Hej. Är det någon som vet hur detektering av kvarvarande batterikapacitet sker i Teslas bilbatterier. Mäter man en eller flera cellspänningar? Håller man koll på distans och belastning sen senaste laddningstillfället? Eller är det andra metoder? Att bara mäta batterispänning känns inte tillräckligt enligt min mening.
Re: Hur mäts kWh-status i en Tesla
Postat: 01 sep 2021 14:43
av fth
Jag vet inte om Teslas BMS-algoritmer är allmänt tillgängliga, men jag skulle gissa på ”all of the above, and then some”.
Jag är rätt säker på att Tesla ligger i framkanten vad gäller det mesta som har med batterier att göra. Min erfarenhet är också att bilen är väldigt bra på att uppskatta räckvidd.
Det är också väldigt lätt att själv justera förbrukningen, den står i nära direkt proportion till hur tung högerfot du har.
/fth
Re: Hur mäts kWh-status i en Tesla
Postat: 01 sep 2021 14:46
av TiborBlomhall
Litiumjon batterier kan man inte riktigt mäta laddnivå på. Samma utspänning förutom precis nära 0% och 100%.
Vid laddning kan man mer hålla koll, iaf över 60% laddnivå för där börjar batteriets inre motstånd växa.
Så Tesla och andra elbilar tar reda på laddnivå vid laddning och kör sedan på död räkning, håller reda på distans och belastning under färd.
Re: Hur mäts kWh-status i en Tesla
Postat: 01 sep 2021 15:03
av iAkita
Här är en video som beskriver det enkelt och pedagogiskt.
Re: Hur mäts kWh-status i en Tesla
Postat: 01 sep 2021 17:18
av Anders_Eric
iAkita skrev:
Här är en video som beskriver det enkelt och pedagogiskt.
Ok tack. Bra video. Batteristatus (Battery fuel gaugeing) är inte helt lätt, det minns jag från att ha jobbat med både batterier till ubåtar och mobiltelefoner. I videon förklaras att man för Li-jonbatterier mäter antalet amperetimmar som förbrukas (= energi som tas ur batteriet) genom att integrera strömkurvan över tiden. Man håller också koll på cellspänningen under strömmätningen. Spänningen avtar med urladdningen och inte bara strömuttaget (Ah) är intressant utan även vid vilken spänning som strömmen tas ut. Detta ger effekten. Effektuttag över tid ger ju kilowattimmar. Och så lite smart algoritm på det. Ska kolla lite närmre...
Re: Hur mäts kWh-status i en Tesla
Postat: 01 sep 2021 21:58
av Andersen
TiborBlomhall skrev:
Litiumjon batterier kan man inte riktigt mäta laddnivå på. Samma utspänning förutom precis nära 0% och 100%.
Vid laddning kan man mer hålla koll, iaf över 60% laddnivå för där börjar batteriets inre motstånd växa.
Så Tesla och andra elbilar tar reda på laddnivå vid laddning och kör sedan på död räkning, håller reda på distans och belastning under färd.
Man har alltså stoppat in en smal fiberoptisk kabel i cellen:
"Insplorions batterisensor möjliggör effektivare användning av batterier, vilket resulterar i ökad tillgänglig energi, minskad explosionsrisk och en längre batteritid.
Detta möjliggörs genom att mäta laddningstillstånd (SoC), hälsotillstånd (SoH) och temperatur inuti cellen. Vår banbrytande teknik kan ge en radikal förbättring av avancerad batteriövervakning. Att gå från osäkra uppskattningar baserade på yttre mätning av spänning, ström och temperatur till exakta mätningar inifrån cellerna, gör det möjligt att använda upp till 50% mer av den tillgängliga energin [1] och att öka laddningshastigheten med upp till 23% [2] utan att riskera att skada på batteriet."