 km/h. I lägre och högre fart än så var det helt okej, liksom om jag höll kvar pedalen litegrann så att det inte blev max regenerering. Men vid max regenerering mellan 40 och 80 km/h var det allt annat än en angenäm upplevelse för öronen.

Som någon var inne på tidigare i tråden så kan det vara som med syrsorna, många hör inte den frekvensen och jag kan tänka mig att det är likadant med detta ljud. Jag kan fortfarande höra syrsorna vilket min fru inte längre gör, och hon uppfattade inget jobbigt ljud under provkörningen.

Sammanfattningsvis en väldigt trevlig bil att köra och med god komfort frånsett vägljudet som borde vara lite lägre i en bil för drygt 700k. Helt klart ett alternativ till Model S för vår familj med 3 tonårsbarn. Kanske kommer vi att byta på sikt, men inte nu. Vill först prova en P. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
Nu har jag också provkört Model Y.

Överlag väldigt positiv upplevelse. Kör Model S sedan 6 år tillbaka så det är den bilen jag gör alla jämförelser med.

Visst är vägljudet högre i Model Y i höga hastigheter, men inte alls så högt som det varit i de Model 3 jag provat tidigare, vilket var min största farhåga inför provkörningen av Y. Det är ingen tyst bil invändigt i motorvägsfart men ljudnivån är ändå acceptabel tycker jag.

Lite stötig när man kör över små ojämnheter i vägen men inget som stör mig direkt. Styrning och väghållning känns riktigt bra med tanke på bilens höjd och storlek. Sätena är väldigt bekväma och sittställningen är helt suverän, vilket jag upplevde som det mest positiva under provkörningen.

Också var det dethär med det högfrekventa motorljudet som vissa har klagat på.
Vid kraftig acceleration upplevde jag ett riktigt störig ljud som skär i öronen. Men vid normal acceleration så hördes det inget alls, så det är i praktiken inget problem egentligen för min del. MEN samma jobbiga ljud hördes även när jag klev av ”gaspedalen”, framför allt mellan 40 och 80 km/h. I lägre och högre fart än så var det helt okej, liksom om jag höll kvar pedalen litegrann så att det inte blev max regenerering. Men vid max regenerering mellan 40 och 80 km/h var det allt annat än en angenäm upplevelse för öronen.

Som någon var inne på tidigare i tråden så kan det vara som med syrsorna, många hör inte den frekvensen och jag kan tänka mig att det är likadant med detta ljud. Jag kan fortfarande höra syrsorna vilket min fru inte längre gör, och hon uppfattade inget jobbigt ljud under provkörningen.

Sammanfattningsvis en väldigt trevlig bil att köra och med god komfort frånsett vägljudet som borde vara lite lägre i en bil för drygt 700k. Helt klart ett alternativ till Model S för vår familj med 3 tonårsbarn. Kanske kommer vi att byta på sikt, men inte nu. Vill först prova en P. :D
Nu skall jag själv inte byta bil på ett par år, men hoppas att de får ordning på det där oljudet. Är extremt känslig för sådant där irriterande högfrekvent tjut.

Om man bankar på ett speciellt ställe i bilen, och det låter konstigt spelar dock ingen direkt roll om det är ett ställe som man inte normalt kommer åt (haft våra bilar i flera år, och aldrig någonsin tänkt ens att banka på underliga ställen).

Jo, jag är extremt känslig för svampiga och krängiga bilar. En orsak till att jag normalt hatar att köra SUV:ar. Förhoppningsvis upplever jag MY som bättre än normala SUV:ar när jag får tid och möjlighet att testköra (inte planerat inom det närmaste).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nu har jag också provkört Model Y.

Överlag väldigt positiv upplevelse. Kör Model S sedan 6 år tillbaka så det är den bilen jag gör alla jämförelser med.

Visst är vägljudet högre i Model Y i höga hastigheter, men inte alls så högt som det varit i de Model 3 jag provat tidigare, vilket var min största farhåga inför provkörningen av Y. Det är ingen tyst bil invändigt i motorvägsfart men ljudnivån är ändå acceptabel tycker jag.

Lite stötig när man kör över små ojämnheter i vägen men inget som stör mig direkt. Styrning och väghållning känns riktigt bra med tanke på bilens höjd och storlek. Sätena är väldigt bekväma och sittställningen är helt suverän, vilket jag upplevde som det mest positiva under provkörningen.

Också var det dethär med det högfrekventa motorljudet som vissa har klagat på.
Vid kraftig acceleration upplevde jag ett riktigt störig ljud som skär i öronen. Men vid normal acceleration så hördes det inget alls, så det är i praktiken inget problem egentligen för min del. MEN samma jobbiga ljud hördes även när jag klev av ”gaspedalen”, framför allt mellan 40 och 80 km/h. I lägre och högre fart än så var det helt okej, liksom om jag höll kvar pedalen litegrann så att det inte blev max regenerering. Men vid max regenerering mellan 40 och 80 km/h var det allt annat än en angenäm upplevelse för öronen.

Som någon var inne på tidigare i tråden så kan det vara som med syrsorna, många hör inte den frekvensen och jag kan tänka mig att det är likadant med detta ljud. Jag kan fortfarande höra syrsorna vilket min fru inte längre gör, och hon uppfattade inget jobbigt ljud under provkörningen.

Sammanfattningsvis en väldigt trevlig bil att köra och med god komfort frånsett vägljudet som borde vara lite lägre i en bil för drygt 700k. Helt klart ett alternativ till Model S för vår familj med 3 tonårsbarn. Kanske kommer vi att byta på sikt, men inte nu. Vill först prova en P. :D
Nu skall jag själv inte byta bil på ett par år, men hoppas att de får ordning på det där oljudet. Är extremt känslig för sådant där irriterande högfrekvent tjut.

Om man bankar på ett speciellt ställe i bilen, och det låter konstigt spelar dock ingen direkt roll om det är ett ställe som man inte normalt kommer åt (haft våra bilar i flera år, och aldrig någonsin tänkt ens att banka på underliga ställen).

Jo, jag är extremt känslig för svampiga och krängiga bilar. En orsak till att jag normalt hatar att köra SUV:ar. Förhoppningsvis upplever jag MY som bättre än normala SUV:ar när jag får tid och möjlighet att testköra (inte planerat inom det närmaste).
Kan inte annat än hålla med dig!

Men det där ihåliga ljudet vid bank tyder på lite ljudisolering samt ej tillräckligt åtskruvat. Skulle även kunna göra så att med tiden så kommer vår skrovliga asfalt göra så att oljud fortplantar sig och blir resonansoljud i instrumentpanelen. Men mest så är det lite töntiga biltidningstester att banka på panelen. Men jag blev chockad av ljudet. Inte hört det på den hör sidan lada…

Glömde skriva att sittpoaitionen kändes märklig och ovanligt hög. Jag var inte van vid att sitta så högt i förhållande till rutan. Kändes som att man satt på stolen ist för i. Men själva körställningen var perfekt. Man kunde dra ratten riktigt nära sig och få bekvämt avstånd till pedalerna. Bästa jag någonsin upplevt i en bil faktiskt! Underbart! Vet inte varför jag glömde att nämna det innan…
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Jo, jag är extremt känslig för svampiga och krängiga bilar. En orsak till att jag normalt hatar att köra SUV:ar. Förhoppningsvis upplever jag MY som bättre än normala SUV:ar när jag får tid och möjlighet att testköra (inte planerat inom det närmaste).
Ja, det verkar ju positivt med Model Y att den inte är svampig och vinglig. Undrar om inte mindre fälgar och mer gummi skulle kunna fixa lite av stökigheten?

Direkt styrning som även Model 3 har vänjer man sig vid efter ett tag. Ser ingen nackdel med det sedan, AP fixar ju körning på motorvägen så där rullar ju bilen bara på.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla MY får bra betyg av Alrik.

Tesla Model Y: ”Mer sportbil än familjebil!”
Fem snabba frågor till chefredaktör Alrik Söderlind om första provkörningen av Tesla Model Y.

Bilen visades redan 2019. Var det värt väntan?

Alrik: Absolut! Det finns ingen riktig konkurrent till den här bilen, som jag kan se det. Den är mer extrem än vad jag hade trott.

Berätta mer, vad gör den så extrem?

Alrik: Det är mer en väldigt snabb familjebil än en familjebil som är snabb, om du förstår hur jag menar? Blixtrande acceleration har vi skämts bort med, men den är också sportig i chassit, det vill säga ganska hård och ljuddämpningen är inte på S-klassnivå om man säger. Styrningen är därtill riktigt vass! En riktigt kul bil!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... amiljebil/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
peh61
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 sep 2021 07:46

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av peh61 »

Nu har jag med provkört Y, kör i-pace så det är den som jag jämför med.
Har aldrig kör Tesla innan så lite ovant med en stor skärm där det mesta av information finns, byggkvaliten är verkligen ett stort steg sedan 2019 då jag senast tittade på model 3 allt känns välbyggt bra passform i plåtpaneler sköna stolar om än lite korta i sittdynan.
Nu till hur den är på vägen, överaskande tyst i kupen väl så tyst som i-pacen, fjädring känns mjukare än i-pace då har jag ändå luftfjädring inte riktigt samma styrrespons utan känns lite svajigare provbilen hade 19” hjul.
Vid acceleration 60-110 kändes den lite långsammare än i-pace, hörde inga konstiga ljud från motorer som andra hört.
Totalt sett en mycket trevlig bil som mycket väl kan bli ersättare till i-pace nästa vår, då performance utförande eller om det kommer accelerationbost.
Egentligen räcker model 3 vad det gäller utrymmen men vill ha en bil som är lätt att komma i och ur nu när man är 60+.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Aida »

Spana in Teslabjørns video om körintryck av Model Y.

Jag tyckte att jag ändå presenterade en balanserad rapport om mina intryck med såväl för- som nackdelar med bilen. Men direkt blev jag anklagad för att trolla. Men Teslabjørn säger ju exakt samma saker som jag!

- Genom hela videon klagar han på den hårda fjädringen och verkar lida vid varje vägimperfektion och broskarv. Han säger att Ioniq 5 och ID4 är mycket bekvämare och har bättre fjädring. Sportigheten kan man ändå få fram i ID4 GTX.

- Han säger att Model Y är rejält mycket bullrigare än Ioniq 5 och ID4.

- Han klagar och reagerar kraftigt på high pitch ljudet som motorerna ger ifrån sig vid kraftig acceleration.

- Han klagar också på interiörkvaliteten som känns billig säger han (så långt gick inte jag) - kolla vid 24:00 så ser ni när han knackar på trälisten och får det där hemska billiga ihåliga resonansljudet som jag reagerade så starkt på (som jag jämförde med när jag knackade på en kompis farsas Lada Niva på instrumentpanel).

Han avslutar med att säga att om man kommer från Model 3 och vill ha exakt samma men lite större så gillar man den men om man är van och gillar tyska bilar så är Model Y inget för en. Precis som jag sa.

Det enda han inte nämner om Model Y är styrningen. Så den vet vi överhuvudtaget inte vad han tyckte om. Jag kan gissa att han gillar snabbheten eftersom han är van vid Model 3. Men styrkänslan vet vi inte…

Så jag tycker ändå inte att jag var så radikal i min bedömning av bilen. Jag kände mig lite utdömd snyft haha…

Skriv svar