Statligt stöd till bensinmackar
Postat: 03 sep 2021 18:10
Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Så länge stödet går ut på att hjälpa även små mackar på landsbygden att sätta upp snabbladdare så ser jag inget fel i det.LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Sjukt!LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Många människor på landsbygden som inte har möjlighet att köpa varken ny eller begagnad elbil är beroende av mackarna...martinot skrev:Sjukt!LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Snacka om att fördröja omställningen, istället för att skynda på den...
I så fall kanske all bilism skulle förbjudas?dd88 skrev:Är det inte bättre att vi stänger ner och förbjuder allt med negativ miljöpåverkan så får folk klara sig bäst dom vill?
Man de på landet som köper elbilar är inte beroende av laddare?Maw skrev:Många människor på landsbygden som inte har möjlighet att köpa varken ny eller begagnad elbil är beroende av mackarna...martinot skrev:Sjukt!LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Snacka om att fördröja omställningen, istället för att skynda på den...
Fundamentalistiskt om man inte vill att miljöfarlig verksamhet ska subventioneras via skattsedeln? Vilka mer verksamheter utan framtidsutsikter tycker du staten ska ge konstgjord andning?MWall skrev:LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Nu finns det alltså människor på landsbygden som behöver mackar. Nej, elbilar passar inte alla.
Ibland är det här forumet så jävla fundamentalistiskt.
Hur hade du tänkt att folk i glesbygd som är beroende av bil skulle klara sig? Köra till närmaste tätort 10 mil bort för att fylla på tanken?LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Men om problemet är att det saknas snabbladdare på landsbygden och Norrlands inland (om man inte har just Tesla), är det då inte bättre att ordna fram just snabbladdare för alla elbilar?T_E skrev:Hur hade du tänkt att folk i glesbygd som är beroende av bil skulle klara sig? Köra till närmaste tätort 10 mil bort för att fylla på tanken?LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Alla kan inte köpa en tesla för +720 för att lösa vardagsbehoven. Dessutom saknas laddinfrastruktur i stora delar av tex Norrlands inland.
Typ https://sverigesradio.se/artikel/macken ... gning-2022
Något som dessutom har positiva konsekvenser för miljön samt har god potential att på sikt bli lönsamt utan bidrag istället för vice versa. Självfallet är det ett mycket klokare sätt att spendera skattebetalarnas pengar.martinot skrev:Men om problemet är att det saknas snabbladdare på landsbygden och Norrlands inland (om man inte har just Tesla), är det då inte bättre att ordna fram just snabbladdare för alla elbilar?T_E skrev:Hur hade du tänkt att folk i glesbygd som är beroende av bil skulle klara sig? Köra till närmaste tätort 10 mil bort för att fylla på tanken?LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Alla kan inte köpa en tesla för +720 för att lösa vardagsbehoven. Dessutom saknas laddinfrastruktur i stora delar av tex Norrlands inland.
Typ https://sverigesradio.se/artikel/macken ... gning-2022
Jag förstår faktiskt inte, varför skall resten av befolkningen subventionera bensinmackar så att några få skall få välja att bo där inte många andra vill bo? Det borde i så fall vara kommunen som får stå för det då det i så fall är invånarna själva som betalar för det. Okej om vi pratar snabbladdare som iaf bidrar till att folk kan ta beslut som är bättre för miljön, det tjänar alla på men i annat fall?T_E skrev:Hur hade du tänkt att folk i glesbygd som är beroende av bil skulle klara sig? Köra till närmaste tätort 10 mil bort för att fylla på tanken?
Alla kan inte köpa en tesla för +720 för att lösa vardagsbehoven. Dessutom saknas laddinfrastruktur i stora delar av tex Norrlands inland.
Typ https://sverigesradio.se/artikel/macken ... gning-2022
Folk ska väl kunna leva drägligt utan att behöva lida för diverse symbolpolitiska åtgärder tills alternativ är på plats?Legato skrev:Fundamentalistiskt om man inte vill att miljöfarlig verksamhet ska subventioneras via skattsedeln? Vilka mer verksamheter utan framtidsutsikter tycker du staten ska ge konstgjord andning?MWall skrev:LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Nu finns det alltså människor på landsbygden som behöver mackar. Nej, elbilar passar inte alla.
Ibland är det här forumet så jävla fundamentalistiskt.
Det är såklart inte det primära problemet. Det är priset på bra elbilar.martinot skrev:Men om problemet är att det saknas snabbladdare på landsbygden och Norrlands inland (om man inte har just Tesla), är det då inte bättre att ordna fram just snabbladdare för alla elbilar?T_E skrev:Hur hade du tänkt att folk i glesbygd som är beroende av bil skulle klara sig? Köra till närmaste tätort 10 mil bort för att fylla på tanken?LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Alla kan inte köpa en tesla för +720 för att lösa vardagsbehoven. Dessutom saknas laddinfrastruktur i stora delar av tex Norrlands inland.
Typ https://sverigesradio.se/artikel/macken ... gning-2022
De får väl leva som de vill, men övriga befolkningen kanske inte skall subventionera det om det är miljöskadligt?MWall skrev:
Folk ska väl kunna leva drägligt utan att behöva lida för diverse symbolpolitiska åtgärder tills alternativ är på plats?
Ok. Skönt att veta att det inte är problem om man tvingas ladda utanför Tesla SuC (i en annan tråd hävdade du själv nämligen precis tvärt om, även om minnet är kort).MWall skrev:Det är såklart inte det primära problemet.martinot skrev:Men om problemet är att det saknas snabbladdare på landsbygden och Norrlands inland (om man inte har just Tesla), är det då inte bättre att ordna fram just snabbladdare för alla elbilar?T_E skrev:Hur hade du tänkt att folk i glesbygd som är beroende av bil skulle klara sig? Köra till närmaste tätort 10 mil bort för att fylla på tanken?LarsL skrev:Våran offensiva gröna regering föreslår ett stöd på 75 miljoner kronor till bensinmackar. Tala om att backa in i framtiden.
Alla kan inte köpa en tesla för +720 för att lösa vardagsbehoven. Dessutom saknas laddinfrastruktur i stora delar av tex Norrlands inland.
Typ https://sverigesradio.se/artikel/macken ... gning-2022
Alla kan inte bo i Stockholm, Göteborg, Malmö eller någon av de andra stora städer. Behövs folk på landsbygden också.OfarligTesla skrev:Jag förstår faktiskt inte, varför skall resten av befolkningen subventionera bensinmackar så att några få skall få välja att bo där inte många andra vill bo? Det borde i så fall vara kommunen som får stå för det då det i så fall är invånarna själva som betalar för det. Okej om vi pratar snabbladdare som iaf bidrar till att folk kan ta beslut som är bättre för miljön, det tjänar alla på men i annat fall?T_E skrev:Hur hade du tänkt att folk i glesbygd som är beroende av bil skulle klara sig? Köra till närmaste tätort 10 mil bort för att fylla på tanken?
Alla kan inte köpa en tesla för +720 för att lösa vardagsbehoven. Dessutom saknas laddinfrastruktur i stora delar av tex Norrlands inland.
Typ https://sverigesradio.se/artikel/macken ... gning-2022
Kanske det då behövs laddare på landsbygden också?Credde skrev:Alla kan inte bo i Stockholm, Göteborg, Malmö eller någon av de andra stora städer. Behövs folk på landsbygden också.OfarligTesla skrev:Jag förstår faktiskt inte, varför skall resten av befolkningen subventionera bensinmackar så att några få skall få välja att bo där inte många andra vill bo? Det borde i så fall vara kommunen som får stå för det då det i så fall är invånarna själva som betalar för det. Okej om vi pratar snabbladdare som iaf bidrar till att folk kan ta beslut som är bättre för miljön, det tjänar alla på men i annat fall?T_E skrev:Hur hade du tänkt att folk i glesbygd som är beroende av bil skulle klara sig? Köra till närmaste tätort 10 mil bort för att fylla på tanken?
Alla kan inte köpa en tesla för +720 för att lösa vardagsbehoven. Dessutom saknas laddinfrastruktur i stora delar av tex Norrlands inland.
Typ https://sverigesradio.se/artikel/macken ... gning-2022
Jävligt lätt att säga om man själv slipper flytta från platsen där generation efter generation före en har levt. Där man har familj, släkt och vänner.OfarligTesla skrev:Jag förstår faktiskt inte, varför skall resten av befolkningen subventionera bensinmackar så att några få skall få välja att bo där inte många andra vill bo? Det borde i så fall vara kommunen som får stå för det då det i så fall är invånarna själva som betalar för det. Okej om vi pratar snabbladdare som iaf bidrar till att folk kan ta beslut som är bättre för miljön, det tjänar alla på men i annat fall?T_E skrev:Hur hade du tänkt att folk i glesbygd som är beroende av bil skulle klara sig? Köra till närmaste tätort 10 mil bort för att fylla på tanken?
Alla kan inte köpa en tesla för +720 för att lösa vardagsbehoven. Dessutom saknas laddinfrastruktur i stora delar av tex Norrlands inland.
Typ https://sverigesradio.se/artikel/macken ... gning-2022
Det håller jag med om, sånt är trenden ju de senaste många åren och inte bara i Sverige. Folk flyttar till städerna från landsbygden med för och nackdelar (galopperande bostadspriser i storstäderna t.ex).martinot skrev:Kanske det då behövs laddare på landsbygden också?Credde skrev:Alla kan inte bo i Stockholm, Göteborg, Malmö eller någon av de andra stora städer. Behövs folk på landsbygden också.OfarligTesla skrev:Jag förstår faktiskt inte, varför skall resten av befolkningen subventionera bensinmackar så att några få skall få välja att bo där inte många andra vill bo? Det borde i så fall vara kommunen som får stå för det då det i så fall är invånarna själva som betalar för det. Okej om vi pratar snabbladdare som iaf bidrar till att folk kan ta beslut som är bättre för miljön, det tjänar alla på men i annat fall?T_E skrev:Hur hade du tänkt att folk i glesbygd som är beroende av bil skulle klara sig? Köra till närmaste tätort 10 mil bort för att fylla på tanken?
Alla kan inte köpa en tesla för +720 för att lösa vardagsbehoven. Dessutom saknas laddinfrastruktur i stora delar av tex Norrlands inland.
Typ https://sverigesradio.se/artikel/macken ... gning-2022
Det sagt, även om det är OT för tråden, så kan man säker minska befolkningen på landsbygden och få de att flytta till städer. Tror inte det är så stort problem som du hävdar. Denna processen har skett de senaste tusen åren.
Kanske vore på sin plats att avskaffa ränteavdragen och införa fastighetsskatt igen så att inte folk som tjänat storkovan på att bo har råd att okynnesflyga till New York eller Thailand. Är ett betydligt värre problem isf.OfarligTesla skrev:De får väl leva som de vill, men övriga befolkningen kanske inte skall subventionera det om det är miljöskadligt?MWall skrev:
Folk ska väl kunna leva drägligt utan att behöva lida för diverse symbolpolitiska åtgärder tills alternativ är på plats?
Det behövs både laddare och mackar. Lyckligtvis är det ganska enkelt att installera en laddare hemma..martinot skrev:Kanske det då behövs laddare på landsbygden också?Credde skrev:Alla kan inte bo i Stockholm, Göteborg, Malmö eller någon av de andra stora städer. Behövs folk på landsbygden också.OfarligTesla skrev:Jag förstår faktiskt inte, varför skall resten av befolkningen subventionera bensinmackar så att några få skall få välja att bo där inte många andra vill bo? Det borde i så fall vara kommunen som får stå för det då det i så fall är invånarna själva som betalar för det. Okej om vi pratar snabbladdare som iaf bidrar till att folk kan ta beslut som är bättre för miljön, det tjänar alla på men i annat fall?T_E skrev:Hur hade du tänkt att folk i glesbygd som är beroende av bil skulle klara sig? Köra till närmaste tätort 10 mil bort för att fylla på tanken?
Alla kan inte köpa en tesla för +720 för att lösa vardagsbehoven. Dessutom saknas laddinfrastruktur i stora delar av tex Norrlands inland.
Typ https://sverigesradio.se/artikel/macken ... gning-2022