Segeltorp hade en vit i några dagar som nu efter helgen ska till MoS som utställningsvagn.Alx skrev:Jag har ringt tesla. Enligt de så finns det inga Model Y att provköra i stockholm…
Kanske om några veckor sa de?
Hur är model Y att köra?
Moderator: Redaktion
Re: Hur är model Y att köra?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hur är model Y att köra?
För mig på IPad funkar sidan utan problem nu på morgonen. Däremot har jag noll lust att åka in till Göteborgscentrum så det får bero ett tag till.Hmpftfhdns skrev:Hur gör man egentligen för att provköra? Hemsidan bara snurrar när man klickar på provkör model Y och när man försöker ringa hamnar jag bara knappval där jag ska välja leverans av S/X eller 3...
Re: Hur är model Y att köra?
Tack Walker!
Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.
Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?
Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.
Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?
Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
Re: Hur är model Y att köra?
Nu fick jag ju inte så mycket utrymme för inspirerande körning på mina 12 minuter, men lite tvära svängar och acc till 90 km/h. Tyckte att den kändes tight. Långt ifrån en S och ännu längre från X. Mer som….. ja, min 3’a…. Efter de 12 minuterna föll alla andra alternativ på marknaden bort - trots prislappen.LarsL skrev:Tack Walker!
Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.
Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?
Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
Då beror det ju så klart på att jag är så toknöjd med 3’an.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hur är model Y att köra?
Tack låter bra! Just att du uppmärksammar den som tightare än Model S låter ju bra.
Re: Hur är model Y att köra?
Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur är model Y att köra?
Man kan hoppas på längre fjädringsväg + högre däcksidor = bättre komfort?taliz skrev:Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hur är model Y att köra?
Märkte inte ngt sådant i X vs S.mikebike skrev:Man kan hoppas på längre fjädringsväg + högre däcksidor = bättre komfort?taliz skrev:Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hur är model Y att köra?
Med tanke på att det påverkar ljudkomforten mycket beroende på om man har hatthylla i bilen eller inte - det är definitivt min upplevelse i min nuvarande bil - vill jag bestämt hävda att det faller inom ramen för hur bilen är att köra. Och om du endast är intresserad av den taktila känslan i kropp, armar och ben vid själva körningen tror jag för det första att många andra delar min uppfattning, och skulle det ändå av en majoritet läsare betraktas som OT skulle jag nog för det andra mena att det är bra mycket mindre så än vad som är normen på det här forumetmartinot skrev:Är det inte bättre att ta hatthyllor i en egen tråd?StefL skrev:För mig är det obegripligt att man släppt ut en bil av Model Y's konstruktion på marknaden utan hatthylla/insynsskydd. Det ger i mina ögon ett halvfärdigt intryck och borde kännas rent pinsamt för ansvariga. Det kan knappast handla om kostnad i det stora hela - en hatthylla kan inte kosta mer än några hundra och ger både ett bättre intryck och förbättrar ljudkomforten i bilen.
Har inga åsikter om dess vara eller inte, men inte så mycket med köregenskaper att göra.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Hur är model Y att köra?
mikebike skrev:Man kan hoppas på längre fjädringsväg + högre däcksidor = bättre komfort?taliz skrev:Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
I en högre bil måste man nästan ha hårdare satt fjädring för att undvika att den kränger. Däremot ger ju högre däcksidor mer komfort men det har ju inte så mycket med om det är en 3 eller Y att göra.
Re: Hur är model Y att köra?
Instämmer - körupplevelsen i min MS med 21" påverkas märkbart avseende ljudnivå när ljuddämpningsplattan (aka "hatthyllan") ovanför bagageutrymmet är borttagen. I början av tråden nämnde de som provkört MY ett dovare ljud än M3. Där M3 kommer utrustad med "hatthylla", men inte MY. Jag skulle sätta mina 50c på att en "hatthylla" skulle dämpa det ljudet till viss del. Då den fortfarande finns på 99% av alla bilar och endast 0,0001% har hatt fyller den förmodligen ngn mer funktion i dagens bilar... Sedan är det ju ett helt ok insynskydd också när man har två golfbagar värda 20-30tsek där bak.StefL skrev:Med tanke på att det påverkar ljudkomforten mycket beroende på om man har hatthylla i bilen eller inte - det är definitivt min upplevelse i min nuvarande bil - vill jag bestämt hävda att det faller inom ramen för hur bilen är att köra. Och om du endast är intresserad av den taktila känslan i kropp, armar och ben vid själva körningen tror jag för det första att många andra delar min uppfattning, och skulle det ändå av en majoritet läsare betraktas som OT skulle jag nog för det andra mena att det är bra mycket mindre så än vad som är normen på det här forumetmartinot skrev:Är det inte bättre att ta hatthyllor i en egen tråd?StefL skrev:För mig är det obegripligt att man släppt ut en bil av Model Y's konstruktion på marknaden utan hatthylla/insynsskydd. Det ger i mina ögon ett halvfärdigt intryck och borde kännas rent pinsamt för ansvariga. Det kan knappast handla om kostnad i det stora hela - en hatthylla kan inte kosta mer än några hundra och ger både ett bättre intryck och förbättrar ljudkomforten i bilen.
Har inga åsikter om dess vara eller inte, men inte så mycket med köregenskaper att göra.
Model S90D -16
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur är model Y att köra?
Nästan hårdare = mjukare?MWall skrev:mikebike skrev:Man kan hoppas på längre fjädringsväg + högre däcksidor = bättre komfort?taliz skrev:Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
I en högre bil måste man nästan ha hårdare satt fjädring för att undvika att den kränger. Däremot ger ju högre däcksidor mer komfort men det har ju inte så mycket med om det är en 3 eller Y att göra.
Min erfarenhet från Volvo, med och utan XC i beteckningen, är att högre bilar har mjukare fjädring och dämpare.
Eftersom MY har större hjuldiameter så har den högre däcksidor vid en given fälgdiameter, faktiskt även om man jämför MY 19" med M3 18".
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hur är model Y att köra?
Ok, jag vet bara att det klagats på BMW X5 är hårt fjädrad. En mjuk högbyggd bil blir inte särskilt trevlig att köra heller. Jag tycker man ska undvika höga bilar om man kan. Det innebär bara nackdelar i min värld.mikebike skrev:Nästan hårdare = mjukare?MWall skrev:mikebike skrev:Man kan hoppas på längre fjädringsväg + högre däcksidor = bättre komfort?taliz skrev:Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
I en högre bil måste man nästan ha hårdare satt fjädring för att undvika att den kränger. Däremot ger ju högre däcksidor mer komfort men det har ju inte så mycket med om det är en 3 eller Y att göra.
Min erfarenhet från Volvo, med och utan XC i beteckningen, är att högre bilar har mjukare fjädring och dämpare.
Eftersom MY har större hjuldiameter så har den högre däcksidor vid en given fälgdiameter, faktiskt även om man jämför MY 19" med M3 18".
Ja den har större hjul men fälgarna är väl också större?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hur är model Y att köra?
Model Y är dock inte särskilt hög om man ser till markfrigång. Det borde ju också betyda att fjädringsvägen inte är så lång.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur är model Y att köra?
+ 1 tum gentemot M3 ungefär. Det är nog ungefär samma skillnad mellan en V70 och en XC70.jonasl skrev:Model Y är dock inte särskilt hög om man ser till markfrigång. Det borde ju också betyda att fjädringsvägen inte är så lång.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur är model Y att köra?
Läs mitt inlägg igen.MWall skrev:Ja den har större hjul men fälgarna är väl också större?
Min erfarenhet är att låg markfrigång innebär att man kan drabbas av dyra reparationen efter aktiviteter som jakt och bärplockning.MWall skrev:Jag tycker man ska undvika höga bilar om man kan. Det innebär bara nackdelar i min värld.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hur är model Y att köra?
Och om man jämför MY med andra icke-SUV-bilar?mikebike skrev:+ 1 tum gentemot M3 ungefär. Det är nog ungefär samma skillnad mellan en V70 och en XC70.jonasl skrev:Model Y är dock inte särskilt hög om man ser till markfrigång. Det borde ju också betyda att fjädringsvägen inte är så lång.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur är model Y att köra?
Elon anser ju att MY är en SUV, men mer rätt är väl att den är en Crossover.jonasl skrev:Och om man jämför MY med andra icke-SUV-bilar?mikebike skrev:+ 1 tum gentemot M3 ungefär. Det är nog ungefär samma skillnad mellan en V70 och en XC70.jonasl skrev:Model Y är dock inte särskilt hög om man ser till markfrigång. Det borde ju också betyda att fjädringsvägen inte är så lång.
Min XC60 hade 20 cm markfrigång och MY har knappt 17 cm. M3 har knappt 14 cm.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hur är model Y att köra?
https://www.bilkomponenter.no/products/ ... la-model-y Problem solved.P_EL skrev:Instämmer - körupplevelsen i min MS med 21" påverkas märkbart avseende ljudnivå när ljuddämpningsplattan (aka "hatthyllan") ovanför bagageutrymmet är borttagen. I början av tråden nämnde de som provkört MY ett dovare ljud än M3. Där M3 kommer utrustad med "hatthylla", men inte MY. Jag skulle sätta mina 50c på att en "hatthylla" skulle dämpa det ljudet till viss del. Då den fortfarande finns på 99% av alla bilar och endast 0,0001% har hatt fyller den förmodligen ngn mer funktion i dagens bilar... Sedan är det ju ett helt ok insynskydd också när man har två golfbagar värda 20-30tsek där bak.StefL skrev:Med tanke på att det påverkar ljudkomforten mycket beroende på om man har hatthylla i bilen eller inte - det är definitivt min upplevelse i min nuvarande bil - vill jag bestämt hävda att det faller inom ramen för hur bilen är att köra. Och om du endast är intresserad av den taktila känslan i kropp, armar och ben vid själva körningen tror jag för det första att många andra delar min uppfattning, och skulle det ändå av en majoritet läsare betraktas som OT skulle jag nog för det andra mena att det är bra mycket mindre så än vad som är normen på det här forumetmartinot skrev:Är det inte bättre att ta hatthyllor i en egen tråd?StefL skrev:För mig är det obegripligt att man släppt ut en bil av Model Y's konstruktion på marknaden utan hatthylla/insynsskydd. Det ger i mina ögon ett halvfärdigt intryck och borde kännas rent pinsamt för ansvariga. Det kan knappast handla om kostnad i det stora hela - en hatthylla kan inte kosta mer än några hundra och ger både ett bättre intryck och förbättrar ljudkomforten i bilen.
Har inga åsikter om dess vara eller inte, men inte så mycket med köregenskaper att göra.
Eller nja, den får samma "hatthylla" som i många andra kombibilar och SUV:ar t.ex. Mercedes C-, E-klass. Man kan som tillverkare välja om man vill sätta ljuddämpningen i en hatthylla eller i bagarummets väggar och golv. Mercedes liksom Teslas har valt den "korrekta" vägen, så man slipper ha en tung och utrymmeskrävande lucka mitt i bagagerummet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur är model Y att köra?
Även i Fjollträsk.lakke skrev:Går att provköra i Umeå från och med onsdag
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hur är model Y att köra?
Jag förstår inte vad du menar. Är det högre däcksida på Y med 19" jämfört med 3 på 18"? För det är väl de minsta fälgarna man kan ha på respektive bil?mikebike skrev:Läs mitt inlägg igen.MWall skrev:Ja den har större hjul men fälgarna är väl också större?
Min erfarenhet är att låg markfrigång innebär att man kan drabbas av dyra reparationen efter aktiviteter som jakt och bärplockning.MWall skrev:Jag tycker man ska undvika höga bilar om man kan. Det innebär bara nackdelar i min värld.
Alla är olika. Vägar som man inte klarar med 14 cm markfrigång men klarar med 17 cm är nog ganska få. Pappa äger skog och vi plockade mycket bär när jag var barn. Vi åkte på en hel del skogsbilvägar med vanliga bakhjulsdrivna kombibilar. Kan inte minnas att var några problem. Är mest stadsbor som tror man behöver en SUV med AWD så fort det inte är asfalt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7602
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur är model Y att köra?
Ja, det är vad jag menar.MWall skrev:Jag förstår inte vad du menar. Är det högre däcksida på Y med 19" jämfört med 3 på 18"? För det är väl de minsta fälgarna man kan ha på respektive bil?mikebike skrev:Läs mitt inlägg igen.MWall skrev:Ja den har större hjul men fälgarna är väl också större?
Min erfarenhet är att låg markfrigång innebär att man kan drabbas av dyra reparationen efter aktiviteter som jakt och bärplockning.MWall skrev:Jag tycker man ska undvika höga bilar om man kan. Det innebär bara nackdelar i min värld.
Alla är olika. Vägar som man inte klarar med 14 cm markfrigång men klarar med 17 cm är nog ganska få. Pappa äger skog och vi plockade mycket bär när jag var barn. Vi åkte på en hel del skogsbilvägar med vanliga bakhjulsdrivna kombibilar. Kan inte minnas att var några problem. Är mest stadsbor som tror man behöver en SUV med AWD så fort det inte är asfalt.
Markfrigången är inte allt, det beror ju också på hur karossen är utformad (framspoiler är inte bra), men jag överväger en höjningssats till MY.
Gamla 240, 740 m.fl. har rejäl markfrigång. Det är på "senare tid" alla bilar skall vara låga och sportiga.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hur är model Y att köra?
När jag var barn hade vanliga kombibilar rejäl markfrigång, så det var inte ett problem. Först i slutet på 90-talet började bilarna bli så låga som de är idag.MWall skrev:Alla är olika. Vägar som man inte klarar med 14 cm markfrigång men klarar med 17 cm är nog ganska få. Pappa äger skog och vi plockade mycket bär när jag var barn. Vi åkte på en hel del skogsbilvägar med vanliga bakhjulsdrivna kombibilar. Kan inte minnas att var några problem. Är mest stadsbor som tror man behöver en SUV med AWD så fort det inte är asfalt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 5498
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hur är model Y att köra?
Ju lägre bil, desto lägre luftmotstånd. Ju lägre luftmotstånd desto lägre energiåtgång vid drift – särskilt i hastigheter kring 100-120 km/h. Och i Sverige i genomsnitt så är väl det rätt mycket av vårt bilanvändande...mikebike skrev:.../ Det är på "senare tid" alla bilar skall vara låga och sportiga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting