Hur är model Y att köra?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Walker »

Alx skrev:
Jag har ringt tesla. Enligt de så finns det inga Model Y att provköra i stockholm… :?
Kanske om några veckor sa de?
Segeltorp hade en vit i några dagar som nu efter helgen ska till MoS som utställningsvagn.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av LarsL »

Hmpftfhdns skrev:
Hur gör man egentligen för att provköra? Hemsidan bara snurrar när man klickar på provkör model Y och när man försöker ringa hamnar jag bara knappval där jag ska välja leverans av S/X eller 3...
För mig på IPad funkar sidan utan problem nu på morgonen. Däremot har jag noll lust att åka in till Göteborgscentrum så det får bero ett tag till.
BE5C9F30-C42C-45F9-B39D-FF458F32709B.jpeg
76437E24-5C8B-40EB-8718-F874E2D79051.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av LarsL »

Tack Walker!

Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.

Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?

Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Walker »

LarsL skrev:
Tack Walker!

Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.

Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?

Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
Nu fick jag ju inte så mycket utrymme för inspirerande körning på mina 12 minuter, men lite tvära svängar och acc till 90 km/h. Tyckte att den kändes tight. Långt ifrån en S och ännu längre från X. Mer som….. ja, min 3’a…. Efter de 12 minuterna föll alla andra alternativ på marknaden bort - trots prislappen.
Då beror det ju så klart på att jag är så toknöjd med 3’an.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av LarsL »

Tack låter bra! Just att du uppmärksammar den som tightare än Model S låter ju bra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av taliz »

Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
Man kan hoppas på längre fjädringsväg + högre däcksidor = bättre komfort?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
Man kan hoppas på längre fjädringsväg + högre däcksidor = bättre komfort?
Märkte inte ngt sådant i X vs S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av StefL »

martinot skrev:
StefL skrev:
För mig är det obegripligt att man släppt ut en bil av Model Y's konstruktion på marknaden utan hatthylla/insynsskydd. Det ger i mina ögon ett halvfärdigt intryck och borde kännas rent pinsamt för ansvariga. Det kan knappast handla om kostnad i det stora hela - en hatthylla kan inte kosta mer än några hundra och ger både ett bättre intryck och förbättrar ljudkomforten i bilen.
Är det inte bättre att ta hatthyllor i en egen tråd?

Har inga åsikter om dess vara eller inte, men inte så mycket med köregenskaper att göra.
Med tanke på att det påverkar ljudkomforten mycket beroende på om man har hatthylla i bilen eller inte - det är definitivt min upplevelse i min nuvarande bil - vill jag bestämt hävda att det faller inom ramen för hur bilen är att köra. Och om du endast är intresserad av den taktila känslan i kropp, armar och ben vid själva körningen tror jag för det första att många andra delar min uppfattning, och skulle det ändå av en majoritet läsare betraktas som OT skulle jag nog för det andra mena att det är bra mycket mindre så än vad som är normen på det här forumet :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
Man kan hoppas på längre fjädringsväg + högre däcksidor = bättre komfort?

I en högre bil måste man nästan ha hårdare satt fjädring för att undvika att den kränger. Däremot ger ju högre däcksidor mer komfort men det har ju inte så mycket med om det är en 3 eller Y att göra.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av P_EL »

StefL skrev:
martinot skrev:
StefL skrev:
För mig är det obegripligt att man släppt ut en bil av Model Y's konstruktion på marknaden utan hatthylla/insynsskydd. Det ger i mina ögon ett halvfärdigt intryck och borde kännas rent pinsamt för ansvariga. Det kan knappast handla om kostnad i det stora hela - en hatthylla kan inte kosta mer än några hundra och ger både ett bättre intryck och förbättrar ljudkomforten i bilen.
Är det inte bättre att ta hatthyllor i en egen tråd?

Har inga åsikter om dess vara eller inte, men inte så mycket med köregenskaper att göra.
Med tanke på att det påverkar ljudkomforten mycket beroende på om man har hatthylla i bilen eller inte - det är definitivt min upplevelse i min nuvarande bil - vill jag bestämt hävda att det faller inom ramen för hur bilen är att köra. Och om du endast är intresserad av den taktila känslan i kropp, armar och ben vid själva körningen tror jag för det första att många andra delar min uppfattning, och skulle det ändå av en majoritet läsare betraktas som OT skulle jag nog för det andra mena att det är bra mycket mindre så än vad som är normen på det här forumet :lol:
Instämmer - körupplevelsen i min MS med 21" påverkas märkbart avseende ljudnivå när ljuddämpningsplattan (aka "hatthyllan") ovanför bagageutrymmet är borttagen. I början av tråden nämnde de som provkört MY ett dovare ljud än M3. Där M3 kommer utrustad med "hatthylla", men inte MY. Jag skulle sätta mina 50c på att en "hatthylla" skulle dämpa det ljudet till viss del. Då den fortfarande finns på 99% av alla bilar och endast 0,0001% har hatt fyller den förmodligen ngn mer funktion i dagens bilar... Sedan är det ju ett helt ok insynskydd också när man har två golfbagar värda 20-30tsek där bak.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
Man kan hoppas på längre fjädringsväg + högre däcksidor = bättre komfort?

I en högre bil måste man nästan ha hårdare satt fjädring för att undvika att den kränger. Däremot ger ju högre däcksidor mer komfort men det har ju inte så mycket med om det är en 3 eller Y att göra.
Nästan hårdare = mjukare?

Min erfarenhet från Volvo, med och utan XC i beteckningen, är att högre bilar har mjukare fjädring och dämpare.
Eftersom MY har större hjuldiameter så har den högre däcksidor vid en given fälgdiameter, faktiskt även om man jämför MY 19" med M3 18".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Den har väl typ 3cm(17cm vs 14cm) högre markfrigång än 3an.
Batteriet och allt tungt är ju fortfarande i botten. Så rent logiskt bör det vara väldigt liten skillnad rent körmässigt.
Är väl mest att man sitter högre som gör något.
Man kan hoppas på längre fjädringsväg + högre däcksidor = bättre komfort?

I en högre bil måste man nästan ha hårdare satt fjädring för att undvika att den kränger. Däremot ger ju högre däcksidor mer komfort men det har ju inte så mycket med om det är en 3 eller Y att göra.
Nästan hårdare = mjukare?

Min erfarenhet från Volvo, med och utan XC i beteckningen, är att högre bilar har mjukare fjädring och dämpare.
Eftersom MY har större hjuldiameter så har den högre däcksidor vid en given fälgdiameter, faktiskt även om man jämför MY 19" med M3 18".
Ok, jag vet bara att det klagats på BMW X5 är hårt fjädrad. En mjuk högbyggd bil blir inte särskilt trevlig att köra heller. Jag tycker man ska undvika höga bilar om man kan. Det innebär bara nackdelar i min värld.

Ja den har större hjul men fälgarna är väl också större?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av jonasl »

Model Y är dock inte särskilt hög om man ser till markfrigång. Det borde ju också betyda att fjädringsvägen inte är så lång.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Model Y är dock inte särskilt hög om man ser till markfrigång. Det borde ju också betyda att fjädringsvägen inte är så lång.
+ 1 tum gentemot M3 ungefär. Det är nog ungefär samma skillnad mellan en V70 och en XC70.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
Ja den har större hjul men fälgarna är väl också större?
Läs mitt inlägg igen.
MWall skrev:
Jag tycker man ska undvika höga bilar om man kan. Det innebär bara nackdelar i min värld.
Min erfarenhet är att låg markfrigång innebär att man kan drabbas av dyra reparationen efter aktiviteter som jakt och bärplockning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev:
jonasl skrev:
Model Y är dock inte särskilt hög om man ser till markfrigång. Det borde ju också betyda att fjädringsvägen inte är så lång.
+ 1 tum gentemot M3 ungefär. Det är nog ungefär samma skillnad mellan en V70 och en XC70.
Och om man jämför MY med andra icke-SUV-bilar?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
mikebike skrev:
jonasl skrev:
Model Y är dock inte särskilt hög om man ser till markfrigång. Det borde ju också betyda att fjädringsvägen inte är så lång.
+ 1 tum gentemot M3 ungefär. Det är nog ungefär samma skillnad mellan en V70 och en XC70.
Och om man jämför MY med andra icke-SUV-bilar?
Elon anser ju att MY är en SUV, men mer rätt är väl att den är en Crossover.
Min XC60 hade 20 cm markfrigång och MY har knappt 17 cm. M3 har knappt 14 cm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av lakke »

Går att provköra i Umeå från och med onsdag :D
Model Y performance
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tor-ake »

P_EL skrev:
StefL skrev:
martinot skrev:
StefL skrev:
För mig är det obegripligt att man släppt ut en bil av Model Y's konstruktion på marknaden utan hatthylla/insynsskydd. Det ger i mina ögon ett halvfärdigt intryck och borde kännas rent pinsamt för ansvariga. Det kan knappast handla om kostnad i det stora hela - en hatthylla kan inte kosta mer än några hundra och ger både ett bättre intryck och förbättrar ljudkomforten i bilen.
Är det inte bättre att ta hatthyllor i en egen tråd?

Har inga åsikter om dess vara eller inte, men inte så mycket med köregenskaper att göra.
Med tanke på att det påverkar ljudkomforten mycket beroende på om man har hatthylla i bilen eller inte - det är definitivt min upplevelse i min nuvarande bil - vill jag bestämt hävda att det faller inom ramen för hur bilen är att köra. Och om du endast är intresserad av den taktila känslan i kropp, armar och ben vid själva körningen tror jag för det första att många andra delar min uppfattning, och skulle det ändå av en majoritet läsare betraktas som OT skulle jag nog för det andra mena att det är bra mycket mindre så än vad som är normen på det här forumet :lol:
Instämmer - körupplevelsen i min MS med 21" påverkas märkbart avseende ljudnivå när ljuddämpningsplattan (aka "hatthyllan") ovanför bagageutrymmet är borttagen. I början av tråden nämnde de som provkört MY ett dovare ljud än M3. Där M3 kommer utrustad med "hatthylla", men inte MY. Jag skulle sätta mina 50c på att en "hatthylla" skulle dämpa det ljudet till viss del. Då den fortfarande finns på 99% av alla bilar och endast 0,0001% har hatt fyller den förmodligen ngn mer funktion i dagens bilar... Sedan är det ju ett helt ok insynskydd också när man har två golfbagar värda 20-30tsek där bak.
https://www.bilkomponenter.no/products/ ... la-model-y Problem solved.
Eller nja, den får samma "hatthylla" som i många andra kombibilar och SUV:ar t.ex. Mercedes C-, E-klass. Man kan som tillverkare välja om man vill sätta ljuddämpningen i en hatthylla eller i bagarummets väggar och golv. Mercedes liksom Teslas har valt den "korrekta" vägen, så man slipper ha en tung och utrymmeskrävande lucka mitt i bagagerummet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mikebike »

lakke skrev:
Går att provköra i Umeå från och med onsdag :D
Även i Fjollträsk. :)
Screenshot_20210830-144306_Email.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
Ja den har större hjul men fälgarna är väl också större?
Läs mitt inlägg igen.
MWall skrev:
Jag tycker man ska undvika höga bilar om man kan. Det innebär bara nackdelar i min värld.
Min erfarenhet är att låg markfrigång innebär att man kan drabbas av dyra reparationen efter aktiviteter som jakt och bärplockning.
Jag förstår inte vad du menar. Är det högre däcksida på Y med 19" jämfört med 3 på 18"? För det är väl de minsta fälgarna man kan ha på respektive bil?

Alla är olika. Vägar som man inte klarar med 14 cm markfrigång men klarar med 17 cm är nog ganska få. Pappa äger skog och vi plockade mycket bär när jag var barn. Vi åkte på en hel del skogsbilvägar med vanliga bakhjulsdrivna kombibilar. Kan inte minnas att var några problem. Är mest stadsbor som tror man behöver en SUV med AWD så fort det inte är asfalt. ;)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
Ja den har större hjul men fälgarna är väl också större?
Läs mitt inlägg igen.
MWall skrev:
Jag tycker man ska undvika höga bilar om man kan. Det innebär bara nackdelar i min värld.
Min erfarenhet är att låg markfrigång innebär att man kan drabbas av dyra reparationen efter aktiviteter som jakt och bärplockning.
Jag förstår inte vad du menar. Är det högre däcksida på Y med 19" jämfört med 3 på 18"? För det är väl de minsta fälgarna man kan ha på respektive bil?

Alla är olika. Vägar som man inte klarar med 14 cm markfrigång men klarar med 17 cm är nog ganska få. Pappa äger skog och vi plockade mycket bär när jag var barn. Vi åkte på en hel del skogsbilvägar med vanliga bakhjulsdrivna kombibilar. Kan inte minnas att var några problem. Är mest stadsbor som tror man behöver en SUV med AWD så fort det inte är asfalt. ;)
Ja, det är vad jag menar.

Markfrigången är inte allt, det beror ju också på hur karossen är utformad (framspoiler är inte bra), men jag överväger en höjningssats till MY.
Gamla 240, 740 m.fl. har rejäl markfrigång. Det är på "senare tid" alla bilar skall vara låga och sportiga.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av tor-ake »

MWall skrev:
Alla är olika. Vägar som man inte klarar med 14 cm markfrigång men klarar med 17 cm är nog ganska få. Pappa äger skog och vi plockade mycket bär när jag var barn. Vi åkte på en hel del skogsbilvägar med vanliga bakhjulsdrivna kombibilar. Kan inte minnas att var några problem. Är mest stadsbor som tror man behöver en SUV med AWD så fort det inte är asfalt. ;)
När jag var barn hade vanliga kombibilar rejäl markfrigång, så det var inte ett problem. Först i slutet på 90-talet började bilarna bli så låga som de är idag.
Bild Bild
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SwedishAdvocate
Inlägg: 5498
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev:
.../ Det är på "senare tid" alla bilar skall vara låga och sportiga.
Ju lägre bil, desto lägre luftmotstånd. Ju lägre luftmotstånd desto lägre energiåtgång vid drift – särskilt i hastigheter kring 100-120 km/h. Och i Sverige i genomsnitt så är väl det rätt mycket av vårt bilanvändande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar