Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 19 aug 2021 09:30
Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Hämtar en ny SR+ LFP nu i september och funderar på bäst laddningsrutin! Till saken hör att jag kör under 1000 mil per år just nu. Jobbat mycket hemma senaste året och vet inte riktigt hur det blir i höst. Utan pandemi runt 2-4 mil om dagen.
Jag vet att Tesla rekommenderar att ha bilen inkopplad till WC när man är hemma och att LFP trivs rätt bra med att laddas till 100 procent. Men om bilen blir stående ett par dagar då och då eller kanske en vecka ska man plugga ur? Ska man ladda 90 procent ungefär eller alltid till 100? Hur gör ni som har denna bil?
Jag vet att Tesla rekommenderar att ha bilen inkopplad till WC när man är hemma och att LFP trivs rätt bra med att laddas till 100 procent. Men om bilen blir stående ett par dagar då och då eller kanske en vecka ska man plugga ur? Ska man ladda 90 procent ungefär eller alltid till 100? Hur gör ni som har denna bil?
Re: Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Man sätter laddnivå i bilen(eller appen), så stannar den vid den nivån.
Skulle nog ladda till ca 80%.
Skulle nog ladda till ca 80%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 19 aug 2021 09:30
Re: Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Jo, ok. Men på flera ställen hävdas att LFP-batterierna mår bättre av att laddas fullt till skillnad från litium-jon? Hittar ingen direkt officiell hållning i frågan.
- andreasdrake
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 17 aug 2021 22:02
- Kontakt:
Re: Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Jag väntar själv på att få leverans av min M3 LR MiC och passade på att läsa instruktionsboken.
Där står det såhär om LFP batterier:
"Om din bil är utrustad med ett LFP-batteri rekommenderar Tesla att du håller laddningsgränsen på 100% även för daglig användning, och att du också laddar bilen till 100% minst en gång i veckan. Om din bil har stått parkerad i mer än en vecka rekommenderar Tesla att du kör bilen som du skulle göra i normala fall och laddar till 100% så snart du kan.
Där står det såhär om LFP batterier:
"Om din bil är utrustad med ett LFP-batteri rekommenderar Tesla att du håller laddningsgränsen på 100% även för daglig användning, och att du också laddar bilen till 100% minst en gång i veckan. Om din bil har stått parkerad i mer än en vecka rekommenderar Tesla att du kör bilen som du skulle göra i normala fall och laddar till 100% så snart du kan.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 19 aug 2021 09:30
- andreasdrake
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 17 aug 2021 22:02
- Kontakt:
Re: Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Här hittar du den:Bumbelbee81 skrev:Toppen tack! Hur kommer jag åt instruktionsboken redan nu?
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Nej, dom mår inte bättre av att laddas fullt men de mår inte lika dåligt som "vanliga" Litium-jon.Bumbelbee81 skrev:Jo, ok. Men på flera ställen hävdas att LFP-batterierna mår bättre av att laddas fullt till skillnad från litium-jon? Hittar ingen direkt officiell hållning i frågan.
LFP blir ju mer och mer vanligt i Batterilagring där pratar man om DoD (Depth Of Discharge, eller urladdningsdjup) när de pratar om hur många cykler de klarar och inte ovanligt med 90% DoD och då ofta kanske 5%-95% eller 8%-98%.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Jag har fått för mig (källa: min egen hjärna) att LFP-batterier har ganska stabil spänning vid urladdning ända till en viss nivå där det istället blir brant dropp i spänningen i cellen.
Min gissning är därför helt enkelt att det är för att BMS ska kunna hålla sig någorlunda kalibrerad och ge bilen och användaren någorlunda rätt besked om kvarvarande räckvidd/laddstatus.. De håller så många cykler ändå så det borde inte totalt sett göra så stor skillnad.
Min gissning är därför helt enkelt att det är för att BMS ska kunna hålla sig någorlunda kalibrerad och ge bilen och användaren någorlunda rätt besked om kvarvarande räckvidd/laddstatus.. De håller så många cykler ändå så det borde inte totalt sett göra så stor skillnad.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1980
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Precis som någon skrev ovan.
Dels viktigt att ladda den till 100 ofta. Minst en gång i veckan. Den mår alltså iNTE bättre av att ibland laddas till 80 som vanliga teslor.
Dels viktigt att låta den vila på olika Soc utan sentrymode på. Bilen måste få sova. Så att sladden jämt skall i stämmer inte heller.
Allt detta står tydligt i manualen. Känn ingen panik utan ta det i din egen takt.
Dels viktigt att ladda den till 100 ofta. Minst en gång i veckan. Den mår alltså iNTE bättre av att ibland laddas till 80 som vanliga teslor.
Dels viktigt att låta den vila på olika Soc utan sentrymode på. Bilen måste få sova. Så att sladden jämt skall i stämmer inte heller.
Allt detta står tydligt i manualen. Känn ingen panik utan ta det i din egen takt.
Haft alla 3/Y
Re: Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Har LR MiC LFP batterier?andreasdrake skrev:Jag väntar själv på att få leverans av min M3 LR MiC och passade på att läsa instruktionsboken.
Där står det såhär om LFP batterier:
"Om din bil är utrustad med ett LFP-batteri rekommenderar Tesla att du håller laddningsgränsen på 100% även för daglig användning, och att du också laddar bilen till 100% minst en gång i veckan. Om din bil har stått parkerad i mer än en vecka rekommenderar Tesla att du kör bilen som du skulle göra i normala fall och laddar till 100% så snart du kan.
Jag trodde det var NMC i 580 km batteriet.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- andreasdrake
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 17 aug 2021 22:02
- Kontakt:
Re: Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Nej precis det är NMC om jag fattat rätt, skrev bara att jag passade på att läsa manualen medans jag väntade på min M3 och att jag då såg det där om LFP batterierpefreli skrev:Har LR MiC LFP batterier?andreasdrake skrev:Jag väntar själv på att få leverans av min M3 LR MiC och passade på att läsa instruktionsboken.
Där står det såhär om LFP batterier:
"Om din bil är utrustad med ett LFP-batteri rekommenderar Tesla att du håller laddningsgränsen på 100% även för daglig användning, och att du också laddar bilen till 100% minst en gång i veckan. Om din bil har stått parkerad i mer än en vecka rekommenderar Tesla att du kör bilen som du skulle göra i normala fall och laddar till 100% så snart du kan.
Jag trodde det var NMC i 580 km batteriet.
Re: Bäst laddningsrutin för SR+ LFP
Det är model 3 SR MIC som har LFPpefreli skrev:Har LR MiC LFP batterier?andreasdrake skrev:Jag väntar själv på att få leverans av min M3 LR MiC och passade på att läsa instruktionsboken.
Där står det såhär om LFP batterier:
"Om din bil är utrustad med ett LFP-batteri rekommenderar Tesla att du håller laddningsgränsen på 100% även för daglig användning, och att du också laddar bilen till 100% minst en gång i veckan. Om din bil har stått parkerad i mer än en vecka rekommenderar Tesla att du kör bilen som du skulle göra i normala fall och laddar till 100% så snart du kan.
Jag trodde det var NMC i 580 km batteriet.
LR MIC (580 km) samt de tidiga 2021 från usa (580 km) har LGs NCM batterier