Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 82kW
Postat: 29 aug 2021 09:54
av Waymoot
Verkar som om Björn Nyland nu kan bekräfta att det är 77kW batteripaket i de MY som skeppats från Kina.
De innehåller antagligen LG Chem batterier (ja samma LG som numera är mest kända för Chevy Bolt bränderna).
I de nyare Model 3 och Y bilarna från Fremont har det sedan en tid skeppats 82kW batteripaket (Panasonic).
Detta var vad jag befarade då den rapporterade räckvidden var 507km (315 miles) men Fremont Model Y rapporterar 326 miles (525km)
Även inberäknat att WLTP inte är lika rättvisande som EPA (US) så gör det att dessa Model Y inte har de senaste batteripaketen med samma räckvidd som i USA.
En av anledningarna för mig att vänta på Berlin (även om det nu verkar som om de kommer starta produktionen med 2170 celler).
Referens Tesla Björns ODB check:
Referens för 82kW batteripaket i USA
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 10:15
av OfarligTesla
Hur får du det till att det skulle vara något helt nytt 77 kWh LG batteri som varken förekommit tidigare eller är registrerat hos myndigheter i EU? Det verkar ju vara samma 75 kWh som Model 3 LR från Kina har.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 10:21
av taliz
Det finns redan en tråd där detta diskuteras, som dessutom innehåller bilder med rätt information(nej det är inte 77kwh…)
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 10:22
av LarsL
Waymoot skrev:
De innehåller antagligen LG Chem batterier (ja samma LG som numera är mest kända för Chevy Bolt bränderna).
I de nyare Model 3 och Y bilarna från Fremont har det sedan en tid skeppats 82kW batteripaket (Panasonic).
Batterierna i Bolt är lådor och Tesla har cylindriska batterier så det kan omöjligen vara samma batterier i dessa bägge bilarna. Sedan kommer de från samma tillverkare men det har förmodligen väldigt liten betydelse. 1. LG Chem har rättat till problemen och har inte kvar det på senare modeller av Bolt. 2. Tesla beställer efter vad jag förstår en egen kemi av batterier från både Panasonic och LG chem, så inte heller det har något med Bolt att göra.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 10:25
av taliz
LarsL skrev:
Waymoot skrev:
De innehåller antagligen LG Chem batterier (ja samma LG som numera är mest kända för Chevy Bolt bränderna).
I de nyare Model 3 och Y bilarna från Fremont har det sedan en tid skeppats 82kW batteripaket (Panasonic).
Batterierna i Bolt är lådor och Tesla har cylindriska batterier så det kan omöjligen vara samma batterier i dessa bägge bilarna. Sedan kommer de från samma tillverkare men det har förmodligen väldigt liten betydelse. 1. LG Chem har rättat till problemen och har inte kvar det på senare modeller av Bolt. 2. Tesla beställer efter vad jag förstår en egen kemi av batterier från både Panasonic och LG chem, så inte heller det har något med Bolt att göra.
Som jag skrev i en annan tråd så kan man i stort sett bara köpa Tesla(som är tillverkade i USA) om man INTE vill ha LGs celler.
Elbilar med LG-celler: Samtliga VW/Audi/Skoda/Seat, Porsche, Renault, Peugeot, Citroën, Volvo/Polestar, Jaguar, Hyundai/Kia…
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 10:28
av LarsL
Men det betyder ju inte att du får de pack som brunnit i Bolt.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 10:30
av taliz
LarsL skrev:
Men det betyder ju inte att du får de pack som brunnit i Bolt.
Nej, det var liksom det som var poängen.
När så gott som ALLA elbilar kör med deras celler så borde det vara betydligt fler bilar som brinner än just Bolt. Om det nu var ett generellt problem med LG dvs.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 10:40
av LarsL
Först inlägget i den här tråden som jag citerade antyder ju lite att det skulle vara samma batterier och därmed brandfarliga, vilket det alltså inte alls är.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 16:45
av thebishop
LarsL skrev:
Men det betyder ju inte att du får de pack som brunnit i Bolt.
Nej, de har ju redan brunnit upp.
Sorry, kunde inte stoppa mig.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 17:23
av AAKEE
Det är solklart att det är LG’s 74.5kWh pack. Det syns i SMT som Full Pack When New, 74.5kWh.
Funderar man finns det inte speciellt många versioner och LGs packar heter E5D och E5LD, vilket syns på registreringsdata på transportstyrelsen, eller CoC för fordon i tex tyskland. Egentligen står D:et för dual motor.
E5D är LG Chem 74.5kWh
E5LD är LG’s nya större pack på 82kWh som eventuellt inte synts till än i Sverige/EU.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 18:35
av Mickep
Om jag trodde jag skulle få 82 kWh och istället har drygt 70 kWh tillgängligt. Jag skulle bli lite besviken.
Är detta samma som ioniq5 att vi får lite sämre än usa (och norge?) Då borde det synts i prissättningen. (nu känns det som vi betalar mer och får mindre).
Jag skulle väntat på berlinbilarna (när de kommit igång och rensat bort barnsjukdomarna) (främsta anledningen är lacken och tysk perfektion)
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 19:00
av OfarligTesla
Mickep skrev:
Om jag trodde jag skulle få 82 kWh och istället har drygt 70 kWh tillgängligt. Jag skulle bli lite besviken.
Är detta samma som ioniq5 att vi får lite sämre än usa (och norge?) Då borde det synts i prissättningen. (nu känns det som vi betalar mer och får mindre).
Jag skulle väntat på berlinbilarna (när de kommit igång och rensat bort barnsjukdomarna) (främsta anledningen är lacken och tysk perfektion)
Skulle gissa att 82 kWh batteriet kan trilla in under Q4 iaf för Model 3, antingen hakar Model Y på då eller så dröjer det till Q1 men långt efter lär det inte vara.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 19:04
av AAKEE
Mickep skrev:
Om jag trodde jag skulle få 82 kWh och istället har drygt 70 kWh tillgängligt. Jag skulle bli lite besviken.
Är detta samma som ioniq5 att vi får lite sämre än usa (och norge?) Då borde det synts i prissättningen. (nu känns det som vi betalar mer och får mindre).
Jag skulle väntat på berlinbilarna (när de kommit igång och rensat bort barnsjukdomarna) (främsta anledningen är lacken och tysk perfektion)
Det man får är ju en WLTP-räckvidd i beställningen. Det är den man får förhålla sig till och utifrån det göra bedömningen vilket batteri det är frågan om. Det torde vara lika enkelt som med model 3 att rota fram vilken WLTP-räckvidd som resp batteri ger.
Det är nog ingen större risk att Tesla lovar WLTP för 82-kWh-batteriet och sedan levererar en med det mindre. I vart fall inte utan att meddela det.
Jag har inte alls bottnat i WLTP eller batterier för M Y då jag inte är sugen på en Y alls i dagsläget.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 19:20
av chaffis75
De har blivit svårare att veta vad man får, tesla har haft många olika batteri paket nu på senare år tycket jag.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 20:21
av taliz
Inte svårt alls. Det är många år sedan Tesla slutade sälja bilar med en specifik batteristorlek.
Nuförtiden säljer man bilar med en specifik WLTP, och det är precis vad man får.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 20:34
av Skabb1
Det som möjligen är lite tveksamt är att Tesla inte differentierar priset som på M3. Nu erbjuds visserligen bara Y med denna räckvidd, men i kv4 kanske räckvidden helt plötsligt ökar ett par mil till samma pris. En del av tjusningen med Tesla, absolut. Men hade jag köpt en Y nu hade jag blivit ganska sur.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 20:46
av AAKEE
Bilder nedan lånade av eivissa på teslamotorsclub:
Bilderna är från Teslas certifieringsdata i EU på model 3 och Y.
Model Y LR / LG Chem 75kWh:
Model Y LR / LG Chem 82kWh:
Här framgår batterytyp och WLTP och även den kod som Tesla använder sig av vid certifieringen i EU( och som man kan se på transportstyrelsen på en Svenskreggad bil)
5C och 5L är de enda som Tesla EU-certifierat model Y med.
5C heter Y5CD( D = Dual motor).
5 är LG chem så de enda batterier som är aktuella är LG’s. Det betyder samma 74.5kWh-batteri som Model 3 LR har/har haft samt det kommande större batteriet från LG på 82kWh.
Vi ser att alla M Y Performance skall ha 82kWh-batteriet.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 21:00
av AAKEE
Det gick inte bifoga alla filer så här kommer
Model y P.
Model Y P / LG Chem 82kWh:
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 21:08
av AAKEE
Den slutsats man kan dra mot teslas hemsida är att den Y LR som de säljer nu är med LG’s 75kWh-batteri( 74.5kWh) eftersom WLTP anges till 507km och då är det det batteriet vi talar om.
Det kommer säkerligen synas på Teslas hemsida när WLTP blir 542km, vilket innebär LG’s större batteri.
Enligt tesla.com blir WLTP ”cirka 480km” med model Y Performance, men den varianten har inte certifierats, och kanske inte kommer finnas( likt model 3P som inte sålts med något 75kWh LG-batteri).
Säkraste sättet att få ett stort batteri torde vara att beställa en P, eller vänta tills det står rätt WLTP-värde på hemsidan på LR.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 22:10
av mikebike
Jag har pausat min beställning till nästa kvartal, hoppas de kommer med 82kWh batteri då...
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 22:47
av AAKEE
mikebike skrev:
Jag har pausat min beställning till nästa kvartal, hoppas de kommer med 82kWh batteri då...
Jag gör en liten gissning efter att ha konfererat med ’eivissa’ på det andra forumet, att man släpper det större batteriet iom ”årsmodell 2022”.
Det är kanske inte så långt bort till det går beställa…
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 29 aug 2021 23:34
av martinot
Skabb1 skrev:
Det som möjligen är lite tveksamt är att Tesla inte differentierar priset som på M3. Nu erbjuds visserligen bara Y med denna räckvidd, men i kv4 kanske räckvidden helt plötsligt ökar ett par mil till samma pris. En del av tjusningen med Tesla, absolut. Men hade jag köpt en Y nu hade jag blivit ganska sur.
Visst kommer bättre saker. Det är givet. Oavsett om det är elbilar, telefoner och datorer.
Tål men inte det så skall man nog inte köpa bilar (eller andra prylar). Kanske hyra/korttidsleasing är bättre för hjärtat och välbefinnandet då?
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 30 aug 2021 07:13
av mikebike
Skabb1 skrev:
Det som möjligen är lite tveksamt är att Tesla inte differentierar priset som på M3. Nu erbjuds visserligen bara Y med denna räckvidd, men i kv4 kanske räckvidden helt plötsligt ökar ett par mil till samma pris. En del av tjusningen med Tesla, absolut. Men hade jag köpt en Y nu hade jag blivit ganska sur.
Du menar som när jag köpte min Model 3?
Strax efter sänktes priset och räckvidden ökades.....
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 30 aug 2021 07:51
av TeslaG
AAKEE skrev:
Det gick inte bifoga alla filer så här kommer
Model y P.
Model Y P / LG Chem 82kWh:
7F5669E5-83D0-4FB1-8129-421C1B00F3AC.jpeg
Är det inte lite missvisande att MY P ligger på 480 km i bedömd range, när de vet att den är längre? De kommer ju behålla samma batteri i den hela tiden om jag förstått korrekt. Sen när 82kwh batteriet kommer in i LR höjer de rangen på P till det du angett ovan. Förstår att det är svårt med batterier, att efterfrågan är hög, men för mig som går från en M3 känns det så surt att få sämre batteri när man ska byta till en större bil. Räckvidden blir faktiskt ganska mycket sämre men till ett betydligt högre pris. Kan man ligga kvar med beställningen men invänta nya batteriet? Någon som vet? Det är ju inte bara räckvidden som är sämre, V3 laddningen är väl också sämre med 74,5 kWh batteriet som jag förstått det.
Re: Model Y MiC verkar ha 77kW batteripaketet och inte nya 8
Postat: 30 aug 2021 08:06
av AAKEE
TeslaG skrev:
Är det inte lite missvisande att MY P ligger på 480 km i bedömd range, när de vet att den är längre?
Eftersom de bara har certifierat P med det stora batteriet är det fel. P kommer antagligen bara med det stora batteriet.
Model 3 P har nyligen fått LG’s 82kWh listat som möjlig kombination men model 3 P kan(får) inte förses med LG’s lilla batteri.
Att det står 480km bedömt är med största sannolikhet att det nog skulle få folk att vilja köpa P istället. Det är 10% kapacitet mer i panasonics 82kWh jämfört med LG 74.5kWh.
Man har nog skrivit 480km av marknadsmässiga skäl. P skulle få runt 480km med LGs lilla batteri.