Sida 1 av 2
Köpråd Model 3 SR+
Postat: 30 aug 2021 18:21
av dah1berg
Hej,
Sitter och funderar byta upp mig till en begagnad M3 SR+ (2020) från golf sportkombi (2015).
Har några funderingar som jag tror att ni kan hjälpa mig med.
1. Bagageutrymme
Jämfört med min golf blir det såklart lite mindre men upplever ni problem vid ex fjällsemester?
Kan man få in flyttkartonger i trunken?
2. Service
Hur ofta har ni haft bilen på verkstad för service?
3. Värdeminskning
Är det rimligt att anta ca 10-15% varje år?
4. Ljudnivå
Upplever ni detta som något problem? Isf har ni gjort någta åtgärder (lister, isolering m.m.)?
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 30 aug 2021 18:56
av LasseTM
Får jag fråga varför en SR+?
När jag kollar priserna då skiljer det inte mycket mellan SR+ och LR på begagnat marknaden.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 30 aug 2021 19:04
av dah1berg
Ja nu har jag sett flertalet LR från 2019 som går för ca 480-500, dock inga lågmilare.
Vet du vad som skiljer i försäkringspremie?
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 30 aug 2021 19:10
av mikebike
1. Djupt men lågt. Flyttkartonger går in.
2. ?
3. Kanske det
4. Sådär. Extra gummilister hjälpte en del.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 30 aug 2021 19:22
av LasseTM
dah1berg skrev:Ja nu har jag sett flertalet LR från 2019 som går för ca 480-500, dock inga lågmilare.
Vet du vad som skiljer i försäkringspremie?
Det skiljer ofta inget i försäkringspremie, det är ofta ett lotteri.
Min LR jag har idag är billigare än vad min SR+ var.
Vad har du för budget?
Jag gick från Golf 7 SC och jag har inget problem med utrymmet. Jag saknar dock att man kunde få in långa grejer och lägga på instrumentbrädan men det går inte om man inte fäller sätena bak.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 30 aug 2021 19:29
av Dexter86
Ska du ha en SR+ hade jag nog kikat på en helt ny för 490’ efter klimatbonus
Får delvis ny interiör , värmepump osv för en struntsumma mer än 2020
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 30 aug 2021 20:04
av dah1berg
LasseTM skrev:dah1berg skrev:Ja nu har jag sett flertalet LR från 2019 som går för ca 480-500, dock inga lågmilare.
Vet du vad som skiljer i försäkringspremie?
Det skiljer ofta inget i försäkringspremie, det är ofta ett lotteri.
Min LR jag har idag är billigare än vad min SR+ var.
Vad har du för budget?
Jag gick från Golf 7 SC och jag har inget problem med utrymmet. Jag saknar dock att man kunde få in långa grejer och lägga på instrumentbrädan men det går inte om man inte fäller sätena bak.
Ska kika på ev LR, men att lägga mer än 450 är inte aktuellt i dagsläget.
Ja det är ju synd ang skidluckan, tack för bra svar!
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 30 aug 2021 21:46
av pejvic
Man kan ibland behöva göra golvet platt när många lådor skall in. Men det är lätt att ställa baksätet i framsätet så
Det blir helt platt.
Service behövs ej. Småsaker men inget för garantin. Din tanke om värdeminskning låter rimlig. Skall du köpa nu direkt och vill ha en röd så finns en mkt fin för 420 på tesla köp och sälj.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 30 aug 2021 22:38
av SwedishAdvocate
dah1berg skrev:Ska kika på ev LR, men att lägga mer än 450 är inte aktuellt i dagsläget. /...
I din tråd är det hittills ingen som nämnt Teslakalkylen.com.
Den nämndes dock (redan i första svaret) i den här tråden (och sedan ytterligare någon gång tidigt i tråden):
viewtopic.php?f=63&t=26252
...och sen fick den trådens skapare lite mer finansiellt utrymme. Kanske kan den 'hjälpa' dig med om du nu inte redan hade koll på all info som finns där...
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 30 aug 2021 22:44
av SwedishAdvocate
dah1berg skrev:.../ Sitter och funderar byta upp mig till en begagnad M3 SR+ (2020) från golf sportkombi (2015). /...
/.../
4. Ljudnivå
Upplever ni detta som något problem? Isf har ni gjort några åtgärder (lister, isolering m.m.)?
Jag har också en ~2015 Golf kombi (gasdriven)...
Körde nyligen ~25 mil med en av de första 3LR AWD som kom till Sverige. Tyvärr så var det bara 100-väg så kom inte upp i mer än 103-104 km/h. Men utifrån det kunde jag inte märka någon som helst skillnad jämfört med min Golf kombi. Tror ägaren till den bilen har lagt någon slags gummilist i en liten springa mellan glaspanelerna i taket. Har tyvärr inte ytterligare info om det, men om du googlar eller skapar en ny tråd om specifikt detta här på forumet (eller det amerikanska) så får du säkert bra med info...
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 31 aug 2021 06:32
av Matthiaz
1. Du kan nog packa mer i M3 än golfen, men du får packa i mjuka väskor/påsar för att utnyttja allt utrymme.
2. Det är ingen service på M3. Smörja bromsarna ibland kanske, kostar ca 1600kr på tesla.
3. Hade en SR+ 2019 som jag bytte till en ny LR efter 18 mån och 4000 mil. Värdeminskning 10%
4. Gick från passat till M3. Märkte ingen större skillnad i ljudnivå när jag bytte. Kanske lite mer vindljud i M3. Men den nya jag har nu, 2021 är bättre.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 31 aug 2021 06:49
av Dinsdale
Om du inte vill lägga mer än 450 och vill ha en SR+, vänta tills 2021 börjar dyka upp begagnat. Ljudisoleringen är bättre, du får värmepump, du får bättre byggkvalitet pga att bilen är byggd i Kina och du får ett batteri du kan ladda till 100% utan att oroa dig för slitage. USA-byggda med sitt "vanliga" batteri bör du inte ladda över 80-90%. Köper man begagnat är det ett stort plus eftersom kinabatteriet sägs hålla bättre över tid. SR+ måste ju laddas upp oftare än LR, många lockas nog ladda även USA-modellen till 100% med extra slitage som följd. Så degraderingen hade jag varit mer orolig för på en usa-tillverkad SR+ än en kinatillverkad som man inte behöver bry sig om hur folk laddat.
Dock än så länge oklart hur laddhastigheten är vintertid, men det spelar bara roll på långresa. Jag tycker fördelarna med den typen av batteri överväger nackdelen, men det kan skilja sig beroende på behov vad man värdesätter.
Det är nog ganska precis samma lastvolym i model 3 som i golf kombi om jag minns rätt (500+ liter) men som tidigare nämnts behöver du använda mjuka väskor och fördela upp packningen på tre ställen (frunken, baljan under bagagegolvet samt det vanliga bagageutrymmet). IKEAs flyttkartonger går in med några cm tillgodo i höjd men sidorna på lastgolvet är inte raka utan konkava så det blir massor av luft till vänster och höger, vilket gör packning suboptimal med hårda väskor/kartonger. Banankartonger går in men det går inte stapla två så även där slösar man utrymme. Det finns även saker du omöjligt får in i bilen eftersom varken dörröppningar eller bagagelucka har tillräckligt stora öppningar. Jag skulle försöka lasta in stolar till ett utomhus-cafebord i min model 3. Det var omöjligt. (Löses med dragkrok så du kan häkta på släpkärra.)
Hade man haft en riktig baklucka (som tex polestar 2 har), hade man kunnat få in skrymmande grejer. Men det går inte med model 3.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 31 aug 2021 10:06
av tor-ake
Den freemont-tillverkade SR+ har precis som LR en varning både i där man ställer in laddningsnivå, samt lilla svarta toast-meddelandet "Ladda inte till 100% om det inte behövs", så tror inte man generellt kan säga att man lockas att ladda till 100%.
Den med LFP-batterier har inte detta om jag förstått rätt?
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 31 aug 2021 18:48
av dah1berg
Dinsdale skrev:Om du inte vill lägga mer än 450 och vill ha en SR+, vänta tills 2021 börjar dyka upp begagnat. Ljudisoleringen är bättre, du får värmepump, du får bättre byggkvalitet pga att bilen är byggd i Kina och du får ett batteri du kan ladda till 100% utan att oroa dig för slitage. USA-byggda med sitt "vanliga" batteri bör du inte ladda över 80-90%. Köper man begagnat är det ett stort plus eftersom kinabatteriet sägs hålla bättre över tid. SR+ måste ju laddas upp oftare än LR, många lockas nog ladda även USA-modellen till 100% med extra slitage som följd. Så degraderingen hade jag varit mer orolig för på en usa-tillverkad SR+ än en kinatillverkad som man inte behöver bry sig om hur folk laddat.
Dock än så länge oklart hur laddhastigheten är vintertid, men det spelar bara roll på långresa. Jag tycker fördelarna med den typen av batteri överväger nackdelen, men det kan skilja sig beroende på behov vad man värdesätter.
Det är nog ganska precis samma lastvolym i model 3 som i golf kombi om jag minns rätt (500+ liter) men som tidigare nämnts behöver du använda mjuka väskor och fördela upp packningen på tre ställen (frunken, baljan under bagagegolvet samt det vanliga bagageutrymmet). IKEAs flyttkartonger går in med några cm tillgodo i höjd men sidorna på lastgolvet är inte raka utan konkava så det blir massor av luft till vänster och höger, vilket gör packning suboptimal med hårda väskor/kartonger. Banankartonger går in men det går inte stapla två så även där slösar man utrymme. Det finns även saker du omöjligt får in i bilen eftersom varken dörröppningar eller bagagelucka har tillräckligt stora öppningar. Jag skulle försöka lasta in stolar till ett utomhus-cafebord i min model 3. Det var omöjligt. (Löses med dragkrok så du kan häkta på släpkärra.)
Hade man haft en riktig baklucka (som tex polestar 2 har), hade man kunnat få in skrymmande grejer. Men det går inte med model 3.
Bra fakta ang MIC!
Känns som att man ska sitta lugnt i båten några månader och se vad som dyker upp samt hur prisbilden förändras iom leverans av MY.
En dragkrok är ett måste för oss vid ev flytt, annars känns inte lastytrymmet som något problem vid långresor.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 31 aug 2021 19:03
av dah1berg
Kan man eftermontera dragkrok?
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 31 aug 2021 19:20
av Klintan
dah1berg skrev:Kan man eftermontera dragkrok?
Du får inte dra något med eftermonterad krok på Model 3. Endast cykelkrok.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 31 aug 2021 20:32
av Crius
Dinsdale skrev:
Det är nog ganska precis samma lastvolym i model 3 som i golf kombi om jag minns rätt (500+ liter) men som tidigare nämnts behöver du använda mjuka väskor och fördela upp packningen på tre ställen (frunken, baljan under bagagegolvet samt det vanliga bagageutrymmet)
500 liter i en Golf kombi är väl bara upp till övre delen av ryggstödet. Packar man till taket är det nog ungefär som en V70 som ligger strax under 900 liter.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 01 sep 2021 01:05
av SwedishAdvocate
Crius skrev:Dinsdale skrev:
Det är nog ganska precis samma lastvolym i model 3 som i golf kombi om jag minns rätt (500+ liter) men som tidigare nämnts behöver du använda mjuka väskor och fördela upp packningen på tre ställen (frunken, baljan under bagagegolvet samt det vanliga bagageutrymmet)
500 liter i en Golf kombi är väl bara upp till övre delen av ryggstödet. Packar man till taket är det nog ungefär som en V70 som ligger strax under 900 liter.
Undrar när Tesla kommer släppa kombiversionen av Model 3... Med HUD, svart innertak, ngt annat än brunt trä, perforerade aluminiumpedaler, insynsskydd till bagageutrymmet och lastförskjutningsnät...
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 01 sep 2021 12:34
av dah1berg
Hej!
Ni är så hjälpsamma, tack!

Fick en offert från Tesla på en ny SR+ med dragkrok, lån med restvärde 36 mån.
Hade vart kanon om ni vill komma med feedback ang detta, är detta förmånligt?
Pris 573.170kr
Kontantinsats 21% (123.004 kr)
Uppskattat restvärde 52% efter 3 år (298.048kr)
Ränta 1,95%
Månadskostnad (månad 1-6) 4838kr
Månadskostnad efter klimatbonus (månad 7-36) 2505 kr
Total avbetalning med ränta för mig inklusive kontantinsatsen samt klimatbonus under 36 månader är 297.150 kr.
Sen är det väl troligt at restvärdet är högre än 52% efter 3 år?
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 01 sep 2021 12:52
av tor-ake
Som det ser ut just nu räknar jag med ett restvärde på 350'/560'=62% efter tre år och 5000 mil.
Är snart på 2,5 år och runt 400' så 350 är nog inte helt taget ur luften.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 01 sep 2021 13:06
av dah1berg
tor-ake skrev:Som det ser ut just nu räknar jag med ett restvärde på 350'/560'=62% efter tre år och 5000 mil.
Är snart på 2,5 år och runt 400' så 350 är nog inte helt taget ur luften.
Beräknat på detta vad skulle det bli för TCO (totalkostnadspris) exkl drivmedel och försäkring på din bil?
Har lite svårt att fatta skillnaden på lån med restvärde kontra privatlån.
När jag har räknat på min kalkyl och ett försäljningsvärde på ca 370.000kr så kostar det mig ungefär 110.000kr för 3 år.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 01 sep 2021 13:38
av pejvic
Oavsett vilken lösning du tar så är kostnaden för bilen bara värdeminskningen och den ränta du betalar.
Hur fort du avbetalar påverkar inte kostnaden alls. För just det är skillnaden på de två sätten du beskriver. Alltså takten för att betala tillbaka din lånade summa. Ju mer du betalar i början och desto större månadsbetalningar du har - ju mindre blir kostnaden för bilen totalt. Dvs du betalar då mindre ränta totalt under tiden du äger den.
Å andra sidan kan många tycka att det är jobbigt med en stor summa varje månad - så försök helt enkelt lägga in allt du orkar som kontantinsats
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 01 sep 2021 13:42
av Dinsdale
dah1berg skrev:Hej!
Ni är så hjälpsamma, tack!

Fick en offert från Tesla på en ny SR+ med dragkrok, lån med restvärde 36 mån.
Hade vart kanon om ni vill komma med feedback ang detta, är detta förmånligt?
Pris 573.170kr
Kontantinsats 21% (123.004 kr)
Uppskattat restvärde 52% efter 3 år (298.048kr)
Ränta 1,95%
Månadskostnad (månad 1-6) 4838kr
Månadskostnad efter klimatbonus (månad 7-36) 2505 kr
Total avbetalning med ränta för mig inklusive kontantinsatsen samt klimatbonus under 36 månader är 297.150 kr.
Sen är det väl troligt at restvärdet är högre än 52% efter 3 år?
Ett problem med att ta lån på 3 år är att du måste lösa lånet efter 3 år (betala av lånet, sälja bilen eller lägga om lånet). Om du vill behålla bilen blir räntan ca 5% istället för 2%. Jag tog lånet på längsta möjliga tid, tror det var fem eller sex år. Restvärdet minskar linjärt så det blir samma månadskostnad.
Angående ny vs begagnad, vagnskadeförsäkringen (helförsäkring) kostar iaf för mig mer än 10000 kr/år. Så om du köper en begagnad tre år gammal för 450 betalar du över tid 480 om du har den i tre år. Köper du en ny för 573 inkl tillbehör betalar du (efter bonus) 503. Kanske behöver du köpa nya däck också. Bara 23 000 mer för en helt ny med nya däck. Om nu en tre år gammal kostar 450, det gör den väl inte. Men bra att ta med kostnaden för helförsäkring i kalkylen.
Se till att gå med i teslaklubben när du fått bilen förresten, då får du 20% rabatt på ett köp i teslas butik mha en kod. Det följer med tygmattor, du kan köra på dem tills du får hem gummimattorna om du köper såna (tar inte många dagar). Jag beställde innan jag visste det...
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 01 sep 2021 13:54
av Dinsdale
Kan du vänta med köp? Tesla har registrerat SR+ med 60 kWh-batteri i Kina (innebär 10% längre räckvidd) men verkar inte ha tillverkat några än. Om du väntar tills det batteriet finns att köpa kan du välja mellan 10% längre räckvidd eller ett mindre prisavdrag på lagerbilar med nuvarande batteri (så brukar de göra iaf). Dessutom har Tesla kvartalshets, de har haft 0,25% ränta i slutet av kvartal vid några enstaka tillfällen. Nästa kvartalsslut är ju bara några veckor bort.
Finns förstås inga garantier, de kan ju få för sig att höja priset också och då är det förstås dumt att vänta. Och 60 kWh-batteriet kanske i första hand används för Model Y SR, så du får sitta och vänta i ett halvår eller mer innan nuvarande räckvidd ändras. Men för kännedom.
Re: Köpråd Model 3 SR+
Postat: 01 sep 2021 18:40
av dah1berg
Beställde precis en ny SR+
